Vi med cykelförbud, gnälltråd

Röntgen (DT) gick bra. De ville kolla ev efterläkage som doktor Bosse sa. De ringde inte efter, drog direkt, så jag antar att inget omedelbart läck upptäcktes. Imorgon hundpromenad på klassisk Hellasstig. Puls under 110 var det...

Låter riktigt segt det du drabbats av Fjärdebrunn.
Det jobbiga är att låta det ta tid. Hoppas verkligen att du tillfrisknar så snabbt man kan.
Som jag gnällt om i ngn annan tråd slog jag axeln ur led på sportlovet. 6 v cykelförbud är över. Har som mest cyklat en timme i sträck efter det. Så jag kommer lindrigt undan jmfrt vissa... jag kan ju cykla men det går såååååå långsamt med läkning och rehab.
Försökte spela strandtennis med sonen härom dagen men vid första bollen gjorde det så ont i axeln att jag tappade racketen.
Så, gnällt klart nu :-)

Senast ändrad:
Var hos SÖS ortopedi igår.
Då gick remiss om eventuell operation (handen, inte skallen) till handkirurgen.
Idag fick jag fylla i hälsodeklaration med fokus på nedsövning på 1177
Det ser ut som handskrället ska slås upp igen. Får försöka börja cykla lite innan nästa ingipsning...

Idag fick jag brev från försäkringsbolaget vad gäller ersättning för den ramponerade cykeln. Blev inte speciellt gladare av det...

Fjärdebrunn sa:
Var hos SÖS ortopedi igår.
Då gick remiss om eventuell operation (handen, inte skallen) till handkirurgen.
Idag fick jag fylla i hälsodeklaration med fokus på nedsövning på 1177
Det ser ut som handskrället ska slås upp igen. Får försöka börja cykla lite innan nästa ingipsning...

Idag fick jag brev från försäkringsbolaget vad gäller ersättning för den ramponerade cykeln. Blev inte speciellt gladare av det...

Du får väl ta dig till liljeholmbron i helgen och hoppas att någon har en passande gaffel. Skriv en efterlysning i tråden?

https://happyride.se/forum/read.php/1/3133471/3534252

Jag har kontaktat Försäkringsbolaget och meddelat att jag inte alls är nöjd.
4 500 kr för en cykel jag har köpt för 12 och har investerat lika mycket i. Värderad av min cykelmekaniker för 14. Del ät en jäkla handlare i Göteborg som inte ens har sett cykeln slentrianvärdera den....
Intressant när de bifogar korrespondensen med Glenn, eller vad han nu hette.

Låter riktigt otäckt med hjärntrötthet och dylikt.

Landade på huvudet och fick cykeln i nacken/bakhuvudet i måndags. Slog loss en bit av hjälmen(det bär emot, men den ska nog kasseras), andra dagen jag använde den, lagom surt. Men det var tur att inte all kraft gick rätt in i nacken iaf. Det hade nog inte varit bra.
Lätt hjärnskakning, stel nacke, svullet knä och öm axel.
Ironiskt nog skedde det när jag tränade hoppteknik på airbag, där det inte borde kunna gå fel.

Haft hjärnskakning en gång tidigare, men då gick symptomen över ganska snart, tack och lov.

En "vanlig" hjälm med mips osv hjälper ju bara vid vissa tillfällen.

Min fru och även en nära vän har båda fallit och kysst asfalten med ansiktet, idag ca 7 månader efter min frus fall har ena hennes vänster sida av ansiktet blivit förlamat förmodligen pga av en infektion, de flesta hade fått infektion utan att bli förlamad men i och med att hjärnan sakta läker så fick hon betala med en förlamning, och smärta i form av närver som är ur balans, huvudvärk som vi karlar skulle gråta av. Men det går över, men att inte veta när är det värsta..

Jag försöker alltid köpa de bästa skydden jag har råd med, knäskydd, armbågsskydd, hjälm, full Face borde man ha för jämnan.. Dock inget jag har.

Hjälm har varit min räddning 3 gånger, blå märken och sår tillhör vardagen

Skulle inte kunna leva utan hojen och stök, jag vet vad jag utsätter mig för, men dess livskvalité och frihet är så viktigt för mig, och säkerligen för er alla andra här också

Priset låter ju som vad någon på happy hade kunnat tänka sig betala. Är Glenn kanske forummedlem?
Satan så tråkigt. Mitt för sommaren också.

Tack för omtanke, verkligen!

Läskig story om din fru KiwiQ. Hjärntrötthet i all ära men ansiktsförlamning låter okul på riktigt. Hälsa krya.

Tyvärr är det ju så där försäkringsbolagens nedskrivningstrappor ser ut, är hojen äldre än 3 år är det ofta nere på 50-60%, och sedan dras ytterligare 10-20% per år. Och jag gissar att extrautrustning värderar de ännu lägre. Det gäller nog att spara alla kvitton så man har nåt att trycka i nyllet på dem!
Vissa är dock bättre än andra (olika branta trappor) så det kan vara idé att kolla upp det när hojen blir äldre. I mitt fall har jag just bytt fr Trygg-Hansa till If nu när cykeln blir 4 år delvis pga det. Trots att TH har högre max ers.belopp (50k vs 35k) så kommer jag få ut mer fr If vid ev skada pga flackare trappa.
Hoppas du lyckas få dem på andra tankar iaf, och jag får önska god bättring också!

Senast ändrad:
Mathias sa:
Om man vill ha sjukt mycket bang for the buck kan jag tipsa om Specialized Chamonix hjälm med MIPS. Dubblar som både LVG-hjälm och skogshjälm. Man tar snabbt bort den lilla skärmen fram och vips så ser den ut som en ”riktig” landsvägshjälm. Men framför allt är det en av de hjälmar som testats bäst i Virginia Techs stora hjälmtest och den kostar dessutom bara mellan 700-900kr beroende på om man köper den på nätet eller i affär. Istället för att köpa en ny säker landsvägspotta och lika säker MTB-hjälm för 1500-2000kr styck menar jag...

Virginia Techs test:
https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html

Cykelaffär nära dig Oscar:
https://www.tcmcykel.se/cykelhjalmar/specialized-chamonix-mips-svart

Tack för tips, Länna sport har rea på just den hjälmen. Beställde en svart, 640kr – inte mycket för en bra hjälm.

På tal om hjälmar och säkerhet...
Vilka hjälmar finns det som är reflekterande? Med nattcykling vore det skönt att höja sin synlighet lite extra. Specializedhjälmen gick ju att få i gällgrön färg iaf.

Edit; Krya på dig Fjärdebrunn!

Senast ändrad:
desmo sa:
Vilka hjälmar finns det som är reflekterande? Med nattcykling vore det skönt att höja sin synlighet lite extra. Specializedhjälmen gick ju att få i gällgrön färg iaf.

Prevail 2 har iaf några reflexstripes bakpå.
Enklaste är nog att sätta dit egen förslagsvis röd tape.

NickPick sa:
desmo sa:

Prevail 2 har iaf några reflexstripes bakpå.
Enklaste är nog att sätta dit egen förslagsvis röd tape.

Enligt Specialized hemsida har Chamonix "Reflective webbing and decals for increased visibility to motorists in low-light conditions."
Men jag skulle vilja ha en "Hi-viz and Reflective so motorist can't miss you in a thousand yards" -hjälm.

Har man cykelförbud näran har en vagel i ögat? Nä det har man såklart inte, vilken dum fråga. Faktum är dock att det svider och skaver något så erbarmligt. Finns ingen empati i att ha tillstånd

Amenn..,gnälltråd. Svår artros högerknä efter upprepade knäskador på 80-talet. OK, relik. Till sist ledprotes 22 maj. Egentligen helt fantastiskt, går inomhus utan kryckor, klarade bära 2 km ute med en krycka idag. Men ändå..... måste sluta hänga här.

mfo sa:
Amenn..,gnälltråd. Svår artros högerknä efter upprepade knäskador på 80-talet. OK, relik. Till sist ledprotes 22 maj. Egentligen helt fantastiskt, går inomhus utan kryckor, klarade bära 2 km ute med en krycka idag. Men ändå..... måste sluta hänga här.

När får du cykla igen då?

Förmodligen 2 månader efter operationen. Inte så länge jämfört med andra olycksdrabbade, 4 dagar före op lades en 105 km lvg runda med rullsnitt 32, nu invalid, tog gnällchansen när den bjöds, och det lär dröja innan man är där igen. Det finns visst en framtid ändå. Kanske.

mfo sa:
Förmodligen 2 månader efter operationen. Inte så länge jämfört med andra olycksdrabbade, 4 dagar före op lades en 105 km lvg runda med rullsnitt 32, nu invalid, tog gnällchansen när den bjöds, och det lär dröja innan man är där igen. Det finns visst en framtid ändå. Kanske.

Trist bara att det var de två ljusaste månaderna som rök, men nu med nya delar kan du cykla till dess du blir 105 år!

Kör man 10 mil med rullsnitt på 32 med risigt knä så finns det fån hopp!

?

Jag började få lite ont i magen för drygt en vecka sedan. Passen fredag, lördag och söndag gick rätt tungt. Avföringen blev mer rinnande för var dag och efter söndagens pass blev jag trött och frusen några timmar. Sedan varm och febrig. Avföringsprov lämnades in på måndagen. Igår kom besked att de hittat cambylobacter.

Magen börjar ta ihop så i morse tog jag ett pass på cykeln, orkade köra med 85 procent av normalhastighet och halva längden.

Igår tog jag en promenad och varje steg gick tungt, verkar som jag blir tröttare då magen aktiveras mer vig gång jämfört med cykling.

Någon som har erfarenhet av cambylobacter och kommer ihåg hur lång tid det tog att få tillbaka krafterna efter man blivit feberfri och diarrén upphört?

Jag var däckad i 3 veckor i december, vara de 2 första var vidriga. Vid nyår var jag ok o började träna lite mer efter 2 veckor.

Som om jag inte gnällt färdigt.

Fick smäll på fingrarna av sjukgymnasten för 2v sen när jag tyckte jag var duktig och klarade 30 min lugnt på racer.
15 min Wattbike/dag gäller ?

rln sa:
Jag började få lite ont i magen för drygt en vecka sedan. Passen fredag, lördag och söndag gick rätt tungt. Avföringen blev mer rinnande för var dag och efter söndagens pass blev jag trött och frusen några timmar. Sedan varm och febrig. Avföringsprov lämnades in på måndagen. Igår kom besked att de hittat cambylobacter.

Magen börjar ta ihop så i morse tog jag ett pass på cykeln, orkade köra med 85 procent av normalhastighet och halva längden.

Igår tog jag en promenad och varje steg gick tungt, verkar som jag blir tröttare då magen aktiveras mer vig gång jämfört med cykling.

Någon som har erfarenhet av cambylobacter och kommer ihåg hur lång tid det tog att få tillbaka krafterna efter man blivit feberfri och diarrén upphört?
För mig (båda gångerna) tog det nio dygn av total utslagenhet från första influensakänslan till magen ganska tydligt sa att allt var ok igen. Efter det var det bara att träna igen varefter orken kom tillbaka. Dock så råkade jag (nog) ut för en av de tråkiga följdverkningarna man kan få. Jag fick ont i höger knä på insidan som ortopeden var så säker på att det var menisken så han öppnade. Väl inne såg menisken bra ut men vävnaden runt ett av ”hörnen” av knät på lårbenssidan där det gjorde ont var kraftigt inflammerad, och ortopedens gissning var ett det berodde på bakterierna. Det är en känd biverkning utan bot, tyvärr.

Rullade halvt varv efter krasch. Axeln tog upp 90% och slutade rotera när hjälmen tog i backen. Stel i tre dagar i nack-partiet det har faktiskt kännts som man gått runt med sånt där oxar har runt nackar för att dra fram saker år 1750.

Nu äntligen ut!

Verkar som jag kommer undan relativt lindrigt. Idag har jag nästan två grader lägre kroppstemperatur och 20 slag lägre vilopuls jämfört med i söndags. Cyklade idag och kroppen svarade rättså bra. Nu saknas nog mest god nattsöm vilket var över en vecka sedan jag fick. Jag led genom sjukdomsperioden med hjälp av lite överdosering av kaffe, så dags att dra ned så kommer nog sömnen bli bättre samtidigt som värken i magen klingar av.

Från imorgon tror jag att träningen kan gå för fullt.

mcperand sa:
För mig (båda gångerna) tog det nio dygn av total utslagenhet från första influensakänslan till magen ganska tydligt sa att allt var ok igen. Efter det var det bara att träna igen varefter orken kom tillbaka. Dock så råkade jag (nog) ut för en av de tråkiga följdverkningarna man kan få. Jag fick ont i höger knä på insidan som ortopeden var så säker på att det var menisken så han öppnade. Väl inne såg menisken bra ut men vävnaden runt ett av ”hörnen” av knät på lårbenssidan där det gjorde ont var kraftigt inflammerad, och ortopedens gissning var ett det berodde på bakterierna. Det är en känd biverkning utan bot, tyvärr.

Oj, det lät riktigt jobbigt.

Tillbaka
Topp