Vi med cykelförbud, gnälltråd

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Skador och annat...

Tog bort gipset på handen i fredags. Fick en månads cykelförbud....
Skallen funkar hackigt efter vurpan. Tre hjärnskakningar på 5 år, två gånger medvetslös, känns på eftermiddagarna.
Näven måste nog göras om. Boxarknogen (pekfinger) hamnade fel.
- Fingret 4 mm kortare. Benpipor omlott?
- Fingret pekar snett, knogen roterad och felställd
- Konstig benknöl bakom knogen
Jobbar 50 %, på nya jobbet, sedan orkar inte skallen

Jag är inte på topp.

Så, nu har jag gnällt färdigt

om knogen för pekfinger eller lillfinger blir kortare gör det inget säger handkirurgerna och ortopederna. handen blir bara lite rundare.

om du knyter fingrarna och de korsar sig lär man behöva göra något.

men skulle cykling vara farligt för en skadad hand? ger väl bara bättre grepp och inriktning på fingrarna. men att vurpa däremot...

Piss är det! Vad gör du för att få dina hjärnskakningar?
Vet hur det är att plocka på sig hjärnskakningar. Har fått mina bland annat via dirthopp, street och senast 2016 cyklandes full på min bromslösa fixed gear utan hjälm. Bruten näsa också haha.

Är själv på åttonde veckan av cykelförbud pga bruten talus denna gången. Till helgen blir det dock lite test av lvg-cykling men stigcyklingen är på paus och bike park blir det inget med förrän till sensommar/höst. Jävligt trist.

Tack för omtanke
Jag har minneslucka från min klotning på väg till tåget för rando-start. Misstänker att jag fick in foten i framhjulet när jag försökte sparka till skärmen vars egolapp hamnat snett via ett potthål. Taxichauffören vars kund jag talade med talade om att de skrapade upp nig från vägen hemma med foten i framhjulet. Tre ekrar i framhjulet plus stålgaffel knäckta , bland annat, på cykeln.

:(
Alldeles för många cyklister som får hjärnskakning, Känns som 1/3 av cykelkompisarna drabbats sista 2-3 åren. Man undrar hur effektiva frigolitpottorna vi cuklar omkring med egentligen är?

Senast ändrad:
Och det är inga snälla hjärnskakningar man hör om. Koncentrationssvårigheter och trötthetssyndrom i 6-12 månader.

Lingon sa:
Alldeles för många cyklister som får hjärnskakning, Känns som 1/3 av cykelkompisarna drabbats sista 2-3 åren. Man undrar hur effektiva frigolitpottorna vi cuklar omkring med egentligen är?
De gör nog trots allt att det "bara" stannar vid hjärnskakning, och inte något värre.

ooms sa:
Lingon sa:
De gör nog trots allt att det "bara" stannar vid hjärnskakning, och inte något värre.
Jag tror man skulle kunna göra hjälmar som är oerhört mycket bättre än dagens, med lmarginellt högre vikt och utan att kompromissa med ventilation.

Hjärntrötthet 6-12 månader är inget jag ser fram emot. Överbelastar jag inte tycker jag det känns lite bättre vecka för vecka. Överbelastar jag får jag en käftsmäll. Verkar vanligen komma på fredagar :(

Hade en Giant Aerohjälm på mig. Räddade antagligen livet på mig men frågan är vad tex en MIPS hade gjort, träff panna mot asfalt ca 45 g vinkel. Nu letar jag aerohjälmar med MIPS...

Lingon sa:
ooms sa:
Lingon sa:
Jag tror man skulle kunna göra hjälmar som är oerhört mycket bättre än dagens, med lmarginellt högre vikt och utan att kompromissa med ventilation.
Det tror inte jag. Vad får dig att tro att hjälmtillverkarna är inkompetenta?

Fjärdebrunn sa:
Hjärntrötthet 6-12 månader är inget jag ser fram emot. Överbelastar jag inte tycker jag det känns lite bättre vecka för vecka. Överbelastar jag får jag en käftsmäll. Verkar vanligen komma på fredagar :(

Hade en Giant Aerohjälm på mig. Räddade antagligen livet på mig men frågan är vad tex en MIPS hade gjort, träff panna mot asfalt ca 45 g vinkel. Nu letar jag aerohjälmar med MIPS...

Bontagers nya wave-cell kan kanske vara något, även om det är lite hypad reklam så är de nog en bra produkt - kanske bäst till och med?

Stervelo sa:
Lingon sa:
ooms sa:
Lingon sa:
Det tror inte jag. Vad får dig att tro att hjälmtillverkarna är inkompetenta?
Dom kanske inte är inkompetenta, det kanske är marknaden som efterfrågar aero och låg vikt?
Vad hade du själv valt, en godkänd mopedhjälm dimensionerad för 30 kmh eller 220g frigolit runt huvudet om du visste att du skulle klota i 60 kmh ner för skanstullsbron?

Lingon sa:
Dom kanske inte är inkompetenta, det kanske är marknaden som efterfrågar aero och låg vikt?
Vad hade du själv valt, en godkänd mopedhjälm dimensionerad för 30 kmh eller 220g frigolit runt huvudet om du visste att du skulle klota i 60 kmh ner för skanstullsbron?

Är mopedhjälmarna bättre ur hjärnskakningsaspekten? Problemet är väl att oavsett hjälm så tar det stopp väldigt fort om du går i backen med huvudet först, då gungar hjärnan runt i sin skål. Någonting liknande hövding bör ju vara det bästa.

Hjärnskakningar är inte att leka med. Har du fått några regler att förhålla dig till eller är det mest att man får tänka och känna själv? På senaste tiden har man hört om idrottare som följer något som kallas "hjärntrappan" eller nåt fräckare på engelska. Får man sådana råd att följa av sin "vanliga" doktor?

Svårt att ta sig an hjärntrappan fullt ut men gör vad jag kan. Försöker bryta dagen en stund efter lunch för att ta mig hem och sova. Idag gick det åt skogen men ja fick en blundstund på ett café inför sista mötet. Sedan hem å jobba. Micropauser blir nog avgörande för lång tid. Imorgon blir det kortdag.

I början av veckorna går det bra. Fram mot veckoslutet tröskar skallen ihop. Det går inte över en natt det här.

Snart besked i försäkringsfrågan. Sedan ombyggnad av randoräcket.

Fjärdebrunn sa:
Svårt att ta sig an hjärntrappan fullt ut men gör vad jag kan. Försöker bryta dagen en stund efter lunch för att ta mig hem och sova. Idag gick det åt skogen men ja fick en blundstund på ett café inför sista mötet. Sedan hem å jobba. Micropauser blir nog avgörande för lång tid. Imorgon blir det kortdag.

I början av veckorna går det bra. Fram mot veckoslutet tröskar skallen ihop. Det går inte över en natt det här.

Snart besked i försäkringsfrågan. Sedan ombyggnad av randoräcket.

Krya lugnt och klokt!

Rakt 1 1/8" skivbromsad gaffel i stål?

Thorn rear något liknande btw - kanske passar?

https://www.sjscycles.co.uk/forks/46-700c-thorn-disc-steel-fork-matt-black-powder/

Bilagor

• 32884.jpg
    32884.jpg
    11.9 KB · Besök: 128
Cykelförbud tillsvidare p.g.a. inklämning av ulnarisnerven. Svårt att argumentera emot eftersom jag tappade kopp med jävligt varmt kaffe i knät häromdan då jag saknar rätt mycket känsel i handen.

"Svårt" att gnälla över sin megamongoidiot-förkylning när man läser om era skador, pajade nerver & hjärnskakningar mm.

Hoppas alla som har det värre än mig kryar på sig så fort ni kan. =)

Fjärdebrunn sa:
Misstänker att jag fick in foten i framhjulet när jag försökte sparka till skärmen vars egolapp hamnat snett via ett potthål.
Får mig att tänka på ett inslag i Anslagstavlan för ~35 år sedan. En man hade blivit av med foten när han sparkat loss snö ur slungan och kommenterade det med "man skulle använt hövve istället".
Ta det lugnt och krya!

Ja du vet att jag lider med dig Oscar. Det känns extra läskigt när en cykelkompis råkar ut för en allvarlig olycka för att jag tänker att det lika gärna hade kunnat hända mig. Jag är glad att du tar det lugnt. Det är svårt att vara skadad och att inte kunna cykla. Jag blir knäpp av att inte kunna cykla på två veckor. Men man får tänka som så att det är mycket liv trots allt och att det är bättre att läka bra och ordentligt än att inte kunna cykla alls. Den dagen du sitter på cykeln igen kommer kännas fantastisk. Så lägg hojen på hyllan en period och hitta andra roliga saker att göra en tid så att du inte bara går och lider! Krya igen!

Tack för omtanke.

Ang ny gaffel har jag beslutat att försöka hitta en lätt plastgaffel istället. Då lättar jag staketet med ca ett kilo, får plats med fetare däck och annat bra. Försäkringsbolaget ska komma med besked i veckan...

Jag slog huvudet förra våren. Inte så allvarligt som du men likväl med trasig hjälm som följd och nog blev jag ganska groggy.

Min fru började sen insistera på att jag skulle äta allt som anses bra för hjärnan; det var ostron, gurkmeja, blåbär och broccoli bland annat.

Jag var väl lite gubbigt motsträvig och undrade vad det skulle vara bra för, "plåster på benbrott" typ, men det skadar ju inte att försöka. Varje liten fördel är värd något.

Fjärdebrunn sa:
Tack för omtanke.

Ang ny gaffel har jag beslutat att försöka hitta en lätt plastgaffel istället. Då lättar jag staketet med ca ett kilo, får plats med fetare däck och annat bra. Försäkringsbolaget ska komma med besked i veckan...

Oki. Låter som en kul uppgradering. Skall du ändå ha nytt framhjul också kan du ju väljs en TA gaffel eftersom du inte behöver bry dig om bakåtkompatibilitet.

Fjärdebrunn sa:
Har två olika framhjul med 9mm qr. Tvekar om det steget. Kan man få båda?

Då är det nog lika bra att köra på med QR. Det fungerar ju så länge man gör rätt. Jag köpte en ny kolgaffel med QR till min också av orsaken att det fanns fler skivbromsade QR hjul i huset.

grondahl sa:
Lingon sa:

Är mopedhjälmarna bättre ur hjärnskakningsaspekten? Problemet är väl att oavsett hjälm så tar det stopp väldigt fort om du går i backen med huvudet först, då gungar hjärnan runt i sin skål. Någonting liknande hövding bör ju vara det bästa.

Jag har fått för mig att en cykelhjälm som , i dom flesta fall , trycks ihop lite vid platt våld pga sina ribbor är mer gynnsamt än tex en helt skålad hjälm typ moppe , skateboard mm .
Ventilationen och dämpförmågan hand i hand .

Krya ts .

M

Om man vill ha sjukt mycket bang for the buck kan jag tipsa om Specialized Chamonix hjälm med MIPS. Dubblar som både LVG-hjälm och skogshjälm. Man tar snabbt bort den lilla skärmen fram och vips så ser den ut som en ”riktig” landsvägshjälm. Men framför allt är det en av de hjälmar som testats bäst i Virginia Techs stora hjälmtest och den kostar dessutom bara mellan 700-900kr beroende på om man köper den på nätet eller i affär. Istället för att köpa en ny säker landsvägspotta och lika säker MTB-hjälm för 1500-2000kr styck menar jag...

Virginia Techs test:
https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html

Cykelaffär nära dig Oscar:
https://www.tcmcykel.se/cykelhjalmar/specialized-chamonix-mips-svart

Tack M
Får kolla på den. Jag behöver nog flera krukor.

Den aerohjälm (Giants) jag klotade i hade luftkanalerna innanför skalet. Den satt bra och räddade nog mig från att drägla mig fram i fortsättningen. Det var doktorerna på neuroakuten väldigt tydliga med. Sugen på en aerohjälm igen. Slipper man hjärnskakning i MIPS?

Det är faktiskt precis risken för hjärnskakning som VT testat om jag läser deras testmetodik. De testar hjälmen på flera olika ställen med olika hastigheter och vinklar för att se om hjälmen har några svaga punkter och mäter även rotation, med mera, med mera. Det mest seriösa test i alla fall jag någonsin läst. Om man väljer en av de bättre hjälmarna där så har man nog gjort ett bra val sett till alla hjälmar som finns att välja på i världen.

Här är en länk till testmetoden. Jämför med tester i valfri cykeltidning så är det lite som natt och dag.
https://vtechworks.lib.vt.edu/bitst...e STAR Methodology.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Klungkrasch förra helgen som ledde till att jag landade på huvudet, visste inte vem jag var i en halvtimme tills ambulansen kom...
Efter röntgen på sjukhus så slapp jag nackkragen och kom undan med en ansatt okbensbåge med tillhörande huvudvärk. Så långt inte så farligt i tanke på trådens namn. Dock så togs det EKG som hade en avvikelse, de visste inte riktigt vad det berodde på. Kunde vara att det togs för nära träning så jag fick vara kvar en stund till så de kunde ta ett till. Tyvärr visade det samma sak så nu är jag under utredning för en ev inflammation i hjärta eller hjärtsäck.
Så nu är ju frågan om man ska sikta på 2019 eller 2020?

Ja det är ett jävla skit att landa på skallen. Min minneslucka ligger på 15-20 min. Undrar om jag klarar mig nästa gång...

Folk påstår att jag borde ägna mig åt något annat än cykling. Senaste förslaget var golf. Ge mig ett rakblad FFS

Man kan garanterat dö av en golfboll i huvudet med. Med tanke på hur många timmar du har haft i sadeln så måste det vara världens säkraste sport. Fotbollsspelare å andra sidan verkar ju vara trasiga minst halva året.

Första veckan på kryckor nu efter korsbandsoperation. Osäkert när jag får klartecken för stigcykling, det ligger väl några månader bort... Känns ändå som jag haft tur när man hör om era hjärnskningar.

Se till att vila efter korsbandsplastik. Mycket att läka. Jobba och svullna tar det längre tid.

Blev sjukskriven 50% för hjärntrötthet igen... ska på DT och härnrehab. Den här skiten tar tid.

Fjärdebrunn sa:
Ja det är ett jävla skit att landa på skallen. Min minneslucka ligger på 15-20 min. Undrar om jag klarar mig nästa gång...

Folk påstår att jag borde ägna mig åt något annat än cykling. Senaste förslaget var golf. Ge mig ett rakblad FFS
Jag har skiftat till kanot. Låg skaderisk osv, men allt det där har du ju bra koll på... ;-)

Fjärdebrunn sa:
Mathias sa:
Illa, jag var orolig för att det kunde bli segdraget när jag tjatade om att du skulle behöva vila som fan. Du har nog hört det mesta redan av läkarna men här är en bra sammanfattning (främst längst ner) om behandling vid grov hjärnskakning.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/hjarnskakning-och-idrott/

Jag har just nu strikt träningsförbud så hjärntrappa gäller.. I em in till Nacka sjh för full skallröntgen med DT.

Hoppas att det går bra. Krya lugnt!

Fjärdebrunn sa:
Skador och annat...

Tog bort gipset på handen i fredags. Fick en månads cykelförbud....
Skallen funkar hackigt efter vurpan. Tre hjärnskakningar på 5 år, två gånger medvetslös, känns på eftermiddagarna.
Näven måste nog göras om. Boxarknogen (pekfinger) hamnade fel.
- Fingret 4 mm kortare. Benpipor omlott?
- Fingret pekar snett, knogen roterad och felställd
- Konstig benknöl bakom knogen
Jobbar 50 %, på nya jobbet, sedan orkar inte skallen

Jag är inte på topp.

Så, nu har jag gnällt färdigt

Vad hände? Toe overlap?

Tillbaka
Topp