Vibrationer i skivbromsar

Har en nästan ny Specialized och har hela tiden haft vibrationer i bakbromsen, när man bromsar mjukt är det inga problem, men när man nyper i lite hårdare så uppstår någon slags vibration som går rakt upp i sadeln och vidare rätt upp i röva (ytterst obehagligt) jag har lämnat in den två gånger för detta, och jag vet inte precis vad dom gjort men dom prata om slipade skivor och filade klossar, om jag nu uppfatta dom rätt, men felet kvarstår :(

Jag har märkt själv att det blir bättre om man tvättar av skivbromsarna ordentligt med tvålvatten, men det kommer ju sakta smygande efter bara 5-6 km..

är det någon som har något bra tips när skivbromsar uppför sig så här??

// Patrik

Köp andra bromsbackar och testa, du kommer behöva nya senare i alla fall, hade något märke till mina Hayes som var vedervärdiga.

Har oxå problem med vibrationer från bakbromsen på min Specialized. Var förbi Cykelcity idag och pratade med Martin som menade att jag fått olja på skivan som sedan bromsbackarna sugit i sig som svampar och förstörts. Han sa att det enda raka var att byta skivan och samtidigt sätta på bättre belägg. Jag litar på Martin och beställde ny skiva och nya belägg. Tror inte operationen ingår i den livslånga servicegarantin?

Byta skivor för att det kommit olja eller fett på dem verkar ytterst märklig rekomendation. Det är väl bara att rengöra dem? Eller har specialiced inte rostfria polerade ytor? Att bromsbackarna suger i sig olja är givet och det brukar leda till att det skriker. Jag har hört de som hettar upp beläggen snappt och bränner bort skiten så skall det funka igen, men där har jag varit för lat för att prova, bromsarna är ju ändå aldrig så bra som när de fått nya belägg.

MVH
Magnus

byta skivor för att det kommit olja på dem! Det var nog bland det dummaste jag hört. Bara att tvätta av! Beläggen kan du fixa genom att putsa av översta lagret med ett hyfsat finkornigt sandpapper.

tack för alla svar :) som jag förstått så har dom ju slipat beläggen, och tyvärr verkar inte det funka mer än 5-6 km, så summa av kardemumma kan man ju testa och byta till "bättre" belägg och hoppas det försvinner...

tack alla...

marmot skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det möjligtvis Avid-bromsar? :)
>
> Avid-bromsarna på min DH-cykel tjuter/vibrerar
> också. Att byta belägg har inte hjälpt för
> mig.
>
> Verkar vara ett välkänt fenomen:
> http://forums.mtbr.com/brake-time/juicy-brake-turk
> ey-warble-vibration-mega-thread-425196.html

Jag tänkte precis samma sak :)

Elixir 5orna som satt på min Canyon började tjuta efter typ två turer och min mammas Juicy tjuter högt och oavbrutet så fort man använder dem trots byte av belägg och skivor.

TheCube skrev:
> byta skivor för att det kommit olja på dem! Det
> var nog bland det dummaste jag hört. Bara att
> tvätta av! Beläggen kan du fixa genom att putsa
> av översta lagret med ett hyfsat finkornigt
> sandpapper.

Håller med till 100 procent! I normalfallet är det bara att slipa beläggen och sen tvätta skivan med kemisk ren bensin eller liknande. I det här fallet rör det sig nog om en uppgradering av både belägg och skiva. Lät inte som Martin var helt nöjd med originalet. Vi får väl ser när grejerna ska betalas...

Senast ändrad:
Du kan ju testa och värma beläggen, lägg dom med metallen ner på spisplattan på max värme ett tag. Efter ett par minuter ryker det en massa om dom har olja i sig. Låt dom va till dom inte ryker mer. Blir nästan som nytt, om inte annat så kan du köra dom till du har köpt nya.

Jag har haft skivor som inte riktigt ville bli av med oljan som hamnat i de slitsade spåren. Det blev diskmaskinen, sen var de rena. Köpa nya skivor för att det hamnat olja / fet på dem finns ju inte på kartan...

Sintrade belägg är nästan alltid ok att värma, så försvinner oljan, organiska är inte alltid lika glada för det.

Mina Juicy 5'or är skrikfria. Misstänker att jag har luft i bakbromsen, men jag blir fan inte av med den. Dock är den tyst, man får väll vara glad för det lilla.
B!

Läste någonstans att lite fett mellan kolven och bromsklossen ska hjälpa. Måste prova för mina skriker..,

Senast ändrad:
mn skrev:
> Läste någonstans att lite fett mellan kolven och
> bromsklossen ska hjälpa. Måste prova för mina
> skriker..,

Det funkar på bilar om man är för lat för att montera en riktig skrikdämpningsplatta. Stor risk att det hamnar fel på en cykel eftersom allt är så litet bara.

Nu när du snart fått alla tips man kan få Bingobongo.
Har du lust att testa att vända bromsskivan fel och kolla om egenskaperna ändras?
/Ebbe

Tillbaka
Topp