[Video] Faceplant

[Video] Faceplant
been there, done that. med skillnad att min var på asfalt. resultat? 3 avslagna tänder som påvägen ut gick igenom överläppen. piercing av den högre graden :D slutade me 2 döda tänder som rotfylts o ska få krona. 17 stygn i ansiktet, 5 på hakan, 5 på läppen o 7 på insidan av läppen :D

[Video] Faceplant
Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> been there, done that. med skillnad att min var på
> asfalt. resultat? 3 avslagna tänder som påvägen ut
> gick igenom överläppen. piercing av den högre
> graden :D slutade me 2 döda tänder som rotfylts o
> ska få krona. 17 stygn i ansiktet, 5 på hakan, 5
> på läppen o 7 på insidan av läppen :D

okok... du vann... har inget och hämta med mina skavsår där... hoppas kurerandet går bra... läst att mollo brukar köra med rödtjut, kanske funkar mot avskavt ansikte med...

[Video] Faceplant
bra o bra, 2 döda tänder är aldrig kul o ha, de är ju aldrig lika säkert att de sitter bra hela livet ut, sm med levande tänder. men jag lever fortfarande alltid nått o glädja sig för, kunde gått ÄNNU värre. hade i alla fall hjälm, men inte ett märke på den.

[Video] Faceplant
spurt, svagt uppför, var precis i accelerationen efter kurva, 30 km/h kanske. ena pedalen löste ut o ja tappade balansen. behöver inte gå fort för att man ska göra illa sig rejält.

[Video] Faceplant
Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> bra o bra, 2 döda tänder är aldrig kul o ha, de är
> ju aldrig lika säkert att de sitter bra hela livet
> ut, sm med levande tänder.

du kan sluta oroa dig på den punkten, även om kador aldrig är trevligt att få
själva hårdstrukturen i tänderna är inte på något sätt levande och avslitna nerver innuti följda av en rotfyllning påverkar inte livslängden... tanden tål karies lika mycket (eller snarare lite) och får lagas på samma sätt när det behövs.
sitter fast i käken gör den också lika bra oberoende av nerven innuti... lite elakt kan man säga att pulpan (nerven+ mjukvävnaden inne i tanden) är naturens långsamma tandläkare - den försöker reparera tanden vid kariesskador men är på tok för långsam för sin uppgift, den hade säkert något värde när tandläkarna inte fanns men idag så är inte den det minsta avgörande för tandens livslängd

PS, du slipper ha ont i dom tänderna iaf ;)

Senast redigerad av en moderator:
[Video] Faceplant
är du tandläkare?

min mor är tandläkare. vad jag fått höra av henner och av käkkirurgen på ackis i uppsala så bör man vara mycket försiktigare med "döda" tänder vid tandreglering, då det inte alls är säkert att de växer fast lika bra som de med levande pulpa/nerv. har ju hållit på med tandreglering sen ja var 8 (23 nu) när jag slog ut tänderna för snart 5 år sen, så var det bara o börja om igen.

o ja, jag slipper ha ont i tänderna, i gengäld så har jag i benet runt om tänderna, även nu efter 5 år. o tänderna är lösa bra mycket "oftare" än de "levande" tänderna. det är min personliga erfarenhet.

[Video] Faceplant
nah, inte tandläkare, bara misslyckad tandläkarstudent, men ovanstående är ungefär vad jag fick lära mig.
Vilket som, synd att man skadar sig... tyvär får vi leva med att det är ofrånkomligt och ta lite extra hänsyn för att inte upprepa samma (alvarligare) skador är inte fel

Senast redigerad av en moderator:
[Video] Faceplant
mina slogs av så att pulpan blottades, då måste man rotfyllas. de väste fast ja, men när ja sen skulle tandreglera med tandställning så ville de dra i dem så lite som möjligt och jag frågade varför. svaret jag fick var att de visst troligen växte fast på sitt nya ställe om man drog i dem med tandställningen, men att det inte var lika säkert som om de inte var rotfylda. varför det är så, det vet jag inte då jag själv inte är tandläkare. bara uppväxt med en :D

vet som sagt därmot att när tandställningen drgait i tänderna så brukar de vara lösa ett tag, men när det gäller dessa 2 döda framtänderna så har det inte skett lika fort och de har från o till känts instabila.

Tillbaka
Topp