Viktbögtråden

Makten

Aktiv medlem
Viktbögtråden
Detta kommer oundvikligen ta hus i helvete, så plocka fram bira, chips och samla familjen framför datorn!

Edit: Och haka inte upp er på ordet "bög" i titeln. Jag absolut har inget emot homosexuella.

-------------

Jo, det är så att jag undrar varför många cyklister lägger ner så ohyggligt mycket pengar på att göra sina cyklar så lätta det bara går. Visst, jag inser att skillnaden mellan en 7-kilosräser och en 13-kilos pendlarhoj är enorm. Men när man betalar dubbla priset för att komma ner från 12 kilo MTB till 10 kilo så börjar jag undra hur det står till med förnuftet egentligen. Givetvis får man då också bättre komponenter och en ram som förhoppningsvis beter sig trevligare. Men själva vikten; är den så oerhört viktig, egentligen? Till exempel en superlätt sadelstolpe för tusen spänn eller ett styre för samma summa, som bara lär vara vekare än en lite tyngre motsvarighet. Varför?

Ärligt talat; känner du någon skillnad i uppförandet hos din cykel när du slänger på en vattenflaska på uppåt ett kilo totalt (inräknat flaskställ)? Jag gör det definitivt inte. Så varför lägga helt vansinniga summor på att bry sig om lättaste material i rena skitsaker på cykeln som inte gör den bättre geometriskt eller hållbarhetsmässigt?

Vidare verkar en hel del värdera cyklar utifrån om de är lätta eller tunga. Som om en lätt cykel automagiskt skulle vara bättre än en lite tyngre. Vad baserar ni detta på? För en viss summa pengar borde man få en mindre hållbar hoj om man siktar på lägsta möjliga vikt (tänker mest på MTB här). Är inte det dåligt?

Missförstå mig nu inte. Jag har inget emot att betala dyrt för bra prylar. Det är just vikthetsen jag inte förstår. Personligen hade jag lagt mest på hjul, ram och gaffel, och sen kan resten kvitta, om jag nu skulle bygga bästa möjliga cykel sett till köregenskaperna.

Senast ändrad:
Viktbögtråden
Om du ska skicka din cykel i sidled under en manöver i terrängen, så är skillnaden mellan 10 och 12 kg rätt stor i förhållande till totalvikten.

På räsern kanske jag inte känner skillnaden just när jag cyklar, men den märks tydligt på farten/tiden när jag cyklar uppför. Och för min del är det uppför som jag är bra, så där spelar det stor roll för mig.

Viktbögtråden
Alltid retar det någon med en oetiskt lätt cykel, idag bytte jag flaskhållare.. Tjänade drygt 10g på det, om det var värt det? Hells yes! De nya var ju vita ;]

Viktbögtråden
För det är kul ;)

Själv ligger jag på "XT-nivå" på de flesta av mina hojar. Jäkligt mycket för pengarna där tycker jag plus att studentbudget tillåter inte mycket mer.

Skulle tycka det var rätt roligt att bygga nått svinlätt själv när man fått ordentligt jobb men förstår också hur du menar. Har lite svårt att motivera inköp av dyrare delar när inte funktionen skiljer mycket och det räknas på grammen. Däremot inte sagt att man skaffar det ändå i slutändan :)

Senast ändrad:
Viktbögtråden
Jag är en av de som jaga de sista gram. Har min Lvg på 4211g just nu och i de viktklasserna känner du skillnaden på 10g på tex däck, pedaler osv.
Cyklar jag ståendes märker jag även en enorm skillnad på stolpen/sadeln osv. sakerna slungas ju hit och dit. Viktig i det hela är att alla delar är lika i sin extremhet. Har du tex tunga vevar men allt annat är lätt kommer cykeln beter sig rätt så skumt och inte har ett bra flöde över gupp osv.
Det jag är ute efter är en mera svärvande känsla som en cykel under fem kilo få till. ju längre man kommer ned i vikten ju större bli denna känsla och mot fyra kilo är det ganska få % mindre som behövs för att skillnanden märks markant. typ 200g märks lika mkt som ett kilo mellan 7 och 8kg (jag pratar inte om energie man spara eller så utan den rena känslan hur cykeln beter sig)

en 4kg cykel är också grymt mkt lättare att har kontroll över och bli mera som än förlängning av kroppen än en tyngre cykeln är.
Visst bli det tyngre med en flaska men med tex en 750ml flaska ligger jag fortfarande vid 6kg och klara en vanlig träningsrunda.

självklart har min cykel kostat ganska mkt. riktig hur mkt vet jag ej då jag har byggd om den och utvecklat under flera år och en hel del delar är nu byggd av mig eller vänner till mig och det är svårt att sätter ett pris på en prototyp.
Men ärligt talat skiter jag helt i det. Inte så att jag har massa pengar eller så utom det har varit mitt hobby i alla år och det är helt enkelt ngt som intressera mig. Jag kan tycker att det är skit spännande att just pratar med vänner som har samma intresse över en viss detalj och hur vi kan utvecklar den och de samtalen kan pågår i timmar.
Skulle man ifrågasätta vettet kan man lika väl fråga sig varför vissa spelar fotboll eller cyklar eller samlar frimärken när man skulle kunna göra ngt för världsfreden.

Jag har dock detta med lättvikt inom mig och det följer inte bara cykelgrejerna utom är med på det mesta jag håller på med - det är alltså en levnadsfilosofi.
Märkte det tex tydligt när jag har börjat med kajaksporten för ett tag sedan och min lättaste paddel nu väger 445g vilket är 115g lättare än den lättaste man kan köpa ;)

två lite äldre bilder från i vintras på min hoj, har redan ändrat sig lite på vissa ställen.
PK__8045.jpg

PK__8079.jpg

Senast ändrad:
Viktbögtråden
Du verkar ha svårt för en massa saker Makten, är det inte invandrare, stigcykling eller lätta cyklar, så är det att förstå skillnaden mellan ett nördigt intresse och sexuell läggning. Har du ens gått ut gymnasiet?

Viktbögtråden
4211 gram... Det är verkligen helt sjukt lätt! Mår du dåligt när du måste byta däck för det blir för mycket gummi i nya däck? Eller är de också av kolfiber :-)

Viktbögtråden
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Du verkar ha svårt för en massa saker Makten,
> är det inte invandrare, stigcykling eller lätta
> cyklar, så är det att förstå skillnaden mellan
> ett nördigt intresse och sexuell läggning. Har
> du ens gått ut gymnasiet?

Utveckla gärna detta medan jag tar en cykeltur för att handla frukost:-) Det är lätt att påstå massa saker om andra. Jag föreslår att du bemöter något jag sagt rent konkret istället. Det blir mindre onödigt gruff då.

Jag startade denna tråd för att provocera; det borde vara givet. Ändå tror jag förstås att det kan mynna ut i något gott. Kanske Nisse i Hökarängen lägger sina pengar på något bättre än en überlätt sadelstolpe? Kanske inte.

Viktbögtråden
Jag är intresserad av resultatet av frågeställningen.

T.ex. har jag gradvis valt att plocka bort saker från cykeln för att istället ha dem i ryggsäcken, t.ex. vattenflaskan. Ekipagets totalvikt blir samma men cykelns andel blir lättare. Jag tycker helt enkelt cykelkänslan blir bättre. Av det skälet överväger jag att köpa "lätt" nu när det skall bytas sadelstolpe snarare än "prisvärt och stabilt".

Som utsvävning, ved på elden och och kommentar till fredrikw tycker jag inte rubriken är så väl vald, termen "bögeri" tenderar ju att ha breddats till att omfatta allmänt överdrivet intresse (jfr termen analfixering) så jag väljer att tolka det pss istället för nedsättande om homosexuella. :)

Viktbögtråden
Ordet "bög" i rubriken har ingenting med aversioner mot homosexualitet att göra, men det kanske var ett dåligt ordval för känsliga läsare. Dock får det vara kvar eftersom det uppenbarligen är precis lagom störande. Jag brinner för övrigt för homosexuellas lika rättigheter med heterosexuella, om nu någon undrar över det.

-------

Fuchs; jäkligt ball cykel där! Jag förstår helt tanken med att göra cykeln så lätt det bara går faktiskt. Det är ju som en sport i sig, och säkert ett kul intresse om man anser sig ha råd. Min frågeställning var dock främst ämnad för gemene man som prompt vill ha en MTB under 10-11 kilo, eller vad nu motsvarigheten till detta kan anses vara för en räser. Alltså nånstans i brytpunkten där priset drar iväg något jävulskt för att få lättare prylar, medan de viktigaste egenskaperna hos cykeln inte nödvändigtvis ändras så fasligt mycket.

Edit: Stavfel.

Senast ändrad:
Viktbögtråden
fredrikw skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (jfr termen analfixering)
>
> Nja, http://sv.wikipedia.org/wiki/Anala_fasen Det
> har vare sig med sexuell läggning eller fördomar
> kring sexuellt beteende att göra.

Det var precis det jag menade; kanske inte framgick dock.

Måste även instämma i att lättbygget från fuchs ser riktigt grymt ut.

Viktbögtråden
Kristoffer R skrev:
> T.ex. har jag gradvis valt att plocka bort saker
> från cykeln för att istället ha dem i
> ryggsäcken, t.ex. vattenflaskan. Ekipagets
> totalvikt blir samma men cykelns andel blir
> lättare. Jag tycker helt enkelt cykelkänslan
> blir bättre. Av det skälet överväger jag att
> köpa "lätt" nu när det skall bytas sadelstolpe
> snarare än "prisvärt och stabilt".

Jag har i vissa fall upplevt det omvända! Att helt slippa ryggsäck är en enorm befrielse, så på kortare MTB-övningar i närområdet (1 mils radie, typ) föredrar jag lätt flaska på cykeln framför camelback. Enda haken är att pump och lagningsprylar eller slang är svårt att få med sig på cykeln, och om jag vet att jag ska längre från hemmet än att det blir dödligt långt att gå (edit: vid haveri) så tar jag rygga ändå, och då blir det camelback istället för flaska. Men frihet från ryggsäck väger annars för min del tyngre än att ha så låg vikt på cykeln som möjligt. Min kropp väger trots allt sjukt mycket mer än cykeln;-)

Senast ändrad:
Viktbögtråden
Lättade nyligen min mtb från 14,8 till 12,8 kg, varav det mesta på hjulen. Tro vad du vill, men det märks en rätt betydande skillnad. Klarar t ex en massa backar på mellanklingan fram nu där jag förut alltid var nere på grannyn. Känns också betydligt lättare att få fart på ekipaget. Detta märks framför allt på längre turer, jag blir helt enkelt inte lika trött.

Viktbögtråden
Om du nu är så mycket kompis med homosexuella varför använder du då ordet "bög" som skällsord? Det är ju inte direkt i positiv mening du häver ur dig ordet.

Svar på din fråga, jo jag känner skillnaden om jag kör racern med eller utan 1-liters fylld vattenflaska. Speciellt i igångdrag/spurt som i backar. Men om det handlar om att ligga och tugga i samma fart på platten har det ingen betydelse. MTBn tycker jag också blev betydligt trevligare att cykla på när jag lättade den något kg, ned till 12 kg.

Viktbögtråden
fredrikw skrev:

+1

Viktbögtråden
Makten skrev:
> Jag startade denna tråd för att provocera; det
> borde vara givet. Ändå tror jag förstås att
> det kan mynna ut i något gott. Kanske Nisse i
> Hökarängen lägger sina pengar på något
> bättre än en überlätt sadelstolpe? Kanske
> inte.

Och är det du som då avgör vad som är "bättre att lagga sine pengar på"? Folk väljer väl helt enkelt själv vad dom vill betala för, eller? Att du inte tycker att en "überlätt sadelstolpe" är värt pengerna är väl din ensak? Jag tycker exempelvis inte att det är viktigt med den kraftigaste datorn i hela världen, eller den ballaste Lamborghini, eller nått av dom dyra klädesmärken som finns, men om folk vill lägga deras pengar på dessa saker, ja vet du vad, ärligt talat så bryr jag mig inte det minste.
Mitt intresse är (bl.a) cykling, det är där jag väljer att lägga mina pengar. Och om jag vill spara lite vikt på min MTB, jamen 50g hit, 200g dit och lite annat smått o gott, så är plötslig hojen ett kilo eller två lättare. Och det märks. O det kostar. Och jag tycker det är värt det, så länge jag har råd med det utan att behöva bli hemlös av skulderna.....

Viktbögtråden
Makten skrev:
> Ordet "bög" i rubriken har ingenting med
> aversioner mot homosexualitet att göra, men det
> kanske var ett dåligt ordval för känsliga
> läsare. Dock får det vara kvar eftersom det
> uppenbarligen är precis lagom störande. Jag
> brinner för övrigt för homosexuellas lika
> rättigheter med heterosexuella, om nu någon
> undrar över det.
>
> ----

Du skrev bög i rubriken för att du tyckte det var lagom provocerande. Hur avgör du vad andra finner provocerande? Men du brinner för allas lika rättigheter? "Jag är inte rasist, men"

Viktbögtråden
Tjabb...

Som person, 44 år gammal halvfet gubbe med total avsaknad av tävlingsinstinkt är tråden synnerligen ointressant, men i egenskap av processtekniker så tycker jag att den här tråden är superintressant, men förmodligen inte av samma anledning som någon annan...

Det jag undrar över är: hur väger man en cykel (del för del eller hela cykeln på en gång eller litar man på varudeklarationen) och vad använder man för våg?

Om man väger grejerna själv så gissar jag att man har en ganska avancerad våg som man dessutom har gjort en msa (mätsystemsanalys) på för att säkerställa vågens korrekthet på...

Henke :)

Viktbögtråden
När jag köper min cykel så väger jag den hos min LBS. De brukar ha bra vågar att hänga upp cykeln i.

Efter det så är den bästa vågen är en vanlig digital köksvåg. Bara att hålla koll på mellanskillnaden av det man plockar bort och det man eventuellt sätter dit.

Svaret på frågan är delvis samma sak varför en del köper finaste Hi-Fi prylarna, dyrare bil etc. För att vi har råd!

Men vists märker man skillnad. Min MTB vägde ur kartong 10,5kg vilket jag tyckte var som ett bojsänke! Nu väger den 9,5 kg och med nya hjul minskar den betydligt. Jag upplever skillnad för varje del jag har bytt. Antingen i hur cykeln uppför sig eller hur den är att hoppa över stock och sten med.

Viktbögtråden
Jag vill gärna att gemene man spenderar pengar på en cykel och motionerar på den ibland istället för att köpa en ny bil och aldrig motionera.

Jag själv lever på att tillverka och laga lättviktgrejer så för mig är denna sport rolig och utmanande.

Var och en gillar sin sport.

Viktbögtråden
Hellemar skrev:
------------------------------------------------------
> Det jag undrar över är: hur väger man en cykel
> (del för del eller hela cykeln på en gång eller
> litar man på varudeklarationen) och vad använder
> man för våg?

I en tidigare tråd så föreslog någon att man kunde kalibrera vågen med hjälp av ett mjölkpaket, vad anser du om det? ;-)

Men seriöst, hur mycket kan en normal enkel digital köksvåg diffa mot verkligheten?

Svar på orginalposten: Då jag singelifierade min pendlarräser så lättades den ju en hel del och det blev en riktigt stor skillnad i uppförande.

Viktbögtråden
Har väl gått i liknande funderingar som Makten. När det gäller MTB så kan jag förstå att man vill ha en så lätt hoj som möjligt då man jobbar ganska mycket med den över stock och sten.

Men räsercyklister ibland... Det finns något lätt komiskt över gubbtempomagar med 50kkr kolfiberräsers. Det liksom skär sig, som att sätta 20-tumsfälgar och flames på en EPA-traktor.

Viktbögtråden
Skogling skrev:
> Man får bättre träning med en tung cykel.

Ah, det är därför du inte tränar.

Viktbögtråden
Tjabba igen...

Ja, hur sann är en vanlig köksvåg?
Vad händer om man väger samma mjölkpaket flera gånger? Visar vågen exakt samma resultat alla gånger?

Min erfarenhet av vågar, efter att ha gjort flertalet mätsystemsanalyser på flertalet vågar, både svindyra och billiga, så säger min erfarenhet att man inte alltid kan lita på en våg... Ta en vanlig badrumsvåg som exempel. Väg dig själv 3 gånger, men väg nåt lättare efter varje gång. Väger du exakt lika mycket varje gång?

Min tanke är just att jagar man gram och spenderar tusentals kronor på detta så bör man ju liksom få valuta för pengarna. Se inte detta som kritik från min sida till att lägga ut mycket pengar på sitt intresse utan mer som en liten väckarklocka och inte lita på första bästa våg, för jag vet att vågar gärna luras...

Henke :)

Viktbögtråden
Skogling skrev:
> Man får bättre träning med en tung cykel.

Dagens sanning! Den bästa lösningen är att normalt köra en tung 15kg cykel för att sedan ta fram 10,5 kg cykeln på långloppen :) Då har man tryck i benen när det går uppför.

Viktbögtråden
Valhalla_ skrev:
> Om man sätter bajset på cykeln istället för
> att bära det med sig så kanske känslan blir
> annorlunda?

Kan bli bra träning när man måste köra ifrån skitlukten ;)

Viktbögtråden
Makten skrev:
> Ordet "bög" i rubriken har ingenting med aversioner mot homosexualitet att göra, men det
> kanske var ett dåligt ordval för känsliga läsare. Dock får det vara kvar eftersom det
> uppenbarligen är precis lagom störande. Jag brinner för övrigt för homosexuellas lika
> rättigheter med heterosexuella
, om nu någon undrar över det.

Jo men visst!
Ett av de första stegen kan ju vara att inte använda språket som ett slagträ mot den gruppen då.

Jag kan mycket väl tänka mig att du inte ville något illa med att skriva det i titeln, men att säga att du "Brinner för lika rättigheter" njae knappast.
(Uppsåt är alltså ganska ointressant här)

Viktbögtråden
Jag väger lösa komponenter på en brevvåg och hela cyklar på en bagagevåg (hängkrok). Den senare kalibrerar jag vid varje tillfälle med 5kg vatten. Brevvågen kontrollväger jag 1kg vatten. Givet ett snitt av 4-5 vägningar per komponent får jag ett för mig acceptabelt resultat. Oftast diffar det inte från vägning till vägning.

Viktbögtråden
Hellemar skrev:
> Tjabba...
>
> Bra att du har en våg du kan lita på och som
> alltid visar exakt samma resultat! Alla är inte
> lika lyckligt lottade...
>
>
> Henke :)

Exakt är det inte. Oftast samma resultat men inte alltid.

Viktbögtråden
Mycket placebo här.

Om jag bodde i alperna eller bromsade bort mycket energi skulle jag också jaga gram. Vi lever dock i ett fritt land och var och en gör som man vill.

Jag tycker dock det är fel av cykelindustrin, t ex Cyklopedin, att påstå att skillnaden i fart är stor mellan cyklar, fast att den i verkligheten knappt är mätbar. En del går säkert på detta och halar upp ytterligare något tiotusentals kronor.

Viktbögtråden
Prästbol skrev:
> Jag tycker dock det är fel av cykelindustrin, t
> ex Cyklopedin, att påstå att skillnaden i fart
> är stor mellan cyklar, fast att den i
> verkligheten knappt är mätbar. En del går
> säkert på detta och halar upp ytterligare något
> tiotusentals kronor.

Skandal att en cykelbutik i sin cykelbutikskatalog försöker få kunderna att spendera så mycket pengar som möjligt i cykelbutiken. Vart är världen på väg??

Viktbögtråden
Den här tråden har åtminstone fyllt ett syfte. Den ger en bra och snabb sammanfattning av hur Martin fungerar rent allmänt.

Han ser något han inte förstår och börjar fundera på det:
"jag undrar varför"
"är just vikthetsen jag inte förstår"
"är den så oerhört viktig, egentligen?"

Och eftersom det är något han inte förstår så måste det automatiskt vara dåligt:
"lägger sina pengar på något bättre än en überlätt sadelstolpe"
"börjar jag undra hur det står till med förnuftet"

När han får mothugg vägrar han tro att det är hans åsikt (förtäckt till en fråga) som är oönskad/märklig/trångsynt/på fel plats eller något annat. Han är istället övertygad om att det är de korkade läsarna som inte försår vad han egentligen menade och försöker snygga till det i efterhand:
"Min frågeställning var dock främst ämnad för gemene man som"

Som nämts ovan kunde det lika gärna handlat om något helt annat. Mönstret går igen. Vill man alltså ta "debatten" med honom spelar det ingen större roll vilken tråd man gör det i. Eller på vilket forum.

Viktbögtråden
Ha ha, trådskaparen trodde att det var själva ämnet (ifrågasättandet av fixeringen vid cyklarnas vikt) som var kontroversiellt, men i stället blev det valet av rubrik som folk reagerade på!

fredrikw skrev:

Jag trodde att ordet "bög" hade sitt ursprung i "böj". Att homosexuella har en avvikande (böjd) sexuell läggning, "HiFi-bögar" ett avvikande intresse av att sitta och onanera framför sina rörförstärkare och lyssna på transienter, och "viktbögar" är lite avvikande i sin iver att jaga gram på sina ultralätta cyklar.

Men i modernt dagligt tal så är ju "bög" numera förknippat just med homosexualitet. Och då kanske man inte bör använda termen för någonting annat, vad vet jag? Vet inte hur du resonerar fredrikw. Homosexuella kanske tar illa upp eller vad är problemet?

Viktbögtråden
Makten,
Jag tror att svaret på frågan är samma svar som varför du så ihärdigt jagar (och lägger ned stora summor pengar på) den perfekta bildkvalitén. För mig duger Panasonic 20/1.7, men du ratade det tidigare av skäl jag inte ens tänkt på.

Jag tror att (vid MTB) så måste man nå en viss teknisk nivå för att faktiskt uppskatta viktminskningen fullt ut, på samma sätt som jag inte skulle uppskatta ett dyrare objektiv än 20/1.7 för jag tycker inte att problemen du påtalade är några problem. Men om jag var mer intresserad och granskade bilderna mer, så visst, förr eller senare skulle jag hitta problem.

Tillbaka
Topp