[Viktigt] Ska det blinka bakåt?

CR1Falun

Ny medlem
Jag irriterar mig på cyklister som sätter det röda ljuset på blink. Cykel är ett fordon och då borde det vara fast rött ljus bakåt. Eller?

Not: Är över 40 och ni vet vad man kan jaga upp sig över saker och ting.

Om jag är ute och springer på mörka vägar sent på kvällarna brukar jag ha keps med ett litet blinkande baklyse i spännet i nacken. Det är ungefär då blinkande ljus är berättigat. Annars är det BARA störande. Folkfront mot blinklysen!

CR1Falun skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra tryck på svarstiden, jobba?

det står mellan att plugga materialteknik eller gnälla om saker på happy. valet är givet.

Tror jag läste någonstans om att man överväger att gå ifrån lagkravet på fast sken och tillåta snabbt blinkande ljus. Själv kör jag blink ibland då det syns mycket bättre...

Här i gbg var det väl några (1000 st?) som fick nån sorts dispans (dispens) för att testa såna där miljövänliga lampor som drevs med induktion?

Förresten nån som ver varför det inte är tillåtet med blinkande ljus bakåt? Har hört att det har med avståndsbedömning att göra men är inte säker...

En fråga?

Vad uppfattar ögat bäst?
1) Ett fast ljussken som rör sig
2) Ett blinkande ljus som rör sig

Det är därför fyrarna har blinkande ljus och inte ett fast sken.

Nu har jag säker kastat mer ved i brasan för den här diskussionen.

/TV

Senast redigerad av en moderator:
rymdninja skrev:
> Här i gbg var det väl några (1000 st?) som fick
> nån sorts dispans (dispens) för att testa såna
> där miljövänliga lampor som drevs med
> induktion?
Miljövänliga var väl inte huvudmålet med dem om jag förstått det korrekt. Snarare att de är på både dag och natt. Jag hade/har sådana och de fungerar kalas, inte så hållbara dock.

> Förresten nån som ver varför det inte är
> tillåtet med blinkande ljus bakåt? Har hört att
> det har med avståndsbedömning att göra men är
> inte säker...
Epilepsi risk har jag hört men det låter lite som en skröna i mina öron, finns väl saker som blinkar bra mycket starkare än så?!

TV skrev:
> En fråga?
>
> Vad uppfattar ögat bäst?
> 1) Ett fast ljussken som rör sig
> 2) Ett blinkande ljus som rör sig
>
> Det är därför fyrarna har blinkande ljus och
> inte ett fast sken.

Njae....är de verkligen så? Fyrar "blinkar" juh med olika intervaller och spridning för att man ska kunna veta var man är/vilken fyr man ser.

TV skrev:
...
> inte ett fast sken.
...

Ööh...

Anledningen till att fyrar blinkar är att du skall kunna särskilja dem från varandra i farleder med många fyrar. De blinkar med olika karaktärer, vilket framgår av sjökortet, så att de går att identifiera.

Cyklister behöver inte särskiljas. Ingen skall köras på!

TV skrev:
> En fråga?
>
> Vad uppfattar ögat bäst?
> 1) Ett fast ljussken som rör sig
> 2) Ett blinkande ljus som rör sig
>
> inte ett fast sken.

Om en fyr rör sig har du helt klart svåra navigeringsproblem på gång :-)

/s-o

CR1Falun skrev:

> Not: Är över 40 och ni vet vad man kan jaga upp
> sig över saker och ting.

Brukar du bli irriterad på mopedister också?
Det och en oförklarlig lust att vilja cykla Vätternrundan är de två största enskilda åldersmarkörerna :-)

/s-o -- som kan bocka av båda punkterna i listan.

TV skrev:

> inte ett fast sken.

Nej, det är för att man skall kunna särskilja dem från varann och från båtar/fartyg som har fast ljus.

Så var detta ämne uppe igen och som vanligt råder delade meningar om man ska vara laglydig eller göra som man vill och vara kriminell bara för att uppnå en obetydlig förhöjning av den egna synbarheten, men vi tar det igen!!

Lagen förbjuder blinkande bak/framljus på fordon (cykel är ett fordon och cyklister är fordonsförare med föraransvar) vilket är all orsak som behövs för att inte använda det!

Orsakerna till att det är förbjudet är flera, bla för att blinkande ljus är reserverat för utryckningsfordon (blått ljus) och som varselljus (orange) vid tillfälliga hinder på vägen, rött ljus får bara användas som bakljus på fordon och alla lampor på ett fordon ska ha fast sken utom blinkers som har orange blinkljus alltså ett varselljus för tillfällig användning.

Sen finns det andra orsaker där den medecinska aspekten finns med då blinkande ljus utgör en fara för alla Epileptiker finns knappt 100.000 st i Sverige (är själv anfallsfri epileptiker och har lidit mycket pga av blinkande lampor) och visst finns det andra lampor som blinkar värre och stör mer men dem rår man inte på med lagar då dem flesta nvänds i komesriella syften och som vanligt är pengar/förtjänst ett tyngre argument än folkhälsan.

Det finns även flera orsaker men det får Ni läsa om på egen hand, Bottomline är att all användning av blinkande cykelbelysning är kriminell och kan straffas med böter.

Att som någon här motivera användandet av blinkljus med att batteritiden fördubblas ser jag som en total avsaknad av hänsyn och empati för sin omgivniong från den personen, känns nästan grymt att någon sätter batteritid före människors hälsa men det finns tyvärr många såna hänsynslösa personer ute i samhället.

Kul jämförelse med Fyrarna men det har ju fått sin förklaring men jag garvade gott som skärgårdsbo åt jämförelsen och den uppenbara bristen på kunskap i ämnet ;-)

Bosse

Jag kör med blink bak, just för att synas bättre...sätter mig själv i första hand, så valet mellan att minimera risken för att bli påkörd bakifrån eller att epilektiker eventuellt skall må dåligt är lätt - tyvärr Bosse.
Jag följer lagar och förordningar i övrigt efter bästa förmåga, men i detta fall är jag kriminell.

MickeS,
så du menar alltså att du blir påkörd om du inte har blinkande ljus bak? Vilken otrolig tur jag måste ha haft i så fall som under alla år inte har blivit påkörd trots att jag har kört med fast sken.

Är det någon som känner till vad som hänt med det här förslaget till ändring i trafikförordningen från oktober 2006? Håller det på och mals igenom i stillsam takt, eller blev det inget?

"Vägverket föreslår att 3 kapitlet 76 § i trafikförordningen ändras enligt bifogat förslag så att baklykta på cykel får avge blinkande ljus."

Hela texten här: http://www.vv.se/MondoSearch/Click....e?grab_id=0&page_id=4000&query=cykelbelysning

fredrikw skrev:
> MickeS,
> så du menar alltså att du blir påkörd om du
> inte har blinkande ljus bak?

Var menade jag det? Tyckte jag skrev "...minimera risken för att bli påkörd bakifrån..."
Läs om, läs rätt.

hakbjo skrev:
> Är det någon som känner till vad som hänt med
> det här förslaget till ändring i
> trafikförordningen från oktober 2006? Håller
> det på och mals igenom i stillsam takt, eller
> blev det inget?
>

Det undrar jag också? Jag har fått för mig att det numera var godkänt med blinkande lampor?

MickeS skrev:
> Var menade jag det? Tyckte jag skrev "...minimera
> risken för att bli påkörd bakifrån..."
> Läs om, läs rätt.

syns man bättre om den röda lampan blinkar?

fredrikw skrev:
> syns man bättre om den röda lampan blinkar?
Ja, ungefär hälften av tiden, beroende på lampans pulstågs utseende.
Gör gärna ett empiriskt test - dels i någotsånär upplyst stadsmiljö, dels i oupplyst vägmiljö, dels i syrrans (inte min) garderob och dra egna slutsatser.

fredrikw skrev:

> syns man bättre om den röda lampan blinkar?

Ja . Man stör mer och syns därför bättre än dom som har fast ljus. Om alla har blinkande ljus blir det väldigt rörigt och stressigt i trafiken, så jag tycker att blinkande ljus även i fortsättningen förblir en varningssignal och inte en positionsmarkering.

MickeS skrev:
> Jag kör med blink bak, just för att synas
> bättre...sätter mig själv i första hand, så
> valet mellan att minimera risken för att bli
> påkörd bakifrån eller att epilektiker
> eventuellt skall må dåligt är lätt - tyvärr
> Bosse.
> Jag följer lagar och förordningar i övrigt
> efter bästa förmåga, men i detta fall är jag
> kriminell.

Det där är ju löjligt. Man syns ypperligt med fast sken såvida det inte vräker ned snö eller hagel.

Mike the bike skrev:
> Det där är ju löjligt. Man syns ypperligt med
> fast sken såvida det inte vräker ned snö eller
> hagel.

Så då kör du också med blink, men bara vid vissa väderlekar?
Löjliga Micke

Saxat ur dokumentet som jag länkar till i ett tidigare inlägg:
"Både Danmark och Norge har positiva erfarenheter av att tillåta blinkande cykelbaklyktor och det anses att blinkande ljus ger ökad trafiksäkerhet för cyklande eftersom det förbättrar bilisternas möjlighet att uppmärksamma cyklande i mörker. Som komplettering till gällande bestämmelser om fast rött sken från baklykta på cykel föreslås att även blinkande rött sken ska medges."

Mike the bike skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med blink bak, just för att synas
> > bättre...sätter mig själv i första hand,
> så
> > valet mellan att minimera risken för att bli
> > påkörd bakifrån eller att epilektiker
> > eventuellt skall må dåligt är lätt -
> tyvärr
> > Bosse.
> > Jag följer lagar och förordningar i övrigt
> > efter bästa förmåga, men i detta fall är
> jag
> > kriminell.
>
> Det där är ju löjligt. Man syns ypperligt med
> fast sken såvida det inte vräker ned snö eller
> hagel.

Håller med Mike, behöver man blikande bakbelysning för att synas ska man köpa en bättre lampa.

Spelar roll(ändå 43 bast), bara man slipper de som har blinkande rött ljus framtill.

Jag är ju bara 37 så jag fortsätter nog att vara löjlig med för svag blinkande lampa bak än ett tag.

Lovar ni alla som grinat på mig att ni fortsätter med fast sken även när lagen ändrats?

För ett tag sen var det någon som tipsade om en superbaklampa, var det Markus F? Kanske är dags att länga upp en länk till lämplig tysk webshop igen...

MickeS skrev:
> Lovar ni alla som grinat på mig att ni
> fortsätter med fast sken även när lagen
> ändrats?

Det som stör mig mest är inte att du kör med en blinkande lampa, utan ditt hänsynslösa och egoistiska resonemang. Det är illa redan när det görs utan att egentligen veta vad det handlar om, men som svar på ett inlägg från en person som verkligen vet vad han pratar om, och som också påpekar att det faktiskt har inneburut problem för honom, då slår det rekord i dålig smak. Att i alla lägen bara se till sig själv och skita i andra är sällan en smickrande egenskap...

Nja, äver om blinkandet på en fyr är till för att särkskilja fyrar från varandra så även om det bara fanns en enda fyr som måste den blinka, hur f_n ska jag annars veta vad som är fyra och vad som är hus på avstånd?

fredrikw skrev:
> Det som stör mig mest är inte att du kör med en
> blinkande lampa, utan ditt hänsynslösa och
> egoistiska resonemang. Det är illa redan när det
> görs utan att egentligen veta vad det handlar om,
> men som svar på ett inlägg från en person som
> verkligen vet vad han pratar om, och som också
> påpekar att det faktiskt har inneburut problem
> för honom, då slår det rekord i dålig smak.
> Att i alla lägen bara se till sig själv och
> skita i andra är sällan en smickrande
> egenskap...

suck.

edit: tänkte inte ens försöka besvara sånt "dravel" då du verkar vara en person som läser in det du vill i andras inlägg.
Om du vill känna dig moraliskt överlägsen på min bekostnad så varsågod.

Eftersom jag cyklar OFTA i mörker och har varit med om en HEL DEL incidenter för att "jag inte syntes" trots lampor fram (20W halogen)/bak (ofta 2st diodlampor), reflexer på cykel/skoöverdrag/byxor/jacka/rygga så bryr jag mig inte så mycket om vad du nu tycker.

ATT blinkande baklampor sen är under utredning hos vv eller var det nu var visar kanske att det finns fler citat hänsynslösa och egoistiska slutcitat svenskar därute.

MickeS skrev:
> Jag kör med blink bak, just för att synas
> bättre...sätter mig själv i första hand, så
> valet mellan att minimera risken för att bli
> påkörd bakifrån eller att epilektiker
> eventuellt skall må dåligt är lätt - tyvärr
> Bosse.
> Jag följer lagar och förordningar i övrigt
> efter bästa förmåga, men i detta fall är jag
> kriminell.

Kan säga dig att jag varje fall uppfattar dig svårare än någon med fast sken. I stadstrafik med lysen runt omkring och överallt så är det mycket lättare att urskilja ett fast sken och se vart personen är på väg och hur många det är. Det räcker med två cyklar med blinkande sken i regn väder för att man ska bli helt förvirrad.

Ja, jag kommer att fortsätta med fast sken. Jag hatar blinkande lampor tillsammans med knappnålsdioder som man inte ser utom i totalt mörker och på en halv meters avstånd¨.

fredrikw skrev:
> Att i alla lägen bara se till sig själv och
> skita i andra är sällan en smickrande
> egenskap...

det håller jag med om. MEN när det gäller att möjligen slippa att bli påkörd av en bil så skulle jag inte kalla det att 'i alla lägen' utan endast i ett läge, när jag cyklar på bilväg i mörker.

chansen/risken att en person får ett epilepsianfall pga min blinkande baklampa är troligen väldigt liten. det finns mycket mer som blinkar så mycket starkare i trafiken.

Jag är bara trettio men jag föredrar fast sken. _Personligen_ tycker _jag_ det är svårare att lokalisera cyklister med blinkande lampor. Visst ser man att något blinkar, men det tar alltid några sekunder extra att få "hjärnan att låsa på målet" :) Med ett fast sken på lampan kan jag direkt se varifrån en medcyklist kommer, uppskatta dess fart och kurs samt besluta om jag behöver väja eller vara extra beredd på frambromsen.. På någon/några sekunder kan mycket hända i trafiken tyvärr :/

Ska bara tillägga att jag rör mig mest i stadsmiljö och där är blinkande lysen optimalt.

Antingen ironisk eller så glömde jag "inte".

När man kör bil föredrar jag absolut att cyklister har fast ljus.
Dock har det väll hänt att jag haft min egen cykelbaklampan inställd i blinkläge, men jag försöker för det mesta undvika det.
Jag håller med dem som tycker att det är lättare att se hur en cyklist som har fast ljus beter sig, hur nära han är vägkanten osv. En stark röd fast lysande baklampa föredrar jag.

Tillbaka
Topp