Viktuppgång av cykling

Viktuppgång av cykling
OK, bidrar med mina egna anekdotiska bevis för vad som funkat för mig
*Man äter sig mätt i samband med måltid och ser till att få i sig mycket grövre grönsaker till lunch och frukost. Viva la råkost
*Tar bort i princip allt socker. Bäst har det för mig funkat när ex. sånt som ketchup plockas bort. Ersätter med frukt och dadlar.
*Man får alltid äta en morot eller en frukt, kanske inte för att för mycket sådant heller är bra utan för att det stoppar chokladbollsfrossandet
* Man får en fusk-dag i veckan om man tycker att man hållit sina mål (jag går på viktnedgång över en hel vecka utan att ha ett enhets-mål) för annars orkar iaf inte jag.
*Dricker ganska mycket vatten.
*För mig hjäpler det (psykologiskt) att äta ngt direkt efter att jag ansträngt mig.

Sen tänker jag att vikt kanske inte är så intressant egentligen, men lätt att mäta.
Mindre socker är bra på flera sätt, tycker jag. En av de positiva effekterna är jag märker hur fruktansvärt söta många grejer är. Jag testade att käka lite godis häromsistens och det går knappt längre. Äckligt sött. Det klibbar i tänderna.

Viktuppgång av cykling
Jag tror jag håller med dig just här. Det är i princip alltid bättre att vara smal än att vara fet oavsett hur man kommer dit. Blir man smal av LCHF är ju det kanon. Med undantag för extremt dumma grejer som rökning t.ex.
Problemet är att långvarig ensidig kost med hög fetthalt leder till högt kolesterol. Vid den typen av koständringar bör man göra årskoll så att inte vissa värden rusar. Jag vet flera där företagshälsan alarmerat utifrån galna blodvärden. Att man går ner i vikt är ju en annan aspekt av det hela. Man kan vara hyfsat tjock och ändå ha bra värden och må bra. Vikt är inte allt.

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Problemet är att långvarig ensidig kost med hög fetthalt leder till högt kolesterol. Vid den typen av koständringar bör man göra årskoll så att inte vissa värden rusar. Jag vet flera där företagshälsan alarmerat utifrån galna blodvärden. Att man går ner i vikt är ju en annan aspekt av det hela. Man kan vara hyfsat tjock och ändå ha bra värden och må bra. Vikt är inte allt.

Jag tror inte heller LCHF är sådär speciellt bra, om jag skulle välja på mycket växter och fettsnålt jämfört med mycket kött och fett tror jag definitivt fettsnålt är bättre Och vikten är inte allt, men det är ganska betydelsefullt. En hög vikt (egentligen fetmassa) korrelerar med allt möjligt som inte är bra. Den hårda sanningen är att det aldrig är bra att väga för mycket oavsett hur "nyttig" man är.

Viktuppgång av cykling
Vad får dig att dra nåt slags likhetstecken mellan ensidig kost och hög fetthalt? Om något brukar kolesterol sjunka om man drar ner på kolhydraterna och äter mer fett. Och nej, det innebär inte att man måste äta ister, flott och svål i kopiösa mängder. Då kan det säkert bli konstigt.

Viktuppgång av cykling
En sak är dock de allra flesta totalt eniga om att det är bra, från LCHF till whole food vegan, raffinerat socker är inte bra. Ska man göra en enda förändring av kosten så är det att minska eller helst sluta med godis och läsk.

Viktuppgång av cykling
Och jag säger igen - visa en studie som påvisar att högt kolesterol är farligt som inte är baserat på epidemiologi, där feta och ohälsosamma människor som käkar en västerländsk diet, och därmed har högt kolesterol, är inkluderade.

Det är som att säga att ägg är dåligt, efter att ha konstaterat att folk som äter mycket tårta riskerar hälsokomplikationer.

Viktuppgång av cykling
Och jag säger igen - visa en studie som påvisar att högt kolesterol är farligt som inte är baserat på epidemiologi, där feta och ohälsosamma människor som käkar en västerländsk diet, och därmed har högt kolesterol, är inkluderade.

Det är som att säga att ägg är dåligt, efter att ha konstaterat att folk som äter mycket tårta riskerar hälsokomplikationer.
Bekymret som jag ser det är den märkliga debatt som uppstått kring LCHF. Av någon anledning tar många utövare andras skepsis mot dieten som personliga förolämpningar, och det är synd. Trots allt är den lika effektiv för viktnedgång som alla andra dieter, det kom någon metastudie för några år sedan som konstaterade detta.

Vad jag minns var det den så kallade ”medelhavskosten” som var något bättre, annars var det jämnt skägg mellan kaloriräkning, fettsnål bantning, 5:2, GI, LCHF och andra.

Senast redigerad av en moderator:
Viktuppgång av cykling

Min andemening var att om man ska äta ensidigt under en längre tid så bör man kolla upp sina värden.

Viktuppgång av cykling
Och jag frågar igen: Vad är det som får dig att tro att man automatiskt äter mer "ensidigt" för att man ändrar proportionerna mellan fett och kolhydrater?
Det var inte det jag skrev. Jag skrev:
Problemet är att långvarig ensidig kost med hög fetthalt leder till högt kolesterol.
Att dra ner på kolhydrater är såklart nyttigt för de flesta eftersom de flesta äter alldeles för mycket kolhydrater.

Viktuppgång av cykling
Det var inte det jag skrev. Jag skrev:

Att dra ner på kolhydrater är såklart nyttigt för de flesta eftersom de flesta äter alldeles för mycket kolhydrater.
Varför nämner du ensidig kost då? Verkar ju dumt att konstruera ett problem och använda som argument mot en generell kosthållning, där resonemanget inte är relevant (du svarade på ett inlägg som generellt nämnde LCHF, inte ensidig sådan). :rolleyes:

Viktuppgång av cykling
*inväntar anti-LCHF-maffians ogiltigförklarande av praktiskt och teoretiskt bevisade metabolismfunktioner* ?
Blir förmodligen mitt första och sista inlägg i tråden på grund av ovanstående.
Vad fick dig att tro att det skulle bli ditt första och sista inlägg? Låter som att du konstruerade ett problem (att du skulle bli påhoppad, istf att hoppa på andra själv).

Viktuppgång av cykling
"Alldelses för mycket kolhydrater" i absoluta mått kanske, de flesta äter ju för mycket. Men att det skulle vara någon speciell vits att ändra propotionerna kan man ju verkligen diskutera.
Om man ändrar på proportionerna (dvs mer "bra" mat och mindre "dålig") får man naturligtvis resultat. Om man ersätter en del av maten (som äts i för stor i mängd) med 800 gr ruccola (uppenbarligen det enda gröna alternativet) så äter man ju mindre ("dålig") mat.

Viktuppgång av cykling
Om man ändrar på proportionerna (dvs mer "bra" mat och mindre "dålig") får man naturligtvis resultat. Om man ersätter en del av maten (som äts i för stor i mängd) med 800 gr ruccola (uppenbarligen det enda gröna alternativet) så äter man ju mindre ("dålig") mat.

Jo visst. Men äter man en hög andel kolhydrater (typ fattiga länder i Asien) och ändrar till en större andel fett (typ rika västländer med mycket fet snabbmat osv) och tro att det skulle bli bättre vet jag inte om jag tror på

Viktuppgång av cykling
Vad fick dig att tro att det skulle bli ditt första och sista inlägg? Låter som att du konstruerade ett problem (att du skulle bli påhoppad, istf att hoppa på andra själv).
Jag hoppades slippa det ständiga spridandet av myter, trams, medvetna feltolkningar och generell okunskap om vissa kosthållningar som ständigt leder till helt onödig diskussion och fortsatt vilseledande. Det var naivt att tro (eller åtminstone hoppas) det, tyvärr. Blir jag citerad så svarar jag oftast. Att inte svara på tilltal är oartigt. ?

Viktuppgång av cykling
Sök på senapskålsdieten, så hittar du dem.
Du verkar fara med osanning!
1653460962551.png

Viktuppgång av cykling
Jag har inte ätit frukost de senaste 10 åren, mest för att jag inte varit sugen, men det tror jag defintivt minskar mitt kalorieintag. Kaffe räcker på morgonen fram till lunch.
Nu vet jag inte hur du jobbar men sedan tror jag att matlådor är väldigt bra. Maten man lagar hemma, speciellt om den ska vara matlådekompatibel, inte särskilt onyttig, och desto viktigare, portionerna är mycket mindre än vad du får/lassar på själv på lunchrestaurangen.
IKEAs äldre glaslådor med vitt lock ger bra portionsstorlekar där jag uppnår en mättnadsgrad om kanske 70%. För mig är skillnaden stor hur jag känner mig efter att jag ätit i lunchrestaurangen kontra om jag äter matlåda, känner mig mycket mer sväld och mätt om jag är i restaurangen, för att jag omedvetet tar mer mat/bröd etc.
Det är dessutom rutiner som är relativt enkla att implementera, förstår dock att det kanske är svårt att få ihop matlådor och tillräckligt med mat med barn hemma.
Slutligen om du dricker läsk, byt till lightläsk omgående, sötad dryck är en stor kaloribov. Försök byta kvällssnacksen mot något med lite mindre kalorier.

Viktuppgång av cykling
Jo visst. Men äter man en hög andel kolhydrater (typ fattiga länder i Asien) och ändrar till en större andel fett (typ rika västländer med mycket fet snabbmat osv) och tro att det skulle bli bättre vet jag inte om jag tror på
Den "asiatiska dieten" (nästan bara kolhydrater) torde vara beviset på att kolhydrater inte är problemet till övervikt.

Viktuppgång av cykling
Jag hoppades slippa det ständiga spridandet av myter, trams, medvetna feltolkningar och generell okunskap om vissa kosthållningar som ständigt leder till helt onödig diskussion och fortsatt vilseledande. Det var naivt att tro (eller åtminstone hoppas) det, tyvärr. Blir jag citerad så svarar jag oftast. Att inte svara på tilltal är oartigt. ?
Och det var ditt beslut att preventivt ta på dig offerkoftan och skriva det "enda" inlägget (som naturligtvis skulle leda till fler inlägg). Det hade ett högre syfte, antar jag.

Viktuppgång av cykling
Man kan också diskutera om 70-80% kol varav många snabba och eller från vete är optimalt.

När jag fuskade med detta så landade jag i att 30%, inget snacks och mycket lite sprit inte var så jävla dumt. Det jag så klart inte vet är vilka effekter eventuellt ökat fett/kött har på långsikt

Viktuppgång av cykling
Är det verkligen ngt att fundera på fortfarande? Har vi inte kommit längre?
För i så fall finns ju svaret tidigare i tråden.

Nu minns jag inte vad du anser självklart i det här fallet men jag tycker inte 70% kol självklart är bra bara för att myndigheterna säger det.
Jag anser inte heller att det självklart är bra att vräka i sig fett.

Det är tufft när man inte litar på varken myndigheter eller nätet och dessutom är medveten om total avsaknad av egen kompetens....

Viktuppgång av cykling
Nu minns jag inte vad du anser självklart i det här fallet men jag tycker inte 70% kol självklart är bra bara för att myndigheterna säger det.

Det är tufft när man inte litar på varken myndigheter eller nätet och dessutom är medveten om total avsaknad av egen kompetens....

Om man anser sig själv inkompetent kanske livsmedelsverkets råd inte är helt värdelösa?

MER frukt- och grönt. MER fullkorn, MEr fisk, MINDRE kött, MINDRE socker, MINDRE salt, håll igen på alkohol (inte mindre alltså :) ) Energibalans (Håll balansen, detta är ju extremt mycket lättare sagt än gjort..)

Rör på dig minst 30 minuter varje dag.

Personligen tror jag det finns råd som är sämre... Sen hittar jag inget om 70% kol,. Står det någonstans?

Viktuppgång av cykling

Eller så sprider man sina risker och äter blandat och försöker hålla nere på det som tveklöst är dåligt.

Viktuppgång av cykling
Mina värden är perfekta efter 3 år med lchf så ditt påstående gäller tydligen inte alla

Viktuppgång av cykling
Eller så sprider man sina risker och äter blandat och försöker hålla nere på det som tveklöst är dåligt.
Låter rimligt. En vän till mig som är hälsovetare sa att man inte ska utesluta ngt. Problemet med dieter, vegankost e t c är att de ofta är ensidiga och att kroppen då inte får i sig alla de näringsämnen e t c den behöver. Däremot kan det ju vara bra att se över proportionerna, t ex mer grönt o mindre av annat.

Viktuppgång av cykling
Om man anser sig själv inkompetent kanske livsmedelsverkets råd inte är helt värdelösa?

MER frukt- och grönt. MER fullkorn, MEr fisk, MINDRE kött, MINDRE socker, MINDRE salt, håll igen på alkohol (inte mindre alltså :) ) Energibalans (Håll balansen, detta är ju extremt mycket lättare sagt än gjort..)

Rör på dig minst 30 minuter varje dag.

Personligen tror jag det finns råd som är sämre... Sen hittar jag inget om 70% kol,. Står det någonstans?
45-60% står det nu. Tror men vet inte att det var en annan siffra när jag läste på om detta för 10 år sedan. (60-70%)

Myndigheterna har i modern tid rekommenderat en ohörd mängd skit utan att ha evidens för det.
Kolla vad de lurade i mödrar för amningsråd 1972 när jag jag föddes. Frågan är om inte socialen kommer om man gör så idag.

Hur var det med vilken sida spädbarn skulle sova på? Man tog en rövare och dubbelt så många dog som i danmark där ungarna sov som de ville.

EDIT. Allt löst ur minnet utan referenser. japp.

Viktuppgång av cykling
45-60% står det nu. Tror men vet inte att det var en annan siffra när jag läste på om detta för 10 år sedan. (60-70%)

Myndigheterna har i modern tid rekommenderat en ohörd mängd skit utan att ha evidens för det.
Kolla vad de lurade i mödrar för amningsråd 1972 när jag jag föddes. Frågan är om inte socialen kommer om man gör så idag.

Hur var det med vilken sida spädbarn skulle sova på? Man tog en rövare och dubbelt så många dog som i danmark där ungarna sov som de ville.

EDIT. Allt löst ur minnet utan referenser. japp.
Jo, jag har för mig att även myndigheterna har insett att det är bra att dra ner på kolhydrater. Jag blir inte förvånad om de sänkt den där andelen ytterligare om några år.

Viktuppgång av cykling
Att dra ner på kol och upp Sallad/grönsaker lär vara rätt safe. Sen är frågan var gränsen går. Ersätter man chips med chark så kanske det går på ett ut men vad vet jag.
Det jag vet att är att för mig så försvinner hungerkänslorna och sockersug helt på ca 30%. Sen är det gott med potatis tyvärr.....

Tillbaka
Topp