Vila i frid, gamla fina ram, snyft.

Johan S

Ny medlem
Förmodligen måste nu min gamla Gary Fisher stålram -97 pensioneras. Jag har gjort allt som stått i min makt att få bort det gamla vevlagret men utan framgång. Nu är jag trött och sliten, det var jobbigt att bocka till chrom-vanadiumskaft med enmetersförlängare, förstöra käftarna på det gamla bänkstycket, försöka värma försiktigt med gasollågan. Jag är trött. Och sliten. Och besviken. Och ledsen.

Nu ligger ramen där i verkstan som en gammal utschasad hund som inte orkar resa sig. Den ser mer kantstött ut än den någonsin har gjort. Till och med SID-gaffeln som ju alltid sett så pigg ut vill bara vila där på bänken. Nu är den gamle ramen även illa bränd i de nedre regionerna. En blandning av rost, tunnflytande olja läcker ur vevpartiet och ner på det kalla betonggolvet som om den gamle hunden inte kan hålla tätt i tarmarna längre. Dagen går mot natt.

Jag säger som Ronny Eriksson:
"Oavsett hur jobbigt och jävligt det än kan kännas... När motvinden viner runt öronen... När ryggen är stel och sliten... Kom ihåg, det är aldrig, aldrig, ALDRIG för sent att ge upp!"

Nåja, ungefär så sa han iallafall...

Bu-Bu-BUBUÄÄÄHHHÄÄÄÄHÄÄÄÄÄÄ David, ditt cyniska monster, BUUUÄÄÄHÄÄÄ :-(( ...hm en NRS vore ju inte fel :-)

edit:trött och sliten stavar fel.

Senast redigerad av en moderator:
Vill minnas att du har en röd HooKooEKoo. Jag hade en sån, också från 97, inköpt på cykelstallet med en RS Indy xc framdämp. Jag gillade den mycket, ramen alltså. Den knäcktes dock mot ett bilarsle i höstas och får nu som invalid endast kika ut ur garderoben på ungtupparna som tagit dess plats.

Hulk, hulk, jo jag har en sådan. Den får jag snart ta bort från profilen...Snyft.

Ekonomiskt sett finns det faktiskt inte utrymme för några jädra Giant NRS:er eller annat kul XC-svetto-fullgung. Däremot kanske det finns plats för en billigare hårdrumpa så småningom. Får se men det känns ju lite sorgligt att det inte blir något mer långlopp i år, i alla fall. Ja, ja, man får väl fortsätta nöta landsväg då.

Nu får jag dåligt samvete.. Med ett bättre skruvstycke kanske du kan rädda den iaf. Du har väl redan provat det här med det dåliga. Sätt fast hylsan med en tving på tappen och spänn fast hylsan i skruvstycket och vrid.

Usch vad ledsamt. Du får ta med dig jycken.. jag menar ramen till Dr.Spooky och fråga om han inte kan pumpa den full med adrenalin och återuppväcka den.

Trist och tråkigt när dem går bort så ung...

(Säger jag, som ville ha stänkskärmar idag så jag pendlade på min frus 1990 Miyata eftersom min 1987 Fisher är på Dr. Spoke där det ska få en nyare bakväxel.)

JOhan S....Detdär med vevlagret. Du gör möjligtvis inte missen och drar åt fel håll. Jag gör alltid det eftersom det är motsatt gänga mot pedalerna. Dvs att höger är väsnergängad och vänseter är högergängad:)

Kompisen fick köra med mutterdragare och värme för att få loss sitt gamla vevlager. =/

Lycka till Johan, kanske är de dags att gå vidare? Det fanns en 1200gr No Saint-ram i scandium på samma ställe, mumma... ;)

kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du provat med ramen som hävarm och sat fast
> hela grejen i ett skruvstäd och limtving för att
> hålla det hela på plats,

Är jag på din ignore list? Buhuu.. Grymma värld.

Såja, Johan, inte gråta nu. Tänk på allt roligt ni haft tillsammans och låt din gammle vän få den vila han så väl förtjänar.

=David skrev:
> kevlar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du provat med ramen som hävarm och sat
> fast
> > hela grejen i ett skruvstäd och limtving för
> att
> > hålla det hela på plats,
>
> Är jag på din ignore list? Buhuu.. Grymma värld.

Naww! Jag får bjuda på en fulöl om vi ses nån gång så kan du gråta ut mot min axel :)

Tack kära vänner!! Jag har nu fått ett upplyftande PM av en av våra hjältar här på forumet och kommer bli instruerad i den ädla konsten att få bort ett vevlager. Jag måste säga att på detta forum finns fantastiska människor, I love You all!! Jag är nu glad att min "gamla hund" kanske kan räddas. Faktum är att jag älskar denna fula gamla ram som man bara kan göra med gamla hundar. Varje gång jag har träffat andra Happyiter så får jag kommentare om hur ful och sliten den är men min kärlek är så stor att jag - förutsatt att ramen verkligen går att rädda - kommer blästra den och lacka den. Sedan kommer vi att ha en fortsatt fin relation så länge jag kan sitta på en sadel. Det är inte omöjligt att jag kommer använda en modernare cykel till långlopp och annat men min gamla Gary Fisher kommer för alltid att finnas där beredd på en liten skogstur. Som en gammal trotjänare till hund, ungefär.

För övrigt kan jag säga att jag inte tror att jag har vridit ramen åt fel håll. Man ska ju trycka spärrskaftet framåt på båda sidor om man ska lossa lagret på en MTB. Då måste det ju i konsekvensens namn innebära att man vrider ramen bakåt om avdragaren är monterad i ett skruvstäd. Eller hur? Säg för guds skull inte att jag har fel för då lär det sitta där...

Johan S skrev:
> Varje gång jag
> har träffat andra Happyiter så får jag kommentare
> om hur ful och sliten den är

Huh? Det låter väldigt olikt happy!?

the_TnT skrev:
> Johan S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varje gång jag
> > har träffat andra Happyiter så får jag
> kommentare
> > om hur ful och sliten den är
>
> Huh? Det låter väldigt olikt happy!?
>
Nja, på ett Happy-kärleksfullt sätt, förstås:-)

Tillbaka
Topp