Vilka bromsbelägg är snällast mot aluminiumfälgar?

geologen

Aktiv medlem
Nu ska jag strax beställa rätt dyra (för mig) hjul, och jag tänker bara använda det hjulparet när det är torrt och rent ute. Användning i regn blir det bara om jag skulle överraskas av en regnskur under en runda.

Jag har sett hur mycket det försvunnit av fälgarna på mina Aksium i kombination med Kool Stop Salmon efter bara ca 400-500 mil, varav bara ca 10-12 mil varit i fuktigt/regnigt väder. Rengjort både klossar och bromsytor relativt ofta (var femte runda kanske). Hur mycket det är i millimeter vet jag inte (kanske 0.05-0.1 mm eller så), men det känns tydligt när jag drar ett finger över bromsytan.

Nu skulle jag uppskatta förslag på bromsklossar (ska helst passa i Shimanos bromsklosshylsor - vet inte om det är olika varianter för olika tillverkare) som är så snälla mot bromsytor som möjligt, utan att för den skull ge riktigt dålig bromsverkan. För tyvärr är ju inte bromsytorna utbytbara, så när bromsytorna ätits upp är det bara att kassera hjulen.

Mjuka trialbelägg sliter nog inte så mycket på fälgen. Däremot sliter dom nog på dina nackmuskler vid varje inbromsning. Dunka pannan i styrstammen vid varje rödljus.

Helt ärligt tror jag det gör marginell skillnad vad du kör för belägg. Mjuka belägg borde ju slita mindre på fälgen... men jag vet inte.

Ja, naturligtvis är det så, men om klossen slits snabbare bör väl även skiten på ytan försvinna snabbare, eller tänker jag fel?

Eller så fastnar skiten bättre i en mjuk kloss.

Jag har ingen aning men det skulle ju kunna vara så också...

Eller så väljer man ett par bromsbelägg som verkar trevliga och skiter i slitaget på fälgen. Har man problem med det slitaget ska man nog välja skivbroms istället. Faktiskt.

Nåt är det ju i alla fall som skiljer dem åt, för jag har sett med egna ögon, på egen cykel och på andras cyklar, hur vissa Shimano-klossar gör så att det lossar aluminium i långa trådar. Så blir det inte med mina nuvarande, så alla är inte skapta lika...

Jag tror inte heller att alla bromsbelägg är samma.

Men ska man sönderanalysera varenda liten detalj på cykeln blir det nog inte mycket cyklat.

17 timmar cykling i helgen, och inte en enda gång tänkte jag på slitaget på cykeln eller risken för att köra sönder någon del. Fan vad tråkigt det skulle vara om man gjorde det, tänkte på slitaget och trasiga delar alltså...

Senast redigerad av en moderator:
Dom klossar jag sett, som skrapat bort aluminium från fälgsidan, har haft stenar eller annat småskit sittandes inbakat i klossen. Inte fel att kolla klossarna då och då, iofs brukar man höra om det sitter skit på klossarna.

Nej, egentligen är det väl alldeles för dyra hjul för mig, men jag unnar mig aldrig nåt, så jag tänkte göra det den här gången, för en gångs skull. Om två år har jag pluggat färdigt och förhoppningsvis börjat jobba, och håller de bara så länge är jag nöjd. Då har jag ju råd att köpa nya om de är utslitna.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu skulle jag uppskatta förslag på bromsklossar
> (ska helst passa i Shimanos bromsklosshylsor - vet
> inte om det är olika varianter för olika
> tillverkare) som är så snälla mot bromsytor som
> möjligt, utan att för den skull ge riktigt
> dålig bromsverkan.

Enl ett test i tidningen Tour är Campas bromsgummin övelägsan Shimanos och SRAMs map fälgslitage
normal_Komponent-test_Bromsar_-_Tour_2_2007.jpg

Lägre poäng är bättre.
Läs mer om testet, och tanka hem hela, här:
http://www.tour-magazin.de/?p=1846

> För tyvärr är ju inte
> bromsytorna utbytbara, så när bromsytorna ätits
> upp är det bara att kassera hjulen.
Kassera hjulen! Vad är det för speciell hjul du skall köpa?
De hjul jag har bromsat slut bromsytan på har jag bara bytt fälgar på.

/Håkan

två tips

1. byt klossar när du byter hjul. det kan sitta aluspån från den gamla fälgen i klossarna och sånt river bra på ny fälg.

2. Koolstop salmon. Jag har kört >500 pendlarmil på samma hjul och samma bromsbelägg och bara bromsbelägget verkar slitet.

rikard skrev:
>
> 2. Koolstop salmon. Jag har kört >500 pendlarmil
> på samma hjul och samma bromsbelägg och bara
> bromsbelägget verkar slitet.

Har du kontrollerat detta på SP?

Miss Lycka skrev:

> Har du kontrollerat detta på SP?

Strax utanför.

Jag bromsade sönder en aksium framfälg på mindre än 4 veckor förra vintern. Skitfälg, bromsverkan hade den ingen att tala om heller. Kan iofs haft ett måndags-ex men de köper jag inte igen.

Kanske ska tilläggas att fyra båtbensveckor är strax över 200 mil? Kanske till och med 300? Det gör knappast hjulen bättre, men det är inga pendlarveckor vi pratar om här...

Jag väljer cykel efter väder.

Är det hällregn eller snö och slaskigt, då är det uteslutande pendlarsinglespeeden med skivbroms fram som gäller.

Lättare regn går det bra även med "vintercykeln" jag har, som bara har fälgbromsar men där jag byggt hjulen med standardkomponenter så det är enkelt att bygga om dem när fälgarna slits ut.

Fuktigt väder/våg vägbana, oavsett säsong, kan jag ha räsern i, med Aksiumhjulen.

Tanken är att de nya hjulen bara ska få rulla när det är torrt väder och torr vägbana. Dvs mellan april och september, normalt sett, de dagar det inte regnar. Resten av året är det mer eller mindre konstant fuktigt här i Gbg, även när det inte regnat nyligen.

När det är fuktigt behövs inte mycket bromsande för att slita mycket. För två år sen cyklade jag en runda på grusvägarna i Delsjöområdet, i ganska kraftigt regn. Bromsade mest på bakhjulet för att jag hade slicks på, och inte ville vurpa pga framhjulssläpp. Klossarna, Kool Stop Salmon, var nya föregående vecka, och fälgarna hade ca 50 mil bakom sig. Efter rundan var de bakre klossarna helt bortslipade och metallbulten mitt i klossen hade tittat fram och hade skrapat bort en halv millimeter av fälgen...
Jodå, jag hörde att det skrapade vid bromsning mot slutet, men trodde inte det var så allvarligt förrän jag tittade efter...
På drygt en mil grusvägar i regn slet jag alltså ner två nästan nya bromsklossar! Kanske inte så konstigt att jag tycker om skivbromsar bättre, men lätta och aero landsvägshjul med skivbroms finns inte ännu, så jag får stå ut med fälgbromsar ett tag till.

Men Salmon är ju de belägg jag har, så då kanske jag ska vara nöjd så?

42Hz skrev:
> Skivbromsbelägg är rätt skonsamma mot fälgen!
> ;)

Hahahaa! :D

Hur man lyckas bromsa bort ett par klossar på 1 mil övergår mitt förstånd oavsett underlag och nederbörd... Tycker du om att bromsa?
Sen skulle jag föreslå lite bromsövning om det nu är så att du undviker frambromsen på blöt grusväg. Rullgrus på asfalt, visst ta det lite lugnt med frambromsen, likaså vid mängder av blöta löv och definitivt vid blankis, men generellt så är det ju bara att bromsa på med frambromsen så länge man bara har en gnutta känsla...

/CJ

Jag hade slicks, som jag skrev. Hade jag haft grovmönstrade däck hade det varit en helt annan sak...
Det var ingen planerad runda, utan jag bara gjorde en avstickare dit upp när jag var ute i andra ärenden.

Jo, det spelar faktiskt väldigt stor roll. När jag slirar runt i gruset/leran/sanden vågar jag inte cykla snabbt, så därför måste jag bromsa väldigt mycket mer för att hålla farten nere. Med grovmönstrat vet jag ju att jag har hyfsat grepp och kan då släppa på farten. Snittet för den milen var nog på sin höjd promenadfart, och i de allra brantaste backarna ner fick jag gå - framhjulet bara kanade utan grepp där.

mzi skrev:
> Kanske ska tilläggas att fyra båtbensveckor är
> strax över 200 mil? Kanske till och med 300? Det
> gör knappast hjulen bättre, men det är inga
> pendlarveckor vi pratar om här...

Förvisso men de kommer inte sitta på ngn av mina cyklar igen iaf .)

Den gångna helgen (lördag) och helgen innan (söndag) har satt sina "spår" i fälgarna. Det är nog ingen större fara, har gjort rent fälgar/belägg, men som sagt efter att ha läst den här tråden har frågan "undrar hur länge de håller?" fastnat i huvudet, speciellt nu när hösten kommer.

Är det stor skillnad på Ultegras belägg och Kool Stop Salmon?

Kan Kool Stop Dual Compound vara ett alternativ?

> *suck*

> Du har inte funderat på om det kan vara din cykelteknik som brister?

Hmm var det svar på mina frågor?

Om du tänker efter lite så svarade ja på trådskaparens inlägg, missade att citera så ja gör det nu för alla som saknar tankeverksamhet i huvet.

"Jo, det spelar faktiskt väldigt stor roll. När jag slirar runt i gruset/leran/sanden vågar jag inte cykla snabbt, så därför måste jag bromsa väldigt mycket mer för att hålla farten nere. Med grovmönstrat vet jag ju att jag har hyfsat grepp och kan då släppa på farten. Snittet för den milen var nog på sin höjd promenadfart, och i de allra brantaste backarna ner fick jag gå - framhjulet bara kanade utan grepp där."

Jag må sakna tankeverksamhet i huvet men ditt svar passade trots allt ganska bra till min beskrivning av de gångna helgerna.

Jag kan också passa på att citera då, så att det inte blir fler missförstånd.

geologen skrev:
> Jo, det spelar faktiskt väldigt stor roll. När
> jag slirar runt i gruset/leran/sanden vågar jag
> inte cykla snabbt, så därför måste jag bromsa
> väldigt mycket mer för att hålla farten nere.
> Med grovmönstrat vet jag ju att jag har hyfsat
> grepp och kan då släppa på farten. Snittet för
> den milen var nog på sin höjd promenadfart, och
> i de allra brantaste backarna ner fick jag gå -
> framhjulet bara kanade utan grepp där.

*Suck*

och

örgelgörgel skrev:
> Du har inte funderat på om det kan vara din
> cykelteknik som brister?

+1

Med tanke på tidigare urspårningar av Geologens trådar (vilka jag inte ens varit delaktig i, vad jag minns) så är det kanske värt att notera att detta absolut inte har någonting med att göra att det råkar vara Geologen som är trådskaparen, eller att det på något sett är för att vara taskig, men med mina egna erfarenheter och att det dessutom finns inlägg i tråden där någon påstår att de har kört 500 mil med ett par belägg (vilket nästan verkar lika otroligt som att köra slut på ett par på 1 mil) så känns det som att ett tips om att bättra på broms- och körteknik är befogad...

/CJ

> tråden där någon påstår att de har kört 500
> mil med ett par belägg (vilket nästan verkar
> lika otroligt som att köra slut på ett par på 1
> mil) så känns det som att ett tips om att

...och alltid dyker det upp någon som påstår just detta. Nämligen jag. Som kört ganska exakt nära 500 mil med mina bromsbelägg för lvg utan att nöta upp dem. Men som sagt: lvg. På min cx är de snart färdiga för byte och de har kanske rullat max 250 mil.

Men bromsar ganska sällan.

Ta även lös klossarna emellanåt och rengör dem! T.e.x. vid allmän tvätt.
En liten kniv att peta ur skräp med, och plana ned klossen mot asfalten intill, ifall klossen klämts utanför fälgen. Så hänger klossarna med ett litet tag till, utan skrapljud p.g.a. försvinnande metallflisor.

Biltemas tidigare noname-klossar var hemska på att slita aluminiumspån ur fälgen. Hur billiga de än var!

Det är metallflisorna du ska akta dig för. Trots regn och normal lvg-användning så ska de lätt hålla 4-5 år MINST. Vill nog hävda att man lätt borde kunna köra något i stil med 2000-2500 mil på ett par sådana hjul i varierande väder utan att det ska vara någon fara på fälgsidorna.

Jag ska ta en titt om något skräp har fastnat för säkerhets skull. Bromsarna är så in-i-helvete tajt justerade att det bara är en knapp milimeter (gissar 0.5-0.7mm) luft mellan belägget och fälgen.

schture skrev:
> Bromsarna är så
> in-i-helvete tajt justerade att det bara är en
> knapp milimeter (gissar 0.5-0.7mm) luft mellan
> belägget och fälgen.

Vad har du för hjul? Och klarar du dig utan 'skrap´?
Om jag har så tajt justering skrapar bromsgummina emot fälgen när jag står upp och trycker på tung växel.
Det finns en anledning till att Campa har enkelpivotbroms bak, pga skillnaden i utväxling jmf med dubbelpivot behöver bromsarna inte vara alls lika tajt justerade (jmf med dubbelpivot).

/Håkan

Det är DT RR 1450 hjul (aerolite ekrar). Jag har inte hör några skrap ännu, men jag har nästan inte stått upp någonting alls på den nya cykeln (5 turer, ca 35mil). Jag ska prova mera till helgen. Det kan ju vara så att jag är för klen också.

I vilket fall inspekterade jag fälgarna i ordentligt ljus (vi har lite skum belysning i källaren) och kunde inte se något annat än normalt slitage, lite smårepor. Det var nog bara trådtemat och en slarvig inspektion som fick fantasin att gå över styr.

HåkanC skrev:
> Vad har du för hjul? Och klarar du dig utan
> 'skrap´?
> Om jag har så tajt justering skrapar bromsgummina
> emot fälgen när jag står upp och trycker på
> tung växel.

Tjena!

Till Geologen..
1. Lär dig bromsa på rätt sätt, så fort sliter man inte ner varken klotsar eller fälgar med rätt bromsteknik..
Jag har kört två säsonger på åreskutan på samma skivrbromsbelägg, medans jag sett andra som slitet ut ett par på en dag.. Samma belägg och ungefär samma hastigheter, skillnaden är bromstekniken..

2. Köp Campas klostar, bättre finns inte..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Till Geologen..
> 1. Lär dig bromsa på rätt sätt, så fort
> sliter man inte ner varken klotsar eller fälgar
> med rätt bromsteknik..
> Jag har kört två säsonger på åreskutan på
> samma skivrbromsbelägg, medans jag sett andra som
> slitet ut ett par på en dag.. Samma belägg och
> ungefär samma hastigheter, skillnaden är
> bromstekniken..
>
> 2. Köp Campas klostar, bättre finns inte..

Jag vet inte om du missade det jag skrev. Jag körde ju inte med en skogsmaskin, direkt. Utan en touringhoj med slicks (och då menar jag slicks - välanvända Sport Contact 1.3"). Nära noll grepp på allt annat än asfalt och packat grus, och det mesta jag körde på var leriga och uppkörda grusvägar, stigar och sånt. Jag var tvungen att ligga på bromsen nästan hela tiden för att hålla farten nere tillräckligt för att inte sladda rakt åt helvete. Jag hade tagit mig fram snabbare om jag hade gått, men det var så blött att mina fötter hade blivit för fuktiga och kalla då, så jag valde att stanna kvar på cykeln i så stor utsträckning som möjligt.

Jag tog upp det som ett exempel på hur snabbt slitaget kan gå i ett extremfall. Hela den episoden var en rejäl felbedömning från min sida, men som sagt, när jag upptäckte misstaget var jag halvvägs inne i skiten och det enda rimliga alternativet var att cykla ut också, och därför gick det som det gick. På min pendlarhoj har jag fälgbroms bak, och där har jag nog 300 mil på klossarna nu (samma som de jag hade i Delsjö-området), och de är väl inte mer än halvslitna. Visserligen använder jag sällan bakbromsen, men vintertid och när det är löst grus på asfalten bromsar jag mest bak, och det är den som används när det är som slaskigast. Av den anledningen vet jag ju hur extremt slitaget var den gången i Delsjön, men jag ljuger inte - det gick verkligen till så.

Tjena!

Vad fan vet jag om bromsslitage?? Jag jobbar ju inte som cykelmekaniker och har definitivt inte jobbat som cykelbud, samt inte cyklat aktivt en jävla lång tid*.. Inse att det är inte normalt att slita ut saker så fort.. Jag kör själv med Sport Contact och har gjort sjukt länge.. Dom har utmärkt grepp på både grus, blött gräs och annat.. Om du är tvungen att ligga på bromsen hela tiden för att hålla farten nere så bör du öva på hela din cykelteknik..

*obs hela den mening är en stor jävla sarkasm..

Tillbaka
Topp