Vilka bromsbelägg är snällast mot aluminiumfälgar?

Jag tog loss bromsklotsarna och gjorde rent dem med en kniv. Det fanns en del små metallflis på bromsytorna. Innan rengörningen kunde man höra ett visst skrapljud men efteråt hörs det absolut ingenting. Ska också testa med andra klotsar och se om de samlar på sig mindre flis.

Tackar för tipset!

örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja tror du ska koka bromsklossarna i diesel.

När jag läser inläggen ovan inser att jag använder knappt bromsarna vid landsvägcykling. (I sverige, alperna var en annan femma).
Varken i grupp eller solocykling. När jag tänker efter så används de nog nästan uteslutande som "nödstopp" om behov uppstår.

Hmm, är jag onormal på något sätt...?

Igår upptäckte jag att mina mavic 319 fälgar är nästan slut efter 1.5 års året runtpendling. Jag har bara 6 km till jobbet men det är nästan 100% cykelbana och mycket inbromsningar. Jag har använt bromsbelägg från biltema - det får nog bli nåt annat i framtiden. Skivbromsar skulle väl vara det bästa men det ryms inte i 2009 års cykelbudget.

Sidde skrev:
> När jag läser inläggen ovan inser att jag
> använder knappt bromsarna vid landsvägcykling.
> (I sverige, alperna var en annan femma).
> Varken i grupp eller solocykling. När jag tänker
> efter så används de nog nästan uteslutande som
> "nödstopp" om behov uppstår.
>
> Hmm, är jag onormal på något sätt...?

Tjena!

Nej.. Detta är ett helt korrekt beteende.. Folk bromsar för mycket..

Ja, folk bromsar för mycket. Det är mycket bättre att bara fortsätta rulla genom korsningar när det är rött ljus, köra av vägen i skarpa kurvor och köra rakt över barnvagnsmaffian.

Tjena!

Man får anpassa hastigheten så man inte behöver bromsa in tvärt vid korsningar och dylikt. Jämför med ecodriving bakom ratten, rulla in mot rödljuset istället för att bromsa snabbt sista biten..

Japp, det är jag med på, men det blir inte mycket till träning om man ska slå av på takten så ofta och så mycket. För en superslapp söndagsrunda kan det väl gå an.

Geologen: Hur fan cyklar du på dina cyklar egentligen?

Senast redigerad av en moderator:
Korsningar är det gott om även ute på landsvägarna här i närheten, och skarpa kurvor finns det också. I vissa fall vill jag cykla söderut, och då är det väldigt svårt att undvika att cykla genom stan.

Men fan vad ni tjafsar med geologen. Lägg ner för i helvete.
Förresten kan vem som helst råka hamna i den situtationen att man käkar upp ett par fälgbromsar på en kort sträcka. Det behövs bara vatten och sandig lera och en massa nerför som man av en eller annan anledning inte kan eller vill köra fort. Helt jävla otroligt vad det saknas empati i några huven här.

Carl R skrev:
> Men fan vad ni tjafsar med geologen. Lägg ner
> för i helvete.
> Förresten kan vem som helst råka hamna i den
> situtationen att man käkar upp ett par
> fälgbromsar på en kort sträcka. Det behövs
> bara vatten och sandig lera och en massa nerför
> som man av en eller annan anledning inte kan eller
> vill köra fort. Helt jävla otroligt vad det
> saknas empati i några huven här.

Tjena!

Om man inte kan köra fortare än gångfart så handlar det om ens egen teknik, inget annat har sagts ifrån mitt håll.. Geologen försöker hävda att det beror på materialet..

Geologen skrev
Kanske
> inte så konstigt att jag tycker om skivbromsar
> bättre, men lätta och aero landsvägshjul med
> skivbroms finns inte ännu, så jag får stå ut
> med fälgbromsar ett tag till.
>

Kan du inte be Poison bygga åt dig, så fina fälgar+ekrar du vill ha +skivbromsnav? Eller bygga själv om du är sugen på det?
(nej jag har inte kollat vilka hjul det är du ska köpa eller om poison har motsvarande prylar i sin konfigurator. jag bara tänkte lite. att det är ju ändå skivor du vill ha egentligen. och jag håller helt med dig, det är en korkad konstruktion att bromsa sönder en bärande del, oavsett hur lång tid det tar.)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Till Geologen..
> 1. Lär dig bromsa på rätt sätt, så fort
> sliter man inte ner varken klotsar eller fälgar
> med rätt bromsteknik..
> Jag har kört två säsonger på åreskutan på
> samma skivrbromsbelägg, medans jag sett andra som
> slitet ut ett par på en dag.. Samma belägg och
> ungefär samma hastigheter, skillnaden är
> bromstekniken..
>

När du nu vet och ändå är inne på ämnet, kan inte du passa på att lära ut bästa bromstekniken?

Det händer ju någon gång ibland att man får ett par klossar uppätna direkt. Har aldrig förstått varför...
Normalt brukar dock mina klossar hålla hyfsat länge. Antagligen beroende på att jag är ganska lätt och dessutom ganska feg cyklist och inte kör speciellt aggressivt. Brukar dock försöka bromsa sällan, kort och hårt. Inbillar mig att det förlänger livet på både klossar och fälg.

Tillbaka
Topp