Vilka delar blir bättre i kolfiber?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Förutom ramen? Jag antar att det finns någon optimal mix av material på komponenterna. Allt blir väl inte styvare, lättare och snyggare i svart plast? Eller? Det finns väl åsikter om det här men finns det någon fakta?

Framgafflar på räserhojar ger väl märkbar skillnad med en (bra) kolfibergaffel.

De flesta andra grejerna märker man nog ingen större skillnad på.
/J

Sadel kan flexa skönare om den är i kolfiber men det är inte säkert. Annars beror det mycket på hur det är tillverkat och vad man jämför med.

Framdrev i kolfiber känns riktigt onödigt. Men i övrigt så tycker jag de flesta kolfiberprylar har sin mission. Även om det i många fall kan göras nästan lika bra och billigare i alu.

Vissa skogshojar har ju vevar i kolfiber och det kan ju inte vara så bra med tanke på hur mycket man dunkar i stenar och annat skit.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Styrstamsspacers!

Jag håller med, när jag bytte till kolfiberspacers minskade vikten på min cykel med åtminstonde 1 gram ;)

42Hz skrev:
> Styrstamsspacers!

Det är faktiskt det enda jag har i kolfiber och det har jag på alla mina hojar. Grym skillnad faktiskt.

Härligt! Gaffel, sadelstolpe och spacer (har bara en) har jag redan. Återstår skitringen. Vevar, styre och styrtapp kan jag ge fan i.

Nu kanske det lät som att jag inte gillar kolfiber. :)
På min hoj är det mesta kolfiber. Ram, Gaffel, fälgar, vevparti, pedaler, sadel, sadelstolpe, styre, styrstam, bromshandtag och spacers.

/J

bigmollo skrev:
> Nu kanske det lät som att jag inte gillar
> kolfiber. :)
> På min hoj är det mesta kolfiber. Ram, Gaffel,
> fälgar, vevparti, pedaler, sadel, sadelstolpe,
> styre, styrstam, bromshandtag och spacers.

Skrytpelle.

Johan A skrev:
> Skrytpelle.

Tills Håkan C kommer och sågar alla delarna med ett tyskt test. ;)
Kom på att jag nästan har lika mycket kolplast på höst/vårcykeln, förutom styrstammen och fälgarna.
/J

bigmollo skrev:
> Kom på att jag nästan har lika mycket kolplast
> på höst/vårcykeln, förutom styrstammen och
> fälgarna.

Jajajaja, rub it in bara. En annan som kommer köra med armeringsjärn blir ju stark som satan i alla fall.

Komfort hit och komfort dit, om man tar i lite och ger fan i och fisåka så spelar det ingen roll tycker jag. Några minimala vibrationer i styret eller vad nu skillnaden kan vara med några kolfiberprylar är världsliga saker när man ligger där och tar i så att mjölksyran sprutar.

Joakim Quensel skrev:
> Komfort hit och komfort dit, om man tar i lite och
> ger fan i och fisåka så spelar det ingen roll
> tycker jag. Några minimala vibrationer i styret
> eller vad nu skillnaden kan vara med några
> kolfiberprylar är världsliga saker när man
> ligger där och tar i så att mjölksyran sprutar.

Så för oss som fisåker i posörstil är alltså kolfiber ännu viktigare?
Vad i helsefyr ska jag göra på min stålräser.....
;o)

Anders H skrev:
> Förutom ramen? Jag antar att det finns någon
> optimal mix av material på komponenterna. Allt
> blir väl inte styvare, lättare och snyggare i
> svart plast? Eller? Det finns väl åsikter om det
> här men finns det någon fakta?

Förutom ramen? Det är väl en av de delar som jag inte tycker blir bättre per automatik. Det beror mycket vilka egenskaper man vill ha. Lätt och styv javisst. Men kolfiber inte ersätta tex Titan som material i ramen.

Johan A..Kolla på de här, kolfibervevar men ändå bra skydd för det du skrev om, jag har såna på min hojpa, fast med isis/skitis typ istället. Dunkat i bra många gånger, inga problem.
http://www.stronglight.com/stronglight/page.php?nom=produits&keySousFamille=pedaliersVTT

Sen spacers av kolfiber, det använder jag aldrig mer, bara trassel på min cervelo.
Det gick inte att få styrlagret ok, hur jag än drog kändes det glappt och klonkade vid belastning, bromsning alltså. Två LBS kunde inte få ordning på det heller. Bytte till alu och inga problem alls.

Varför skulle man vilja ha något som är "mjukt" till spacers? Det ska ju bara bara "hårt". Go figure.

Blå sadel och svarta styrstamsspacers samt top-cap, var till överkomligt pris och bra för självkänslan. Någon gång kanske alla delar flyttas över till en kolfiberram... Men då är det väl redan ute.

Senast redigerad av en moderator:
Kilfiberramar har ju den fördelen också att de ofta är mer aerodymaniska. Gäller inte alla ramar naturligtvis, men ofta är de smalare och har en mer aerodynamisk profil på rören och även övergången mellan rören är mjukare och ser i alla fall mer aero ut tycker jag.

MTBiker skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förutom ramen? Jag antar att det finns någon
> > optimal mix av material på komponenterna. Allt
> > blir väl inte styvare, lättare och snyggare i
> > svart plast? Eller? Det finns väl åsikter om
> det
> > här men finns det någon fakta?
>
> Förutom ramen? Det är väl en av de delar som
> jag inte tycker blir bättre per automatik. Det
> beror mycket vilka egenskaper man vill ha. Lätt
> och styv javisst. Men kolfiber inte ersätta tex
> Titan som material i ramen.

Nä, det var inte så jag menade, jag uttryckte mig lite fel. Men ramen kan man ju avhandla för sig.

Jag skulle gissa för att kolfibern är "mjuk" och kläms ihop lite överdrivet skrivet. Så, alu spacers anbeffales.

Jag hade jättproblem alltså. Dock, ett 1 tums lager på cervelon, så lite smalare, och jag hade många spacers. 50 mm.

evosmos skrev:
> När jag skulle bygga min hoj fick jag veta att
> aluspacers var bättre än karbondito av killarna
> på ECI.

Spacers, fa fan ska man med såna till över huvud taget???

Joakim Quensel skrev:
> Spacers, fa fan ska man med såna till över huvud
> taget???

Jag kan ligga i bocken längre (åtminstone inbillar jag mig det...). Men annars har du rätt:)

Brakastruten skrev:
> För att?

De är svårare att justera och få till det. Kräver efterjustering oftare vad jag förstått.

Vore det inte en bättre tråd om den hette "Vilka delar blir sämre i kolfiber?"

För att vara lite seriös igen då...

:: Spacers, som redan nämnts med goda skäl...
:: Sadelrails, dem är ju nästan aldrig lättare än sina ti-rails syskon?
:: Styrändspluggar
:: Skruvar, jag vet inte ens hur onödiga kolfiberskruvar är, men det är inte lite :-)

Brakastruten skrev:
> För att?

Jag kan tänka mig att det har med tillverkningsmetoden att göra. En kolfiberdistansring börjar antagligen sitt liv som ett rör, som sedan kapas upp på snabbast möjliga vis med bibehållen snittyta, vilket antagligen innebär att en såg är inblandad. Finns en risk här att snittytorna inte är riktigt parallella med varandra och/eller vinkelräta mot styrröret.
När det gäller motsvarande i Alu är chansen större att de stuckits av i en svarv, vilket ger bättre odds på att ytorna är parallella och vinkelräta mot styrröret.

Kupa skrev:
> Reflexerna, glöm inte reflexerna.

Jag vill ha ventilhattar i kolfiber, är övertygad om att det skulle göra vinterpendlaren snabbare. Gärna lite snyggt droppformat aero också.

Den enda delen där jag faktiskt vill påstå att jag märkt skillnad är styret. Bytte från ett aluriser till ett dito av prettoplast och tyckte komforten blev tydligt bättre. Jag hade iofs en dåligt servad headshockgaffel med 80 mm slag på cykeln, skillnaden blir nog mindre eller försvinner med något mer plusht.
Sen blir väl det mesta lättare i kolfiber, om man gör rätt, men det är ju en annan femma.

Jag har kört på måttot kolfiber så långt det går, ram, vevar, styre mm och trots mina 87 (nakna) kilon
har jag inga problem någonstans med flex eller dyl. Om jag jämför med alu för hela slanten så upplever jag det som stötigare.
Givetvis har säkert fabrikatet stor betydelse och jag håller mig till Ritchey, Truvativ osv.

De delar som är lättare i kolfiber har i alla fall en fördel gentemot aluminium.

Jag själv kör på en aluracer med karbon bakstag.

Däremot har jag mycket annat i karbon som den campa kille jag är.
Vevprtiet kombinerat med Lokk Keo Carbon pedaler gör att jag tjänar flera hundra gram roterande vikt mot aluminium delar.

Däremot skulle jag knappast vilja ha karbonvevar på MTB:n med tanke på omkullkörningar.

Annars är det väl styre, fälgar, framgafflar samt sadelstolpar som ger cykeln bättre egenskaper.

Framgaffel i kolfiber är ett kvav på en landsvägscykel för att reducera vibrationer i händerna, kolfiberstyre är kanon men dyrt. Jag har brovat vibrationsdämpare från bontrager i ett vanligt aluminiumstyre med förvånansvärt resultat.

Flaskor i kolfiber är riktigt skönt. Man kan dricka säkert i vilken terräng som helst, flaskorna absorberar alla vibrationer.

Tillbaka
Topp