Vilka grepp till mtb?

Bladin

Aktiv medlem
Vilka grepp till mtb?
Vilka grepp rekomenderas när man får ont i händerna? Jag får mest ont i tummuskeln. Men om jag inte stannar å vilar händerna får jag ont i hela händerna. Funderar på foam eller några Ergon grepp.

Vilka grepp till mtb?
Ergon är bra. Jag har kört en del med GA3 och det kan definitivt vara värt pengarna att prova.

I nuläget kör jag med ESI Chunky och det funkar hyfsat bra men lite ovant att det är så tjockt(vilket är anledningen jag testar).

Annars hade jag tittat på hur din cockpit ser ut. Fel vinklar osv. kan vara problemet.

Vilka grepp till mtb?
Ergon är bra. Jag har kört en del med GA3 och det kan definitivt vara värt pengarna att prova.

I nuläget kör jag med ESI Chunky och det funkar hyfsat bra men lite ovant att det är så tjockt(vilket är anledningen jag testar).

Annars hade jag tittat på hur din cockpit ser ut. Fel vinklar osv. kan vara problemet.
Cockpiten tycker jag att jag har koll på. Jag testade med en extra distans under stammen och det blev lite bättre. Men finns plats för fler, så kanske ska testa det först 🤔 Det är redan hög stack på ramen (64.8cm). Så vill inte höja för mycket.
Kör med DMR deathgrip tunna, mjuka nu. De är väl inte de mjukaste och skönaste greppen direkt. Vill minnas att Sensus Swayze var mjukare 🤔

Vilka grepp till mtb?
Vilka grepp till mtb?
Cockpiten tycker jag att jag har koll på. Jag testade med en extra distans under stammen och det blev lite bättre. Men finns plats för fler, så kanske ska testa det först 🤔 Det är redan hög stack på ramen (64.8cm). Så vill inte höja för mycket.
Kör med DMR deathgrip tunna, mjuka nu. De är väl inte de mjukaste och skönaste greppen direkt. Vill minnas att Sensus Swayze var mjukare 🤔

Det finns många fler parametrar: horisontella distansen till styret, backsweep, upswepp, bredde.

Vilka grepp till mtb?
+på Berk.

Även hur styret är roterat i vertikalled påverkar. Försök känn efter om det finns någon tryckpunkt i handen och såifall fundera på om du kan fördela ut ”anläggningsytan” med parametrarna ovan.

Personligen är jag lite skeptisk till dämpning i handtag. Däremot ger ju ett handtag med större diameter och större anläggningsyta mer avlastning. En bra tumregel är att det ska vara samma tryck överallt mot handflatan.

Vilka grepp till mtb?
Det enda som funkat för mig vid ont i tummen är att träna upp core, bättre attack och låta bli att ha nerver i kläm.
👍 Magmuskler stämmer nog. Märker att när jag fått ont och "reser" överkroppen, så blir det bättre.
Vad är bra magövningar för cyklister? Räcker det med situps och att ligga på magen och spänna upp sig bakåt (osäker vad övningen heter)?

Vilka grepp till mtb?
👍 Magmuskler stämmer nog. Märker att när jag fått ont och "reser" överkroppen, så blir det bättre.
Vad är bra magövningar för cyklister? Räcker det med situps och att ligga på magen och spänna upp sig bakåt (osäker vad övningen heter)?
Ja, knäböj och liknande. Marklyft och kalla duschar brukar jag påstå men knäböj är mer lättillgängligt

Vilka grepp till mtb?
Körde en räd me olika handtag från Ergon, esi, osv. Chunky från Esi är sköna men exploderar vid minsta yttre våld. Det som till sist blev riktigt bra är dessa.https://www.bike24.com/p2878349.html

Vilka grepp till mtb?
Jag använder ett par sqlab 711, riktigt sköna handtag då dom är ergonomiska och inte helt runda. Dessutom finns dom i olika storlekar, jag har rätt stora händer och får ont av normalstora handtag då mina händer inte kan greppa dom ordentligt.

Sqlab har även inner-barends som man kan använda om man vill, då får man ett grepp som liknar bockstyre men man når fortfarande bromsen från den positionen vilket är trevligt.

Vilka grepp till mtb?
Körde en räd me olika handtag från Ergon, esi, osv. Chunky från Esi är sköna men exploderar vid minsta yttre våld. Det som till sist blev riktigt bra är dessa.https://www.bike24.com/p2878349.html
ESI kompletteras med fördel med en ordentlig endcap, jag har från ett gammalt lockon-grepp. då går de sällan i backen vid vurpor. Jag brukar kunna få ut två säsonger ur mina med ca 100 000 höjd utför per säsong.

Men som övriga varit inne på, en punktbelastning hade jag börjat jaga genom att justera vinkeln på styret. Att vrida upp styrets ytterkant borde avlasta insidan av handen om det inte är lustiga vinklar på just det styret.

Vilka grepp till mtb?
Ergon GA2 FAT är väldigt sköna och bekväma och dessutom mycket bra grepp i alla väder. Med 33mm diameter istället för vanliga GA2 som har 30mm. Jag har inte så stora händer men bytte ändå upp mig från vanliga till FAT och upplever en avsevärt förbättrad känsla och ergonomi.

Vilka grepp till mtb?
Ergon GA2 FAT är väldigt sköna och bekväma och dessutom mycket bra grepp i alla väder. Med 33mm diameter istället för vanliga GA2 som har 30mm. Jag har inte så stora händer men bytte ändå upp mig från vanliga till FAT och upplever en avsevärt förbättrad känsla och ergonomi.
Ångrar lite att jag valde skumgrepp nu...

Vilka grepp till mtb?
ESI kompletteras med fördel med en ordentlig endcap, jag har från ett gammalt lockon-grepp. då går de sällan i backen vid vurpor. Jag brukar kunna få ut två säsonger ur mina med ca 100 000 höjd utför per säsong.

Men som övriga varit inne på, en punktbelastning hade jag börjat jaga genom att justera vinkeln på styret. Att vrida upp styrets ytterkant borde avlasta insidan av handen om det inte är lustiga vinklar på just det styret.
👍 Menar du att jag ska vrida styret mer framåt då?

Bilagor

• How_to_setup_your_mountain_bike_cockpit_4.jpg
    How_to_setup_your_mountain_bike_cockpit_4.jpg
    631.2 KB · Besök: 48
Vilka grepp till mtb?

Jag tycker verkligen om ESI grips, men deras egna endcaps är usla. De är för små i diameter och skyddar därför inte handtagets ömma kött från minsta stött. Det är också enkelt att tappa dem bort eller förstöra dem.

Jag använder ESI grips på mina cyklar men byter alltid endcaps mot metalliska från ODI: https://www.bike24.com/p210136.html . De är tillräckligt breda för att få stryk och därmed skydda ESI-silikon från att rivas av stigsstöket.

Vilka grepp till mtb?
Vilka grepp rekomenderas när man får ont i händerna? Jag får mest ont i tummuskeln. Men om jag inte stannar å vilar händerna får jag ont i hela händerna. Funderar på foam eller några Ergon grepp.

Jag är förvånad över att Revgrips inte har nämnts här i tråden än.
De är väldigt dyra (minst ×2 dyrare än vanliga) och marknadsförs som ett sätt att minska trötthet och smärta i händer.

Our Suspension Grips outperform any other grip because they DO NOT make contact with your Handlebar. The Inner Diameter of the Grip is approximately 1/8 of an inch larger than the Outside Diameter of the handlebar and is "suspended" in an elastomer on each side of the grip. This unique design allows the Grip to work WITH your hands, isolated from shock and vibration, and independent of your handlebar. Tuning washers are placed between the Grip Sleeve and Clamp to customize feel and performance so you can allow your grip to "move" as little or as much as desired (just like a fork or shock).

1732384224808.png

Vilka grepp till mtb?
Tack för alla tips om grepp 👍
Fast jag börjar bli rätt säker på att det är en fråga om bålstyrka och position av styret.
Jag har kört styret lite vridet tillbaka. Utför får jag sällan ont, det är mer platt och uppför (tekniskt) som problemen uppstår.
Ni som kör både DH och stig på olika cyklar. Kör ni olika position på styret då?

Vilka grepp till mtb?
Ni som kör både DH och stig på olika cyklar. Kör ni olika position på styret då?
Om cyklarna är olika då kan styrets effekter på ergonomi inte isoleras från alla andra skillnader i deras geometrier.

Själv ställer jag styren, handtag o.s.v. på olika cyklar enkelt efter känslan. Alltså strävar jag inte efter att kopiera en cykels inställningar till en annan cykel, även om de har identiska delar.

För övrigt har jag upptäckt att mina höger och vänster bromskontroller hamnar sitta på olika vinklar. De högra är alltid mer lutade mot marken än de vänstra, på alla cyklar med rakt styre. Jag antar att det är läget som mina händer tycker mest om just för bromsar.

Vilka grepp till mtb?
Upplevt liknande när man kört mycket DH. Tror det är väldigt svårt att ge någon annan råd i en sån här fråga via ett forum. Hade man sett dig cykla, se din cykel osv hade det kanske varit enklare.

Något som funkar för mig är att hitta rätt balans på cykeln. Vikten centrerat men det innebär inte att man har vikten på händerna. Som du själv är inte på håll upp med bålen. Försöka hålla lite lösare i styret är också bra. Håller man hårt = stela armar, svårt att fånga upp stötar. Stora grepp har hjälpt mig hålla lösare så det är jag ett fan av.

Vilka grepp till mtb?
För mig löstes problemet med en kombination av att köpa ett nytt styre med mindre backsweep och byta grepp till Lizard skins.

Tillbaka
Topp