Vilka hjul till vinterpendlaren?

dogday

Aktiv medlem
Men hej! Trots solsken håller jag på och rusta vinterpendlaren, en White XC 290, till nästa säsong. Dagens framhjul har ekrar som går av då och då, samt ett nav som trots infettning låter ganska haveribenäget. Har därför börjat titta på ersättningshjul. Planen är skynda långsamt och byta ut hjulen efter behov med fram som start.

Cykeln är på väg att bli helstel och prio är vinter, då den går med 42mm Schmwalbe Marathon Winter, men gör också sparsam tjänst som utlånings-cykel (med Raceking 29x2,25) på sommaren. TL erbjuds inte i denna prisklass och känns inte särskilt viktigt, fälgbredd är 19mm idag vilket funkar helt OK för jobbet den ska göra. Det som behövs är 15x100 och (senare) 9x135, duglighet, billighet och hållbarhet för saltstänkta vintrar.

Detta är de jag kollar på idag:

Shimano WH-MT500
https://www.bike24.com/p2239902.html

och

Mavic Crossmax FTS-X
https://www.mantel.com/se/mavic-crossride-fts-x-mtb-hjul

Frågan är egentligen om Mavic ger någon extra driftstabilitet, eller om det finns några andra, bättre hjul i segmentet? Förstår att detta är ett köp som Inte lika kul som att dryfta som roliga uppgraderingar, men tips skulle uppskattas!

Senast ändrad:
Jag har hellre ett cup and cone nav på pendlaren än ett med maskinlager så mitt val faller på Shimano hjulen.

-Åke

Har Shimano-hjulen själv men har tyvärr cyklat för lite på de för att ge ett rättvist omdöme kring hållbarhet.

Det jag däremot kan säga är att de känns gedigna och ger ett mycket bra kvalitetsintryck. i24 på inte alltför blytunga hjul till priset av ett par begagnade av tveksam livslängd och kvalitet får nog lov att kallas något av ett kap.

Tack båda två för feedback, kör på Shimano dårå!

SGS: Som skrivet är inte tubeless avgörande, men kan ju vara intressant att testa en loj sommardag ... Har du provat? Succé?

dogday sa:
Dagens framhjul har ekrar som går av då och då, samt ett nav som trots infettning låter ganska haveribenäget.

Låter som ekernyckel och nya lager skulle kunna vara nåt för dig. Ingen raketforskning direkt att se till att det är ungefär samma spänning på alla ekrarna. Lagrena räcker det inte att dom fettas in, utan dom bör rengöras helt och kulorna bytas ut. En påse med 100 kulor kostar kanske en femtilapp på tradera. Har en 10 år gammal pendlare med billiga shimano-nav som fortfarande rullar lent som en smekning. Korrekt underhåll gör under. Köper du nytt hjul så behöver du ju förr eller senare underhålla det också. Det är en bra bit till vintern så du har ju ett tag på dig att få det rätt. Men du väljer ju förstås ambitionsnivå själv i slutändan :)

Salabaladala sa:
dogday sa:
Dagens framhjul har ekrar som går av då och då, samt ett nav som trots infettning låter ganska haveribenäget.

Låter som ekernyckel och nya lager skulle kunna vara nåt för dig. Ingen raketforskning direkt att se till att det är ungefär samma spänning på alla ekrarna. Lagrena räcker det inte att dom fettas in, utan dom bör rengöras helt och kulorna bytas ut. En påse med 100 kulor kostar kanske en femtilapp på tradera. Har en 10 år gammal pendlare med billiga shimano-nav som fortfarande rullar lent som en smekning. Korrekt underhåll gör under. Köper du nytt hjul så behöver du ju förr eller senare underhålla det också. Det är en bra bit till vintern så du har ju ett tag på dig att få det rätt. Men du väljer ju förstås ambitionsnivå själv i slutändan :)

Absolut en lösning, och kanske den mest rationella. Ekrarna har jag tagit ett varv på för att försöka få samklang, kan ha löst det problemet. Dock är lagret helt otätat och jag har en smula intensiva känslor kring hjulet i fråga. Skulle därför gärna börja på ny och aningen bättre kula innan jag köper 100 kulor (har försökt laga junk förut och ramlat ner i trista och tidskrävande felsöknings-kaninhål). Dock inte alls främmande inför att behöva lägga lite tid på service framöver, men gör det hellre på en något stabilare grundplåt.

Det var mina emotionella skäl wrappade i någotsånär rationell gladpack :)

Senast ändrad:
dogday sa:
Absolut en lösning, och kanske den mest rationella. Ekrarna har jag tagit ett varv på för att försöka få samklang, kan ha löst det problemet. Dock är lagret helt otätat och jag har en smula intensiva känslor kring hjulet i fråga. Skulle därför gärna börja på ny och aningen bättre kula innan jag köper 100 kulor (har försökt laga junk förut och ramlat ner i trista och tidskrävande felsöknings-kaninhål). Dock inte alls främmande inför att behöva lägga lite tid på service framöver, men gör det hellre på en något stabilare grundplåt.

Det var mina emotionella skäl wrappade i någotsånär rationell gladpack :)

Ja du gör som du vill såklart. Kan skicka en näve kulor till dig i kuvert om du vill testa annars. Rätt så enkelt att göra underhållet. Du tar ut dom gamla kulorna och torkar rent på allt fett bara, sen klickar du lite nytt fett och i med nya kulor. Lätt som en plätt. Det lite knepiga är att få rätt tryck på kulorna när man skruvar i konorna. Finns massor med guider på nätet. Jag tror på dig dogday, du klarar det.

Tillbaka
Topp