Vilka länder har du varit i?

anderski skrev:
-------------------------------------------------------

> Eller Robben Island, Sydafrika...
>
>
> /Anders

En kompis till mig kom ganska nyligen hem från Sydafrika och hon hade bevistat Robben Island. Det är ju numera museum och turistfälla, "berömt" för att Nelson Mandela satt där i så många år.

känns som ett besök i asien vore på sin plats
worldmap_p.gif ht=300

20 länder, 8% tydligen.. Ser ju lite överdrivet ut när man varit på besök i två stater i USA och östra Canada, plus i västra Ryssland. Måste resa till sydamerika och Afrika omgående! :-)

worldmap.gif ht=300

edit; tack lillebrorsan.

Senast redigerad av en moderator:
MoeJoe skrev:
> visited=CAUSBEDKFIFRGIGRISITMTNLNOPTRUESSEUKTHVN">
>
>
> Hur får man fram bilden?

Såhär.

worldmap

Högerklicka på bilden och välj egenskaper så ser du hur jag gjorde.

//Erik

Som sagt, vissa har man ju i pricip bara 'passerat' och bara tillbringat en kort tid i, som flygplatsen i Moskva så frågan är om det räknas. :)

worldmap.gif ht=300

Afrika och sydamerika vore skoj att ha besökt..

Blir naturligtvis en viss skilnad om man räknar med allt man bara har passerat.

Här är ett exempel från Iguassu Falls i Brasilien/Argentina

Flyger helikopter och är över och naggar på den Argentinska sidan
DSCN0619.JPG ht=544

Åker gummibåt i vattenfallen (fan va blöt man blev) och är även då över på den Argetinska sidan.
DSCN0654.JPG ht=544

DSCN0661.JPG ht=544

Så visst skulle jag kunna räkna med Argentina men det gör jag inte.
Paraguay åker dock med på listan då det var en guidad tur i/på kraftverket (som ligger mitt på gränsen) i Itaipú dammen som tog oss över gränsen till Paraguay i någon timme.

DSCN0639.JPG ht=544

Eventuella mellanlandningar räknar jag inte heller med.

visited 47 states (92%)

Fast jag tycker egentligen frågan borde varit "i vilka länder
har du *cyklat*"?

Bilagor

• statemap.gif
    statemap.gif
    9.9 KB · Besök: 81
Här har jag varit, men har bara cyklat i Sverige, men det var nära att det blev en sväng i Kanada i september.....

Bilagor

• worldmap.gif
    worldmap.gif
    10 KB · Besök: 88
Stellan skrev:
> Jag gjorde om testet och nu ingâr bara länder
> med cykel... Fortfarande inget rött i väst...

Spännande, att hoja i Afrika.

Vi har hojat en del i Asien, men kartorna ovan ljuger lite, de säger ju inget om var och hur länge, en hyrcykel en dag i Petersburg färgar Kamtjatka rött, o s v.

Vi har gjort långresor i Indien, Sydostasien, Europa och USA. I Nepal ägde vi varsin cykel när jag jobbade där. Men i Kina är erfarenheten begränsad till att hoja på hyrcyklar i Kunming, Dali, och Zongdian. Hyrde cykel i Lhasa också, men kallar helst inte Tibet för Kina.

Det enda stället vi varit på i Indonesien är Bali, var där en månad och hojade runt ön på hyrda cyklar.

De sista två åren har vi valt att bara köra MTB, och åka bil fram till stigen. Har blivit alltmer skrämda av motortrafiken på landsvägarna, på lång sikt har man statistiken emot sig.

Själv kan jag inte skryta speciellt mycket, kom upp i 6 % c:a .Men en polare till mig har milt sagt rest en del, så det är roligare att lägga in hans karta ;-)
Bland hans märkligast resminnen är tydligen de från Tjejtenien och Nordkorea, som han lyckades få en inbjudan till.

Bilagor

• worldmap.gif
    worldmap.gif
    10 KB · Besök: 86
Tja med ett (nästan) tidigare liv som fågelskådare far man runt på konstiga ställen. Sist kollade man in Mtb åkare på Costa Rica även om fåglarna lockade mer.
Martin "Team Radon"

Bilagor

• worldmap.gif
    worldmap.gif
    10 KB · Besök: 110
Abbesnabb skrev:
> En övernattning är väl det som definierar om
> man varit i ett land eller inte? Genomresa kan ju
> knappast räknas, eller?

Jag skulle nog säga, att man varit i ett land när man kommit utanför eventuella transithallar. Brydde mig inte om att markera Dubai som besökt, fast JAL planet jag flög med från Delhi mellanlandade där. Likaså har man inte besökt ett land om man bara flugit över det. Har man däremot tillbringat någon timme i Monaco, sightseeing eller vad man nu gjort, så räknas det fastän man inte övernattat.

142_4220_r1.jpg ht=725

Icke-besök på Grönland

Så här ser det ut nu.
Läste inte så mycket men hur gör man med länder som inte längre finns? Om jag åkte buss längs den Jugoslaviska kusten för 20 år sedan, får jag räkna Slovenien och Kroatien som länder jag varit i?

Det skulle väl passa med en sånhär tråd men bara med länder man cyklat i? Eller blir den tragiskt tom? Om den blir det får vi väl anse motionscykel som cykel...

Bilagor

• worldmap.gif
    worldmap.gif
    10 KB · Besök: 70
Abbesnabb skrev:
> En övernattning är väl det som definierar om
> man varit i ett land eller inte? Genomresa kan ju
> knappast räknas, eller?

Genomresa räknas men bara om man har lämnat färjeterminalen eller flygplatsen. Kör man bil genom ett land räknas det.

Länder med mer än 100 övernattningar
worldmap1.gif ht=300

Länder med mer än 50 övernattningar

worldmap2.gif ht=300

Länder med mer än 25 övernattningar
worldmap3.gif ht=300

/Stellan

worldmap.gif ht=300

Jag har cyklat i de allra flesta länderna och verkar mest ha koncentrerat mig på västeuropa där det förutom några låtsasländer bara är spanien och portugal som inte besökts ännu. De flesta länderna har jag varit i ett gäng gånger och bara i somras blev det tyskland, österrike, italien, frankrike, schweiz, belgien, holland och danmark i ungefär den ordningen :=)

En del saker känns lite knasiga, jag bockar t.ex. inte i Spanien fast jag varit på en kanarieö..

Tillbaka
Topp