Vilka Lock-on handtag rekomenderas?

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Jag har tröttnat på handtag som snurrar runt styret, glider av etc. och tänkte köpa mig ett par Lock-ons istället. Jag har cyklat lite med min brors ODI-Rouge som jag tyckte var lite för tjocka. Mina händer är ganska stora så de ska inte heller vara för smala.

Jag kör med trigger-shifters.

Grepp, komfort och bra pris är saker jag upskattar, jag kör "klassisk" AM-cykling på en hardtail

Vilka rekomenderar ni?

Finns de billigt på http://www.bike-components.de eller htpp://www.cyclecomponents.se blir jag ännu gladare =).

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde som vanligt budgetspåret och köpte ett par noname lock-ons hos Team Sportia för 89kr. De är både sköna och riktigt bra. Blingfaktorn är dessutom osedvanligt låg:-)

Vet inte om Team Sportia har någon nätshop dock

Jag tycker mycket om ODI Ruffian som inte är lika tjocka som de andra ODI varianterna
ruffian.jpg

ha det
Jan

Köp de som passar dina händer. Jag föredrar större grepp med mjukt gummi, kör med lite olika på olika cyklar. Lizardskins Northshore på Bullit, ODI Rogue på vintercykeln och Oury på dirten. Av de är Rogue minst men mjukast, Northshore är störst.

/Leo

Min kuk är lika lång som min hand och jag kör med Lizard Skins Logo. Tycker de funkar fint. Proklämde lite på Harris ODI nånting och blev inte alltför impad. Minns dock inte vilken sort det var. :)

Kan folk skriva omkrets och längd på sina klämtyg också så kan vi jämföra utan att det blir subjektivt? Jag ska mäta min när jag kommer hem.

Jag köpte ett par Lizard Skins North Shore Lock-on på cc.
I början kändes det helt fel med så tjocka handtag, men efter bara några dagars cykling blev jag helt frälst. Det finns inget bättre än tjocka, rejäla handtag som man kan greppa ordentligt runt.
Med smala handtag känns det som att man inte riktigt får någon kraft att hålla i med.

Självklart är det en smaksak, men jag tror att vad du än väljer så kommer det fungera bra.

/Adam

Jag kör på odi yeti. Dom är som highroller supertacky mot asfalt för händerna :) Alltså grymt bra grepp, nästan klibbigt.

Mjodvitner, såna beställde jag precis till DH-bygget. Låter lovande att du gillar dem =)

På de andra hojarna sitter det BBB's lockon köpta på Cykelcity. Kalasbra! Rekommenderas.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska mäta min när jag kommer hem.

Lizard Skins Logo är 115 mm mellan klämringarna och har en diameter av 30 mm. Orkade inte leta upp ett måttband för att få fram omkretsen så de som vill veta den får gångra med pi.

ODI Ruffian är 30mm i diameter med väldigt bra grepp men utan dämpning.
YETI är 33mm i diameter ,bra grepp, mjuk med bra dämpning utan att bli svampig, min favorit.

Det sägs att lockOns är the shit. Jag har ett par RaceFace GoodnEvil (Ø 35mm) på gamla hojen och tänkte skaffa ett par minst lika tjocka och greppiga till nya.

Tips tack?

Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> LockOns är väl inget självändamål iofs, vill
> ju inte byta ner mig.
>
> Tanken är mest att bilda mig inom området
> handtag.
>
> De här
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=9686 har fått riktigt bra kritik lite
> varstans, men de ser lite bisarra ut. Man undrar
> ju hur de funkar om man kastar sig fram och
> tillbaka på hojjen och inte sitter still som ett
> riktigt svetto.
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/F
> ull/9686.jpg

Har precis börjat utvärdera Specializeds motsvarande de där ergonomiska men än så länge är jag skeptiskt. Man kan i princip bara hålla i styret på ett sätt utan att det blir oskönt. Funkar säkert hyfsat för konstant malande i långloppsterräng men är det lite stökigare tror jag att gamla hederliga handtag är att föredra. Sen tycker jag att det är knepiga att installera så man får 'rätt' vinkel på de. Får väl se när man provat mer än ett par dagar.

/C

Grepp med "skarpt" mönster som ruffian o liknande, gör mina händer ömma under längre turer. Jag tycker slätare mönster som Lizard Skins Logo ger utmärkt grepp och bätre komfort.

Köp inte BBBs lock ons på Actionsports iaf.
Går inte att fixera vid styret, trots att jag drog så mycket att min insexa gick av.

/Adam

Drar man sönder insexorna drar man alldeles för hårt, man behöver bara dra åt dem så hårt så att handtaget inte rör på sig, inte ett dugg hårdare än så. Rör det på sig ändå har man inte läst instruktionen, där finns lite små tips om hur monteringen ska gå till och har man inte förstått principen kommer man tro att man ska dra hårdare och vips så har man pajat saker. Tjipp.

Kapar denna gamla tråd för en snabb nybörjarfråga som jag har svårt att hitta svar på:

Skulle vilja experimentera lite med min styrbredd innan jag kapar då jag tycker 800mm gör mig lite för framtung. Har inte lock-on grips än men tänkte ev. skaffa det om möjlighet finns att flytta dem längre in på styret för att testa detta några turer. Är detta möjligt eller måste handtagen låsas vid änden av styret?

Nito sa:
Kapar denna gamla tråd för en snabb nybörjarfråga som jag har svårt att hitta svar på:

Skulle vilja experimentera lite med min styrbredd innan jag kapar då jag tycker 800mm gör mig lite för framtung. Har inte lock-on grips än men tänkte ev. skaffa det om möjlighet finns att flytta dem längre in på styret för att testa detta några turer. Är detta möjligt eller måste handtagen låsas vid änden av styret?

Jajamän, det är inga konstigheter - se bara till att plugga ändarna omsorgsfullt (om du inte är sugen på lite spontanbiopsi i skogen)!

Singular sa:
Nito sa:

Jajamän, det är inga konstigheter - se bara till att plugga ändarna omsorgsfullt (om du inte är sugen på lite spontanbiopsi i skogen)!

Tack för svar! Jo, lite därför jag vill skaffa lock-on också. Kanske är lite löjligt och osannolikt men jag har helst inte en liten bit mjuk gummi mellan mig och en aluminiumpåle.

Nito sa:

Jo, det går bra, men inte med alla handtag. Många har en kant så de inte kan flyttas längre in. Hittar du rätt handtag så är det lugnt! :)
Ä glöm inte plugga ändarna, som skrivits ovan, men skadar inte att repetera!

frid!

Tillbaka
Topp