Vilka märken/saker bör man undvika?

Stefan_Nhn

Ny medlem
När man ska köpa ny cykel frågas det ofta "vad ska jag välja", men nu tänkte jag göra tvärtom i detta inlägg.

Vilka märken bör man Absolut undvika vad det gäller komponenter som bromsar (skiv- och v-broms), framgafflar, drivlina m.m. Är främst intresserad av saker man ska undvika p.g.a dålig funktion och kvalitet, inte de saker som "inte passar mig".

Eftersom jag är på "G" att inhandla en ny hoj så ser jag fram emot era synpunkter på det ämne!

RST, Sr Suntour, Top Gun-gafflar är ju inga höjdare. Går sönder snabbt och fyller inte sin funktion speciellt väl ens när dom är hela.

Deore gruppen är en bra och prisvärd grupp för drivlinan.

Billiga skivbromsar ala biltema är också rätt värdelösa så de inte biter hälften så bra som en V-broms.

Det finns ungefär en miljon märken du inte ska köpa. Men du skriver i din profil att du har cyklat några år, då är det väl dags för nåt ordentligt. Spring ner till en seriös affär. Cykloteket, cykel city eller liknande och köp nåt för runt 10 tusen. Se till så de hjälper dig med storlek och sånt. Spd pedaler, dojjor och hjälm är givet. De dämpare som hänger med de billigare cyklarna (10´) är inte bäst men de funkar. Du kan ju alltid uppgradera efter hand. Det är nästan ännu roligare.. Kolla gärna på "läsvärt" här på forumet där står det allt du ska tänka på. Lycka till.
/Johan

Jag tycker att det är viktigt att växelvirehöljena är av bra kvalite. De med pianotråd i. Den billiga sorten viker sig när man kapar det med tång så att viren inte löper fritt.

ISIS vevlager i vevpartiet är inte hållbart.

Deore nav håller inte lika bra kvalite som övriga deorekomponenter.

har aldrig haft nå problem med ISIS under 4 år, så det kan ja inte dissa.

men det andra som nämns här är nog saker som man absolut ska hålla sig ifrån. ISIS kan vara dåligt, men det finns nog lika många som tvärtom inte har haft nå problem. men de nya med fast axel o utanpåliggande lager finns ju snart i alla prisklasser. om man nu ska köpa nått som är nå att ha.

Cykelringens hög kvalitets v-bromsar i nylon plast kan ju vara bra att undvika om man trots allt skulle vilja bromsa någongång.

Hur långt är ett snöre?

Vad skall det användas till, hur ofta används det, vilka krav har du och så vidare och så vidare. Känns onödigt att racka ner på vissa märken, bättre att framhålla dom bra istället för att hålla bort dom mindre bra.

Mattias L - Kan hålla med dig om att man inte ska "racka ner" vissa märken och så, men OM det finns vissa saker som inte håller måttet, utan går alldeles för lätt sönder eller inte fungerar tillräckligt bra, varför ska vi nybörjare behöva göra om det misstag andra har gjort? Eller om en sak kostar 3-4 ggr så mycket utan att för den sakens skull vara lika många gånger bättre, så kan det vara kul att spara lite pengar till annat.
Visst, om en sak fungerar tillräckligt bra eller inte är ju lite upp till den enskillde, men om 9 av 10 har erfarenhet av att en sak av ett speciellt märke inte fungerar eller går alldeles för lätt sönder, så kanske det finns anledning til att undvika den prylen till ett visst användningsområde.

T.ex. en framgaffel som bottnar alldeles för lätt behöver på inget sätt vara dålig, utan det kan (vilket det säkert oftast är) vara cyklisten som är för tung för just den modellen.

Det handlar ofta om att få en "balans" i det material man väljer till cykeln. T.ex. ska man satsa på en lite billigare ram med en dyrare framgaffel och komponenter eller tvärtom.
För cyklar i prisklassen över 10.000:- finns det nog få saker som är rent usla, utan där handlar det mest om tycke, smak och givetvis användningsområde.

Det är i alla fall min uppfattning att många inte kan lägga ut över 10.000:- på en cykel, så det var lite utav den anledningen jag drog igång den här tråden.

Själv planerar jag att lägga ut mellan 15-20.000:-

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns onödigt att racka ner på vissa märken,
> bättre att framhålla dom bra istället för att
> hålla bort dom mindre bra.

Håller inte med - skit skall skit ha! Som alltid får man ta vad man läser med en nypa salt. Hur glad hade jag varit om jag gått på varenda nit som alla här gått på i materialväg, halva poängen med dela med sig av sina erfarenheter är ju att folk skall slippa upprepa samma misstag. Dåliga grejer bör dö ut och lämna plats till sådant som håller måttet anser jag, det tjänar alla på i längden.

Jag skjuter till med Avids V-bromsbelägg - helt värdelösa jämfört med konkurrenterna. Grymma bromsar dock!

Jonas skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Känns onödigt att racka ner på vissa märken,
> > bättre att framhålla dom bra istället för
> att
> > hålla bort dom mindre bra.
>
> Håller inte med - skit skall skit ha! Som alltid
> får man ta vad man läser med en nypa salt. Hur
> glad hade jag varit om jag gått på varenda nit som
> alla här gått på i materialväg, halva poängen med
> dela med sig av sina erfarenheter är ju att folk
> skall slippa upprepa samma misstag. Dåliga grejer
> bör dö ut och lämna plats till sådant som håller
> måttet anser jag, det tjänar alla på i längden.
>
> Jag skjuter till med Avids V-bromsbelägg - helt
> värdelösa jämfört med konkurrenterna. Grymma
> bromsar dock!

Hmm, egentligen håller jag med dig också angående att man ska säga vad man tycker, men jag är väl lite för "mesig" för att "SKRIKA" rätt ut att vissa saker ÄR SKIT. Sedan är det viktigt att vara saklig i sina kommentarer till Varför saker är skit. Går de sönder, slits de ut forare än normalt eller är funktionen kass?
Vad är dåligt/värdelöst med Avids V-bromsbelägg?

Mattias L skrev:
> Hur långt är ett snöre?
>
> Vad skall det användas till, hur ofta används det,
> vilka krav har du och så vidare och så vidare.
> Känns onödigt att racka ner på vissa märken,
> bättre att framhålla dom bra istället för att
> hålla bort dom mindre bra.
>

Jag håller inte med. På ett forum med många användare som Happy tycker jag inte man behöver vara rädd för att racka ner på ett märke man är missnöjd med. Är det många som är nöjda med det märket så framgår det ju av senare inlägg i tråden. Och då syns det ju tydligt att märket inte alls är "heldåligt".
Tänk vad tråkigt med en tråd där alla bara hyllar en massa märken och ingen säger emot...

Sak och sak, men cyklister med övertro på märkeslogons betydelse håller jag helst lite distans till. MTB-historien är full av svindyra hypade prylar som inte har funkat nåt vidare, men som ändå har lockat dessa statusjägare till plånbokstömning med efterföljande tjat om vad bra det är och att alla behöver prylen ifråga.

:)

Brukar vara så att cyklistens förmåga glöms bort i vissa fall =). Övertron till sin svindyra cykel kan lätt komma i fokus och så verkar vara inom många sporter med hög pryltokighetsfaktor . Kan naturligtvis hålla med att vissa produkter är betydligt mycket sämre än andra. Vore rätt tråkigt annars. = )

Du ska undvika att handla prylar utomlands via internet.

Stöd svensk cykelhandel så långt det bara är möjligt.

Detta gäller givetvis inte saker
som inte finns att köpa i Sverige.

varför inte gör en recensionssida där vi användare kan lägga in egna recensioner med bedömningar på fasta saker m.m och så bildas det ett medelbetyg som på www.mtbr.org
Jag tror att det skulle vara trovärdigare om det fanns ett här än på mtbr där folk till exempel klagar på det ena och det andra men ändå sätter 5 av 5 i betyg, något som händer flera ggr om på varje resencerad sak.

Stefan_Nhn skrev:
> Vad är dåligt/värdelöst med Avids V-bromsbelägg?

Haha, bra poäng, jag missade att skriva det! Saken är att dom tar jäkligt dåligt helt enkelt (och låter). Visst går dom att använda, men ingen konkurrent (utan kanske biltema - osakligt påhopp?, då jag inte provat dessa personligen) bromsar sämre och då tycker jag dom skall dö! ;-)

Annars har jag få dåliga personliga erfarenheter faktiskt. Oj nu kom jag på en sak till som är helt kass, Tacx kedjebrytare:
* Dålig känsla/hävarm
* Ingen "hylla" för att pressa isär kedjan vid stela länkar
= Helt värdelös för sitt syfte. Att den sedan är billig (80kr) spelar mindre roll när den inte fyller någon funktion.

Ps. Gud va skönt att få gnälla lite efter att varit så nöjd och glad med HappyRiden igår :-)

Newsboy skrev:
> Du ska undvika att handla prylar utomlands via
> internet.
>
> Stöd svensk cykelhandel så långt det bara är
> möjligt.
>
> Detta gäller givetvis inte saker
> som inte finns att köpa i Sverige.

Om inte svensk cykelhandel stöder mig på det sätt man förväntar sig av en serviceberoende bransch tar jag mina pengar nån annanstans. Priset är inte alltid avgörande men bemötandet är många gånger helt vansinnigt.

Hade sen också vissa cyklister gett f-n i att strunta i att lära sig vad grejerna tål och är avsedda för och okynnesreklamerar vad deras egen dumhet har orsakat kanske priserna hade blivit lägre. Det är också därför jag nästan aldrig bryr mig om vad enskilda cyklister anser om produkter då skrämmande många följer trender och utseendepreferens istället för att skaffa det som dom egentligen behöver...

Well Said Calle F ! Många cyklister vet att de själva gjort fel, men vill inte erkänna det.

Senast redigerad av en moderator:
Då har du två alternativ Calle.

1.
Antingen så har du bara besökt bajsbutiker
och då måste du hitta en bättre.

2.
Eller så är du en bajskille som inte
förtjänar ett bättre bemötande.
Och då får du kolla lite Dr Phil,
and make some changes. :)

Jag tycker Avid's bromsbelägg fungerar bra. De låter ingenting och de biter bra. (Kör med Avid SD Ti bromsar med originalbelägg)

Ted_B: Ok, trevligt för dig (inte menat att låta nedlåtande :-). Dom är ju användbara, men överskuggas som sagt ordenligt av konkurrenterna, prova tex Ritchey istället och jag kan nästan lova att du inte byter tillbaka. Särskilt dom röda är grymma, men skall slitas snabbare. Jag vet inte än då detta är mitt första par röda (efter att ha slitit ut ett oräkneligt antal svarta). (Kör också SD Ti fö.) Det är även mycket bättre "känsla" (modulation) i Ritchey, BBB osv jmf med Avid om du frågor mig, men detta är kanske ganska subjektivt.

Kanske har Avid blivit bättre på sistone till och med? (Skulle mycket väl kunna tänkte mig att Avid inte gör just sina gummin själv, utan köper dessa av någon annan tillverkare och nu har bytt leverantör eller att dom bara fixat till sina gummin numera.)

Om in annat bevisar ditt inlägg att thompa hade rätt när har skrev
> Är det många som är nöjda med det märket så framgår det ju av senare inlägg i tråden.
> Och då syns det ju tydligt att märket inte alls är "heldåligt".

:-D

rocky9917 skrev:
> Bra att undvika Trek cyklar då man får mycket
> dålig support från generalagenten!

Är det den svenska generalagenten som är dålig? Jag har fått bra hjälp från den engelska via evanscycles iaf.

Kan varna för Deore-baknav, iallfall dom med nr 475, bodyn pajar snabbt, både min body och min brors body har pajat. Sun Mach IV är känsliga fälgar, tål inte mycket v-broms. Originalkona styrlager är inget att hänga i granen heller. Tektro v-brake är inte heller bra. Shimanos v-broms belägg är kassa.

//Fredrik- 88kg, gillar lera, kör hårt och fort.

Newsboy skrev:
> Då har du två alternativ Calle.
>
> 1.
> Antingen så har du bara besökt snuttefiltbutiker
> och då måste du hitta en bättre.
>
> 2.
> Eller så är du en snuttefiltkille som inte
> förtjänar ett bättre bemötande.
> Och då får du kolla lite Dr Phil,
> and make some changes. :)

Hehe, 2. säkert...

Var några dagar i Stockholm ett tag sen för att bota lappsjukan och nog f-n är det mest "snuttefiltbutiker" där i varje fall. Dr.Spoke var helt OK men i övrigt var det en del BS imho. Precis som i MC-branschen har det börjat garderas och garanteras in absurdum och säljarna är mer välsmorda än nånsin. Mycket livsstilsbyggande e de...

Newsboy, jag tycker att man visst ska handla från utländska butiker så länge det är billigare. Att handla i sverige enbart för att stödja svensk handel låter som protektionism. Det är bättre att främja konkurrensen och handla där det är billigast.

Är inte RST:s "dyrare" gafflar helt ok? Visst, de är budget men ändå...?

En av de mest prisvärda hojarna jag känner till är väl annars Merida Speed disc.

MMVH /Henrik

Blir en Mongoose, som fått bra betyg av många tidingar, automatiskt skit för att de säljs av Cykelringen?
dp

Problemet med att handla från utländska butiker är att det det är osund konkurans. Utländska butiker som säljer till Sverige skall momsregistrera sig i Sverige. Mig veterligen är det ingen cykelbutik som gjort det. All handel med utländska butiker blir altså gråimport eftersom man kringår gällande bestämmelser. De svenska butikerna har ingen möjlighet att konkurera under sådana förhållanden.

Jag är helt för att man sätter press på svenska butiker och distributörer, men konkurans på osunda villkor gynnar inte någon.

Vissa svenska handlare har fattat att de är i en tunnel och att tåget kommer, de gör så gott de kan trots skillnaderna i villkor. Det skall man stödja tycker jag. Många andra står fortfarande i samma tunnel och tittar åt fel håll. De kommer jag inte att sakna.

> Om inte svensk cykelhandel stöder mig på det sätt
> man förväntar sig av en serviceberoende bransch
> tar jag mina pengar nån annanstans. Priset är inte
> alltid avgörande men bemötandet är många gånger
> helt vansinnigt.

cykelhandlaren ska vara service-inriktad till tusen. jag upplever att många cykelhandlare tar sig själva på alldeles för stor allvar, de tror typ att det är chefsmekaniker åt Lance Armstrong....

rikard skrev:
> Problemet med att handla från utländska butiker är
> att det det är osund konkurans. Utländska butiker
> som säljer till Sverige skall momsregistrera sig i
> Sverige. Mig veterligen är det ingen cykelbutik
> som gjort det. All handel med utländska butiker
> blir altså gråimport eftersom man kringår gällande
> bestämmelser. De svenska butikerna har ingen
> möjlighet att konkurera under sådana förhållanden.
>

Dom behöver inte registrera sig. Har man en omsättning över ett tröskelvärde* så blir man tvångsregistrerad som momspliktig i Sverige.

* = eftersom jag inte kommer ihåg det exakta värdet så fegar jag och skriver tröskelvärde

tröskelväret är rätt lågt. isf borde crc vara momsreggade i sverige. Betalar ni svensk moms på grejjer från crc??? Eller bike-discount? Jag är inte skatteexpert (tackolov) så jag kan ha fel.

Tror det är 250' eller nånstans där i krokarna. Amazon.co.uk slog i taket rätt fort iallafall och började lägga på svensk moms.

320.000 SEK/år ska gränsen vara, under detta finns inget krav på momsregistrering.
Detta förutsatt att reglerna inte ändrats sen sist jag kollade.

var hittade du den gränsen, jag har för mig att det var 100kkr/år men vet inte vart jag kollar upp sånt. Det är i vilketfall ganska lite pengar för en postorderfirma.

Från Skatteverket http://skatteverket.se/skatter/moms/moms_utrikeshandel.html#Varuforsaljning_till_Sverige (under specialbestämmelser, en bit ner)

Om ett postorderföretag i ett annat EG-land säljer för mer än 320.000 kr per år till Sverige ska det utländska postorderföretaget registrera sig till moms här och lägga svensk moms på sina fakturor. Svenska företag ska inte hamna i ett sämre läge än sina utländska konkurrenter. Detta kallas omsättningströskel

/Anders

Det är bra, väck den björn som sover.

F.ö. håller cyclecomponents jämförbara priser med crc på mången sak, dock är leveranstiden åt helskotta fel.

Hur skulle prisskillnaden bli om man tog bort tysk/engelsk moms och lade på svensk moms från H&S/CRC?
Någon som vet? Jag tror det oftast blir mycket billigare i utlandet ändå.

För att återgå lite till ämnet (ja, jag vet att det är sida 2 nu, men ändå) så kan jag passa på och o-rekomendera alla kläder som det står Shimano på:

Jag har provat skoöverdrag, en jacka (skaljacka) och knälånga cykelbyxor och är inte direkt nöjd med kvalitén på någon av dem. Skoöverdragen klarade inte promenaden (ca 2m) mellan sadeln och husdörren, jackans kardborre lossnade efter några veckor (!) och på byxorna har jag fått börja klippa av utstickande trådar här och var efter ca 1 månads användande.

Tack och lov att huvudsortimentet håller lite högre kvalité.

//__a

Ted:

Exempel.

Magura Marta SL: 2100 kr per broms på CRC. Man kan hitta dem för lite över 3300 kr per par (fram & bak) från tyska eBay (registrerade affärer med stor omsättning). Kostar runt 4200-4500 kr per broms i Sverige. Tror inte att momsregistrering (25% istället för t ex 16%) hjälper så mycket i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Sam skrev:
> cykelhandlaren ska vara service-inriktad till
> tusen. jag upplever att många cykelhandlare tar
> sig själva på alldeles för stor allvar, de tror
> typ att det är chefsmekaniker åt Lance
> Armstrong....

Jag råkade nämna för en handlare en bit här ifrån att jag hade haft isär och satt ihop gaffeln då det small lite i fjädern vid ca 75% kompression. Enligt honom skulle man lämna det till hans butik för det är "komplicerade grejer". Förklarar då att jag har skruvat på motorcyklar sen 16-årsåldern men nähä: "cykelgafflar är svåra saker". Förklarar för honom hur en ca 300 mm gaffel på en större enduro-MC är uppbyggd. Givetvis duger inte det heller utan man MÅSTE lämna gaffeln till en cykelaffär, tycker han. Nu är det så att en Rockshox Duke XC 108 mm 2004 som jag har är rätt lik gaffeln jag hade på min Yamaha Chappy-moped 1980 och är extremt simpelt konstruerad. Ändå envisas denne f d landsvägcyklist utan mekanikerbakgrund utanför cykelbranschen med att påstå att han är lämpligare att serva min gaffel än vad jag är själv. Handla prylar av honom gör jag gärna men serva min gaffel får han INTE.

:)

Tillbaka
Topp