Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Balanserad kost med minimalt köttintag är långt från optimal kost. Låta koldioxidutsläpp styra kostråd är en dålig utgångspunkt.
Lite kött och dåligt järnvärde, då har man verkligen kämpat för undvika alla gröna grönsaker och druckit apelsinjuice de gånger man faktiskt ätit grönt, baljväxter, nötter och frön..
Tror sista meningen i ditt inlägg säger mer än att det skulle bero på köttbrist

Vilka piller äter ni?
Kreatin på vintern som jag tycker ger bra effekt till styrketräningen, ett par kilo upp i kroppsvikt och lite mer tryck.

Det får räcka så inom kosttillskott.

Vilka piller äter ni?
Med risk för att det blir lite politiskt. Vilket inte är min mening. Vi hoppar över det här.

Problemet med Livsmedelsverket är att de även styrs/tar hänsyn till en massa andra intressen. Svenskt jordbruk, miljö och någon form av trygghetsskapande i händelse av krig för att nämna några saker. De tar inte 100 procent hänsyn till vad som är bäst för min kropp.
Bra sammanfattning. Så är det. Vilket ibland leder till helt verklighetsfrånvända rekommendationer ang kost

Vilka piller äter ni?
Lite kött och dåligt järnvärde, då har man verkligen kämpat för undvika alla gröna grönsaker och druckit apelsinjuice de gånger man faktiskt ätit grönt, baljväxter, nötter och frön..
Tror sista meningen i ditt inlägg säger mer än att det skulle bero på köttbrist
Jag lärde mig läxan för många år sedan. Nu äter jag mycket kött och har bra järnvärden.

Vilka piller äter ni?
Kreatin när jag är disciplinerad med styrketräningen, d vitamin vintertid, omega3 är alldeles för stökigt att hålla på med då det dels krävs stora doser för någon form av bevisad evidens, dels finns en massa faktorer i hanteringen som kan påverka effektiviteten och det snabbt blir rätt dyrt - äter lax, makrill, sill och annan fet fisk ett par ggr i veckan och hoppas det ska räcka så :)

Proteinpulver ser jag inte som tillskott utan mer som ersättning av mat men som är i praktiskt snabb tillrett format och rätt kul att lattja med som smaksättare.

En favorit på t.ex. en riskaka just nu chokladkasein + ricotta + jordnötssmör som man vispar till fluffigt pålägg :)

Sen om man vill festa till sina intervaller är det lattjo att leka med bikarbonat ibland.
Beta Alanin har jag lekt med i vissa träningsblock där det kan finnas en nytta men är inget fan av stickningarna så jag brukar tröttna rätt fort.

Magnesium har jag provat under perioden då sömnen är rätt kass men kan inte påstå att jag märkt någon som helst skillnad. Forskningen på magnesium är också allt annat än solklar men risken är ju rätt minimal så det kan absolut vara värt att prova på individnivå.

Multivitaminer och annat som tillskrivs antioxidativa och inflammationshämmande egenskaper håller jag mig så långt ifrån det bara går - verkar dumt när man lägger timmar varje vecka på att skapa oxidativ stress och inflammation genom träning för att driva fram adaption 😂

Vilka piller äter ni?
Elov Olsson äter Omega 3, chockerande men sant. Inte ens Elov har koll alltså? Hmmm, eller han tillåts äta Omega 3 eftersom han är elitidrottare men för oss andra är det bortkastade pengar eller förkastligt? "Du är ju ingen elitidrottare, ät vanlig mat för sjutton. Vem tror du att du är?" The famous non-swedish jantelag. Försöker bara följa logiken här i tråden, sanningarna som delas ut till höger och vänster. :unsure: För mig jag läst en annan äldre intervju med Elov (icke Umara sponsrad) där han sa att han enbart äter ett st tillskott och det var just Omega 3.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Elov Olsson äter Omega 3, chockerande men sant. Inte ens Elov har koll alltså? Hmmm, eller han tillåts äta Omega 3 eftersom han är elitidrottare men för oss andra är det bortkastade pengar eller förkastligt? "Du är ju ingen elitidrottare, ät vanlig mat för sjutton. Vem tror du att du är?" The famous swedish jantelag. Försöker bara följa logiken här i tråden, sanningarna som delas ut till höger och vänster. :unsure: För mig jag läst en annan äldre intervju med Elov (icke Umara sponsrad) där han sa att han enbart äter ett st tillskott och det var just Omega 3.
Att person X är duktig på att springa och äter produkt Y säger ju inte att löpförmågan hos X har något med intaget av Y att göra. Möjligen kan man dra slutsatsen att Y-intaget inte verkar ha allvarligt negativa effekter på löpförmågan för X.

Vilka piller äter ni?
Att person X är duktig på att springa och äter produkt Y säger ju inte att löpförmågan hos X har något med intaget av Y att göra. Möjligen kan man dra slutsatsen att Y-intaget inte verkar ha allvarligt negativa effekter på löpförmågan för X.
Visst är det så. Egentligen är ju det jag menar, man ska akta sig för att kasta sanningar omkring sig om dessa områden.

Jag får nog bara lära mig att acceptera och vara tacksam för vilken otroligt kompetens på området det finns här i forumet.

Sedan väljer man ändå själv i slutändan vad man väljer att tro på (eller inte tro på). Tror jag blir provocerad av folk som är antingen svarta eller vita i deras påståenden gällande komplexa ämnen.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Om man tränar massor och behöver energirik föda är omega 3 ett väldigt dyrt sätt att få i sig mer fett/energi. Men vet ju att bodybuilders gör så för att ha kontroll över fettmängd i kosten.

När jag tränade inför UTU, klickade jag extra smör på allt jag åt och gick ändå mer i vikt. Hade jag haft råd hade jag hellre ätit omega3 i större mängd

Vilka piller äter ni?
Om man tränar massor och behöver energirik föda är omega 3 ett väldigt dyrt sätt att få i sig mer fett/energi. Men vet ju att bodybuilders gör så för att ha kontroll över fettmängd i kosten.

När jag tränade inför UTU, klickade jag extra smör på allt jag åt och gick ändå mer i vikt. Hade jag haft råd hade jag hellre ätit omega3 i större mängd
UTU?

Vilka piller äter ni?
Avseende min allmänna mående, typ frånvaro av snuvor och annat hemskt upplever jag en tydligt positiv effekt av mina multipiller. Uppenbart hade den vänliga farmaceuten rätt i att något fattades mig.

När ryggskotten hugger till eller höften låser benet tar jag Etoricoxib Stada 60mg. De biter bra.

Vilka piller äter ni?
Visst är det så. Egentligen är ju det jag menar, man ska akta sig för att kasta sanningar omkring sig om dessa områden.

Jag får nog bara lära mig att acceptera och vara tacksam för vilken otroligt kompetens på området det finns här i forumet.

Sedan väljer man ändå själv i slutändan vad man väljer att tro på (eller inte tro på). Tror jag blir provocerad av folk som är antingen svarta eller vita i deras påståenden gällande komplexa ämnen.

Har lärt mig genom åren att ju högre kompetens desto mer ödmjukhet, gäller de flesta områden.

Dom som skriver tvärsäkra inlägg tar jag med en stor skopa salt. Speciellt dom som aldrig nånsin backar, bara helt tyst pyser iväg från en diskussion när dom har uppenbart fel, eller gör en liten lätt sidsteppning.

Vilka piller äter ni?
Jag förstorade din bild:
🙂
Du måste ha något fel på ditt förstoringsglas. Så här ser pillret egentligen ut.
1736315094492.png

Vilka piller äter ni?
The famous swedish jantelag.

Inte för att har med ämnet att göra men the famous Swedish jantelag är ju inte speciellt svensk. En dansk kollega berättade med emfas om hur janteloven låg som en filt över Danmark. Kommer ursprungligen från den dansk-norska författaren Aksel Sandemose.

Om ämnet istället; vi blir alla saliga i vår egen tro. Placeboeffekten är också en effekt. Det som är intressant är att folk som i vanliga fall tar till sig vad en forskarvärlden säger, om det så är om klimatfrågan eller hur vi ska förutse jordbävningar eller hur vi ska limma ihop flygplan, har ett så väldigt utvecklat teflon-skydd gällande info om kosttillskott. Det är kanske för att det landar på det personliga planet och man vill så gärna att det ska gå att köpa sig en försäkring av hälsan.

Vilka piller äter ni?
Gårdagens middag, innehåller nästan allt. Folsyra, B-vitaminer, C-vitamin, protein, fett, kolhydrater, kalium, natrium och Mg i knäckemackorna jag åt till. Upprepas ikväll.
Visa bilaga 746354
Min släkt från Öland skulle nog klaga lite på att det inte var både smält smör och grädde (ovispad) till. Och att det bara var två och inte nio st. Men de är hårt jobbandes bönder allihop i och för sig.

Till mina inflammatoriska problem (läs den stora misärtråden) hör att mitt tarmsystem fungerar lite illa och inte tar upp mineraler som det ska. Därav ett dagligt tillskott på ett dussintal standardmineraler i en smidig tablett.

Vilka piller äter ni?
Min släkt från Öland skulle nog klaga lite på att det inte var både smält smör och grädde (ovispad) till. Och att det bara var två och inte nio st. Men de är hårt jobbandes bönder allihop i och för sig.

Till mina inflammatoriska problem (läs den stora misärtråden) hör att mitt tarmsystem fungerar lite illa och inte tar upp mineraler som det ska. Därav ett dagligt tillskott på ett dussintal standardmineraler i en smidig tablett.
Och mineralerna i den tar tarmsystemet upp?

Vilka piller äter ni?
Happy borde skicka en petition till justitieministern, normala människor behöver ju inte extra vitaminer.

Mjölk är fritt från tillsatser, men mjölk, fil och yoghurt berikas med vitamin D. I Sverige är det ett lagkrav att berika mjölk, fil och yoghurt (med högst 3 procent fetthalt) med vitamin D. Därför rekommenderar Livsmedelsverket upp till en halv liter magra mjölkprodukter per dag för alla från 2 år och uppåt.

Vilka piller äter ni?

Gjorde 10 åt fyra. Smält smör hade jag men grädde vill jag inte ha.

Vilka piller äter ni?
Inte för att har med ämnet att göra men the famous Swedish jantelag är ju inte speciellt svensk. En dansk kollega berättade med emfas om hur janteloven låg som en filt över Danmark. Kommer ursprungligen från den dansk-norska författaren Aksel Sandemose.

Om ämnet istället; vi blir alla saliga i vår egen tro. Placeboeffekten är också en effekt. Det som är intressant är att folk som i vanliga fall tar till sig vad en forskarvärlden säger, om det så är om klimatfrågan eller hur vi ska förutse jordbävningar eller hur vi ska limma ihop flygplan, har ett så väldigt utvecklat teflon-skydd gällande info om kosttillskott. Det är kanske för att det landar på det personliga planet och man vill så gärna att det ska gå att köpa sig en försäkring av hälsan.

Sorry, jag justerade angående jantelagen. (y)

Ja, alla kosttillskott/vitaminknaprare här njuter av den kraftfulla placeboeffekten (förutom möjligen elitidrottare som faktiskt får äta vitaminer eller andra tillskott, det verkar vara ok enligt trådens expertis). Varför inte lika gärna skriva att vi är dumma i huvudet som triggas av placeboeffekter, är det så du menar eller anstränger du dig för att uttrycka dig diplomatiskt?

Vilka piller äter ni?
Men stilla sig nu, eller jag kanske helt enkelt ska säga att Nej, det är inte så jag menar. Folk får göra precis som de vill och lägga pengar på det de vill och tro på vilka kosttillskott de vill. Jag lägger ingen värdering i det. Betala och knapra på om du vill! Det är fri värld! Min inlägg handlade om att det just inom kosttillskott är många som inte vill tro på forskarvärlden utan skapar en egen sanning. Det är intressant tycker jag. Det innebär inte att du by deafult är dum för att du knaprar.

Vilka piller äter ni?
Dricker röd mjölk, röbetsjuice, äter riktigt smör, och ibland lite blodpudding när det har varit mycket löpning på _hårt_ underlag. Annars bara helt vanligt mat med kött o fisk.

Bor man i svedala, och inte, blivit ordinerad kosttillskott av dietist eller läkare, behövs det inte.
Elitsatsar man går man/bör man gå på regelbundna tester för att säkerställa eventuell brist.

Vilka piller äter ni?
Dricker röd mjölk, röbetsjuice, äter riktigt smör, och ibland lite blodpudding när det har varit mycket löpning på _hårt_ underlag. Annars bara helt vanligt mat med kött o fisk.

Bor man i svedala, och inte, blivit ordinerad kosttillskott av dietist eller läkare, behövs det inte.
Elitsatsar man går man/bör man gå på regelbundna tester för att säkerställa eventuell brist.

Tror väl egentligen inte heller att vitamintillskott eller kosttillskott behövs under förutsättning att man äter tip top superbra sju dagar i veckan, har en separat kyl för grönsaker, käkar kroppkakor, älskar spendera tid i köket och inte anser att tex protein/kosttillskott, vitamintillskott eller sportdryck förenklar tillvaron/träningen/livet. (Jag antar att även pulverbaserad sportdryck räknas som obskyrt kosttillskott i denna tråd, att folk är konsekventa.)

Eftersom jag springer en del blir jag nyfiken över denna mening, "blodpudding när det har varit mycket löpning på hårt underlag"?

Kan du vänligen förklara sambandet?

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Eftersom jag springer en del blir jag nyfiken över denna mening, "blodpudding när det har varit mycket löpning på hårt underlag"?
Har du sprungit högt tempo på asfalt, och fått rött i urinen någon gång?
Löpning tar sönder en del "friska" blodplättar, och då om man har lågt järn-värde i kroppen, har den svårt att ersätta dessa. Så lite extra järnrik mat är då bra.

Vilka piller äter ni?
Har du sprungit högt tempo på asfalt, och fått rött i urinen någon gång?
Löpning tar sönder en del "friska" blodplättar, och då om man har lågt järn-värde i kroppen, har den svårt att ersätta dessa. Så lite extra järnrik mat är då bra.

Intressant (y) inget jag tänkt på men springer väl relativt blygsamt och undviker asfalt så mycket jag kan, ca 100 mil senaste året men cykling är min hmmm "huvudsport". Sista halvmaran på asfalt var väl ca 10 år sedan.

Men jag är mycket tacksam, det enda inlägget i denna fantastiska tråd som faktiskt givit mig något av värde. 🙂 *harmoni*

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Tror väl egentligen inte heller att vitamintillskott eller kosttillskott behövs under förutsättning att man äter tip top superbra sju dagar i veckan, har en separat kyl för grönsaker och inte anser att tex protein/kosttillskott, vitamintillskott eller sportdryck förenklar tillvaron. (Jag antar att även pulverbaserad sportdryck räknas som obskyrt kosttillskott i denna tråd).

Kan du vänligen förklara sambandet?
Det finns en teori (kanske faktum nu) att man mekaniskt pajar röda blodkroppar vid fotisättning och då mer på hårt underlag jämfört med mjukt skogsunderlag.

Tillbaka
Topp