Vilka piller knaprar du!?

Käkar panodil om jag e bakis o har huvudvärk annars ingenting. Har aldrig förstått poängen med o trycka i sig en massa onödiga vitaminpiller när man kan käka vanlig mat osv. FLourtabletter kanske kan va bra för o förebygga dyra tandläkarbesök annars.

saltgurkan, baksmällan är för dina synder, och därför ska du lida :-D
Har hört att det inte ska vara ngt bra alls att käka paracetamol (stava?) i samband med baksmälla.
om det nu är det i dom? kommer inte ihåg vad som skulle hända, men det var inget bra...

är det bara jag som smånjuter av baksmällan? hur skönt som helst att vara bakis och bara ligga på soffan hela dagen och halvsova :-D

Eftersom jag inte äter fisk, blir det 5 st 1000 mg fiskoljekapslar per dag.
Clarityn mot allergi året om.
"Nån" vitamintablett
300 mg magnesium

bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom jag inte äter fisk, blir det 5 st 1000 mg
> fiskoljekapslar per dag.

Behövs det så mycket verkligen? Nåja, jag tror i alla fall att du skulle kunna spara några kronor på att inta linfröolja istället. Innehåller ca. 55 % omega 3 och har ett ganska humant pris, beroende av vilket märke du köper. Det finns diskussioner kvalitet på kallpressat vs. varmpressat men jag vette f-n. Jag kör med Zetas varmpressade för 28:-/0,5 l tills någon övertygar mig om att det är bättre att betala betydligt mer.

iMats Skrev:
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom jag inte äter fisk, blir det 5 st
> 1000 mg
> > fiskoljekapslar per dag.
>
> Behövs det så mycket verkligen? Nåja, jag tror i
> alla fall att du skulle kunna spara några kronor
> på att inta linfröolja istället. Innehåller ca.
> 55 % omega 3 och har ett ganska humant pris,
> beroende av vilket märke du köper. Det finns
> diskussioner kvalitet på kallpressat vs.
> varmpressat men jag vette f-n. Jag kör med Zetas
> varmpressade för 28:-/0,5 l tills någon övertygar
> mig om att det är bättre att betala betydligt mer.

Intresant tanke. Hur mycket linfröolja tar du då per dag, och hur mycket omgea-3 blir det?
Vanliga fiskoljekapslar ligger runt 30-33% av de nödvändiga EPA och DHA (var det så de hette), så det blir ju ca 1,5 g.

bruse Skrev:

> Intresant tanke. Hur mycket linfröolja tar du då
> per dag, och hur mycket omgea-3 blir det?
> Vanliga fiskoljekapslar ligger runt 30-33% av de
> nödvändiga EPA och DHA (var det så de hette), så
> det blir ju ca 1,5 g.
>

Klipper och klistar lite från http://www.zeta.nu
"Helst vill kroppen ha 1% av dagens energibehov i form av just Omega 3-fettsyror, dvs. 2-3 gram. En tesked Zeta Linfröolja om dagen fyller detta behov."

madcat Skrev:
> håller med tim de e bara gamlingar som knaprar
> piller=)

Den här gamlingen (39) måste käka piller för annars är jag ännu ilsknare och impulsivare... :D

Fick DAMP-dignos på 36-årsdagen. Rastlösheten och vardagskaoset gjorde förr att jag åt vitaminpiller för säkerhets skull. Äter gör jag när jag är hungrig men om jag fastnar i nån intressant aktivitet kan jag mycket väl glömma bort att äta på nåt dygn. Bra med lite extrahjälp då.

Bortsett från det farbror doktorn föreskriver så är det inte ett smack som läget är för tillfället, och har inte varit nåt på ett bra tag. De gånger jag tar nåt blir det omega3+6, nån multivariant o B-vitaminer. Går i perioder det där. Är det förkylning på G blir det echinaguarddroppar i ett par dar.

Oftast ingenting med andra ord - och då har jag ändå blivit så här gammal... :)

Sambon "tvingar" i mig multivitamin-tabletter lite sporadiskt ibland.
Men i princip äter jag inga piller alls förutom de doktorn säger att jag skall ta när jag blivit sjuk och någon enstaka värktablett när jag fått huvudvärk...

Kissar mycket c-vitamin under perioder - tar alltså 1 c-vitamin brus (1000mg) om dagen under kortare perioder när det känns som om det behövs.
+ Blandar egen sportdryck med en vitamineral brus i.

Annars blir det mycket frukt och grönsaker.

anki Skrev:
> Oftast ingenting med andra ord - och då har jag
> ändå blivit så här gammal... :)

D40 tror jag inte på. Kör du med falskleg? Inte en dag över 30 asså :D

Tssss, vadå gammal? :)

(Jag är 39 och känner hur 40 närmar sig för snabbt. Har nog lite ångest... :) )

De e lugnt Calle. Det är inte så hemskt att bli gammal - det är inte värre än man gör det till... Har fått köra D40 sen året efter jag började med mtb. :)

Jimmy. Nej paracetamol är nog inte så bra för levern har jag för mig, men huvudvärken går ju över iaf. Paracetamol innan tillnyktring kan bli en riktigt snurrig historia så det bör undvikas, endast dagen efter om huvudvärken är svår.

anki Skrev:
> De e lugnt Calle. Det är inte så hemskt att bli
> gammal - det är inte värre än man gör det till...

Dom runt mig omkring mig här på jobbet säger att det inte KAN bli värre än jag är nu så då är det nog lugnt :)

OBS !! Det heter inte fiskleverolja, fiskleverolja är inte bra att äta, innerhåller massa gift, Det skall vara fiskolja. Men 9 av 10 säger fiskleverolja när de menar vanlig "fiskolja".

Så nu har vi rätt ut det... :)

Fiskoljekapslar/Fiskolja på flaska
Victell Elite (www.victell.se) 1-2 om dagen (beroende på om jag är på diet eller inte)
Koffein tabletter (Speciellt vid diet)
Ephedrin tabletter (Endast vid diet)

ps. Jag är väldigt påläst på området kring diet (viktuppgång respektive ned).
Jag äter inte frukt och grönsaker, dels för att jag är för lat och släpa hem dem, sedan tycker jag det är dyrt. Skall ni äta grönsaker och frukt, Så finns det en tumregel: Välj det som har starkast färg, pga av de innerhåller mer/mest vitaminer. Ex. så är det slöseri att äta salladsblad och gurka. Bättre och dricka vatten istället.

Ja vad äter man då mer än det som doktorn skriver ut!
Omega 3 kapslar (fiskolja) men äter även gärna fisk men inte tillräckligt ofta, vitamineral massa nyttigheter i dem och magnesium det håller musklerna mjukare, vilket är bra vid muskelvärk och spänningar.

Det är väl allt vad jag kan minnas.

Bosse

MASS Skrev:

> Skall ni äta grönsaker och frukt, Så
> finns det en tumregel: Välj det som har starkast
> färg, pga av de innerhåller mer/mest vitaminer.
> Ex. så är det slöseri att äta salladsblad och
> gurka. Bättre och dricka vatten istället.

Vi är ju några som äter grönsaker för att det är gott också och då spelar färgen inte så stor roll. Är det jobbigt att släpa hem grönsaker verkligen? Det har jag inte ens reflekterat över fast det är klart jag tar ju oftast bilen när jag handlar så det kan ju vara en skillnad...

LEAF Skrev:
> kan man äta omega3 om man är allergisk mot fisk?

Omega 3 är en fettsyra så det ska inte vara några problem. Däremot vet jag inte om du ska äta omega 3 kapslar med fiskolja i. Linfröolja som jag skrev tidigare om i denna tråd är ett säkert alternativ för dig.

Ah, hockeygodis!
Några sådana och en kopp kaffe:-D

/jerry

Tobias/Frost Skrev:
> De senaste veckornas favopiller är Åre vitamin
> Knä! Voltaren är namnet på frälsaren!!!

Tillbaka
Topp