Vilka skall jaga suggor?

Vilka skall jaga suggor?
Jag tänkte åka för första gången. Valde tävlingsklass för herrar. Hur ser klassindelningen ut, är det verkliga motionärer i klass motionär eller skulle man kanske valt den istället....?

Vilka skall jaga suggor?
Ska troligen åka, beror på vädret och lite på Semester planerna...som inte är spikade....

Jo klart trevligt lopp. Har planerat att kapa tiden en hel del oxå! ;-)

/Anders

Vilka skall jaga suggor?
Jag ska åka oxå, det är första gången för mig. Var anmäld förra året men blev förkyld så jag kunde inte ställa upp. Hoppas man kommer iväg nu istället.

Vilka skall jaga suggor?
Inte jag :-(

Skulle egentligen vilja, men ändå inte, och med skador, cykel i behov av upprustning och obefintlig träning alldeles för länge (SÄRSKILT på MTB) så blir det inget. Kommer dock kanske att vara med som suport och hejaklack åt snabel och vilde ville (??) Om man nu kan åka dit och bara stå och titta, blir kanske lite FÖR sugen då, där är jag van av att njuta och cykla.

Vilka skall jaga suggor?
Förra året var det extremt torrt, vilket gjorde att det knappt fanns några surhål (väl, minns jag helt fel?). Då var snabba däck helt på sin plats. I år är det mycket mer vatten i naturen, men dom snabba partierna är nog ändå överhängande.
My 5 cents....

Vilka skall jaga suggor?
Är ganska snabb banan med relativt lite stök och bök, och desto mer roliga singeltracks och skogsvägar. Såvida det inte är väldigt lerigt skulle jag satsa på snabba däck. Har kört på Nokian BBX där när jag tidigare kört och de funkar bra.

Jagar du tid är det snabba-snabba däck som gäller, på den banan tjänar du mer på det än du kan förlora på grepp. Är det riktigt skitväder, tänk på lerrensning, men ändå snabba däck

Vilka skall jaga suggor?
Valet ligger alltså mellan:

WTB WeirWolf 2.1 UST
weirwolf_tire.jpg

och

WTB MutanoRaptor 1.95 UST
mutanoraptor.jpg

De har samma volym, vikt och gummi, det är bara mönstret som skiljer.

Vilka skall jaga suggor?
Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som har varit där förut - hur ser banan ut? Ska
> man välja snabba däck eller lite biffigare?

Det mesta är grusväg eller singeltrack genom tallhedar. Tallhedar är på sandås så det blir aldrig direkt lerigt. Förra året rann det bokstavligen vatten över banan efter backen till Vidablick, men det var ändå inte lerigt, bara blött! Likaså 2001 då det regnade genom hela tävlingen, inte speciellt lerigt men blött :)

Jag skulle köra på Conti Twister.

Måste säga att jag är sugen på Mörksuggan, helt klart det roligaste Långloppet! FMT är också kul, men där är det mer publiken än banan som lockar.

Vilka skall jaga suggor?
Vilken klass skall man välja? Är det motionärer allena i motionsklassen så att man bör välja tävling för att inte fastna?

Vilka skall jaga suggor?
Groove Skrev:
> Vilken klass skall man välja? Är det motionärer
> allena i motionsklassen så att man bör välja
> tävling för att inte fastna?

Om vi säger så här, elitåkarna anmäler sig inte i motionsklass, dock anmäler det sig en hel del motionärer i tävlingsklasserna...

Är en snabb tid viktigt för dig kan du tjäna en del på att starta i tävlingsklass, själv har jag alltid kört i motionsklass.

Vilka skall jaga suggor?
the_TnT Skrev:
>>
> Måste säga att jag är sugen på Mörksuggan, helt
> klart det roligaste Långloppet! FMT är också kul,
> men där är det mer publiken än banan som lockar.
> --

Om jag står och hejar på i backen upp mot Vidablick, duger det som publikstöd? : )

Senast redigerad av en moderator:
Vilka skall jaga suggor?
Om lera kommer inte att vara en problem trots allt vatten har jag ett par Fast Fred UST.

Det är inte för mig, det är för SL från Kadens. Han kommer att låna en demohoj till loppet.

Vilka skall jaga suggor?
Sponant känns det som om det blir en automatisk gallring i backen uppför Vidablick. Borde kunna gå att starta i motion för att plocka placeringar i början men med tanke på detta landskaps (Gästrikland) natur så är ju inte backträningen vad det borde vara, blir nog tävling trots allt som förra gången jag körde.

Vilka skall jaga suggor?
> Om jag står och hejar på i backen upp mot
> Vidablick, duger det som publikstöd? : )

Okay, det var dåligt formulerat...

På FMT är det bara publikstödet som lockar.

Alla lopp i Dalarna har bra publikstöd, men det blir inte samma folkfest som på FMT någon annanstans.

Daner: Visst kan det bli lerhål och lerigt. Törs inte svära på det, men jag tror det blir mest vatten. Det beror lite på hur backen ser ut nu. Har den varit blöt länge blir det nog lerigt, som det var förra året tror jag backen var väldigt torr så allt vatten rann ovanpå.

Av de två däcken du visade bild på skulle jag välja WTB MutanoRaptor 1.95 UST, men personligen skulle jag inte överväga ett annat däck än Conti Twister. Bra rull, förvånansvärt bra grepp och funkar ok i lera. Har inte cyklat på bättre Långloppsdäck (har å andra sidan bara provat dem, IRC Mythos och Michelin Comp S på Långlopp. Michelin Comp S tänker jag inte köra på igen). Funkar Fast Fred ok i lera är de säkert också ett bra val.

Vilka skall jaga suggor?
I fjol var det rätt trångt i backen (deltagar rekord 800+), så det var svårt att köra på i backen även om man ville/kunde så var det mycket folk "i vägen"

Jag stod för långt bak i staren typ fålla 5 tror jag det var.

/Anders

Vilka skall jaga suggor?
Även jag ska köra mörksuggejakten i år och är anmäld i motionsklassen. Körde första gången förra året och tyckte inte det var så farligt trångt i början (startade i motion även då). Iofs så var jag tidigt ute och fick en plats rätt långt fram i startfållan då.

I år hoppas jag på en tid under 3 timmar vilket jag misslyckades med förra året.

/niklas

Vilka skall jaga suggor?
Stampe minns nog fel. Förra året var det inte torrt utan blött, det spöregnade faktiskt i två dagar innan loppet. Förmodligen blir det inte blötare än vad det var förra året. Året innan var det väldigt torrt. Jämför man vinnartiden 2002 och 2003 så ser man ganska tydligt att åsarna var vattenfyllda med sämre rull som följd. Den fuktiga sanden sög tag i däcken. Även ett blött år som förra året är det ändå relativt torrt. Inget behov av grovmönstrat med andra ord.

Vilka skall jaga suggor?
oxr Skrev:
> Stampe minns nog fel. Förra året var det inte
> torrt utan blött, det spöregnade faktiskt i två
> dagar innan loppet. Förmodligen blir det inte
> blötare än vad det var förra året. Året innan var
> det väldigt torrt. Jämför man vinnartiden 2002 och
> 2003 så ser man ganska tydligt att åsarna var
> vattenfyllda med sämre rull som följd. Den fuktiga
> sanden sög tag i däcken. Även ett blött år som
> förra året är det ändå relativt torrt. Inget behov
> av grovmönstrat med andra ord.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Hmm, regnade det innan? Jag vet att själva tävlingsdagen var det ju medelhavsvarmt, men att tiderna var långsammare 2003 än 2002 beror väl på att man ändrade bansträckningen i höjd med Keramikfabriken i Nittsjö? (blev ett par km längre)

Vilka skall jaga suggor?
Vidablick i sig gallrar bra men vill man få en relativt obesvärad färd utan massa folk ivägen bör man nog ändå starta så långt fram som möjligt. Har du långsammare folk en bit fram i tävling tar det tid innan du hinner ikapp dem från motionsledet och då har du jagat onödigt länge på långsammare folk.

Startar inte motionsledet med viss fördröjning också?

Vilka skall jaga suggor?
Nixpix, alla startar samtidigt.

Ja, första 15km i fjol var det riktigt blött och en del lera. Men inga probmel med conti explorer, banan är ju relativt lätt och snabb,

/Anders

Vilka skall jaga suggor?
Det rann ju tunnflytande lervälling längs med tävlingsbanan första 15 km. Fast på tävlingsdagen var det sol och 30 grader varmt.
Höll på att bli av med skon i ett lerhål. Killen framför mig sjönk ner till naven på hojjen.
Kör man första gången tycker jag att man inte skall ställa sig i främre leden. Samma sak om man funderar på vart man hör hemma.

Glömde förresten att meddela att jag skall jaga suggor jag med.

Vilka skall jaga suggor?
Gillar man uppförsbackar och har svårt att hålla igen när man ser dem kan det vara en god idé att stå långt fram, vill man ta det lugnt uppför kan man stå lite längre bak. Den första halvmilen (?) efter vidablick är tempot ganska långsamt med få omkörningsmöjligheter, men sen kommer några kilometer grusväg där det går fort.

Vilka skall jaga suggor?
SJälvklart ska jag jaga suggor..

Jag körde första delen utav banan i söndags.
I första utförskörningen där det brukar vara
som värst med lera så var det inga som helst problem.
Dom har ju lagt ut grus där sedan tidigare.

Continental Twister.

Vilka skall jaga suggor?
Förra året var det riktigt fint väder på tävlings dagen men pga regnet dagarna innan var det ju endel blöt hål. jag gjorde misstaget att satsa rakt genom en ganska lång vattenpöl och självklart gömde det sig en sten under vatten ytan och pölen var säkert 30 cm djup. Det tog tvärstopp mot stenen och där låg jag i vattnet, lika blöt som om det varit ett ordentligt skyfall(doppade huvedet under vattnet :-(). Men det var tur att det var sol och varmt så att jag torkade snabbt:-) Kommer förövrigt att köra även iår.

Vilka skall jaga suggor?
Någon som bor i Rättvik eller Dalarna som har koll på hur blött det är i skogarna nu ??

Körde långa (15km) rudan banan i går kan inte minnas att det varit så blött och lerigt där nån gång....

/Anders

Vilka skall jaga suggor?
the_TnT Skrev:
> Av de två däcken du visade bild på skulle jag
> välja WTB MutanoRaptor 1.95 UST, men personligen
> skulle jag inte överväga ett annat däck än Conti
> Twister. Bra rull, förvånansvärt bra grepp och
> funkar ok i lera. Har inte cyklat på bättre
> Långloppsdäck (har å andra sidan bara provat dem,
> IRC Mythos och Michelin Comp S på Långlopp.
> Michelin Comp S tänker jag inte köra på igen).

Twister Protection är ett enormt bra däck. Ett litet minus för den lilla luftkammaren, i övrigt mer än bra. Cyklade de sista kilometrarna på BST med punkterat bakdäck. Var helt övertygad om att däcket var containermat, men icke! Inte en synlig skada ;-)
Är lite sugen på ett par Racing Ralph, får någ bli det när Twister däcken är slut.

För övrigt skall jag givetvis jaga mörksuggor i helgen, oavsett väder och vind ;-)

Vilka skall jaga suggor?
anderski Skrev:
> Någon som bor i Rättvik eller Dalarna som har koll
> på hur blött det är i skogarna nu ??
>
>
> Körde långa (15km) rudan banan i går kan inte
> minnas att det varit så blött och lerigt där nån
> gång....
>
> /Anders
>
Enligt uppgift regnade det rejält igår, och det skall regna till helgen. Dock är det inte novemberkåse-stuk över spåren. Än....

Vilka skall jaga suggor?
Hej hej!

Här i Falun (5 mil söder om rättvik) så var det skurar igår med solskenspauser.
Idag skiner solen, dock är något moln i vägen ibland.

Vilka skall jaga suggor?
Jag hade tänkt åka, men det vart lite störningar i planeringen...
För sent att anmäla sig nu eller vad tror ni?
Vi får se. Isåfall blir det första gången för mig!

Japp, bor absolut i Dalarna (Siljansnäs), men har noll koll på underlaget i Rättviksskogen ;)
/Britta

Vilka skall jaga suggor?
För sent att anmäla sig är det inte förrän cyklisterna har försvunnit iväg från travbanan i Rättvik. De som jag åker upp med har inte namält sig ännu, de brukar jämt göra det på plats.

Kör ni såp kommer jag stå efter banan och heja på, har tyvärr ingen happ-T-shirt eller stort fett plakat som jag borde men jag ska försöka mana på så många jag kan ändå.

Vilka skall jaga suggor?
Man brukar inte få bekräftelse, vad jag minns.

Finns lite nyheter på hemsidan nu bla, "Mörksuggebanan torr och i bästa skick". http://www.morksuggejakten.com/

Låter ju bra vådret ser ju inte så kul ut för Söndag däremot.

Tror inte jag åker up trist o dyrt att bila upp själv från Sthlm oxå!

/Anders

Vilka skall jaga suggor?
Jag har en stark fundering på att packa tältet på lördag, hänga cykeln bakpå bilen och rulla upp mot rättvik och efteranmäla mig till motionsloppet. Vädret får styra lite. Men min fundering är....
Jämfört med MTB-Vättern, hur är banan??
Har förstått att den är en av dom finaste när det gäller naturupplevelser men det bryr jag mig inte om när jag har startat.Vill bara i mål då, helst före många andra startande och med en tid jag kan vara nöjd med?
Locka mig med era intryck om banan - bra eller dåliga - så kanske vädret inte styr mitt beslut att starta.

Vilka skall jaga suggor?
2001 var det regn från start till mål och ~12 grader. Men jag cyklade med ett flin över hela ansiktet för det.

2003 var det fint väder men blöt bana i början (första km efter Vidablick), likaledes flinande.

Banan verkar ovanligt vattentålig. Blir tungtrampad och blöt men inte speciellt lerig!?

Ställ upp!

Du kommer att hata mig innan Vidablick och sista kilometrarna, men därimellan tror jag du tackar mig ;)

Själv ska jag ut med sambon och tälta, regn eller ej!

Vilka skall jaga suggor?
Har inte kört mtb-vättern, men msj de 3 senaste åren.

Rolig och bra bana, inte speciellt tekniskt, så man kan stå på bra om man vill det.

I övrigt ett bra arrangemang, med fin pastasallad efter målgång.

/Anders

Vilka skall jaga suggor?
Ska jaga suggan i helgen jag med! Är dock lite nervös för vädret.
Gillar inte att hoja fort i regn. Är man inne i terränglådan och harvar går det ju finfint även om det regnar men att ligga och bränna 30-40 km/h på grusväg är ju inte särskilt frestande när det tokregnar.

Tillbaka
Topp