Vilka tar sig runt i husbil?

Madrasser i en Volvo 245. Eller kanske sängsatsen som fanns till SAAB 96. Känns old school.
Det heta nu är snarare att köpa en skåpbil för 250kkr som man bygger om för minst 70kkr och massa arbete. Sen lite solnedgångsbilder på Insta med #vanlife
Regeln att cyklarna ska vara värda mer än bilen gäller väl oavsett van, elbil eller 245?

Prius ska ha en liknande funktion (men startar motorn vid behov så ganska störigt för både grannar och en själv kan jag tänka).

Jag kan se lockelsen om man sträckkör - stanna på en ställplats, sova, köra vidare blir ju rätt effektivt. Många har ju även en bil och då sparar man in kostnaden för ett bra, för syftet anpassat tält. Kanske även någon form av känsla av säkerhet? Men så svåra är inte bilfönster att krossa om någon mot förmodan vill bråka. Lite samma som #Vanlife fast ekonomiskt genomförbart för oss medelinkomsttagare.

Jag hade nog lagt pengarna på effektiv förvaring och kanske ett enklare kök så man kan laga lunch när man stannar på en fin plats vid någon fin skog. Sjukt segt att riva runt i vandringsryggckar och tygkassar och laga mat på lättviktsgaskök på någon parkering.

Då klarnar det. Tältet ansluts till bilen för att få HVAC och samtidigt rädda planeten med el. Får erkänna att det aldrig föll mig in men det har ju varit uppe i andra trådar att AC i elbilar är gratis.

Om man inte ska sova bort förmiddagen och har vett att slå upp tält i skuggan så har ljuset varit ett större problem

Problemet är ju som alltid cyklarna. Men detta var kungligt bekvämt!
Visa bilaga 720067
Precis, det finns i stort sett inga fabriksbyggda plåtisar med vettig cykelförvaring. Jag byggde om min så jag har två cyklar bredvid en 140x205 säng, men det känns lite sådär att slakta en helt ny bil... Förra bilen höjde jag sängen liknande din bild, men det blir rätt varmt om man kommer för nära taket.

Mkt nöjd med min, var tre veckor i Frankrike i somras och sov riktigt bra även i ordentlig värme.
20230407_182437.jpg

Finns en del bilar där sängen kan hissas rakt upp så man kan ha cyklar under, men då blir det nära till taket när man ska sova, nackdelen med xl-cyklar...

Det där tycker jag verkar nice, med själva bilen som sovalkov. Vet du modell/namn på den på bilden? Hade passat min 10 år gamla E-klass kombi som har enormt utrymme bak jämfört med nyare kombis.
Det uppenbara problemet är var man ska lägga grejorna man har i bilen.

Jag blir lite sugen på att ensam roadtrip men då tror jag inte man orkar slå upp tält...

Precis, det finns i stort sett inga fabriksbyggda plåtisar med vettig cykelförvaring. Jag byggde om min så jag har två cyklar bredvid en 140x205 säng, men det känns lite sådär att slakta en helt ny bil... Förra bilen höjde jag sängen liknande din bild, men det blir rätt varmt om man kommer för nära taket.

Mkt nöjd med min, var tre veckor i Frankrike i somras och sov riktigt bra även i ordentlig värme.Visa bilaga 720373
Finns en del bilar där sängen kan hissas rakt upp så man kan ha cyklar under, men då blir det nära till taket när man ska sova, nackdelen med xl-cyklar...
Fin lösning, vad är det för bil och hur lång är bilen? Är den inte trång i kör och köksdelen?

Fin lösning, vad är det för bil och hur lång är bilen? Är den inte trång i kör och köksdelen?
Tack! Det är en Clever Runner (2023), den är 6,40 lång så kök- och bad är normalstort. Det var viktigt för mig då jag ganska ofta duschar i bilen och bor längs vägkanten. Finns ju en del 6-metersbilar med längsbäddar också, men tyvärr blir dusch och kök rätt smått då. Jag är för lång för att sova på tvären, då får man börja mecka med utbuktningar i karossen och sånt. Nackdelen med 6,40 istället för 6m är att broar och färjor blir dyrare, körmässigt är det ingen skillnad, samma hjulbas på dem.

Camp mode i Teslan är grymt smidigt för spontana utflykter. Har åkt upp till Högbo och cyklat med äldste sonen när vädret varit lagom där nån helg. Man sover hur bra som helst två pers (och jag är 195 cm), har en Exped-madrass som passar mellan hjulhusen och är 10 cm tjock. Sen har den dubblat som extrasovrum nån gång när vi hälsat på hos folk som har begränsat med plats. Magnifikt med panoramataket att spana genom!

Camp mode i Teslan är grymt smidigt för spontana utflykter. Har åkt upp till Högbo och cyklat med äldste sonen när vädret varit lagom där nån helg. Man sover hur bra som helst två pers (och jag är 195 cm), har en Exped-madrass som passar mellan hjulhusen och är 10 cm tjock. Sen har den dubblat som extrasovrum nån gång när vi hälsat på hos folk som har begränsat med plats. Magnifikt med panoramataket att spana genom!
Men hur funkar det med taket (och även övriga rutor), blir det inte väldigt ljust när solen går upp?
(vilket ju sker väldigt tidigt på sommaren)

Bilcampare brukar fixa olika lösningar för att täcka för rutorna, vindavvisare så att det inte regnar in genom en glipa i fönstren, öppen baklucka med myggnät utan att dra ur batteriet, osv.

Separat dieselvärmare el extra elverk kanske !

Men hur funkar det med taket (och även övriga rutor), blir det inte väldigt ljust när solen går upp?
Reste inte du en del längre flygturer i jobbet?
Då brukar ju en sådan här ingå
29-918_xl_1.jpg

Allt bakom B-stolpen + taket är tonat, man får parkera med nosen åt väster :-) har faktiskt köpt ett kit med insynsskydd begagnat såna här silverfärgade med sugproppar, men har inte använt det ännu. Kommer nog bara sätta i framrutan + sidorutorna fram isåfall.

Mkt nöjd med min, var tre veckor i Frankrike i somras och sov riktigt bra även i ordentlig värme.Visa bilaga 720373
Jag noterade också att om man vill ha en permanent ordnad plats för cyklarna som inte kräver någon ommöblering var det hemma- eller ombygge som gällde. Särskilt när kravet var sovplats för 2 och garage för 4 cyklar. Men det var ju ingen större sport att få plats med det i en 6m-sprinter när man gjorde det själv. 95 cm högt i garaget och ca 80 fri sovhöjd ovanför madrassen. Vi har rationaliserat bort toa för stunden samt har duschen utomhus mellan bakdörrarna så det är bara pentry och sittplatser fram vilket ändå blir ganska rymligt.

Det var 30-35 grader varmt nere i Alperna nu när vi var nere men vi stördes inte direkt av värmen fast bilen är mörkgrå - men så isolerade vi bilen rätt noga också och med takfläkten blir det lite genomströmning av frisk luft hela natten. Mycket bättre än nätterna vi sov på hotell där stenhusen höll värmen till 5 på morgonen. Kanske en annan femma om man vill kunna sova till lunch, vi gick upp vid 8-9-tiden.

Jämfört med att äga bil över huvud taget blev det inte direkt någon förmögenhet heller, har inget behov av vardagsbil så antagligen kommer vi sälja Volvon och bara ha kvar den här.

Rekommenderar Biltemas usb-laddbara "campingdusch", fungerar precis tillräckligt bra. Koka upp 3-4 liter vatten, blanda med dubbelt så mycket kallvatten i en hink så hinner men med en dusch om man bara snålar litegranna. Revolutionerade stuglivet hos oss i somras, väldigt skönt att slippa hoppa i havet varenda gång man varit ute och rört på sig!

Tack! Det är en Clever Runner (2023), den är 6,40 lång så kök- och bad är normalstort. Det var viktigt för mig då jag ganska ofta duschar i bilen och bor längs vägkanten. Finns ju en del 6-metersbilar med längsbäddar också, men tyvärr blir dusch och kök rätt smått då. Jag är för lång för att sova på tvären, då får man börja mecka med utbuktningar i karossen och sånt. Nackdelen med 6,40 istället för 6m är att broar och färjor blir dyrare, körmässigt är det ingen skillnad, samma hjulbas på dem.
Vi har en tvärbäddad 6m som funkar bra med det är ju ett meckande att få med sig cyklar och annat...

1724181060554.png

Den här modellen kan användas utan bilen så det besvarar en av mina frågor.
Men AC i tält...Jag är för gammal för skiten.

Netto är det kanske bättre att köra i 200 på autobahn och att det blir lite varmt på sommaren men ni gör som ni vill

Varför mecka med nåt påhängstält? Grejen är väl att sova i bilen, som alternativ till hotell. Måste man ändå släpa med tält och skit är ju inget vunnet, snarare tvärtom. Då är ju husvagn eller husbil bättre.

Mkcamp ovan handlar nog främst om AC. Fint tält.
Det mindre är väl mer förtält ja. Måste vara väldigt smidigt om det regnar jämfört med bara bilen. Ger ju några kvm med ståhöjd så man kan dra upp brallorna som en civiliserad man.

Själv är jag mest sugen på att testa sova i bilen själv men den bilen håller nog inte så länge som till att jag kommer iväg utan familj.

Mkcamp ovan handlar nog främst om AC. Fint tält.
Det mindre är väl mer förtält ja. Måste vara väldigt smidigt om det regnar jämfört med bara bilen. Ger ju några kvm med ståhöjd så man kan dra upp brallorna som en civiliserad man.

Själv är jag mest sugen på att testa sova i bilen själv men den bilen håller nog inte så länge som till att jag kommer iväg utan familj.
Du kan ju smyga ut och lägga dig i bilen på uppfarten när de andra har gått och lagt sig?

Köpte detta för sommarens cykling. Funkar bra även om vår Golf kombi är för låg för att det ska passa optimalt.
Liten suv eller hantverkarbil hade varit bättre för passformen men vill ha möjligheten att köra 200+ med cyklar på taket.

Jo, men de som står på marken men sitter fast i bilen förstår jag inte riktigt. Det går väl lika bra med vanligt tält?

Visa bilaga 720334
Det där är lite mysko. Man måste hitta en plats där marken är bra nog att köra på men ändå ok att tälta på. Knappast något För fricamping. Det enda bra me taktilt, att man kan stå på en grusväg, är ju borta.
Dessutom sitter bilen fast i tältet med allt vad det innebär av bök när man ska åka och köpa mat mm.

Det där är lite mysko. Man måste hitta en plats där marken är bra nog att köra på men ändå ok att tälta på. Knappast något För fricamping. Det enda bra me taktilt, att man kan stå på en grusväg, är ju borta.
Dessutom sitter bilen fast i tältet med allt vad det innebär av bök när man ska åka och köpa mat mm.
Ja, de små lär inte komma till användning så ofta tror jag. Det är väl om man någon gång ska sova i bilen på en äng när det ska regna. Lite lättare om det inte kräver tältspik i märken

De stora mkcamp går att koppla ur bilen. Jag kan se en viss lockelse i teorin men de får nog knappt plats på en husvagnsplats på svensk camping.

Körde min husbil till service nu imorse och så började motorlampan lysa längs vägen.... Går inte att se på displayen vad den klagar på (står bara Check engine) men förmodligen är det samma som de två gånger tidigare lampan börjat lysa, att det är problem med Adblue-pumpen.

Citroen/Peugeot har ett sjukt dåligt system för Adblue på åtminstone 2022-2023 års modeller. Första gången motorlampan tändes var efter 500 mil, nu har den gått 1700 mil. Så letar ni husbil välj ett annat motormärke/årsmodell, väldigt vanligt med problem.

Tillbaka
Topp