Vilka tar sig runt i husbil?
Jag läser det som att det är Idre som är omysigt.Flottsbro är väl rätt mysigt? Eller menade du bara Idre som omysigt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag läser det som att det är Idre som är omysigt.Flottsbro är väl rätt mysigt? Eller menade du bara Idre som omysigt?
Jag hoppas att det var så det var menat, men blev lite osäker när idre och flobban i samma mening.Jag läser det som att det är Idre som är omysigt.
Flottbro är fint, menade bara Idre som omysigt, själva campingen där!Flottsbro är väl rätt mysigt? Eller menade du bara Idre som omysigt?
Vårt dieselåk från -13, är 7,5 m lång, ca 4000 kg, snittar 1,1 l/mil...Ni som kan det här med husbilar, vi kan komma över en dito från tidigt 10-tal(ca 8 meter, vet ej märke)
och nu undrar jag vad en sådan drar per mil på ett ungefär? Vi ska köra ca 500 mil, så vore ju kul att veta om det är 0.5 l/mil eller 2,5 l/mil. Jag förstår att det är svårt att svara på utan att få exakt modell, men kanske en "ballpark" iaf. Tack.
Hur går det med viktgränsen med 4 pers och 4 cyklar?Vi åker omkring i denna, nästa helg är vi 4 som åker till Isaberg?? Har ni några frågor så kör på, varit ute sen februari varje helg -1
En Adria twin 600Visa bilaga 563238
Visa bilaga 563236Visa bilaga 563237
Tack!Vårt dieselåk från -13, är 7,5 m lång, ca 4000 kg, snittar 1,1 l/mil...
Köra går nog bra, men man får inte plats att sova fyra vuxna. I de allra flesta plåtisar iaf. Och sitta två storvuxna i soffan under färd blir också ganska mysigt.Hur går det med viktgränsen med 4 pers och 4 cyklar?
Nästan gratis?VW California T6, diesel, ca 500 mil i sommar, snittade 0,67.
Inga problem alls faktiskt. Bilen väger 2977kg ink förare och vätskor. Har vägt bilen ett par gånger och har aldrig varit över 3320 kg. Senast var i Norge med full last, vatten och packning mm 3320kg. Hem från weekend i Tyskland vägde vi 3280kg utan vatten (110l) och endast 1 gasolflaska men då hade vi mycket annan vätska. 4 cyklar 60kg och 2st människor mer än då ca 160kg. Det hade nog fungerat bra det också. Men nu blev vi bara 3 cyklar och 3 grabbar i vanen ?? Jag har också byt ut 2st agm batterier som vägde 60kg till 1 Lithium som väger 11kg så bilen väger väl 2928kg nu. Hoppas det är bra svar, har ni fler frågor så tveka inte ???Hur går det med viktgränsen med 4 pers och 4 cyklar?
Vi åker i en plåtis, kört knappt 400mil i sommar. Sverige och Norge snitt förbrukning 0.8l/mil.
Bra förbrukningar ?????VW California T6, diesel, ca 500 mil i sommar, snittade 0,67.
Ja, det är sjuka priser nu. Många säljer deras nästan nya bilar och gör en hacka. Pandemin fick väl folk att öppna ögonen för detta sätt att resa. Undrar hur länge detta fortsätter, bör bli mättat ganska snart?En bekant sålde sin plåtis från 2017 i våras. Fick lika mycket betalt som han köpte den för ny, och den hade då gått över 10k mil eftersom den rullat som vardagsbil en stor del av tiden. Han blev nerringd så det hade nog gått att få mer betalt men han hade inte mage att försöka få mer :-)
Edit: Han köpte den till ett vettigt pris dock, direkt från tillverkaren i Tjeckien men fick en svensk handlare att registrera in den mot en kostnad, så den står som svensksåld i alla papper.
Schysst, måste väga våran. Har kanske varit orolig över vikten i onödan. :)Inga problem alls faktiskt. Bilen väger 2977kg ink förare och vätskor. Har vägt bilen ett par gånger och har aldrig varit över 3320 kg. Senast var i Norge med full last, vatten och packning mm 3320kg. Hem från weekend i Tyskland vägde vi 3280kg utan vatten (110l) och endast 1 gasolflaska men då hade vi mycket annan vätska. 4 cyklar 60kg och 2st människor mer än då ca 160kg. Det hade nog fungerat bra det också. Men nu blev vi bara 3 cyklar och 3 grabbar i vanen ?? Jag har också byt ut 2st agm batterier som vägde 60kg till 1 Lithium som väger 11kg så bilen väger väl 2928kg nu. Hoppas det är bra svar, har ni fler frågor så tveka inte ???
Ja, det är sjuka priser nu. Många säljer deras nästan nya bilar och gör en hacka. Pandemin fick väl folk att öppna ögonen för detta sätt att resa. Undrar hur länge detta fortsätter, bör bli mättat ganska snart?
Ja det stillar oron en hel del att åka upp på en våg. Jag var bra orolig när jag åkte till Tyskland men det var ganska lungt som sagt. Det blir ju lätt att man bara lastar i mer prylar så det får man ju tänka på ??Schysst, måste väga våran. Har kanske varit orolig över vikten i onödan. :)
Har hört liknande från båtentusiaster i min närhet, att under Covid gick det inte att gå tag på en båt och de som såldes gick för löjliga priser, och nu dräller det med båtar som ingen köper.Jag tror att båtpriserna börjat vända neråt lite redan? Där har det om möjligt varit ännu mera galet. Vi köpte båt sent på hösten 2019, svårt att veta var affärerna görs men klart äldre båtar av samma modell var utannonserade för mer än dubbelt för vad vi gav för våran. Nu tror jag det lugnat sig betänkligt.
Långt från lika mycket folk ute på havet i år också är min känsla.
Har hört liknande från båtentusiaster i min närhet, att under Covid gick det inte att gå tag på en båt och de som såldes gick för löjliga priser, och nu dräller det med båtar som ingen köper.
Det beror nog mycket på köparen om man är sån som vill titta runt i en butik och kolla alternativ och kanske kunna köpa på avbetalning. Men vill man ha en California kanske man inte behöver jämföra planlösning med 17 andra modeller. Vissa firmor är duktiga på att gå igenom bilen och fixa småfel och lämnar lite garantier, det är ju plus, annars kan i alla fall jag lika väl köpa privat. Såna människor som köper allt på avbetalning kanske är lite lugna nu när räntan 3-dubblats, så firma kanske inte är lika attraktivt som förra året, vad vet man. Har du inte panik kan du ju lägga ut på Blocket och vänta någon månad innan du lämnar in den.Vi överväger att sälja vår VW California. Vad anses vara bäst avs husbilar, privatförsäljning eller via förmedlare (Svea etc) som tar 8% men som nog kan ta mer betalt?
Jag sålde genom förmedlare 2021, resonerade att för så dyra saker (typ 500k) vill köparen ofta ha garanti och finansiering eller inbyte. Det lönar sig att ta in offert från några olika firmor, rätt stora skillnader i kostnad och villkor. Just Svea har rätt dåliga recensioner.Vi överväger att sälja vår VW California. Vad anses vara bäst avs husbilar, privatförsäljning eller via förmedlare (Svea etc) som tar 8% men som nog kan ta mer betalt?
Fukt och rost...Nu när priserna börjar sjunka måste jag ta upp en fråga jag funderat på i fem år. 15 000 mil. Halvintegrerade och alkov verkar i alla fall strula en del - elektroniken verkar inte gilla alla ombyggnationer. En arbetarbuss från 2010 kostar mindre men det är mycket tid, pengar, svett och tårar på att konvertera en själv. Har sett vänner göra det och jag har inte riktigt tid och energi till det i dagsläget.
En relativt ny plåtis från 2010-2015 kostar 500 tkr. Ca. En husbil från 89-99 kostar 35-110 tkr. Inga problem att hitta en med 15 000 mil. Eftersom de är baserade på gamla ”kommersiella fordon” eller vad det heter på svenska lär de hålla bättre och fler mil än en Ford fiesta från 90-talet? Och vad kan krångla som inte går att laga hyfsat enskilt?
Jag har inte råd med bil för 500 tkr - då får det bli hotell. Men en husbil från 90-talet verkar otroligt lockande! Vad missar jag?
I mitt fall föll det dels på att jag inte hade en presentabel plats för ev köpare att inspektera fordonet på, samt som du säger, erbjuds ej finansiering och garanti på ett fordon för 500k+ så sållas rätt många potentiella köpare bort.Jag sålde genom förmedlare 2021, resonerade att för så dyra saker (typ 500k) vill köparen ofta ha garanti och finansiering eller inbyte. Det lönar sig att ta in offert från några olika firmor, rätt stora skillnader i kostnad och villkor. Just Svea har rätt dåliga recensioner.
Samtidigt kostar en blocketannons inte så mycket, har du inte bråttom så är det väl bara att testa.
Marknaden är väl inte jättestor, men ett alternativ kanske kan vara en begagnad hemmabygd plåtis?Nu när priserna börjar sjunka måste jag ta upp en fråga jag funderat på i fem år. 15 000 mil. Halvintegrerade och alkov verkar i alla fall strula en del - elektroniken verkar inte gilla alla ombyggnationer. En arbetarbuss från 2010 kostar mindre men det är mycket tid, pengar, svett och tårar på att konvertera en själv. Har sett vänner göra det och jag har inte riktigt tid och energi till det i dagsläget.
En relativt ny plåtis från 2010-2015 kostar 500 tkr. Ca. En husbil från 89-99 kostar 35-110 tkr. Inga problem att hitta en med 15 000 mil. Eftersom de är baserade på gamla ”kommersiella fordon” eller vad det heter på svenska lär de hålla bättre och fler mil än en Ford fiesta från 90-talet? Och vad kan krångla som inte går att laga hyfsat enskilt?
Jag har inte råd med bil för 500 tkr - då får det bli hotell. Men en husbil från 90-talet verkar otroligt lockande! Vad missar jag?
Det finns det ganska gott om nu men de ligger oftast betydligt högre i pris än gamla fabriksplåtisar (med halva åldern och dubbla miltalet - vad det nu gör netto - och ofta inte ståhöjd)Marknaden är väl inte jättestor, men ett alternativ kanske kan vara en begagnad hemmabygd plåtis?
Kika tex i facebookgruppen Vanlife Sverige om någon vill sälja.
Ah, trist. Motsvarande ålder bör de ju vara betydligt billigare. Men det är väl också lite mer grisen i säcken.Det finns det ganska gott om nu men de ligger oftast betydligt högre i pris än gamla fabriksplåtisar (med halva åldern och dubbla miltalet - vad det nu gör netto - och ofta inte ståhöjd)
Kul!Tja! Jag och Sambon köpte en ombyggd Citrôen Jumper 2013 för 200k.
Är ca 7m lång och har säng, vatten, gaskök, solpaneler mm. Lätt värt att köpa än att bygga.
Har reggat den som en husbil = billig försäkring och fria mil.
Husbilsförsäkringar skiljer sig lite från bilförsäkring. Yngre än 8 år och mindre än 10k mil har lägre självrisk (om jag minns siffrorna rätt), hur många mil du kör per år påverkar inte premien.Kul!
Vad menas med fria mil?
Det där beror på bolag.Husbilsförsäkringar skiljer sig lite från bilförsäkring. Yngre än 8 år och mindre än 10k mil har lägre självrisk (om jag minns siffrorna rätt), hur många mil du kör per år påverkar inte premien.