Vilka tar sig runt i husbil?

Camping-bängen trålar!
5C6AE7F3-C538-4C39-A375-9A76C1635B65.jpeg

Ni som kan det här med husbilar, vi kan komma över en dito från tidigt 10-tal(ca 8 meter, vet ej märke)
och nu undrar jag vad en sådan drar per mil på ett ungefär? Vi ska köra ca 500 mil, så vore ju kul att veta om det är 0.5 l/mil eller 2,5 l/mil. Jag förstår att det är svårt att svara på utan att få exakt modell, men kanske en "ballpark" iaf. Tack.

Ni som kan det här med husbilar, vi kan komma över en dito från tidigt 10-tal(ca 8 meter, vet ej märke)
och nu undrar jag vad en sådan drar per mil på ett ungefär? Vi ska köra ca 500 mil, så vore ju kul att veta om det är 0.5 l/mil eller 2,5 l/mil. Jag förstår att det är svårt att svara på utan att få exakt modell, men kanske en "ballpark" iaf. Tack.
Vårt dieselåk från -13, är 7,5 m lång, ca 4000 kg, snittar 1,1 l/mil...

6.5m alkovbil från 06 med 2.8l fiatmotor. från 1L milen till 1.45 var väl högsta jag mätt på en tank vanligast mellan 1.1 och 1.2.
5pers familj med hund, cyklar och alltför mycket packning.

Hur går det med viktgränsen med 4 pers och 4 cyklar?
Inga problem alls faktiskt. Bilen väger 2977kg ink förare och vätskor. Har vägt bilen ett par gånger och har aldrig varit över 3320 kg. Senast var i Norge med full last, vatten och packning mm 3320kg. Hem från weekend i Tyskland vägde vi 3280kg utan vatten (110l) och endast 1 gasolflaska men då hade vi mycket annan vätska. 4 cyklar 60kg och 2st människor mer än då ca 160kg. Det hade nog fungerat bra det också. Men nu blev vi bara 3 cyklar och 3 grabbar i vanen ?? Jag har också byt ut 2st agm batterier som vägde 60kg till 1 Lithium som väger 11kg så bilen väger väl 2928kg nu. Hoppas det är bra svar, har ni fler frågor så tveka inte ???

Senast ändrad:
En bekant sålde sin plåtis från 2017 i våras. Fick lika mycket betalt som han köpte den för ny, och den hade då gått över 10k mil eftersom den rullat som vardagsbil en stor del av tiden. Han blev nerringd så det hade nog gått att få mer betalt men han hade inte mage att försöka få mer :-)

Edit: Han köpte den till ett vettigt pris dock, direkt från tillverkaren i Tjeckien men fick en svensk handlare att registrera in den mot en kostnad, så den står som svensksåld i alla papper.

En bekant sålde sin plåtis från 2017 i våras. Fick lika mycket betalt som han köpte den för ny, och den hade då gått över 10k mil eftersom den rullat som vardagsbil en stor del av tiden. Han blev nerringd så det hade nog gått att få mer betalt men han hade inte mage att försöka få mer :-)

Edit: Han köpte den till ett vettigt pris dock, direkt från tillverkaren i Tjeckien men fick en svensk handlare att registrera in den mot en kostnad, så den står som svensksåld i alla papper.
Ja, det är sjuka priser nu. Många säljer deras nästan nya bilar och gör en hacka. Pandemin fick väl folk att öppna ögonen för detta sätt att resa. Undrar hur länge detta fortsätter, bör bli mättat ganska snart?

Inga problem alls faktiskt. Bilen väger 2977kg ink förare och vätskor. Har vägt bilen ett par gånger och har aldrig varit över 3320 kg. Senast var i Norge med full last, vatten och packning mm 3320kg. Hem från weekend i Tyskland vägde vi 3280kg utan vatten (110l) och endast 1 gasolflaska men då hade vi mycket annan vätska. 4 cyklar 60kg och 2st människor mer än då ca 160kg. Det hade nog fungerat bra det också. Men nu blev vi bara 3 cyklar och 3 grabbar i vanen ?? Jag har också byt ut 2st agm batterier som vägde 60kg till 1 Lithium som väger 11kg så bilen väger väl 2928kg nu. Hoppas det är bra svar, har ni fler frågor så tveka inte ???
Schysst, måste väga våran. Har kanske varit orolig över vikten i onödan. :)

Ja, det är sjuka priser nu. Många säljer deras nästan nya bilar och gör en hacka. Pandemin fick väl folk att öppna ögonen för detta sätt att resa. Undrar hur länge detta fortsätter, bör bli mättat ganska snart?

Jag tror att båtpriserna börjat vända neråt lite redan? Där har det om möjligt varit ännu mera galet. Vi köpte båt sent på hösten 2019, svårt att veta var affärerna görs men klart äldre båtar av samma modell var utannonserade för mer än dubbelt för vad vi gav för våran. Nu tror jag det lugnat sig betänkligt.

Långt från lika mycket folk ute på havet i år också är min känsla.

Jag tror att båtpriserna börjat vända neråt lite redan? Där har det om möjligt varit ännu mera galet. Vi köpte båt sent på hösten 2019, svårt att veta var affärerna görs men klart äldre båtar av samma modell var utannonserade för mer än dubbelt för vad vi gav för våran. Nu tror jag det lugnat sig betänkligt.

Långt från lika mycket folk ute på havet i år också är min känsla.
Har hört liknande från båtentusiaster i min närhet, att under Covid gick det inte att gå tag på en båt och de som såldes gick för löjliga priser, och nu dräller det med båtar som ingen köper.

Har hört liknande från båtentusiaster i min närhet, att under Covid gick det inte att gå tag på en båt och de som såldes gick för löjliga priser, och nu dräller det med båtar som ingen köper.

Tjena!

La ut vår båt i Måndags, igår var den såld. Men visst, en gammal Ockelbo DC21 betingar inget högre värde så ganska lätt att nysa fram dom pengarna.

Vi köpte för 125k, kollade nu och det finns ett gäng likadana på Blocket, den billigaste för 195k. Men det fanns rätt många som frågan är om det görs några affärer.

Vi överväger att sälja vår VW California. Vad anses vara bäst avs husbilar, privatförsäljning eller via förmedlare (Svea etc) som tar 8% men som nog kan ta mer betalt?

Vi överväger att sälja vår VW California. Vad anses vara bäst avs husbilar, privatförsäljning eller via förmedlare (Svea etc) som tar 8% men som nog kan ta mer betalt?
Det beror nog mycket på köparen om man är sån som vill titta runt i en butik och kolla alternativ och kanske kunna köpa på avbetalning. Men vill man ha en California kanske man inte behöver jämföra planlösning med 17 andra modeller. Vissa firmor är duktiga på att gå igenom bilen och fixa småfel och lämnar lite garantier, det är ju plus, annars kan i alla fall jag lika väl köpa privat. Såna människor som köper allt på avbetalning kanske är lite lugna nu när räntan 3-dubblats, så firma kanske inte är lika attraktivt som förra året, vad vet man. Har du inte panik kan du ju lägga ut på Blocket och vänta någon månad innan du lämnar in den.

Vallåsen har ställplats, letade på hemsidan men hittade ingen information där.
Tror dom tog 100:-
Ingen el, men det finns vagn med dusch och toalett.

Bilagor

• P_20230519_121849.jpg
    P_20230519_121849.jpg
    862 KB · Besök: 89
Högbo har ställplatser men man kan också stå för halva priset på grusparkeringen, tillgång till toalett och dusch finns.

Nu när priserna börjar sjunka måste jag ta upp en fråga jag funderat på i fem år. 15 000 mil. Halvintegrerade och alkov verkar i alla fall strula en del - elektroniken verkar inte gilla alla ombyggnationer. En arbetarbuss från 2010 kostar mindre men det är mycket tid, pengar, svett och tårar på att konvertera en själv. Har sett vänner göra det och jag har inte riktigt tid och energi till det i dagsläget.

En relativt ny plåtis från 2010-2015 kostar 500 tkr. Ca. En husbil från 89-99 kostar 35-110 tkr. Inga problem att hitta en med 15 000 mil. Eftersom de är baserade på gamla ”kommersiella fordon” eller vad det heter på svenska lär de hålla bättre och fler mil än en Ford fiesta från 90-talet? Och vad kan krångla som inte går att laga hyfsat enskilt?

Jag har inte råd med bil för 500 tkr - då får det bli hotell. Men en husbil från 90-talet verkar otroligt lockande! Vad missar jag?

Själva drivlinan är ofta ganska undermotoriserad på äldre husbilar, så motor och växellåda kan ha levt ett hårt liv om de kört mycket i backar. Annars tror jag fukt är största problemet, nästan alla äldre husbilar har läckage nånstans, svårt att undvika med mycket skarvar och vibrationer. Det är dock rätt enkla konstruktioner, så det mesta går att fixa själv om man är händig.

Personligen hade jag föredragit att köpa en begagnad hantverkarbil och en billig husvagn, tagit inredning, värme och el från husvagnen. Men det tar förstås tid och energi. Det beror lite på hur man kör oxå, ska man iväg 500 mil i Europa så är driftsäkerhet högre prioriterat än om man mest håller till hemmavid förstås.

Sen är inte nya husbilar problemfria heller, på min plåtis började motorlampan lysa efter 200 mil, fransk/italiensk kvalitet! Även byggkvalitet på inredning/isolering/el- och vattendragning varierar mycket mellan olika fabrikat men det är generellt rätt dålig finish för pengarna. Det är ju mer av en hantverksprodukt än en serietillverkad bil, så mycket hänger på snickaren/montören.

Jag sålde genom förmedlare 2021, resonerade att för så dyra saker (typ 500k) vill köparen ofta ha garanti och finansiering eller inbyte. Det lönar sig att ta in offert från några olika firmor, rätt stora skillnader i kostnad och villkor. Just Svea har rätt dåliga recensioner.

Samtidigt kostar en blocketannons inte så mycket, har du inte bråttom så är det väl bara att testa.

Sedan har vi ju platser som Hygglo och MyCamper som tar runt 10k för en rejäl bil per vecka. Det känns mer prisvärt än att äga själv.

Nu när priserna börjar sjunka måste jag ta upp en fråga jag funderat på i fem år. 15 000 mil. Halvintegrerade och alkov verkar i alla fall strula en del - elektroniken verkar inte gilla alla ombyggnationer. En arbetarbuss från 2010 kostar mindre men det är mycket tid, pengar, svett och tårar på att konvertera en själv. Har sett vänner göra det och jag har inte riktigt tid och energi till det i dagsläget.

En relativt ny plåtis från 2010-2015 kostar 500 tkr. Ca. En husbil från 89-99 kostar 35-110 tkr. Inga problem att hitta en med 15 000 mil. Eftersom de är baserade på gamla ”kommersiella fordon” eller vad det heter på svenska lär de hålla bättre och fler mil än en Ford fiesta från 90-talet? Och vad kan krångla som inte går att laga hyfsat enskilt?

Jag har inte råd med bil för 500 tkr - då får det bli hotell. Men en husbil från 90-talet verkar otroligt lockande! Vad missar jag?
Fukt och rost...
När vi köpte hb för 5 år sedan var vattendelaren 300tkr. Under det var det mycket skit och elände.
Men fynd går alltid att göra. Leta, kolla och skaffa dig koll på vad du ska titta efter. Och köp en fuktmätare och testa själv.
Lutar det åt köp så lita inte på nuvarande ägare och befintliga tester utan gör ett eget test som är opartiskt innan du gör slutbetalning. Kostar en tusing att göra, att renovera fukt är dyrt om du lämnar bort det eller tidskrävande om du gör det själv.

Mkt kan strula i en hb som kyla/värme etc. och då drar det iväg med pengar plus att du ska vara glad om du hittar delar till allt då de plockas bort tidigt av tillverkare.

En fläkt med kort gick sönder i min Truma värmare. Bilen från 2010 men pannan gjordes ej längre. Inga delar hos generalagenten och tillverkades ej längre
Hittade en ny hos en handlare i FIN för 500 EUR. Bara betala och vara glad alternativt köpa ny värmare för mångdubbelt mer...

Nu kör jag nyare premium hb men det är alltid något som strular, men nu är det bättre kvalite och då komponenter är nyare är det lättare att få tag på.

Många bra svar!

Fukt tänker jag att man får räkna med när husbilen är några år. Läste garantivillkoren på en släktings nya husbil (finns ej i familjen längre). Man blev ju mörkrädd. Minns inte exakt men var väl Max 3 år om den stått inomhus och bara körts i mulet utan regn typ.

Så fukt får man räkna med tänker jag när budgeten är under 2-300 tkr. Och jag har varit med och renoverat en husvagn som var fuktig så inser absolut vidden av problemet.

Trasiga reservdelar lär ju vara ett lika stort problem på en tio år gammal husbil som på en 20 år gammal husbil nästan tänker jag? Min erfarenhet av andra områden är att det fort planar ut och istället dyker upp andrahandsmarknader och tredjepartsleverantörer. Men bra poäng.

Ang. Hantverkarbilar håller jag inte helt med. En vw verkar ju alltid ha underdimensionerad motor men peugot/Fiat mfl (framförallt i plåtis-utförande) verkar bättre. De har ju ofta gått 13-15 000 mil. Många av de hantverkarbilar jag kollat på har ju gått 28 000 mil och när det är flera hantverkare som delar en bil och lånar den av firman och har bråttom till olika byggen etc. verkar en husbil som sommarkörs av en eller två ägare bättre? Alternativet är ju att köpa en Peugeot partner eller Berlingo eller något - de kan man få i ok skick för bra pengar.

Till saken hör att bilen kommer fylla syftet som extrabil på vintern så vi behöver ändå köpa en bil och lägger hellre pengarna på en husbil än på en personbil.

Hygglo mfl är väldigt prisvärt men dåligt med små plåtisar där vi bor vilket är vad vi söker.

Jag sålde genom förmedlare 2021, resonerade att för så dyra saker (typ 500k) vill köparen ofta ha garanti och finansiering eller inbyte. Det lönar sig att ta in offert från några olika firmor, rätt stora skillnader i kostnad och villkor. Just Svea har rätt dåliga recensioner.

Samtidigt kostar en blocketannons inte så mycket, har du inte bråttom så är det väl bara att testa.
I mitt fall föll det dels på att jag inte hade en presentabel plats för ev köpare att inspektera fordonet på, samt som du säger, erbjuds ej finansiering och garanti på ett fordon för 500k+ så sållas rätt många potentiella köpare bort.

Tog in offerter från lite olika håll, skippade både Svea och Vincents då det florerar en del avskräckande anekdoter om dem på olika nätforum, Fritidscenter i Göteborg ville ha 15% provision med nedre gräns 100k så de gick med bort, och till sist blev det en bra och snabb affär med Forsbergs Fritidscenter i Bjuv som hade bra villkor och ett trevligt och professionellt bemötande. Rekommenderar.

Marknaden är väl inte jättestor, men ett alternativ kanske kan vara en begagnad hemmabygd plåtis?

Kika tex i facebookgruppen Vanlife Sverige om någon vill sälja.

Marknaden är väl inte jättestor, men ett alternativ kanske kan vara en begagnad hemmabygd plåtis?

Kika tex i facebookgruppen Vanlife Sverige om någon vill sälja.
Det finns det ganska gott om nu men de ligger oftast betydligt högre i pris än gamla fabriksplåtisar (med halva åldern och dubbla miltalet - vad det nu gör netto - och ofta inte ståhöjd)

Senast ändrad:
Tja! Jag och Sambon köpte en ombyggd Citrôen Jumper 2013 för 200k.

Är ca 7m lång och har säng, vatten, gaskök, solpaneler mm. Lätt värt att köpa än att bygga.

Har reggat den som en husbil = billig försäkring och fria mil.

Tillbaka
Topp