Vilka tar sig runt i husbil?

Genialisk är den inte men den funkar bra för mig:
En plywoodskiva med små hjul i bakkant (från Hornbach) och gaffelhållare i framkant med olika inserts beroende på gaffelbredd. Jag har hjulen i hjulväskor mellan cyklarna som vaddering. Min bil är så liten så jag tar av både fram- och bakhjul, men det funkar likadant med bakhjulet monterat och en lite längre plywood.

Går precis in under sängen i bak på min bil med prespassning, så jag spänner inte fast den.
Visa bilaga 505856
Visa bilaga 505857Visa bilaga 505858
Den där lösningen ser bra ut! Speciellt hade jag ingen aning om att det fanns färdiga gaffelhållare! Skiva med fästpunkter + fastspänning i lastöglorna i garaget blir nog klockrent! Tack! ?

På temat stämningsbild efterlyser jag tips på campingar, främst i Sverige, där klientelet har flera intressen utöver att dra i sig en bag in box på kortast möjliga tid. De uppenbara är ju de som ligger i anslutning till kända vandrings- och cykelspots, men kanske finns det en dimension jag har missat?
Jag brukar sikta in mig på så små campingar som möjligt (eller ännu hellre ställplatser), absolut inte campingar med pool, lekland och liknande. Hamnade av misstag på en gigantisk camping vid västervik på en klätterresa för några år sen, blev bara en natt där. När man har svårt att hitta från servicehuset tillbaka till tältet så är det för stort :)

Nu har jag bara tältat där en gång men tex Borrby verkade inte vara något partyställe. Baginbox är nog ändå fokus men intas under tystnad.

Sen kan man alltid ha otur. Lite väl mycket spritfest i Isaberg sist. I alla fall om man lägger barn åtta nio på kvällen
Jag har lite högre tolerans, kanske rentav en del uppskattning, för spritbröt om det är i samband med afterbike eller -ski. Å andra sidan har toleransnivån sjunkit lite sedan jag själv slutade dricka för några år sen, men där får jag ju skylla mig själv.

Dansband på högsta volym från grannen klockan efter 23:00 är väl det jag försöker undvika, vilket ironiskt nog är samma anledning till att många andra verkar söka sig till en campingplats till att börja med.

Siknäs fyrklöver naturcamping är fin om man ska åt det hållet. Härlig variant med lokalförening som driver ideellt. Vackert och lugnt. Man bor i skogen vilket är mysigt. Vet dock inte vad det finns att göra i närheten. Vi har bott där när vi varit på genomresa med lånad husbil.

Siknäs fyrklöver naturcamping är fin om man ska åt det hållet. Härlig variant med lokalförening som driver ideellt. Vackert och lugnt. Man bor i skogen vilket är mysigt. Vet dock inte vad det finns att göra i närheten. Vi har bott där när vi varit på genomresa med lånad husbil.
Topp. Kan själv tipsa om Våxtorps Naturcamping som även ligger bra till om man besöker Vallåsen.

Så här har jag gjort, den undre tvär"balken"är skruvad i lastförsäkringsskenorna som sitter original i golvet., Har gjort dom olika höga för att få dom nära, den innersta får jag vrida styret på, men det är den enda.Man kan ha remmar runt bakhjulen om man vill, men dom sitter stilla så länge husbilen står på alla 4, om inte, så är det nog mitt minsta problem?

Bilagor

• IMG_20210811_151252.jpg
    IMG_20210811_151252.jpg
    985.1 KB · Besök: 263
  • IMG_20210811_151259.jpg
    IMG_20210811_151259.jpg
    918.8 KB · Besök: 265
  • IMG_20210811_151327.jpg
    IMG_20210811_151327.jpg
    1 MB · Besök: 261
Så här har jag gjort, den undre tvär"balken"är skruvad i lastförsäkringsskenorna som sitter original i golvet., Har gjort dom olika höga för att få dom nära, den innersta får jag vrida styret på, men det är den enda.Man kan ha remmar runt bakhjulen om man vill, men dom sitter stilla så länge husbilen står på alla 4, om inte, så är det nog mitt minsta problem?
Snyggt! Du plockar också av alla framhjulen vad jag kan se? För att de ska stå bättre, eller för att de ska få plats?

Annan fråga om transporten: Gaffelhållare - var hittar man bra sådana, speciellt med inserts för olika axeldiametrar? Inte lyckats hitta - iofs googlat ganska snabbt.
Funderar annars på att 3D-printa. Med mycket plast så bör de bli ganska hållfasta kan man hoppas.

Annan fråga om transporten: Gaffelhållare - var hittar man bra sådana, speciellt med inserts för olika axeldiametrar? Inte lyckats hitta - iofs googlat ganska snabbt.
Funderar annars på att 3D-printa. Med mycket plast så bör de bli ganska hållfasta kan man hoppas.
Thule har, sen div cyckeldels firmor, kanske främst utomlands?

Snyggt! Du plockar också av alla framhjulen vad jag kan se? För att de ska stå bättre, eller för att de ska få plats?
Främst för att få fast cykeln enkelt
Tack! Hittar bara kompletta hållare från Thule med gaffelfäate, inget man kan skriva fast i golv etc.
Men jag får leta vidare. :)
Det finns....var det inte en på en bild här tidigare förresten?
Jag har gjort mina, finns för i rätt dimensioner, till qr får man svarva ner i ändorna lite, kostar nog inte många kronor p lejja nån svetskunnig får man dom exakt som man vill ha dom.

En snabb sökning gav dessa, ingen erfarenhet av dom

Måste finnas många fler därute.

Ja, de är märkliga de där. Är det en Unimog? Otrolig overkill i sådana fall. Den största jag sett var en storlek större (tänk amerikansk militärlastbil).

Den här nivån kan jag förstå om man vill köra grusväg på vintern i obygden och är orolig av sig. Det går ju att köra med bakhjulsdrift men vissa vill ju gärna ha lite marginal. Men väldigt imponerande att köra upp den hela vägen från Holland. Det hade nog varit skönare och billigare i drift med andra bilar dock.

Edit: att den sedan ser för jäkla häftig ut är ju en annan sak. @Andbo0123

Kollade deras hemsida och tror det är en omgbyggd Land Rover av något slag. Bilden är tagen i Dikanäs, så långt upp! De var från Tyskland.

Den bilen var också häftig :)

Dessa använder vi i vår van, funkar utmärkt.

Bilagor

• received_1018448101893564.jpeg
    received_1018448101893564.jpeg
    266 KB · Besök: 149
Tack! Ser bra ut - ska kika! :)
Likadana grejor går att bygga för 100kr. Träkloss med 16mm pvcrör o klämmor som skruvas i träklossen med pvcröret under. Har funkat i några år för mig.
Kolla så du inte bygger för högt eller lågt bara. Tror många fästen och mina hamnar på en höjd på 60mm för centrum av axeln, passar perfekt för att kunna skruva loss axeln med levern som sticker ut som på t.ex. Maxle Ultimate

Senast ändrad:
Likadana grejor går att bygga för 100kr. Träkloss med 16mm pvcrör o klämmor som skruvas i träklossen med pvcröret under. Har funkat i några år för mig.
Kolla så du inte bygger för högt eller lågt bara.
Tänkte testa först med träskiva och 3D-printade hållare. Får se om det funkar. :)

Borde det inte gå att printa en hållare som man får in ett metallrör i för att förstärka? Något som är enkelt att få tag i, typ vattenrör..?

Jag hade en liknande i en bil och det var säkert bra, men om jag hade haft bilen stående över vintern eller så så hade jag hellre ställt in en torrboll.
I mitt fall dubblar folkabussen som vardagsfordon och används någon gång i veckan för ärenden samt helgutflykter. Kanske läge att ställa in en torrboll el dyl oavsett, i värsta fall samlar den väl knappt in något vatten och det är ju ok det med.

Har provat med biltemas dylika. Upplevde att den fångade upp lite fukt då jag tömde en full behållare någon gång i veckan. Dock tror jag det rörde sig om en droppe i havet då interiören fortfarande upplevdes fuktig. Tror man lär behöva kunna suga ut någon liter varje dygn för att göra avtryck i luftfuktigheten i en bil som står utomhus.

Har provat med biltemas dylika. Upplevde att den fångade upp lite fukt då jag tömde en full behållare någon gång i veckan. Dock tror jag det rörde sig om en droppe i havet då interiören fortfarande upplevdes fuktig. Tror man lär behöva kunna suga ut någon liter varje dygn för att göra avtryck i luftfuktigheten i en bil som står utomhus.
Så illa är det inte här - upplever egentligen inga problem med luftfuktighet i bilen förutom när vi har övernattat i den vilket är normalt, men bara för att jag inte märker av dem innebär det ju inte att de inte finns (paranoid?), ser detta mest som en proaktiv åtgärd.

I mitt fall dubblar folkabussen som vardagsfordon och används någon gång i veckan för ärenden samt helgutflykter. Kanske läge att ställa in en torrboll el dyl oavsett, i värsta fall samlar den väl knappt in något vatten och det är ju ok det med.
Det enda som är lite meckigt med en torrboll är att man måste ta ur den eller säkra den på något sätt när man kör.

Men annars är det nog det bästa.

Jag hade två torrbollar i fjol när den var andrabil, men har inte orkat få ut dem i år när den är förstabil.

Kan ju vara båtvärlden med, båtar ser man ju ibland i fuktiga miljöer också ?

Tjena!

Inte min, inte den roliga iallafall. Den har sett vatten en gång på 23 år, midsommar för sju år sedan så slängde vi den. Några timmar senare var det bara att komma på en bra idé på hur man skulle få upp den från botten. Sen dess har den stått stilla i garaget... ?

Tjena!

Inte min, inte den roliga iallafall. Den har sett vatten en gång på 23 år, midsommar för sju år sedan så slängde vi den. Några timmar senare var det bara att komma på en bra idé på hur man skulle få upp den från botten. Sen dess har den stått stilla i garaget... ?
Den låter inte så rolig som du initialt antydde :confused:

Tjena!

När den flyter och fungerar så är den brutalt kul och ganska livsfarlig. Men har tyvärr bara kört den en dag.

Bild på likadanVisa bilaga 529351
En polare hade en liknande för massa år sen. Jag åkte till Stockholm för att sällskapa honom när han skulle kränga den på något ”visa upp och sälj era båtar”-event i Vaxholm. När jag efter några timmar i hotellbaren frågade var just hans båt var och när säljet skulle börja fick jag till svar ”nä den jäveln ligger på botten vid min båtplats på Kungsholmen sedan igår, men nu har du ju åkt ända hit och jag hade redan betalat vårt hotell så skitsamma nu gör vi det bästa av det.”

En vanlig kommersiell husbil har väldigt överdimensionerad ventilation med hål i både tak och långt ner och otätt runt taklucka, och den går inte att stänga. Det är tydligen krav för att få godkänt med gasol mm. Jag tror inte det spelar nån jättestor roll om en torrboll suger i sig nån liter eller inte.

En vanlig kommersiell husbil har väldigt överdimensionerad ventilation med hål i både tak och långt ner och otätt runt taklucka, och den går inte att stänga. Det är tydligen krav för att få godkänt med gasol mm. Jag tror inte det spelar nån jättestor roll om en torrboll suger i sig nån liter eller inte.
Det är vad jag läst mig till oxå på husbilsforum. Jag har provat både med och utan under vintrarna med typ samma resultat.

Det som gjort märkbar skillnad för mig har varit en elektrisk avfuktare som jag kör då och då under vintern.

Det är vad jag läst mig till oxå på husbilsforum. Jag har provat både med och utan under vintrarna med typ samma resultat.

Det som gjort märkbar skillnad för mig har varit en elektrisk avfuktare som jag kör då och då under vintern.
Kanske kan vara en idé att kolla på för bruk när man står uppkopplad på vintern. Vi bodde över i Isaberg i helgen och hade mycket kondens på de kalla rutorna efter en natt då vi snålade med ventilationen.

Kanske kan vara en idé att kolla på för bruk när man står uppkopplad på vintern. Vi bodde över i Isaberg i helgen och hade mycket kondens på de kalla rutorna efter en natt då vi snålade med ventilationen.
jag tycker de låter ganska mycket, iaf den modellen vi har tror jag inte hade funkat så bra att sova med.
För att slippa kondens använder många den här typen av isoleringshuvar
1640155145740.png

I vår förra (och den som vi har beställt) husbil var värmen ordentligt dimensionerad (4 kw till en plåtis) så där funkade det bra att ha ventilationen öppen och värma ordentligt. Rent allmänt för att slippa fukt när bilen är parkerad längre perioder vore nog det bästa ett element som håller 7-8 grader inne i bilen, men då lockar man nog till sig möss och annat som vill värma sig, och elpriserna är ju inte så roliga just nu heller.

Använder husbilen på vintern (en plåtis), och fukten är inte så mycket till problem. Som att ha en vanlig bil parkerad utomhus. När man väl använder den så gör ett externt vintertäcke på framrutan stor skillnad. Har man inte det och har istället ett täcke på insidan så blir det en massa kodens på rutan bakom täcket, men med vintertäcket på utsidan slipper man det.

jag tycker de låter ganska mycket, iaf den modellen vi har tror jag inte hade funkat så bra att sova med.
För att slippa kondens använder många den här typen av isoleringshuvar Visa bilaga 529534

I vår förra (och den som vi har beställt) husbil var värmen ordentligt dimensionerad (4 kw till en plåtis) så där funkade det bra att ha ventilationen öppen och värma ordentligt. Rent allmänt för att slippa fukt när bilen är parkerad längre perioder vore nog det bästa ett element som håller 7-8 grader inne i bilen, men då lockar man nog till sig möss och annat som vill värma sig, och elpriserna är ju inte så roliga just nu heller.
Har funderat på den typen av isolering, men det innebär ju bara att kondensen fastnar någon annan stans istället för på kalla fönster eller stannar i luften i form av vattenånga? Vi körde värmaren på steg 4 av 10 när det var strax under nollan, kanske läge att fläska på lite mer nästa gång i kombination med mer ventilation.

Vad har folk för åsikt kring enklare avfuktare i husbil/van? Är det något man bör ha som invånare på den fuktiga västkusten?
T ex https://www.jula.se/catalog/bil-och...rtillbehor/avisningsmedel/fuktslukare-004670/
Jag tror inte riktigt på torrbollar. Har bekanta som kört med och utan torrbollar (alltså för avställning under höst/vinter) och de säger att 1) torrbollar och liknande snabbt blir mättade, och 2) det märks ingen större skillnad.

Jag köpte en (förvisso inte billig, 2 papp) sorbtionsavfuktare som jag ska ha i husbilsgaraget för att torka skidkläder, samt kunna ha stående i bilen på automatik då det är som fuktigast. Får se hur det funkar. :)

Jag vet inte om det stämmer men vissa hävdar att avfuktare/torrbollar drar in fukt i bilen iom att ventilationen inte går att stänga, så att det till och med är sämre än utan. Beror förstås på var man bor nånstans men här i skåne tror jag inte det hade behövts speciellt mycket energi för att hålla några plusgrader inne i bilen över vintern, å andra sidan är det ju mycket mer fukt i luften här än längre norrut under vintrarna.

Jag vet inte om det stämmer men vissa hävdar att avfuktare/torrbollar drar in fukt i bilen iom att ventilationen inte går att stänga, så att det till och med är sämre än utan. Beror förstås på var man bor nånstans men här i skåne tror jag inte det hade behövts speciellt mycket energi för att hålla några plusgrader inne i bilen över vintern, å andra sidan är det ju mycket mer fukt i luften här än längre norrut under vintrarna.
Låter fair, atmosfären vill ju vara i balans så avlägsnar du fukt från luften i bilen kan man förmoda att mer fukt tar sig in för att ”tryckutjämna”.

Säger syn på det. Om avfuktaren går och drar fukt ur luften så blir den aldrig fuktigare än den skulle varit annars. Sen är det såklart sant att visst tillskott av fukt kommer ske hela tiden genom ventilationen. Men det är mer något som sänker effektiviteten (och höjer kostnaden) för avfuktningen.

Sedan har jag läst att hålla bilen uppvärmd till 7 grader e.d. är sämre än att låta den bli kall. Det är mellan 3-10 grader som fuktproblemen är som värst. Så antingen helt kall bil, eller 15-20 grader. Det är väl därför jag tror på en sorbtionsavfuktare som kan dra fukt ur luften ner till 0 grader. Då kan bilen stå ouppvärmd (= inga möss) men samtidigt vara torr under hösten. Då det blir minusgrader tar man bort avfuktaren och låter bilen vara kall mellan resorna.

Som sagt, får se om det funkar.

Tillbaka
Topp