Vilka tar sig runt i husbil?

Foxis

Aktiv medlem
Inte mer än nypris, det handlar om begagnade bilar. Om man köpt en begagnad husbil i rätt läge så har det gått att använda den en tid och sen ändå sälja den till ett högre pris än man köpte den för. Jag har dock inte koll på hur marknaden ser ut precis just nu.
Inlägget jag citerade löd hyfsat ordagrant ”mer än de betalat för den som ny”. Är den begagnad är den inte ny.
Möjligen för dem, men det kändes långt från självklart.
:P

skier

Aktiv medlem
Det måste vara rejäla undantag. Så som begagnatutbudet ser ut (även nu under pandemi), har jag extremt svårt att tro att man får mer än nypris för en beggad husbil.
Det beror nog på hur man köpt bilen från början. Köper man av svensk handlare och sen säljer till svensk handlare så får man inte mer naturligtvis, men köper man själv i Tyskland och importerar och sen säljer i Sverige något år senare är det inga problem att få mer betalt.

Mina svärföräldrar har gjort det flera gånger, jag har själv köpt en (helt ny) husbil i Tyskland för 410 000 kr (totalt, inkl svensk moms, inregistreringsavgifter mm) och samma märke/modell/utrustning ligger nu utannonserade begagnade på blocket för 500 000 kr tre år senare, så jag tror inte jag har några problem att få tillbaka det jag lagt ut.

Däremot så blir det säkert ändå totalt sett billigare att bo på hotell om man inte använder den mer än 2v/år om man räknar in skatt och försäkring.

atorger

Aktiv medlem
Utan att ha någon statistik tror jag mig ganska säkert kunna säga att populariteten av plåtisar ökat ganska mycket de senaste åren. Det är lite nya användarmönster. Yngre par har mer pengar och röra sig än förr så de kan skaffa en husbil innan de skaffar familj och vill ha nåt lite mer actionbetonat. En liten husbil är förstås mer aktuell när man är 1-2 än när man är en hel familj, då kanske husvagn och camping är mer vanligt.

En plåtis funkar också okej som extra bil, vi kör nog faktiskt plåtisen ungefär lika mycket som vanliga bilen till vardags, och den är påställd året runt, dubbdäck på vintern. Isoleringen räcker dock inte till så bra om det blir kallare än minus 15, så det är ingen jättebra vintercampare. Behöver man det bör man skaffa en halvintegrerad som har mer frigolit 🙂. Även om vi bor i norr så är det dock många helger som håller sig på rätt sida om minus 15 så det blir en del nätter ute även på vintern.

Man kan bli lite bortskämd med husbil, så om vi drar typ till Ikea eller kör till nån fin-restaurang 10-15 mil bort för att äta då man lika gärna kunnat ta lilla bilen tar vi plåtisen ändå så man kan lägga sig och vila före/efter, och kanske fricampa en natt ute i obygden nånstans bara för det är lugnt och mysigt.

Stark72

Medlem
IMG_20210714_150639.jpg
IMG_20210714_150639.jpg
Är väl lite spontaniteten man gillar med husbilsåkandet. Som någon skrev: "det är billigare att bo på hotell"... Absolut, men har man husbil & gillar att cykla kan man åka dit där det ser ut att vara finast väder för stunden. Boka hotell eller stuga måste du i regel vara ute i god tid (långt innan SMHI tittat i kristallkulan) och då får man vackert ta det väder som bjuds där man bokat. Med husbil kan man kolla väderprognosen inför helgen och sedan bestämma sig: Flottsbro, Järvsö, Isaberg, Kvarntorpshögen, Sälen eller Gesunda ? Är mycket roligare att cykla bikepark i solsken än i enträget regn.

Octagon

Aktiv medlem
Skulle jag köpa en ny idag skulle jag nog gå upp på 5,99 meter. 5,7-metersbilmodellen har försvunnit så det är 5,4 och 6 eller 6,4 man har att välja på, och av dessa tror jag 6 är lagom. Man kommer då inte riktigt rymmas i en P-ruta, men i norrland är inte trafikvakterna så nitiska så det gör inget om man sticker ut lite. Måste man rymmas på en P-ruta så är det 5,4 som gäller.
Vår är 6,4 men ryms ändå på en vanlig p-plats eftersom den har så långt överhäng bak. Så länge alla hjul står i rutan är det OK och ofta kan man hänga ut bakänden över ett dike eller snödriva. Jag tror att ca 6,5 är gränsen, vi kan parkera bredvid liften i Åre och andra ställen där det är halvtrångt, men det är precis. Hjulbasen gör mycket, vi har en VW Crafter skåpbil på jobbet, den är 7 meter och helt hopplös att parkera och vända. Vet inte vilken hjulbas den har, men överhäng bak är i stort sett obefintligt.

wasp

Aktiv medlem
Själv driver jag runt i en plåtis som jag slängt ihop själv för när jag är iväg och cyklar. Men då jag valde en mindre plåtis (minsta Citroen jumpern) så har jag upptäckt att den fungerar utmärkt som vardagsbil också. Förbrukning kring 0.8 blandad körning och relativt bekväm. Så för någon månad sedan sålde jag min "vanliga" bil och kör endast med plåtisen numera.

Billigare än hotell är det definitivt också, utöver att man kan övernatta vart man än behagar.
Jag har lagt ut cirka 80k på bilen med inköp och konvertering för den som motsätter sig att det blir billigare än hotell. :)

atorger

Aktiv medlem
Själv driver jag runt i en plåtis som jag slängt ihop själv för när jag är iväg och cyklar. Men då jag valde en mindre plåtis (minsta Citroen jumpern) så har jag upptäckt att den fungerar utmärkt som vardagsbil också. Förbrukning kring 0.8 blandad körning och relativt bekväm. Så för någon månad sedan sålde jag min "vanliga" bil och kör endast med plåtisen numera.

Billigare än hotell är det definitivt också, utöver att man kan övernatta vart man än behagar.
Jag har lagt ut cirka 80k på bilen med inköp och konvertering för den som motsätter sig att det blir billigare än hotell. :)

Jajamän, genom att bygga själv finns det mycket att tjäna. 200k-bilen vi har om man byggt den själv från samma (begagnade) grundbil och lagt in samma typ av funktioner så hade det nog gått för kanske 100k, men det kräver ju att man är lite händig och har utrymme att hålla på. Det skulle vara en kul utmaning att bygga en egen husbil med speciallösningar just bara för ens egna behov, så det är något som finns i bakhuvudet och skvalpar, men hittills har det varit andra projekt som legat före. Köpt ett gammalt hus, och det har ju visat sig vara en del jobb med det också 😯.

mamme1

Aktiv medlem

Är det den med 3m hjulbas?
Går det att få se några bilder månne?

unsuspected

Aktiv medlem
Den kanske skulle kunna skymtas på denna bild från förra sommaren. Fotografen är lätt retarderad och var tvungen att ställa sin vita bil bredvid den andra(närmst bild) som hade en 120cm madrass bak och en kylväska kopplad till 12v uttaget i bilen. Sen visade sig att båda hade samma model på cyklarna och åkte snowboard på vintern.
tempImagek5GDEi.jpg

Azog

Aktiv medlem
På tal om Plåtis, vad får man betala för en fullstor byggd på firma? Isolerad och utrustad för vinter med cykelgarage.
Fabriksbygd 6-800k ny typ. Hantverksbygd, eller vad man ska kalla det, vet jag inte.

Det är dock få modeller som från fabrik har plats för hela cyklar inne utan att flytta på sängen.

Edit: Men de finns.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Hade varit intressant att se ritningar på garage layout i en 6m bil.

Jag har inte sökt men det jag stött på är att man plockar av hjulen och har den under sängen på rails. Hög säng över hela breden över kyl och garage.
Ben Cathro har kommit i smöret nu och bygger en med skjubar inredning.

Azog

Aktiv medlem
Hade varit intressant att se ritningar på garage layout i en 6m bil.

Jag har inte sökt men det jag stött på är att man plockar av hjulen och har den under sängen på rails. Hög säng över hela breden över kyl och garage.
Ben Cathro har kommit i smöret nu och bygger en med skjubar inredning.
Det finns en del med höjbar säng bak. Då får man ju in vad man vill.

Delad säng på längden funkar ju också, men lite bökigt att sova jämte cyklarna.

La Strada har en variant med helhögt garage bak som jag inte sett någon annanstans.

Plockar man av hjulen finns det fler möjligheter, så klart. Går nog till och med in i min då.

jonte987

Aktiv medlem
Det finns en del med höjbar säng bak. Då får man ju in vad man vill.

Delad säng på längden funkar ju också, men lite bökigt att sova jämte cyklarna.

La Strada har en variant med helhögt garage bak som jag inte sett någon annanstans.

Plockar man av hjulen finns det fler möjligheter, så klart. Går nog till och med in i min då.
Ja precis. Kombinationen slippa ta av hjulen och ha dem inne när man sover verkar svår. Fast kanske inget problem att ha cyklarna ute på natten om man sover på andra sidan plåten

Rbn

Ny medlem
Utan att ha någon statistik tror jag mig ganska säkert kunna säga att populariteten av plåtisar ökat ganska mycket de senaste åren. Det är lite nya användarmönster. Yngre par har mer pengar och röra sig än förr så de kan skaffa en husbil innan de skaffar familj och vill ha nåt lite mer actionbetonat. En liten husbil är förstås mer aktuell när man är 1-2 än när man är en hel familj, då kanske husvagn och camping är mer vanligt.

En plåtis funkar också okej som extra bil, vi kör nog faktiskt plåtisen ungefär lika mycket som vanliga bilen till vardags, och den är påställd året runt, dubbdäck på vintern. Isoleringen räcker dock inte till så bra om det blir kallare än minus 15, så det är ingen jättebra vintercampare. Behöver man det bör man skaffa en halvintegrerad som har mer frigolit 🙂. Även om vi bor i norr så är det dock många helger som håller sig på rätt sida om minus 15 så det blir en del nätter ute även på vintern.

Man kan bli lite bortskämd med husbil, så om vi drar typ till Ikea eller kör till nån fin-restaurang 10-15 mil bort för att äta då man lika gärna kunnat ta lilla bilen tar vi plåtisen ändå så man kan lägga sig och vila före/efter, och kanske fricampa en natt ute i obygden nånstans bara för det är lugnt och mysigt.
Använder du vattenpumpen i bilen när du vintercampar eller kör du med dunk? Jag har köpt en fabriksbyggd plåtis i år, Roller team livingstone. Det står att isoleringen ska klara vintercamping men är mest orolig för att vattnet i ledningarna ska frysa och förstöra värmepanna mm.

Foxis

Aktiv medlem
Kabe affinity finns också i en variant med cykelgarage. Annan bädd-lösning fram (om man är familj). Juryn är ute rörande vilken som är bäst.

jonte987

Aktiv medlem
Just denna har nån slags alkovsäng också.
Med tanke på allt de tryck in i den borde lastvikten bli lidande.

Ja, det får man kanske ta hänsyn till. Jag var inte riktigt med på hur ett "garage" skulle se ut men den är ju klockren. Sen får man skala ner från det till vad man vill ha.

Foxis

Aktiv medlem
Steglöst ställbar höjd på sängen
Bäddlösningen i Globe-vanen verkar helt klart överlägsen. Man kan sitta kvar under då det är bäddat. Men platsen för cyklarna ser väldigt smal ut på youtube. Tveksamt om man får in 2 DH/Enduro där… :/
Där går poäng till Affinity som har typ fullbredd för cyklarna…

Bsk

Aktiv medlem
Bäddlösningen i Globe-vanen verkar helt klart överlägsen. Man kan sitta kvar under då det är bäddat. Men platsen för cyklarna ser väldigt smal ut på youtube. Tveksamt om man får in 2 DH/Enduro där… :/
Där går poäng till Affinity som har typ fullbredd för cyklarna…
Inte sett nån av dessa i verkligheten.

Globetraveller kanske finns med olika längder/sängar och därmed olika garage?

Sen måste det väl finnas fler varianter på den europeiska marknaden?

Azog

Aktiv medlem
Använder du vattenpumpen i bilen när du vintercampar eller kör du med dunk? Jag har köpt en fabriksbyggd plåtis i år, Roller team livingstone. Det står att isoleringen ska klara vintercamping men är mest orolig för att vattnet i ledningarna ska frysa och förstöra värmepanna mm.
Det var ju inte mig du frågade, men vi körde dunk när vi var och åkte skidor i vintras. Dels har vi gråvattentanken under bilen och dels så verkar det läskigt med sönderfrusna rör.

Det var varmt och gott i bilen, så det var inga problem. Isolering till rutorna rekommenderas dock varmt.

Foxis

Aktiv medlem
Inte sett nån av dessa i verkligheten.

Globetraveller kanske finns med olika längder/sängar och därmed olika garage?

Sen måste det väl finnas fler varianter på den europeiska marknaden?
Jo, finns en drös som kan ta cyklar, men just kombination cyklar + vettiga sovplatser för barn är rätt skralt (om man inte kikat på specialbyggen). Annars hamnar man bland ”riktiga” husbilar. Jag vill ju bara ha en aktivitetsbil för familjen, inte en pensionärskryssare med vinkylare och bling-bling. :)

jonte987

Aktiv medlem
Fast Globe har ju massor av plats, det är bara att de satt 2x skenorna väldigt tight. Tycker den ser väldigt bra ut.
Om man nu kan tänka sig en så lång bil

Freddie L

Aktiv medlem
Cool idéer med cykelgaragen. När jag drömmer om att inreda ett eget skåp är det oftast utdragbara skenor under en säng som poppar upp i huvudet. Färdigköpta lösningar med skenor är dyrt men svårt coolt. Men. Skulle man inte lika gärna kunna ha cyklarna hängande på väggfästen? Då försvinner x centimeter på längden ända upp i tak (x = cykelns höjd från golv till ovansida sadel). Möjligen kan man ha vinklad infästning så cykeln lutar lite vilket drar av några centimeter på x. Alltså köra en inredning för tex 5,5m i ett skåp som är 6,5-6,7, och få plats med cyklarna stående bakom på höjden.
Säkert inte enklare?

Foxis

Aktiv medlem
Nu till en helt annan fråga: Hur bekväma är ni med husbil att ställa er lite varstans / fricampa? Bland de jag diskuterat husbil med nyligen - både ägare och spekulanter - lyfts ofta känslan av att det är osäkert längs vägarna, och även i mindre städer som förr var ”säkra”. Numera anses en del mindre städer vara lika illa som att ställa bilen i Rinkeby tydligen.
De som yttrat detta präglas kanske av ett visst mått av ”det var bättre förr”, men jag förstår vad åsikterna baseras på.
Vad säger Happy? (Utan politik, tack!)

Azog

Aktiv medlem
Cool idéer med cykelgaragen. När jag drömmer om att inreda ett eget skåp är det oftast utdragbara skenor under en säng som poppar upp i huvudet. Färdigköpta lösningar med skenor är dyrt men svårt coolt. Men. Skulle man inte lika gärna kunna ha cyklarna hängande på väggfästen? Då försvinner x centimeter på längden ända upp i tak (x = cykelns höjd från golv till ovansida sadel). Möjligen kan man ha vinklad infästning så cykeln lutar lite vilket drar av några centimeter på x. Alltså köra en inredning för tex 5,5m i ett skåp som är 6,5-6,7, och få plats med cyklarna stående bakom på höjden.
Säkert inte enklare?

Hade jag inte varit för lång för att få ståhöjd under sängen hade jag valt en sån.

Azog

Aktiv medlem
Nu till en helt annan fråga: Hur bekväma är ni med husbil att ställa er lite varstans / fricampa? Bland de jag diskuterat husbil med nyligen - både ägare och spekulanter - lyfts ofta känslan av att det är osäkert längs vägarna, och även i mindre städer som förr var ”säkra”. Numera anses en del mindre städer vara lika illa som att ställa bilen i Rinkeby tydligen.
De som yttrat detta präglas kanske av ett visst mått av ”det var bättre förr”, men jag förstår vad åsikterna baseras på.
Vad säger Happy? (Utan politik, tack!)
Jag fricampar nästan alltid och även i städer och längs vägar.

Norrköping har vi stått i en del, tex. På gatan utanför våra vänner som bor i lägenhet. Hur lugnt som helst.

Med det sagt så kan man ju välja var i en stad man står och på vilka p-platser.

skier

Aktiv medlem
En sån här blir nog min nästa husbil:

Höj- och sänkbar säng som är full längd och stor dusch. Nackdelen är att den blir 40cm längre och 25 cm högre än den jag har nu, men hjulbasen är samma så jag tror inte det märks så mycket. Säng på tvären blir alltid lite för kort om man är lång tyvärr.

För att cykeln ska få plats under sängen med bakhjulet kvar behövs 100cm höjd och 160cm längd ungefär (med dropper post). Jag har mina ståendes med båda hjulen avplockade på en platta på hjul. Funkar bra men tar förstås några minuter att packa ihop.

Foxis

Aktiv medlem
De flesta vans som inte bygga på Mercedes verkar vara framhjulsdrivna. (Och Mercedes har jag inte hittat någon med bra planslösning för 2+2).
Ni som kör året runt, funkar framhjulsdrivet i snö? Jag vet att det funkar hyfsat med personbil , men tänker att en lastad van är skillnad…?

Azog

Aktiv medlem
De flesta vans som inte bygga på Mercedes verkar vara framhjulsdrivna. (Och Mercedes har jag inte hittat någon med bra planslösning för 2+2).
Ni som kör året runt, funkar framhjulsdrivet i snö? Jag vet att det funkar hyfsat med personbil , men tänker att en lastad van är skillnad…?
Vi har inte haft problem hittills i alla fall.

Blev svettig i vintras när vi hamnade på en liten grusväg med blankis i några mil (tack google), men det gick fint det med.

Jag upplever den som tryggare i dåligt väglag än de personbilar jag haft. Men konsekvenserna kan ju bli jobbigare om det väl skiter sig. Det är jobbigt att putta upp tre ton från diket.

Visst lär väl fyrhjulsdrift öka framkomligheten lite, men vet du inte med dig att du har stora behov av det regelbundet så hade inte jag varit orolig i alla fall.

Cpt01

Medlem
Jag hade helt glömt bort att jag skapat denna tråd - kul att se att den lever!

Hur gick det för mig då? Hösten 2019 blev det efter många besök till återförsäljare för att kolla utbudet, till slut en ny Sunlight V66, byggd på en Citroën Jumper. https://www.sunlight.de/en/models/v-66-8/

Två långbäddar i bak + 1 sovplats om dinetten bäddas ner(och man inte är längre än ca 160cm samt man har dynor som passar).

Markis, solceller, automatiskt omslag mellan gasflaskor m.m.

Plats för 3st cyklar i garaget(på bilden slarvigt lastat och utan att ta av pedaler, därav knappt två cyklar) har byggt in ett hyllsystem för att effektivisera lastning av grill, pizzaugn, färskvatten slang(hett tips till alla med husbil/vagn, ha med egen slang), 230V kabel m.m.

Förra sommaren åkte vi tre framgångsrikt till Åre och Järvsö, var ute själv i tre veckor till olika ställen. Nästa vecka bär det av igen.

Bilagor

• 20210715_184734.jpg
    20210715_184734.jpg
    712.8 KB · Besök: 60
  • 20210716_191640.jpg
    20210716_191640.jpg
    555.1 KB · Besök: 61

SIE

Aktiv medlem
Vi har en 5 år gammal VW California som enda bil sedan några månader tillbaks. Bor i storstad och har endast en parkeringsplats, ”behöver” endast vardagsbil till storhandlingar och andra bekvämligheter. Helförsäkring 700/mån, skatt 3600/år (dvs ingen malus på 18.000/år som årets modeller) vilket är ok.
Fin sovkomfort för 3, cyklarna får man låsa fast med kätting på utsidan. Nackdelen är att den kostade som en mindre sommarstuga men de sägs hålla värdet ok, för att vara en bil alltså.
Vi är noviser på bilcamping, jag hör gärna fler åsikter om fricamping då vi hittills har played it safe och hållit oss till (mindre) campingplatser.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer