Vilka tar sig runt i husbil?

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har funderat på en sak ganska länge och även om jag inser att det är dumt förstår jag inte varför.

Som husbilar är byggda verkar de vara väldigt utsatta för fukt. Dels leder rörelser i chassit och väder och vind till att tak- och väggpaneler börjar läcka i skarvarna. Dels leder konstruktionen med helt täta inner- och ytterväggar till att fukt som kommer in genom sprickor, skruvhål mm inte kommer ut. Det får mig att tänka:

Varför inte göra som med alla andra hus (som kan röra sig betänkligt utan problem) och bygga en inre diffusionsspärr, isolering, difussionsöppen men vattentät yttre del och sedan ett skal med luftspalt emellan. Har man luftspalt vid väggar och tak får man en lite bredare och högre bil men i övrigt inga förluster. Kanske något högre vikt men det kan verkligen inte handla om mycket. Eventuellt stänk från vägen skulle kunna vara ett problem men bör gå att lösa med någon form av sockel och sedan typ tyvek som tar lite vatten. Det skulle innebära en mycket mer resilient husbil? Jag förstår att fabrikerna tjänar på snabbbyggda sandwishelement men vad hindrar mig att köpa en gammal husbil och bygga om enligt ovan? (Utöver tid, kunskap och pengar såklart ;) )

Jag har funderat på en sak ganska länge och även om jag inser att det är dumt förstår jag inte varför.

Som husbilar är byggda verkar de vara väldigt utsatta för fukt. Dels leder rörelser i chassit och väder och vind till att tak- och väggpaneler börjar läcka i skarvarna. Dels leder konstruktionen med helt täta inner- och ytterväggar till att fukt som kommer in genom sprickor, skruvhål mm inte kommer ut. Det får mig att tänka:

Varför inte göra som med alla andra hus (som kan röra sig betänkligt utan problem) och bygga en inre diffusionsspärr, isolering, difussionsöppen men vattentät yttre del och sedan ett skal med luftspalt emellan. Har man luftspalt vid väggar och tak får man en lite bredare och högre bil men i övrigt inga förluster. Kanske något högre vikt men det kan verkligen inte handla om mycket. Eventuellt stänk från vägen skulle kunna vara ett problem men bör gå att lösa med någon form av sockel och sedan typ tyvek som tar lite vatten. Det skulle innebära en mycket mer resilient husbil? Jag förstår att fabrikerna tjänar på snabbbyggda sandwishelement men vad hindrar mig att köpa en gammal husbil och bygga om enligt ovan? (Utöver tid, kunskap och pengar såklart ;)
Blir inte sandwichväggarna ”självstagande/-bärande” medan ditt förslag kräver stomme?
Kolfiberstomme av återanvända cykelramar tror jag skulle kunna bli Happykorrekt 😁

Octagon

Aktiv medlem

Varför inte göra som med alla andra hus (som kan röra sig betänkligt utan problem) och bygga en inre diffusionsspärr, isolering, difussionsöppen men vattentät yttre del och sedan ett skal med luftspalt emellan. Har man luftspalt vid väggar och tak får man en lite bredare och högre bil men i övrigt inga förluster. Kanske något högre vikt men det kan verkligen inte handla om mycket. Eventuellt stänk från vägen skulle kunna vara ett problem men bör gå att lösa med någon form av sockel och sedan typ tyvek som tar lite vatten. Det skulle innebära en mycket mer resilient husbil? Jag förstår att fabrikerna tjänar på snabbbyggda sandwishelement men vad hindrar mig att köpa en gammal husbil och bygga om enligt ovan? (Utöver tid, kunskap och pengar såklart ;) )
Ett modernt hus där man stänger av värmen möglar ganska omgående. Fukt i gamla husbilar kommer utifrån, ungefär som ett läckande tak. Om du vill slippa fukt är det bättre att du går igenom bilen och tätar alla skarvar och genomföringar med ny butyl, det är både enkelt och billigt men tar lite tid. Inbygda träreglar är ju lite läskiga, men det finns ju rätt många bilar som är mest sandwich och inte så mycket reglar, även min gamla Euramobil från -99 är byggd på det viset.

Maakus

Aktiv medlem
Ps. Kolfiberhusbil vore något!:D

Vi byggde ett kolfiber/glasfiber skåp och gjorde en ambulans av en XC90.
Väger 120kg utan inredning. Ring och fråga Nilsson om dom har en B-stock över :) ?
Amb-XC90-galleri-3.jpg

Om du redan har en XC90, kanske du kan få ett bygg-kitt.
Du behöver en vinkelslip, en svets och massa lim.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Ett modernt hus där man stänger av värmen möglar ganska omgående. Fukt i gamla husbilar kommer utifrån, ungefär som ett läckande tak. Om du vill slippa fukt är det bättre att du går igenom bilen och tätar alla skarvar och genomföringar med ny butyl, det är både enkelt och billigt men tar lite tid. Inbygda träreglar är ju lite läskiga, men det finns ju rätt många bilar som är mest sandwich och inte så mycket reglar, även min gamla Euramobil från -99 är byggd på det viset.

Där har vi kanske svaret. Problemet är inte främst fukthantering inifrån utan otäthet utifrån?

Vi byggde ett kolfiber/glasfiber skåp och gjorde en ambulans av en XC90.
Väger 120kg utan inredning. Ring och fråga Nilsson om dom har en B-stock över :) ?
Amb-XC90-galleri-3.jpg

Om du redan har en XC90, kanske du kan få ett bygg-kitt.
Du behöver en vinkelslip, en svets och massa lim.

Har tittat en del på den och funderat för det hade blivit ballt :) men då kan man ju lika gärna köra med tält. Sedan är det ju det där med besiktning. Samma sak om man kapar upp taket på en nyare vw buss etc. Jäkla djungel.

Maakus

Aktiv medlem
Där har vi kanske svaret. Problemet är inte främst fukthantering inifrån utan otäthet utifrån?

Har tittat en del på den och funderat för det hade blivit ballt :) men då kan man ju lika gärna köra med tält. Sedan är det ju det där med besiktning. Samma sak om man kapar upp taket på en nyare vw buss etc. Jäkla djungel.

Ja, jag kommer inte ihåg hur dom klassar om den.

Finns ju föregångaren också :)
Dyr och många mil dock :(

Jonatan F

Aktiv medlem
Ja, jag kommer inte ihåg hur dom klassar om den.

Finns ju föregångaren också :)
Dyr och många mil dock :(

Ja, har tänkt länge att jag ska kolla det där. Vore ju kul att bygga om bodelen på en existerande husbil. Mindre anpassat efter 2-barnfamilj på sommarsemester på Öland och mer anpassat för äventyr i naturen. Men svårt att hitta info om besiktning.

Ja, otroligt många mil!! Fördelen med gamla mögliga husbilar är att de ofta har 10-15 tusen mil även när de är nästan 40 år gamla.

Azog

Aktiv medlem
Visa bilaga 500514

Räknas min caddy maxi som husbil? Den rymmer ju allt det viktigaste... Cykel och säng.
Har monterat mörkläggningsgardin sedan bilden togs.
Klart! Åtminstone vanlife-communityt är väldigt inkluderande. Man är välkommen i gänget med ett bagage på en 745a också.

Själv kör jag plåtis (pössl summit). Med cyklarna bak apropå en tidigare fråga.

Det hade varit gött med ett garage som är så stort att det får plats med cyklar inuti, men ur alla andra perspektiv så är det grymt med en husbil som går att både köra och parkera med.

Jonatan F

Aktiv medlem
Klart! Åtminstone vanlife-communityt är väldigt inkluderande. Man är välkommen i gänget med ett bagage på en 745a också.

Själv kör jag plåtis (pössl summit). Med cyklarna bak apropå en tidigare fråga.

Det hade varit gött med ett garage som är så stort att det får plats med cyklar inuti, men ur alla andra perspektiv så är det grymt med en husbil som går att både köra och parkera med.

Drömbil! Den dagen vi inte lever på studentekonomi villhöver man en sådan!

Octagon

Aktiv medlem
Ja, har tänkt länge att jag ska kolla det där. Vore ju kul att bygga om bodelen på en existerande husbil. Mindre anpassat efter 2-barnfamilj på sommarsemester på Öland och mer anpassat för äventyr i naturen. Men svårt att hitta info om besiktning.

Ja, otroligt många mil!! Fördelen med gamla mögliga husbilar är att de ofta har 10-15 tusen mil även när de är nästan 40 år gamla.
På vilket sätt behöver den byggas om? I vår Euramobil från -99 får man in 4-5 cyklar i garaget beroende på hur man packar, men då tappar man en sängplats. Dessutom får DH hjälmar mm till 4 pers under soffan utan att inkräkta på boytan. Det som är dåligt jämfört mot en plåtis är att den är ful på bild, hög, törstig, obekväm och bullrig att åka i baksätet och att bodelsdörren är så liten att man inte får så bra outdoorkänsla.

Tyvärr verkar det där med stort garage vara ett lite nyare påfund (nåja ,-99 fanns det ju), så om du köper en riktigt gammal bil kanske det måste byggas om där? Men om man hittar en där köket inte är längst bak borde det ju inte vara så knepigt att offra nån sittgrupp och ordna förvaring.

Byggde själv om en plåtis förra året och det var nog något av det roligare jag gjort. En enkel lösning för cyklar skulle ju kunna vara att ha dem inne när man kör och ute när man sover, så slipper man offra alltför mycket yta i bodelen. Om du ger dig in på plåtisbygge och har några frågor och funderingar så hjälper jag gärna till med det lilla jag lärt mig under vägen :).

Jonatan F

Aktiv medlem
På vilket sätt behöver den byggas om? I vår Euramobil från -99 får man in 4-5 cyklar i garaget beroende på hur man packar, men då tappar man en sängplats. Dessutom får DH hjälmar mm till 4 pers under soffan utan att inkräkta på boytan. Det som är dåligt jämfört mot en plåtis är att den är ful på bild, hög, törstig, obekväm och bullrig att åka i baksätet och att bodelsdörren är så liten att man inte får så bra outdoorkänsla.

Tyvärr verkar det där med stort garage vara ett lite nyare påfund (nåja ,-99 fanns det ju), så om du köper en riktigt gammal bil kanske det måste byggas om där? Men om man hittar en där köket inte är längst bak borde det ju inte vara så knepigt att offra nån sittgrupp och ordna förvaring.

Precis - de jag kollar på är lite äldre. Och så är det ju kul att klura på ett projekt. Jag har ju ingen aning var vi landar efter min fru tagit examen och vilka resurser man har men nyare bilar är ju just nu väldigt dyra och såvitt jag förstår verkar de inte ha så mycket färre problem att servicekostnader etc. Täcker upp för skillnaden från en äldre. 92-99 verkar ha en rimligare prisbild. Men jag vet ju 0 i frågan och det är inte en fråga än på några år :) spenderar mellantiden med att låna och hyra olika modeller och testa vad vi gillar. :)

ooms

Aktiv medlem
Det vore intressant med en jämförelse av driftskostnader husbil vs husvagn. Husbil bör ju vara avsevärt dyrare, både i försäkring, skatt, service, osv. Bör väl handla om flera tusenlappar om året?
Allt för att folk inte kan backa med släp längre...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det vore intressant med en jämförelse av driftskostnader husbil vs husvagn. Husbil bör ju vara avsevärt dyrare, både i försäkring, skatt, service, osv. Bör väl handla om flera tusenlappar om året?

Eller 40km/h i fart.
Husbil är betydligt smidigare oftast, men en nackdel är att man alltid måste packa om man ska köra en bit, vagnen kan man låta stå kvar.

Jonatan F

Aktiv medlem

Man ska resa väldigt mycket innan det är billigare med husbil än hotell :)

Azog

Aktiv medlem
De är bra på olika saker. Men ja, husvagn är betydligt billigare.

Husvagn är grymt om man ska stå på samma camping flera dagar i rad. Mycket plats och man kan ta bilen till eventuella närliggande utflyktsmål.

Husbil är grymt om man kör runt. Bara att starta och köra om man inte spritt ut sina prylar för mycket. Även klart smidigare om man ska fricampa. Visserligen går det bra att stå i skogen med husvagn också, men klart mindre smidigt att vända om man kommer till en oväntad bom eller något.

Edit: Man kan också använda husbilen som bil till vardags om man inte har för stor.

ooms

Aktiv medlem

Husvagn är grymt om man ska stå på samma camping flera dagar i rad. Mycket plats och man kan ta bilen till eventuella närliggande utflyktsmål.

Husbil är grymt om man kör runt. Bara att starta och köra om man inte spritt ut sina prylar för mycket. Även klart smidigare om man ska fricampa. Visserligen går det bra att stå i skogen med husvagn också, men klart mindre smidigt att vända om man kommer till en oväntad bom eller något.

Edit: Man kan också använda husbilen som bil till vardags om man inte har för stor.
Ja, det är ju mina tankar också, att står du en natt på varje ställe utan behov att ta dig runt så är husbil bra. Men så fort man ska iväg på en dagsutflykt eller bara iväg nånstans på kvällen blir det ju bök. Och som du säger, oftast mer utrymme i en husvagn.

Azog

Aktiv medlem
Ja, det är ju mina tankar också, att står du en natt på varje ställe utan behov att ta dig runt så är husbil bra. Men så fort man ska iväg på en dagsutflykt eller bara iväg nånstans på kvällen blir det ju bök. Och som du säger, oftast mer utrymme i en husvagn.
Det blir bök om man står en vecka på en camping och ska packa ner utemöbler och leksaker och allt för att åka och handla.

Men jag har faktiskt inte upplevt något bök. Vilket jag trodde att jag skulle göra. Rörelsemönstret blir ett annat. Står knappt på camping om jag inte behöver tömma eller fylla vatten, står någon eller några dagar på samma ställe och sen åker vidare, stannar oftast på fina ställen vid sjöar eller fjäll utan sällskap, ibland om jag är på väg långt bort vid en p-plats någonstans för att sova och sen åka vidare på morgonen. Ska jag på utflykt så står jag helt enkelt vid målet om jag inte ska vidare sen.

Octagon

Aktiv medlem
Fördel med husbilen är att det går snabbare att komma iväg och att man kan stå nästan var som helst när man bara ska stanna en natt eller stanna och laga lunch plus att alla cyklar kan åka inne för minskad stöldrisk. Men sommartid använder vi ändå oftast tält, skönt att slippa vara instängd. Men när man hälsar på släkt som inte bor mitt i skogen är det bra mycket enklare att husbila på parkeringen än att tälta på balkongen....

atorger

Aktiv medlem
Jag kör runt med en husbil, en plåtis från 2003 som är 5,7 meter. Jag tycker det är en hyfsat optimal bil och väldigt trevligt tillbehör för cykel. Den är tillräckligt stor för att ha alla bekvämligheter, ståhöjd, toalett, värmare och dusch, säng alltid tillgänglig (om det inte ligger en cykel på den), kylskåp osv, men tillräckligt liten att man kan stå i en vanlig P-ruta, och kan köra omkring lite här och var, mycket ute på grusvägar och kör. Har den ofta som bas när jag är ute och gruscyklar eller landsvägscyklar någonstans. Vi står i stort sett aldrig på en camping, utan fricampar nästan alltid. Det är nog knepigare i södra Sverige, men här i norr finns det utrymme.

Nackdelen med husbilar är att de är svindyra. Ska man få nåt vettigt begagnat med någorlunda standard så får man lägga ut 200 kkr ungefär. Är man händig kan man bygga nåt eget custom från en billig beggad skåpbil. Äldre husbilar är lite som hemmabyggen i alla fall, ganska mycket knepigheter och små designmissar. Ett exempel på våran är att om man har bakfönstret öppet och drar upp skjutdörren så slår man sönder bakfönstret, och för att "lösa" det problemet har tillverkaren sågat av handtagen till en stump så man ska komma ihåg att inte öppna det.

Tittar man på husbilar som är byggda de senaste åren så är det mycket bättre byggt, mindre såna fulhack och bättre integrerat allting. Men då kostar de kanske 600 kkr då istället, och man får inte fler funktioner än en beggad för 200, men bara snyggare gjort och bättre kvalitet, och sannolikt bättre bil också. Det är en del buller när man ligger och blåser på 110 på motorvägen med denna. Men det går utan problem, plåtisar är rätt bra att köra med, medan äldre boxiga husbilar inte är så kul på snabba vägar.

Service är dyrt också. Har precis idag inne bilen på service och kamremsbyte, 11 kkr kommer det gå på. För ett par år sedan var ett hjullager slut, 15 kkr kostade det att byta. Så särskilt billigt är det inte... men haft väldigt mycket glädje av den.

Skulle jag köpa en ny idag skulle jag nog gå upp på 5,99 meter. 5,7-metersbilmodellen har försvunnit så det är 5,4 och 6 eller 6,4 man har att välja på, och av dessa tror jag 6 är lagom. Man kommer då inte riktigt rymmas i en P-ruta, men i norrland är inte trafikvakterna så nitiska så det gör inget om man sticker ut lite. Måste man rymmas på en P-ruta så är det 5,4 som gäller.

Här en bild från en fricamping-natt för ett par veckor sedan. Vi gör ofta små utflykter lokalt för att softa bara en dag eller så, lite som sommarstugeersättning.

signal-2021-06-30-155421.jpeg

Senast ändrad:

mamme1

Aktiv medlem

Det finns ju några olika lösningar på kvalet husbil/husvagn...

Bilagor

• towing-car-behind.jpg
    towing-car-behind.jpg
    62.3 KB · Besök: 23
  • felk-gypsy-trailer-attached-motorhome-rear.jpg
    felk-gypsy-trailer-attached-motorhome-rear.jpg
    302.1 KB · Besök: 24
  • RV-TIPS-SMART-CAR-696x462.jpg
    RV-TIPS-SMART-CAR-696x462.jpg
    57.4 KB · Besök: 23

atorger

Aktiv medlem
Inte så säker på det.
Flera jag känner har fått mer betalt för sin gamla husbil när de bytt in den än ved det betalade för den som ny.
Ja, husbil har ökat kraftigt i popularitet så priserna har stigit.

Men bränslet är inte gratis och servicen är dyr. Vissa servar sina bilar själv för att hålla ner den kostnaden. Hursomhelst, har man tajt om pengar så är husbil från den här sidan årtusendet inte så bra grej.

Hotellnätter eller husvagn är en billigare lösning i de flesta fall. Men då har man inte en husbil. Uppskattar man de fördelar och känslan av frihet husbilen ger, då är det mycket värt.

Billigast är det ändå att stanna hemma.

Foxis

Aktiv medlem
Inte så säker på det.
Flera jag känner har fått mer betalt för sin gamla husbil när de bytt in den än ved det betalade för den som ny.
Det måste vara rejäla undantag. Så som begagnatutbudet ser ut (även nu under pandemi), har jag extremt svårt att tro att man får mer än nypris för en beggad husbil.

Tomaso

Aktiv medlem
Det finns ju några olika lösningar på kvalet husbil/husvagn...
Jag har en arbetskamrat som tyckte jag skulle köpa en husbil istället för en vagn. Jag motiverade mitt val (husvagn) för honom då han helt spontant kontrade med att bilen kan jag ha på ett släp efter husbilen.
Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att ha en husbil med släp är om jag håller på med motorsport.

atorger

Aktiv medlem
Det måste vara rejäla undantag. Så som begagnatutbudet ser ut (även nu under pandemi), har jag extremt svårt att tro att man får mer än nypris för en beggad husbil.
Inte mer än nypris, det handlar om begagnade bilar. Om man köpt en begagnad husbil i rätt läge så har det gått att använda den en tid och sen ändå sälja den till ett högre pris än man köpte den för. Jag har dock inte koll på hur marknaden ser ut precis just nu.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Jag har en arbetskamrat som tyckte jag skulle köpa en husbil istället för en vagn. Jag motiverade mitt val (husvagn) för honom då han helt spontant kontrade med att bilen kan jag ha på ett släp efter husbilen.
Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att ha en husbil med släp är om jag håller på med motorsport.
Inte om det såg ut så här heller?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer