Vilka tar sig runt i husbil?

Jonatan F

Aktiv medlem
(Lite överspelat nu kanske men: Angående mitt uttalande om hotellnätter så avsåg jag någon riksorganisations beräkning att husbil kostar ca 40 kkr per år inkl allt. Men har man husbilen som enda bil kan man ju räkna av en del från ordinarie bilkostnad så det är en bra poäng. Mest jag som försöker försvara att jag inte just nu har råd med husbil :) )

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Nu till en helt annan fråga: Hur bekväma är ni med husbil att ställa er lite varstans / fricampa? Bland de jag diskuterat husbil med nyligen - både ägare och spekulanter - lyfts ofta känslan av att det är osäkert längs vägarna, och även i mindre städer som förr var ”säkra”. Numera anses en del mindre städer vara lika illa som att ställa bilen i Rinkeby tydligen.
De som yttrat detta präglas kanske av ett visst mått av ”det var bättre förr”, men jag förstår vad åsikterna baseras på.
Vad säger Happy? (Utan politik, tack!)

Allt jag kunnat hitta säger att upplevd otrygghet ökat och faktiska våldsbrott (exklusive gängskjutningar) minskar. Så gick det förr lär det gå nu :) Det lilla jag fri-campat i bil har jag ställt mig ute på småvägar i skogen. Tänker som när jag tältar. Om någon vill bråka finns det lättare sätt än att ge sig ut i skogen och försöka hitta en husbil.

Nu till en helt annan fråga: Hur bekväma är ni med husbil att ställa er lite varstans / fricampa? Bland de jag diskuterat husbil med nyligen - både ägare och spekulanter - lyfts ofta känslan av att det är osäkert längs vägarna, och även i mindre städer som förr var ”säkra”. Numera anses en del mindre städer vara lika illa som att ställa bilen i Rinkeby tydligen.
De som yttrat detta präglas kanske av ett visst mått av ”det var bättre förr”, men jag förstår vad åsikterna baseras på.
Vad säger Happy? (Utan politik, tack!)
Jag fricampar oftast ute i naturen och där är det ju så klart sällan problem. I stadsmiljö har jag hittills bara blivit störd av gnälliga (ofta äldre) män med komplex över att de aldrig kom in på polishögskolan. Jag tror de flesta tänker efter både en och två gånger innan de ger sig på en bil med folk i.

IM

Aktiv medlem
Som boendes på Öland sisådär 3/4 av året är den lätt indignerade synen på vilka som kör runt med husbil (tillika placerar dom på såväl uppställningsplatser som på icke uppställningsplatser) att det rör sig om äldre män med dålig syn och känsla för trafikrytm, samt äkta hälfter på passagerarsätet. Inte helt sällan kompletteras brytningsfelet med en kraftigt tilltagen mage och en halvliggande körstil. Exempelvis som geniet jag mötte imorse, som med bibehållen ögonkontakt vägrade hålla ut det minsta utan tvingade mig och min tre månader gamla valp och hastigt och olustigt avvika från den vägren (inte körbana) där vi koppeltränade.

Eller den icke obetydliga andel husbilar, inte sällan med hyfsade till helt ok hojjar baktill, som stryker min vänstra sida under landsvägspassen.

Och då är ändå min inställning rena rama hyllningskören i jämförelse med de två grannar som avhandlades ämnet med mig häromdagen.

Jag antar att min poäng är att vi behöver fler cyklister som kör husbil - med tanke på hur vana vi är att hantera potentiella konflikter i trafiken och skogen. 👍

Foxis

Aktiv medlem
Vi kollar vidare och det är inte lätt om man vill förvara cyklar i garage utan att köpa en gigantisk bil.
Frågor till er med erfarenhet:
-Brukar ni tvärställa styren / lossa på styren? Hur ofta vågar/vill man göra det innan man sliter ut gängorna i frustration?

- Kan man hyra förvaring i Åre/Järvsö? Har faktiskt aldrig frågat då vi bott så att förvaring ingår.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Vi har en VW californa ocean. Funkar super för oss. Inte större än en vanlig transporter så lätt att rymmas i parkeringar och gator. Vi är 4 i familjen. Två sover uppe, två nere. Har ett cykelställ från thule som man hänger på bakluckan. Tar 4 cyklar, men vi har bara två just nu. Funkar bra för oss. Egentligen tror jag Beach är bättre än Ocean, men sambon gillade Ocean bättre.

Foxis

Aktiv medlem
Vi har en VW californa ocean. Funkar super för oss. Inte större än en vanlig transporter så lätt att rymmas i parkeringar och gator. Vi är 4 i familjen. Två sover uppe, två nere. Har ett cykelställ från thule som man hänger på bakluckan. Tar 4 cyklar, men vi har bara två just nu. Funkar bra för oss. Egentligen tror jag Beach är bättre än Ocean, men sambon gillade Ocean bättre.
Vad hänger ni för cyklar på? Vi är just i debatten ”behöver man gömma cyklarna i garage”… :)

skier

Aktiv medlem
Åker man iväg bara för att cykla skulle jag tycka det var ok att ha cyklarna utanpå, inte så mycket besvär att ha med en kätting och låsa fast dem I bilen på natten. För mig som oftast är ute 2-3 veckor och cyklar 4-5 dagar av den tiden är det skönt att ha dem inne i bilen och slippa låsa cyklar varje kväll.

Värdet på cyklarna tror jag inte har så stor betydelse, det mesta blir stulet om tillfället är rätt.

jonte987

Aktiv medlem
Det vanligaste verkar vara att plocka av framhjulet. Jag är inte riktigt glad för det men annars verkar man hamna på 6.4mm.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Alltså om man bara är två går det ju utmärkt att helt enkelt sova på ovanvåningen och ha cyklarna inne i bilen. Man kan låsa fast dem rätt bra på utsidan på cykelstället. Om jag hade en dyr cykel skulle jag inte lämna den låst på utsidan av bilen om jag tog en heldagspromenad. Ha den låst på cykelstället när jag sov i bilen känns ju helt lugnt. Om de kan bryta sönder en kätting eller liknande för att få loss cykeln kan de ju lika gärna bryta sönder bilen.

Vi har inga uppenbart stöldbegärliga cyklar. Värdet spelarminder roll tror jag. som någon sade ovan så blir saker stulna om tillfälle ges. Å andra sidan verkar det som att vissa uppenbart dyra märken oftare blir stulna än mindre kända. Tänker att Specialized bland annat.

Vad gäller stöldsäkerhet tror jag det spelar rätt stor roll var man ställer bilen med cyklarna i.

IM

Aktiv medlem
När jag kör med cyklar så cykelställ bakpå bilen och ställer ifrån mig bilen försöker jag i möjligaste mån backa bilen mot en vägg/träd/bergssida eller motsvarande vilket jag känner mig trygg med.

Jag tycker mig ha sett olika former av skåp som kan fästas bakpå husvagnar och husbilar där exempelvis cyklar kan förvaras inlåsta.

Bsk

Aktiv medlem
Vi kollar vidare och det är inte lätt om man vill förvara cyklar i garage utan att köpa en gigantisk bil.
Frågor till er med erfarenhet:
-Brukar ni tvärställa styren / lossa på styren? Hur ofta vågar/vill man göra det innan man sliter ut gängorna i frustration?

- Kan man hyra förvaring i Åre/Järvsö? Har faktiskt aldrig frågat då vi bott så att förvaring ingår.
Hur många cyklar, åkande/sovande handlar det om?

Lejon

Aktiv medlem
Vad hänger ni för cyklar på? Vi är just i debatten ”behöver man gömma cyklarna i garage”… :)
Min fru säger i och för sig att jag inte ens har en husbil - men det har jag visst det!!!! -och jag har cykeln i bilen. Känns som många redan sagt tveksamt att ha skapligt fina cyklar utanpå bilen.

Bilagor

• AE0BA6E1-6D44-4441-8F6D-27900529361C.jpeg
    AE0BA6E1-6D44-4441-8F6D-27900529361C.jpeg
    563.9 KB · Besök: 82

Foxis

Aktiv medlem
Nu korspostar jag skamlöst. :)
Husbilsrelaterad fråga:

IM

Aktiv medlem

Med tanke på hur duktiga vi cyklister är att uppträda i och respektera naturen (nix, ingen ironi de flesta av oss är fantastiska i detta avseende) förefaller det önskvärt att fler av oss är med och bidrar till en bättre kultur även på detta område.

fhloston

Aktiv medlem

Med tanke på hur duktiga vi cyklister är att uppträda i och respektera naturen (nix, ingen ironi de flesta av oss är fantastiska i detta avseende) förefaller det önskvärt att fler av oss är med och bidrar till en bättre kultur även på detta område.

Relaterat till det, men också en fråga jag funderat på.

Jag tror aldrig jag sett en svenskregistrerad terräng-husbil, och det är ju egentligen inte så konstigt, det är väl ganska få ställen där man faktiskt har nytta av en sådan i Sverige (terrängkörningslag etc).
Men europeiska sådana ser man ganska ofta, företrädesvis tyska. Och rejäla sådana.
Varför har de sådana? Har de nytta av sådana hemma? Eller är det en sån där "image"-grej?

Screenshot_20210730-094531.png

andreasjoh

Aktiv medlem

Jag tror aldrig jag sett en svenskregistrerad terräng-husbil, och det är ju egentligen inte så konstigt, det är väl ganska få ställen där man faktiskt har nytta av en sådan i Sverige (terrängkörningslag etc).
Men europeiska sådana ser man ganska ofta, företrädesvis tyska. Och rejäla sådana.
Varför har de sådana? Har de nytta av sådana hemma? Eller är det en sån där "image"-grej?

Visa bilaga 503385

Tyskarna har väl ingen allemansrätt? Nog mest preppers som har såna inför krig och zoombis 😁

Var i spanien och körde enduro. Där verkar man få köra var man vill i terrängen så där skulle de passa att ha en sån

ooms

Aktiv medlem

Visa bilaga 503385
Jag tycker rätt ofta att man även i Sverige ser både husbilar och husvagnar som ”vildcampar” olagligt, dvs har kört i terrängen för att parkera. S.k. vildcamping är ju bara tillåtet ”i omedelbar anslutning till väg”, och med det brukar anses max 5 meter ifrån vägen. Rätt ofta man ser de stå bra mycket längre ut än så.

SIE

Aktiv medlem
Jag tycker rätt ofta att man även i Sverige ser både husbilar och husvagnar som ”vildcampar” olagligt, dvs har kört i terrängen för att parkera. S.k. vildcamping är ju bara tillåtet ”i omedelbar anslutning till väg”, och med det brukar anses max 5 meter ifrån vägen. Rätt ofta man ser de stå bra mycket längre ut än så.
Jag antog att parkeringsförbud i terräng även avsedde gräs/grusplätten precis jämte vägen. Har gärna fel i det avseendet isf!

Jonatan F

Aktiv medlem

Visa bilaga 503385

Såg ett ungt tyskt par köra runt i ett gigantisk, oidentifierat militärfordon när jag var i Idre-området förra året. Typ terränglastbil med skåp där bak. De höll på att inte ta sig ut från parkeringen vid naturreservatet vi var vid (minns inte vilket). Tänk 1,5 m höga terränghjul, bilen hög som ett hus och lång, förmodligen någon mil spec militär motor som kan drivas på bananskal vid behov men drar 2-3 liter milen. Det var respektingivande och totalt meningslöst. Kan bara tänka mig hur hemskt det måste ha varit att köra upp den på asfaltvägar från Tyskland!

På de sämsta vägar jag kört har det alltid stått en Fiat-husbil från 80-talet med bakhjulsdrift och motoreffekt som en bättre elcykel.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
På Omberg har jag märkt en stark trend med oftast unga tyska hippie turister (en och annan holländare också) som ställer husbilarna på de flesta av utsiktsplatserna uppe på "berget" och sover över. I min nyfikenhet så undrar jag hur länge det kommer vara ok (att ockupera utsiktsplatserna) men det är väl allemansrätt. VW californa definitivt en av de populärare eller VW överhuvudtaget. Undrar varifrån tyskarna får sina semestertips då de beter sig ganska annorlunda mot de svenska husbilsägarna, kanske någon tysk variant av "Semestertips för hippies" men sannolikt reseforum, jag får googla. Svenskarna verkar dock generellt föredra större husbilar.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Såg ett ungt tyskt par köra runt i ett gigantisk, oidentifierat militärfordon när jag var i Idre-området förra året. Typ terränglastbil med skåp där bak. De höll på att inte ta sig ut från parkeringen vid naturreservatet vi var vid (minns inte vilket). Tänk 1,5 m höga terränghjul, bilen hög som ett hus och lång, förmodligen någon mil spec militär motor som kan drivas på bananskal vid behov men drar 2-3 liter milen. Det var respektingivande och totalt meningslöst. Kan bara tänka mig hur hemskt det måste ha varit att köra upp den på asfaltvägar från Tyskland!

På de sämsta vägar jag kört har det alltid stått en Fiat-husbil från 80-talet med bakhjulsdrift och motoreffekt som en bättre elcykel.

Inte ta sig ut från parkeringen 😄

Så var den TGB 30 jag körde i lumpen. Den tog sig fram över allt, men om man parkerade på en gräsmatta sjönk den ner några cm, och kunde vara svår att köra bort 😂

weldion

Aktiv medlem

Sett flera sådana husbilar och alla med tysk regplåt. Man undrar lite varför de har tänkt sig att åka typ skoterled till Nordkap. Följer man Europavägen, då går det fint med en vanlig ”konsumentbil”.

IM

Aktiv medlem
På Omberg har jag märkt en stark trend med oftast unga tyska hippie turister (en och annan holländare också) som ställer husbilarna på de flesta av utsiktsplatserna uppe på "berget" och sover över. I min nyfikenhet så undrar jag hur länge det kommer vara ok (att ockupera utsiktsplatserna) men det är väl allemansrätt. VW californa definitivt en av de populärare eller VW överhuvudtaget. Undrar varifrån tyskarna får sina semestertips då de beter sig ganska annorlunda mot de svenska husbilsägarna, kanske någon tysk variant av "Semestertips för hippies" men sannolikt reseforum, jag får googla. Svenskarna verkar dock generellt föredra större husbilar.
Nu är jag måhända dåligt påläst, men allemansrätten och motorfordon hör väl generellt sätt inte ihop? Nu handlar det kanske snarare om när, var och hur det är tillåtet att parkera? Oavsett vilket så är det ett beteende som är vanligt även på Öland. Personligen har jag inga större problem med det, givet att i) hänsyn tas till naturen samt att ii) det handlar om att sova över en natt. den som har för avsikt att slå upp förtält, utegrupp och Attefalls-hus kan med fördel göra det på någon väl vald camping istället.

Den eldrivna VW California (ID Buzz) som (kanske) kommer lanseras framgent är för övrigt väldigt intressant, som alternativ till eldriven husvagn inför pensioneringen. =)

SIE

Aktiv medlem
Typ denna som jag stötte på i finska Lappland för ca 2v sedan:

ooms

Aktiv medlem
Samma frågeställning går även att applicera på SUV-trenden.
Den tror jag mer handlar om att ”komma upp och se bättre”. För äldre herrar är det nog också en smidighet/rörlighetsfråga, enklare att komma i/ur en suv än en ”vanlig” låg bil. Varför yngre och medelålders kvinnor (som i många fall är drivande när familjer köper suv, iaf i min bekantskapskrets) väljer suv vet jag inte, men misstänker det förstnämnda.

Jonatan F

Aktiv medlem

Körde hyrd ”van” i Skottland 2019 Det var en ombyggd skåpbil som ett äldre hippiepar byggt av kasserade whiskytunnor och regnbågsfärgat tyg. Helt underbar resa men i Skottland stod det på väldigt många platser skyltar med ”no overnight parking”. Det var ett direkt resultat av vanlifers som inte skött sig.

Samma sak i år i glasskogens naturreservat utanför Arvika. Pratade med en snubbe som var från trakten och han sa att de haft problem med icke svenska turister som skitit i skogen och slängt skräp och fått sätta upp kedjor, skyltar och hinder i hela reservatet.

Just bajs är ju ett problem eftersom de små volkswagen bussarna inte har toalett… en mindre sanitär olägenhet.

Bilagor

• EBDFC7A5-660F-4501-BDA9-27B3869AB5E4.jpeg
    EBDFC7A5-660F-4501-BDA9-27B3869AB5E4.jpeg
    1.5 MB · Besök: 16
  • D58FA28D-BFF5-4EA4-A201-F5FE6043CFC7.png
    D58FA28D-BFF5-4EA4-A201-F5FE6043CFC7.png
    1 MB · Besök: 16

Foxis

Aktiv medlem
Apropå ovanstående inlägg; jag överhörde några som diskuterade husbil och hur det numera ”inte går att åka”. Argumenten var att det är svårt att få plats på campingar/ställplatser och att man blir bortjagad om man parkerar ute på landet.

Boomen av husbilar och camping överlag borde ju får viss effekt, men är ovanstående överdrivet…?

SIE

Aktiv medlem
Apropå ovanstående inlägg; jag överhörde några som diskuterade husbil och hur det numera ”inte går att åka”. Argumenten var att det är svårt att få plats på campingar/ställplatser och att man blir bortjagad om man parkerar ute på landet.

Boomen av husbilar och camping överlag borde ju får viss effekt, men är ovanstående överdrivet…?
Det beror nog på. Vi har bott på camping i Askersund, Härnösand (Smitingen), Haparanda (Seskarö) och t o m Pite Havsbad de senaste veckorna utan att uppleva någon direkt platsbrist. Å andra sidan är vi ofta välkomna att stå i den ofta mysigare och mindre uppbokade tältavdelningen då vi kör folkabuss.
Vill du däremot stå i två veckor med en fullstor husbil längs västkusten, på Öland, Gotland eller Österlen så kan jag dock tänka mig att det inte bara är att titta förbi och hoppas på en plats.

Foxis

Aktiv medlem
Det beror nog på. Vi har bott på camping i Askersund, Härnösand (Smitingen), Haparanda (Seskarö) och t o m Pite Havsbad de senaste veckorna utan att uppleva någon direkt platsbrist. Å andra sidan är vi ofta välkomna att stå i den ofta mysigare och mindre uppbokade tältavdelningen då vi kör folkabuss.
Vill du däremot stå i två veckor med en fullstor husbil längs västkusten, på Öland, Gotland eller Österlen så kan jag dock tänka mig att det inte bara är att titta förbi och hoppas på en plats.
Är det på grund av storleken eller att ni har en gullig bil? :)

skier

Aktiv medlem

Vissa fricampingplatser som vi varit på tidigare år har stängts av med stenar pga nedskräpning, men generellt tycker jag inte det är något problem att hitta ställplats.

Vi har precis kommit hem från 2v i Tyskland, Holland, Frankrike och det var bara två campingar på hela resan som var fulla trots att vi inte förbokade nåt. Vi bodde 1-3 nätter på varje ställe, mest på ställplats.

Park4night funkar bra för att hitta ställen att stå på, men man får förstås tänka lite själv oxå, vissa tycker det är helt ok att stå väldigt nära fast boende.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer