Vilka wattmätare finns det nuförtiden?

swmg

Aktiv medlem
För ett _antal_år sedan kändes det som man hade lite koll på wattmätare... köpte aldrig nån då men har börjat fundera igen..Men det borde ha hänt en del sen dess...? Då började precis pedalmätare komma...(vill heeeelst slippa byta pedaler då jag investerat i fina såna..men det skulle gå...)
Har två hojar, en med Shimano 105 och en med Tiagra, kör med spd pedaler (vill inte gå över till spd-sl). Vore kul att kunna flytta över mellan dem hyfsat enkelt men är ingen dealbreaker heller, behöver inte vara dubbelsidiga heller. Tidigare var jag sugen på en Stages eftersom de verkade hyfsat enkla och "billiga".. vore väldigt tacksam för tips på vad man kan kolla på idag. (Ska Google lite själv med ,?) [Edit: kom på att vevpartiet på den ena är Praxis, så det får nog bli pedalmätare antar jag..?]

Senast ändrad:
Lämplig tidpunkt att återkomma till ämnet eftersom från och med ungefär nu finns det både Garmin, Favero, Look och SRM, åtminstone, som pedaler i SPD-variant med moderna effektmätare.
Tycker pedalvariant är super just för att det är enkelt att flytta till vad man än cyklar på.

Jag har inte koll på detaljerna men sajter som dcrainmaker brukar ha allt man behöver veta och mer därtill.

Favero, look, garmin är väl dom intressanta på spd?
För lvg ändras q-faktorn för mycket för vissa, vet inte hur det ser ut på mtb/gravel

Se där ja, om det finns SPD pedalmätare så vore ju det rätt bra såklart, fanns tidigare bara SPD-SL ju. Såg att Garmin hade såna med, verkar finnas för drygt 5500:- ? Så ungefär samma pris som Favero (?) Aldrig hört talas om Favero, anses de vara lika bra eller bättre än Garmins?

Garmins Vector hade nog problem, men tror DCRainmaker är positivt inställd till Garmin Rally i alla versioner.

Tror sammanfattningen är att alla pedaler som säljs mäter tillräckligt bra och de enkelsidiga mätarna fungerar och ger rätt mätvärde för vänsterbenet men totaleffekt är oftast inte 2*vänster. Men med den reservationen är de bra med.

Sen är det lite olika lösningar för batteri och laddning. Garmin Rally kör med utbytbara knappcellsbatterier tror jag, medan många andra har laddning via kabel. Man får välja det som passar bäst.

Tror jag läste att det fortfarande är någon reservation för Looks pedaler som eventuellt har haft problem i serietillverkningsbatchen som DCRainmaker testat. De verkade dock seriösa att fixa det snabbt.

Efter en halv kvälls noggranna efterforskningar med googling på säkert en halv handfull sidor ? verkar Favero Assioma vara ett rejält alternativ... vart köper man dessa? Verkar mest hitta Spd-sl versionen?

Efter en halv kvälls noggranna efterforskningar med googling på säkert en halv handfull sidor ? verkar Favero Assioma vara ett rejält alternativ... vart köper man dessa? Verkar mest hitta Spd-sl versionen?
Det är en ny produkt som verkar slutsåld på många ställen. Cykelcity säljer bara i butik enligt länken ovan men finns nog inte i lager än.

Jag kör favero Uno, ombyggda till SPD med Xpedo CXR pedaler :) samma axel!

Bilagor

• IMG_6558.jpeg
    IMG_6558.jpeg
    563.7 KB · Besök: 209
Då har man ett par Assioma Pro MX-1 då! Funkade bra igår på en snabb grusrunda. Kommer bli intressant med grus rundorna nu, blir rätt annorlunda mot lvg rundorna watt mässigt
Grymt! Min uno pajjade, tyvärr var garantin slut så fick köp en ersättare för 2500kr…. den började visa galet mycket watt, så om någon vill ha en glädjemätare får ni hojta ??

På mtb har jag släppt effektmätning eftersom jag inte använder det under gång. I slutändan skulle jag klara mig fint med bara effektmätning på min Kickr, eftersom det styr träningen. Utöver det tycker jag effektmätning är onödigt. På landsväg kör jag med Stages dubbelsidigt. Kul att se, men inte något jag har direkt användning av i fält. (Jag kör inga tempolopp.)
Sammanfattningsvis - jag tror du får mer glädje av någon annan uppgradering.

Härligt köpte mig ett par Assioma Pro MX-2 förra veckan. Grymt nöjd med dom?
Tänkte köpa garmin först men ändrade mig när jag hittade denna tråden.

Använder 55 procent av kraften på högerbenet och 45 procent på vänstern. Hur stor diff är normalt?

Härligt köpte mig ett par Assioma Pro MX-2 förra veckan. Grymt nöjd med dom?
Tänkte köpa garmin först men ändrade mig när jag hittade denna tråden.

Använder 55 procent av kraften på högerbenet och 45 procent på vänstern. Hur stor diff är normalt?
Är nog individuellt, jag är starkare i vänster ben. I princip lite olika varje lvg pass med assioma duo.

Skillnaden mellan benen är individuellt. Det gör att enbensmätning riskerar att bli väldigt vilseledande. I mitt fall är det upp emot 60/40, V/H, så när jag körde enbens Stages fick jag grymma (felaktiga) siffror.

Jag kör Assioma duo på landsvägscykeln och har gjort det i säkert 5 år, har funkat superbra hela tiden. Har rätt lika mellan vänster och höger så när jag skulle köpa mätare till gruscykeln blev det en ensidig Inpeak. Klart prisvärt.

Skillnaden mellan höger och vänster kan även variera över tiden och på enskilda rundor, så det är inte säkert att det hjälper att veta variationen från mätare som mäter båda benen för sig. Om det nu är viktigt för dig.

För mig är det lite skoj att veta eftersom jag opererade in en höftledsprotes i väster ben för 10 månader sen och då skar dom ju av lite muskler under operationen och jag har rehabtränat en hel del sen dess.

Blev förvånad att der inte skiljde mer mellan benen nu.

Hade varit intressant om man haft såna pedaler från början och kunnat sett framstegen .

Hur ser marknaden ut idag för effektmätare? Min 4iiii fick jag skicka tillbaks, så nu står jag utan. Kan tänka mig pedalbaserat eller annat. Gärna dubbelsidig mätning. Vad kan ni rekommendera?

Just sådant! Jag har två Rotor-vevar med P2M-mätare (på racer och gravel) och en FSA-vev med P2M-mätare på Monarken, och dessa har fungerat utmärkt. Alla köpta begagnade och har ganska många år på nacken förvisso.
Samma lika här - har ett antal uppsättningar Rotor-vevar (både ALDHU och 3D) plus P2M-spindlar (NG/eco och TypeS).

Fördelen med de förra är att spindeln enkelt går att flytta mellan vevarna genom att montera av vevarnen på drivsidan, och samma funkar på 24 mm och 30 mm axel). Fördelen med de senare är att de går att hitta billigt. Fördelen med båda är att man kan fortsätta med de pedaler man trivs bäst med (i mitt fall Tine Attac, Xpresso och Shimano SPD-SL

Känns som att det är cool teknik om det funkar, men känns som de före mig skriver, väldigt utsatt och ömtåligt, mer än vad pedaler är, nu vet jag inte vad de ska kosta, men de marknadsför sig som att de ska vara billigare än andra wattmätare, så på tajt budget kanske det är bra? Var ju endast för landsväg, kanske för att det är för ömtåligt än så länge.

Om man inte tyckte att pedaler har en utsatt position, så är pedalklossarna förstås svaret. Hur många steg klarar de innan det är dags att byta och mtp tjockleken kommer nog inte ankgången bli bättre
Ankgången blir man nog inte av med oavsett, så det ser jag inte som ett problem, däremot är det svårt att säg säga hur fort man måste byta klossarna på wattenheterna. Beror nog lite på hur många mil man tänker gå ankgång med dem.

Tillbaka
Topp