Vilka wattmätare finns det nuförtiden?

Känns som att det är cool teknik om det funkar, men känns som de före mig skriver, väldigt utsatt och ömtåligt, mer än vad pedaler är, nu vet jag inte vad de ska kosta, men de marknadsför sig som att de ska vara billigare än andra wattmätare, så på tajt budget kanske det är bra? Var ju endast för landsväg, kanske för att det är för ömtåligt än så länge.
Lite så tänker jag också men är nyfiken å se hur de kommer eller inte kommer å fungera.

Det finns en anledning varför många pedaltillverkare strävar efter så låg stack som möjligt.
Ok, det verkar vara så. T.ex Assioma RS har stackhöjd på 10,5mm medans Dura Ace har 14,6mm, rätt mycket skillnad alltså även de befintliga pedaler.
Nu vet jag inte hur mycket dessa klossar bygger upp.

Ok, det verkar vara så. T.ex Assioma RS har stackhöjd på 10,5mm medans Dura Ace har 14,6mm, rätt mycket skillnad alltså även de befintliga pedaler.
Nu vet jag inte hur mycket dessa klossar bygger upp.
Jag vet inte om det är i den här tråden eller i Lika som bär-tråden dessa bilder ska in.
Skor med nyuppfunna klossar för effektmätning.
Screenshot_2026-02-27-09-32-55-387_com.android.chrome-edit.webp

Dansanta skor från ABBAs guldålder.
IMG_20260227_093627.webp

Jag vet inte om det är i den här tråden eller i Lika som bär-tråden dessa bilder ska in.
Skor med nyuppfunna klossar för effektmätning.
Visa bilaga 817456

Dansanta skor från ABBAs guldålder.
Visa bilaga 817458
Kul😂 dock jag är inte den som prioriterar utseende så ofta eller nästan aldrig skulle jag säga. Samma som att kunna gå bra med lvg-cykelsko är helt oväsentligt för mig eller gå några cykelskor alls för den delen.😅

Kul😂 dock jag är inte den som prioriterar utseende så ofta eller nästan aldrig skulle jag säga. Samma som att kunna gå bra med lvg-cykelsko är helt oväsentligt för mig eller gå några cykelskor alls för den delen.😅
Fast i detta fall är det lika mycket cyklingspecifik funktion som är poängen, inte bara utseende. Hur man går med dem håller jag med om är en annan femma. Åtminstone får du välstretchade vader.

Fast i detta fall är det lika mycket cyklingspecifik funktion som är poängen, inte bara utseende. Hur man går med dem håller jag med om är en annan femma. Åtminstone får du välstretchade vader.
Ja, och det vill jag diskutera om, men bilderna ger inte riktigt svar hur det påverkar i praktiken och vilka mått som påverkar.
Därför jag tog fram måtten för Assioma och Dura Ace som referenspunkter. Hur reagerar du dem då?
Och nu vet vi inte hur mycket mer dessa wattklossar bygger upp än några andra, säg Look eller Shimano?
Så än så länge har man reagerat bara på utseendet.

Visa bilaga 817520
Inte exakt samma vinklar, men de ser ut att bygga en hel del mer än Shimanos standardcleats.
Blir annan anfallvinkel I alla fall, det kan heltklart påverka trampkänslan. Höjdskillnaden vid bakdelen verkar inte så stor dock.
Vad tänker du om 4mm höjdskillnad mellan Assioma rs och DA? Tror dock att anfallsvinkeln är samma mellan dessa två.

Blir annan anfallvinkel I alla fall, det kan heltklart påverka trampkänslan. Höjdskillnaden vid bakdelen verkar inte så stor dock.
Vad tänker du om 4mm höjdskillnad mellan Assioma rs och DA? Tror dock att anfallsvinkeln är samma mellan dessa två.
Jag har inte personlig erfarenhet nog av olika pedal/cleatssystem för att kunna säga varken bu eller bä, men att många tillverkare och användare önskar ha lågt avstånd från pedalaxel verkar tydligt. Låter rimligt att det finns en anledning till det, men som sagt, jag kan inte uttala mig baserat på någon praktisk erfarenhet.

Kul att de beskriver Shimanos effektmätare som noggranna. Sen skulle jag nog påstå att det går snabbare att montera pedaler än klossar.

Kul att de beskriver Shimanos effektmätare som noggranna. Sen skulle jag nog påstå att det går snabbare att montera pedaler än klossar.
Tror starkt att man menar så att man behöver inte byta klossar när man byter cykel, men om man ska köra med bara en uppsättning pedaler så måste man byta pedaler mellan cyklarna.

Jag har två cyklar som delar drivlina. Det tar typ 5 min att flytta hjul, P2M-spindel och kedja. Byta pedaler går på halva tiden.

Flytta klossar däremot, där gäller det att vara noggrann så de hamnar rätt. Men det kanske bara är jag.

Jag har två cyklar som delar drivlina. Det tar typ 5 min att flytta hjul, P2M-spindel och kedja. Byta pedaler går på halva tiden.

Flytta klossar däremot, där gäller det att vara noggrann så de hamnar rätt. Men det kanske bara är jag.
Varför ska du flytta klossar?

Tillbaka
Topp