Vilken allergimedicin ?

skaning1

Medlem
Vilken allergimedicin ?
Vilka allergimediciner använder ni ?

Jag vill såklart slippa pollen problemen samt vara pigg.
Upplever extrem trötthet i år men även orkeslös vid träning.

Vilken allergimedicin ?
skaning sa:
Vilka allergimediciner använder ni ?

Jag vill såklart slippa pollen problemen samt vara pigg.
Upplever extrem trötthet i år men även orkeslös vid träning.

Jag använder aerius som jag tycker funkar bra men jag blir också sjukt trött fram till sensommaren. Vet ifan om det är något att göra åt skiten bara att köpa läget typ.

Vilken allergimedicin ?
Använd någon steroidbaserad nässpray istället för antihistaminer så slipper ni tröttheten. De är också mycket effektivare/starkare än antihistaminerna.

Vilken allergimedicin ?
Trixet är att börja medicinera innan du får besvär! Lite sent nu :) jag började medicinera en månad innan pollen kom med tabletter, ögondroppar och nässpray. Har känt minimalt av pollen. Endast 2-3 veckor varit lite jobbiga

Vilken allergimedicin ?
laasesku sa:
Trixet är att börja medicinera innan du får besvär! Lite sent nu :) jag började medicinera en månad innan pollen kom med tabletter, ögondroppar och nässpray. Har känt minimalt av pollen. Endast 2-3 veckor varit lite jobbiga

Började även jag ett par veckor innan å klarat mig rätt bra från allergiska besvär men tröttheten, som även jag har, beror ju på medicinen. Eller har du slutat ta medicinen å byggt upp ett skydd?

Vilken allergimedicin ?
Får varna lite för Loratadin orifarm. (tabletter i gul/vit förpackning)
Cyklade måndag, låg i snitt runt 200watt, allt kändes bra. Tog efter rundan första allergitabletten.
Cyklade tisdag, hade jätteproblem att ens komma över 25km/h!, Och effektmätaren visade på snitt över 120watt och jag var helt slut.
Beslöt mig då för att inte ta någon tablett igen. Var sjukt trött i huvudet även på jobbet som att man inte hade sovit ordentligt.
Cyklade onsdag och tillbaka på runt 200 watt och kände mig pigg i ben och huvud...

Antar att dessa mediciner slår till lite olika på olika personer dock.

Kestine verkar bättre dock, inte kännt av samma symptom alls.

Vilken allergimedicin ?
Desloratedin (aerius). Bästa jag testat än så länge för mig.
Sedan kör jag det i kombination med flutikason näspray samt även sådan nässpray som blockerar slemhinnorna för att skona lite.

Är det riktigt illa kör jag också på en respro-mask. (http://respro.com/store/product/sportsta-mask)

Labbar konstant med min läkare.
Har ansträngningsutlöst nässelallergi som triggas när allmänna allergi-nivåer är höga ute och får då hjärtklappning...

Körde länge på telfast men är riktigt råttgift.

Vilken allergimedicin ?
Vid pollenallergi bör håret sköljas igenom med vatten varje kväll så att man åtminstone inte ligger i en pollenmiljö i sängen. Näsan bör också sköljas morgon och kväll med koksaltlösning, görs före ev nässpray. Små åtgärder som ganska ofta drastiskt kan minska behovet av medicinering.

Vilken allergimedicin ?
Har levt med pollenallergi i knappt 40 år nu, främst björk och al, och kan konstatera några saker.
* Jag blir alltid tröttare under pollensäsongen och intensiva år är det värre (som i år). Detta oavsett medicinering eller ej.
* Olika mediciner fungerar generellt sett lika bra mot de allergiska symptomen MEN biverkningarna skiljer sig stort. Den främsta biverkningen brukar vara trötthet och här är det stor skillnad för mig. Har testat många olika märken och för mig verkar Kestine fungera bäst. Upplever väldigt lite trötthet utöver den som alltid kommer under pollensäsong. Men Clarityn fungerar inte alls; sover bort hela dagarna...
* Vet att biverkningarna påverkar olika personer väldigt olika. Det som fungerar bra för någon fungerar sämre för någon annan.
* Min allergi har nästan "växt bort". Hade förr (fick symptom första gången i 2:a klass) väldiga problem trots medicinering med tabletter, nässprej, ögondroppar och 2 olika astmamediciner. Klarar mig idag på antihistamintabletter trots MTB i skog och mark (fast i år har jag i ärlighetens namn känt av astman något...).

Mitt tips är att prova dig fram till preparat som du själv upplever minst biverkningar av. Effekten mot pollen brukar vara likvärding för liknande preparat.

Vilken allergimedicin ?
De här använder jag: Altifex mot allergin, Relvar Elipa och Buventol mot astra och på toppen lite Acarizax (3 årig vaccination) mot husdammskvalster. En bra kombo som funkar väldigt bra för mig.

Vilken allergimedicin ?
Loratadin är hemskt, tog det men fick sluta, kändes som jag rörde mig i sirap, just nu går det ok utan medicin men får se hur det blir när gräset börjar blomma på riktigt.

Edit: Har beställt en liten förpackning Allegra på prov, hoppas den är bättre än Loratadinet.

Senast ändrad:
Vilken allergimedicin ?
Senast ändrad:
Vilken allergimedicin ?
Jag tror ju man skall minska exponering så gott det går, även om man går på medicin... Jag försöker undvika björk med mask (ResPro) när det är höga halter, och när det inte är praktiskt möjligt att bära mask; Nasaleze Allergy blocker som finns i hälsokostbutiken. Minskad exponering tror jag bidrar till minskad trötthet.

Vilken allergimedicin ?
baggy sa:
Allegra funkar bra för mig och jag blir inte trött som med loratadin.

+1 Synd att den är så dyr... (då vi är tre i familjen som knaprar den i år)

Pallar trots Allegra inte av att hoja nå nämnvärt, men skönt att slippa nästäppa och ögonsveda... :)

Vilken allergimedicin ?
Använder kestine och det fungerar skitbra för mig. Hör många på jobbet som upplever att dom blir trött av den men jag känner inte av någon trötthet.

Var ut och paddlade kanot i 2 dagar och käkade en tablett varje dag och har inte ens varit snorig eller något besvär.

Vilken allergimedicin ?
Började igår med Desloratadin, inte använt något mot pollen tidigare men kännt av pollen en del sista åren, framförallt trögare andning vid ansträngning, rinn i näsa och kladdiga ögon på morgonen. Igår em fick jag lite huvudvärk och kände mig trött, gick över på kvällen

I torsdags var jag klart starkare än den jag cyklar med. Han hängde inte med. Pulssnitt 149 mot 157.

Idag med två dagar Desloratadin hade jag problem att hänga med. Pulssnitt 165 mot 162. Andfådd och hög puls, benen kändes starka.

Kan ju givetvis vara annat men någon som upplevt liknande med Desloratadin?

Vilken allergimedicin ?
magnil sa:

Ja den är värdelös. Dom tabletter med minst biverkningar och mest effekt som jag provat är med verksamt ämne Fexofenadin(hydroklorid), säljs som tex Altifex eller Allegra och nåt annat. Mommox nässpray är också bra.

Vilken allergimedicin ?
Zyrlex är det enda som funkar för mig. Kom en ny som var ok-ish, glömt vilken. Blir trött några veckor och om jag överdoserar pajar slemhinnorna.

Vilken allergimedicin ?
magnil sa:
Började igår med Desloratadin, inte använt något mot pollen tidigare men kännt av pollen en del sista åren, framförallt trögare andning vid ansträngning, rinn i näsa och kladdiga ögon på morgonen. Igår em fick jag lite huvudvärk och kände mig trött, gick över på kvällen

I torsdags var jag klart starkare än den jag cyklar med. Han hängde inte med. Pulssnitt 149 mot 157.

Idag med två dagar Desloratadin hade jag problem att hänga med. Pulssnitt 165 mot 162. Andfådd och hög puls, benen kändes starka.

Har små till måttliga besvär med pollen, använder Loratadin (vet inte riktigt skillnaden mot Desloratadin). Fungerar bra för mig. Märker inte några biverkningar förutom möjligen muntorrhet. Dom brukar ju säga att man ska äta någon vecka innan man har full effekt. Själv tycker jag effekten verkar avta efter bra precis ett dygn, men det kanske är placebo.

Har inte märkt något av det du beskriver som kan härledas till medicinen, däremot brukar min dagsform och puls variera ungefär som du beskriver ändå, beroende på alla andra omständigheter runtomkring. Vissa dagar är ju också pollenhalterna högre också vilket kan påverka även om man äter medicin. Rekommenderar att kolla pollen-rapporten: http://pollenrapporten.se

Vad du har för puls på ett visst pass säger ju inte så mycket för oss andra. "Pulssnitt 165 mot 162.", vad betyder det?

Vilken allergimedicin ?
magnil sa:

Använder Desloratadin ( Aerius) när jag har känningar av allergi och det är det som fungerat bäst för mig .

Om du har såpass besvär så att du verkligen lider under pollensäsongen skulle jag rekommendera att försöka få hyposensibilisering ( vaccination ) genom landstinget , det är drygt men fungerar fantastiskt bra .

Är nu inne på 3e året med sprutor varannan månad mot björk och timotej och är i princip besvärsfri .
Gick efter första vintern i behandlingen från att på hösten innan haft riktig andnöd i samband med träning till att vara besvärsfri direkt säsongen efter .

M

Vilken allergimedicin ?
Tack för alla svar. Upplevde det som jag fick mer känningar efter jag började med Desloratadin vilket jag tyckte var konstigt då det endast fanns låga halter av al och hassel. Upptäckte igår att frun satt in någon form av ris som slagit ut, kan vara det som påverkat.

Angående pulssnitt så hade jag på första passet 149 och han 157. Vi märkte båda att jag var klart starkare.
Andra passet efter jag börjat med desloratadin hade jag 165 och han 162. Jag hade svårt att hänga med. Nu kanske det inte är tabletterna utan riset inne som påverkar. Ger dem någon vecka till.

Efter att ha läst på i helgen så inser jag att det är någon form av astma med :/

Vilken allergimedicin ?
...jag har testat all medicin, tycker de flesta är rätt värdelösa.
Jag har testvärde, vo2max på dryga 60(enligt garmin) året runt förrutom maj, juni , juli, augusti då jag ligger ca 10 under.
I år har min doktor lovat att sänkningen inte ska ske, jag ska ta Desloratadin, Mommox, Bufomix, salbutamol, lecrolyn,och den för mig nya spiriva respimat.

Fungerar inte denna cocktail hoppas jag på hyposensibilisering.

I fjol fick jag motelukast som tillägg, gav ingen effekt, men väldigt skumma drömmar.

Har även provat väldigt dyra hälsokostpreparat men de har varit helt verkningslösa.

...jag är skeptisk att det ska fungera, min dröm är att få köra ett swimrun med flåset jag har på vintern...det skulle vara extremt kul!

//F

Vilken allergimedicin ?
Spacekitty sa:
magnil sa:

Ja den är värdelös. Dom tabletter med minst biverkningar och mest effekt som jag provat är med verksamt ämne Fexofenadin(hydroklorid), säljs som tex Altifex eller Allegra och nåt annat. Mommox nässpray är också bra.

Upplevde du bara att de inte fungerade eller tyckte du att du blev sämre av dem? Känner inte igen min kropp nu. . .

Vilken allergimedicin ?
magnil sa:
Tack för alla svar. Upplevde det som jag fick mer känningar efter jag började med Desloratadin vilket jag tyckte var konstigt då det endast fanns låga halter av al och hassel. Upptäckte igår att frun satt in någon form av ris som slagit ut, kan vara det som påverkat.

Angående pulssnitt så hade jag på första passet 149 och han 157. Vi märkte båda att jag var klart starkare.
Andra passet efter jag börjat med desloratadin hade jag 165 och han 162. Jag hade svårt att hänga med. Nu kanske det inte är tabletterna utan riset inne som påverkar. Ger dem någon vecka till.

Efter att ha läst på i helgen så inser jag att det är någon form av astma med :/

Astma är lätt att få hjälp med , ett spirometritest före och efter bricanyl så har du ett resultat och en diagnos .
Jättekonstigt spec egentligen och möjliggör ju för alla skidåkare att ha astma .
Bara att blåsa 10-11%- ish bättre med bricanyl så har man diagnos .

Vilken allergimedicin ?
Det här med pollenallergi verkar yttra sig väldigt olika från person till person, men mitt tips är Desloratadin-tabletter och Livostin ögondroppar, funkar kanon och ingen "extra trötthet" i kroppen. Jag är mest känslig för tidigt pollen, tex al och hassel som yr omkring som bäst just nu...

Jag har testat ett antal olika mediciner genom åren, Loratadin, Zyrlex mfl och många av dem har hjälpt bra mot de allergiska symptomen men samtidigt adderat en fruktansvärd trötthet (ovanpå den trötthet som allergin i sig genererar), sådär så man kan sitta på en pinnstol och somna när man bara tänkte blunda några sekunder för att vila sina kliande, svulllna ögon....

Någon på Apoteket sa att man i Desloratadin typ vänt "uppåner" på någon molekyl jämfört med Loratadin som är nästan samma, just för att minska trötthet som biverkning, verkar funka på mig iallafall :-)

Vilken allergimedicin ?
Eddy sa:
Jag har testvärde, vo2max på dryga 60(enligt garmin) året runt förrutom maj, juni , juli, augusti då jag ligger ca 10 under.
I år har min doktor lovat att sänkningen inte ska ske, jag ska ta Desloratadin, Mommox, Bufomix, salbutamol, lecrolyn,och den för mig nya spiriva respimat.

I fjol fick jag motelukast som tillägg, gav ingen effekt, men väldigt skumma drömmar.

Har även provat väldigt dyra hälsokostpreparat men de har varit helt verkningslösa.

...jag är skeptisk att det ska fungera, min dröm är att få köra ett swimrun med flåset jag har på vintern...det skulle vara extremt kul!

//F

...Då har resan i effekt neråt börjat! Fy fan vad drygt...ca 2 veckor av pollen och redan 4 enheter ner på "garmin värdet"

Dagens mediciner är värdelösa...

//F

Vilken allergimedicin ?
Eddy sa:
Eddy sa:

//F

...Då har resan i effekt neråt börjat! Fy fan vad drygt...ca 2 veckor av pollen och redan 4 enheter ner på "garmin värdet"

Dagens mediciner är värdelösa...

//F
Ja tacka vet jag gårdagens mediciner!

Vilken allergimedicin ?
Jag hoppas på morgondagens....
Dagens mediciner mot pollen är för mig precis lika värdelösa som gårdagens.

Senast ändrad:
Vilken allergimedicin ?
Mm, kass. Fast jag märker faktiskt ingen skillnad i flås. Kanske krävs att man ligger lite högre än jag gör...

Tar i alla fall zyrlex funkar okish men trött som fan i början sen blir det bättre och slemhinnorna pajar

Tillbaka
Topp