Vilken allround-MTB ska man köpa?

Ninjalinus

Medlem
Jag ska köpa min första heldämpade MTB och letar efter en som är någorlunda allround. Cyklar mest trails och kör lite DH. Aldrig stökigare än röda leder/backar. Har kollat på Canyon Spectral 125, Orbea Occam H20 och liknande. Min fråga är enkel: Vilken cykel ska man satsa på? Det är en djungel med geometri, slaglängder osv. Pris runt 30000:- men gärna snäppet lägre..

Vanliga spectral, Vitus Escarpe, Vitus Mythique, Trek Fuel Ex.
Dyraste Mythique verkar vara ett komplett paket om man vill komma billigt undan.

Ingen av nämda är renodlade parkcyklar.

Den har ungefär liknande slag med vad du länkar till. Om den klarar röda leder berör på vilken leder man kör och hur snabbt. Jag tyckte Bräckebäcksleden gick bra på min HT med 140 mm slag fram, men jag verkar vara undantaget.

Mer slag är bättre i park, men då blir cykeln mindre allround. Vanliga Canyon Spectral då?

Den har ungefär liknande slag med vad du länkar till. Om den klarar röda leder berör på vilken leder man kör och hur snabbt. Jag tyckte Bräckebäcksleden gick bra på min HT med 140 mm slag fram, men jag verkar vara undantaget.

Mer slag är bättre i park, men då blir cykeln mindre allround. Vanliga Canyon Spectral då?
Som sagt, Jag har bara ägt HT innan. Hyrt FS i Trysil, Sälen, Vallåsen osv innan. Mina kunskaper är rejält låga... Hur mycket ska man bry sig om vikten på cykeln? Många verkar ligga kring 15 kg men om man tar en kolfiber så kommer man ner 1--1.5 kg. Är det värt extra pengar?

Escarpe är ändå 150mm fram så uppfattar ändå den som lite mer trail och mindre dc.

Som sagt, Jag har bara ägt HT innan. Hyrt FS i Trysil, Sälen, Vallåsen osv innan. Mina kunskaper är rejält låga... Hur mycket ska man bry sig om vikten på cykeln? Många verkar ligga kring 15 kg men om man tar en kolfiber så kommer man ner 1--1.5 kg. Är det värt extra pengar?
Cyklar har blivit väldigt mycket tyngre de senaste åren. Jag har själv svårt att smälta det så vet inte hur man ska tänka.

At får ner vikten är inte så viktigt. Vikten på hjul märker man dock och kan man ändra genom att byta däck (och hjul, men det är dyrare).

Viktigast är att köpa rätt typ av cykel. När du bara har erfarenheter med HT och hyr-FS i park är det bättre att prova några som ligger emellan. Kanske kan du låna cyklar eller hyra.

Enligt bikester väger escarpe crs mer än mythique så det är inte så lätt.
Man måste nästan väga utan hjul och däck för att reda ut det

At får ner vikten är inte så viktigt. Vikten på hjul märker man dock och kan man ändra genom att byta däck (och hjul, men det är dyrare).

Viktigast är att köpa rätt typ av cykel. När du bara har erfarenheter med HT och hyr-FS i park är det bättre att prova några som ligger emellan. Kanske kan du låna cyklar eller hyra.
Trött på att hyra! Vill ha ju ha en egen..

Jag ska köpa min första heldämpade MTB och letar efter en som är någorlunda allround. Cyklar mest trails och kör lite DH. Aldrig stökigare än röda leder/backar. Har kollat på Canyon Spectral 125, Orbea Occam H20 och liknande. Min fråga är enkel: Vilken cykel ska man satsa på? Det är en djungel med geometri, slaglängder osv. Pris runt 30000:- men gärna snäppet lägre..
Jag har Spectral 125 och är sjukt nöjd! Passar det jag kör mest sen är ju smaken som baken så tipset är väl att testa så många som möjligt innan köp. Lycka till! ?

Det blir ju alltid en kompromiss om man vill köra plattstig och DH med samma hoj, men jag har kört länge med min Bird AM9 som allt-i-allo utan problem. För en budget på 30 så skulle jag köpa alu-ram och lägga pengarna på komponenter.

Vikten är rätt ointressant när man köper budgethoj som ska klara allt. Kolla lite reviews på stighojar och enduro och köp den som passar din budget och är snyggast.

Hej,

Vad kör du mest? Är det CF eller AL du har? Är lote orolig då vissa väger ganska mycket..
Har CF8 som egentligen var för dyr för min budget men hade tur med världscykelnsdag-rea ? så blev en sån. Väger typ 14kg

Hemmavid blir det mest singletrack typ rundor på en timme eller två. Gärna stanna och nöta svåra features och lite dropp o hopp. Men inget XCO-tänk alls när jag cyklar

I ställen som Isaberg så är de röda steniga nedfarter askul. ??

Viktmässigt gör det störst skillnad att minska roterande vikt, dvs en tung ram med lättare hjul kommer att kännas rappare än en lättare ram med tunga hjul (så länge du cyklar på den, inte väger). Kan vara värt att spara lite pengar till vettiga hjul (och däck) alltså.

Jag har haft två uppsättningar hjul till min allt-i-allo hoj. Ett par för stig med lättare däck och lite bättre nav och ett tåligare par med inserts och dd-däck för när man ska köra utförs med shuttle eller lift. Jag lyxade och har en extra kassett och bromsskivor men man kan ju flytta sånt mellan hjulen för att komma undan lite billigare.

Jag har haft två uppsättningar hjul till min allt-i-allo hoj. Ett par för stig med lättare däck och lite bättre nav och ett tåligare par med inserts och dd-däck för när man ska köra utförs med shuttle eller lift. Jag lyxade och har en extra kassett och bromsskivor men man kan ju flytta sånt mellan hjulen för att komma undan lite billigare.

Jag kör snikvarianten och har bara ett extra framhjul med ett DHF 2.5 i Maxxgrip. Funkar bra när jag cyklar gubbduro, men då har jag ett ganska greppigt bakdäck (Dissector maxxterra) året runt.

Film som utvärderar "budget" cyklar utifrån din beskrivning.

Går i samma tankar som TS men kanske ännu mer mot stökigare stigare och mindre utför. Med det sagt har jag inte testat på DH och vill inte cykla utför med min HT.

Vill gärna få heldämpat för stökiga stigar med mycket rötter, stenar och enklare bergig terräng. Tycker att Allebike Discovery är både snygg och ser ut att vara lämplig för att kunna utveckla cyklingen till nästa steg. Samtidigt har jag alltid haft ett öga för Canyon och deras Spectral 125 CF 7 tycker jag också är riktigt snygg och verkar ha de egenskaper jag söker.

Vad ska jag titta på för skillnader mellan dessa två cyklar förutom att Canyonen är ca 3500 kr dyrare?

Hm, insåg nu att Spectral 125 CF 7 saknar dropper och MB31 Discovery är slut i lager för XL. Klurigt :) Tar tacksamt emot andra förslag runt ~30k för bökiga stigar men som ändå ska kännas trygg när det går utför.

Såg tips tidigare om Fuel EX och cykelkraft har 23% rabatt på Fuel EX 8 gen 5 i storlek XL. Dock tappar jag bort mig i alla detaljer om geo och komponenter, hur står den sig mot MB31 Discovery? För originalpris på ~42k jämfört med ~25k för Discovery så antar jag att det är bättre grejor på Fuel EX 8 men det kanske är "helt olika typer av cyklar" :)

Alla tips är välkomna!

Har @Ninjalinus bestämt sig?

Hm, insåg nu att Spectral 125 CF 7 saknar dropper och MB31 Discovery är slut i lager för XL. Klurigt :) Tar tacksamt emot andra förslag runt ~30k för bökiga stigar men som ändå ska kännas trygg när det går utför.

Såg tips tidigare om Fuel EX och cykelkraft har 23% rabatt på Fuel EX 8 gen 5 i storlek XL. Dock tappar jag bort mig i alla detaljer om geo och komponenter, hur står den sig mot MB31 Discovery? För originalpris på ~42k jämfört med ~25k för Discovery så antar jag att det är bättre grejor på Fuel EX 8 men det kanske är "helt olika typer av cyklar" :)

Alla tips är välkomna!

Har @Ninjalinus bestämt sig?

XT är näst högsta växelgruppen från Shimano, SLX är snäppet under, funktionsmässigt är det nog ingen skillnad (dubbelväxling på XT reglaget), lite skillnad i vikt. Bakdämparen är bättre på Fuel Ex, det är ju flera som tycker Discoveryn bottnar eller funkar dåligt i bak trots 25% sag, så något är väl inte riktigt rätt där med länkage eller dämpare. Det är ju det som är svårt när vi jämför cyklar komponentmässigt. Säger ju inget om hur länkage funkar etc. Jag är nöjd med min Fuel EX 8 XT kör allt från plattstig till ”gubbduro” med den. Annars är ju båda kompetenta stigcyklar där Discoveryn är ett snäpp modernare i sin geo och framförallt bättre prissatt. Därmed inte sagt att Fuel EX är daterad, den är ändå ganska lång och 66 grader gaffelvinkel funkar bra för stig och utför, även om det aldrig blir en DH-maskin. Sist men inte minst så har Discoveryn kolfiber i framtriangeln, för många är det viktigt.

Ja kör en Orbea Occam H20 LT och tycker den funkar riktigt bra för allt. Mestadels teknisk stig med mycke klättra och de e inte cykeln som sätter stopp. Även provat vanliga spectral, om än en kort stund men teknisk stig och skulle säga att dom e snarlika. Skulle säga den stora skillnaden va att de va högsta spec på spectralen, så mycke bättre komponenter, kolram, och 1.5 kg lättare. Men i övrigt riktigt bra på klättra, och tar sig ner utan bekymmer båda två, inget måste att använda låsningen på bakdämparen, använder den i princip aldrig och fick samma känsla på spectralen.
Båda ligger väl lite över budget, inte kollat in spectralen nu på ett tag, men sett att occamen finns att hitta till bra priser just nu

Ja kör en Orbea Occam H20 LT och tycker den funkar riktigt bra för allt. Mestadels teknisk stig med mycke klättra och de e inte cykeln som sätter stopp. Även provat vanliga spectral, om än en kort stund men teknisk stig och skulle säga att dom e snarlika. Skulle säga den stora skillnaden va att de va högsta spec på spectralen, så mycke bättre komponenter, kolram, och 1.5 kg lättare. Men i övrigt riktigt bra på klättra, och tar sig ner utan bekymmer båda två, inget måste att använda låsningen på bakdämparen, använder den i princip aldrig och fick samma känsla på spectralen.
Båda ligger väl lite över budget, inte kollat in spectralen nu på ett tag, men sett att occamen finns att hitta till bra priser just nu

Bra förslag finns ju LT (long travel) versionen, blir ju verkligen något mellan trail och enduro. Bra pris på den här med tanke på komponenterna.

Stämmer det med 66.5 grader hta? Fan vad tiden går.

66 säger Orbeas hemsida. Som sagt, har 66 på minFuel EX. Finns ju en gräns när dämpningen inte blir optimal för plattcykling. Med för föack gaffelvinkel. Går väl kanske vid 65 om det inte redan passerats där? ?

66 säger Orbeas hemsida. Som sagt, har 66 på minFuel EX. Finns ju en gräns när dämpningen inte blir optimal för plattcykling. Med för föack gaffelvinkel. Går väl kanske vid 65 om det inte redan passerats där? ?
Jag vet inte. Har 66 på min enduro men hade gärna haft 64-65.
På vanlig stig är väl 66 bra...

Nu har jag glömt vilken tråd vi är i men jag hade kollat närmare på mythique amp om jag skulle handla på budget.
Även om hjärtat säger reactor

Bra förslag finns ju LT (long travel) versionen, blir ju verkligen något mellan trail och enduro. Bra pris på den här med tanke på komponenterna.

Ja men precis, va de ja va ute efter och stod mellan occamen å spectral, å för väl egentligen på occamen för att den fanns i butik, och ett bra pris just då. Men mycke cykel för pengarna och är riktigt nöjd nu efter ett år

Lutar åt en Fuel Ex eller en Spectral 125. Sjukt svårt att köpa dyra grejor man inte kan testa innan. Har höjt budgeten något för att få plats med en snäppet vassare modell..

Det är ju det som är svårt när vi jämför cyklar komponentmässigt. Säger ju inget om hur länkage funkar etc.
Precis, det gäller ju även när man jämför geometri. Den säger inte heller så mycket om länkaget egenskaper och hur den upplevs att cykla på
Leverage ratio, antisquat, antirise, axle path m.m. är ju några av sakerna som tillverkare av cyklar jobbar med för att få cykeln att kännas och bete sig som man vill.

Har man inga möjligheter att testa cyklarna själv så är det ju bra att läsa diverse tester av Pinkbike, Enduro MTB och dyl.

Tillbaka
Topp