Vilken är er tuffaste träningsslinga?

enduromannen

Ny medlem
Den absolut tuffaste runda jag kört är enduroslingan i Skedala skog utanför Halmstad. Den är ca 7 km och tar runt 1 timme att köra. Armar och rygg är helt slut efter den rundan. Mitt rekord är 45 minuter men det var på vintern när det var stelfrusen mark och med dubbdäck, kunde nog köra 85 % av slingan vid det tillfället. Normalt sett är slingan otroligt jobbig med lerhål, stenar och rötter och med massor av branta backar. Vilka är era hårdaste träningsslingor?

enduroslingan i skedala är trevlig, fast föredrar slingan vid danska fallen utanför simlångsdalen (halmstad), rejäla klättringar och en del stök.
Tror lätt det är den jobbigaste jag brukar köra, några varv blir det, darrig i benen är man efter, (3-4timmar)

Enduroslingan vilken är det? Är det någon av slingorna vid Ön och i så fall vilken färgmarkering har den?

mitt emellan simlångsdalen och åled,

Väg 25 mot Halmstad
Efter Simlångsdalen finns skylt "Motocrossbana" till höger. Följ skyltar!
Släggarpsbanan finns på vänster sida ca 5 km före Åled.

iaf om enduromannen menar samma som jag gör.

Får nog lägga en röst på Red Devil slingan i Göteborg då, den är ca 13km i stökig terräng + 3 km grusväg. Tar ca 1h10min-1h30min att köra. Till 97-99% cykelbar, eller något åt det hållet. ;-) Stökig teknisk stig, väldigt stenigt och kul, en skaplig utmaning när det är blött. En ordentlig utmaning när det är både blött och mörkt, vilket det var när vi körde HappyGoNattTuren för drygt en månad sedan! :-) <http://happymtb.org/forum/read.php?1,41515,41564>

Karta: <http://happymtb.org/forum/rides/reviews.php?s=4&cat=0&hide=0>

/Leo

elling: Om du svänger in innan (typ någon km eller 2)ön (om du kommer från halmstad), så ligger toftasjön. Mycket roliga stigar när man väl kommer på vart som går att cykla och vart det inte går.

Rejser: jag menar samma slinga som dig. Den är ohygglig att köra. Men visst är det finare och vackrare slingor på de vanliga Skedala stigarna och runt Danska fallen.

Till er alla: Är det någon som är intresserad att köra i Skedala och danska fallen i sommar är det bara att höra av er. Jag har kört där ute i 10 år så jag hittar hyfsat. Har semester från nästa vecka, ska bli skönt med lite mer körning framöver. Måste ut och testa min nya Cyclepro Pinnacle med Deore skivbromsar i värsta tänkbara terräng...

Enduromannen: Jag är på, är inte i toppform, men man måste la göra nått för att ta sig dit igen :)

Nastenled7ab.jpg

Hundslädevändan

Roligast är kanske Hundslädevändan i Nåsten, och vissa leder i Lunsen, tuffast i meningen att man kan bli ordentligt mörbultad är vissa Lunsenruntvarianter. Kolla MTB runt Uppsala, index eller Nåsten o Lunsen i navigeringsramen.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker nog årets sm slingor är grymt jobbiga att hålla högt tempo på, man känner sig lite som en jojo i mål o start området, första backen på xc'n är ganska jobbig med tanke på att alla ger fullt i den nästan sedan så flacknar den till lite o glider in i en uppförsbacke som blir till ett tekniskt parti när det flaknar ut.. finns bättre beskrivet på http://www.cykel.nu/sm2004

Jag är då inte så hemma på banor pga av mitt lilla tävlande.

Till Rejser och Enduromannen. Om ni skall ut och köra så hör gärna av er. Jag har kört en del på Ön och i Gyltige tidigare.

elling, enduromannen, någon av er som kollat in slingan som går runt Stora Skärsjön? Var där med hundarna, verkar ganska flack, men med lite rötter och sten, lite smal och knixig, fast såg bara sådan liten del av den.

Tyvärr måste jag ju hänvisa till reportage jag skrivit på en viss onämnd sida men jag har 2 turer som är både tuffa och roliga. En av dem är en racer-tur från Nya Zeeland och dena andra är min MTB-tur från Hälsingland, en tur som jag trodde jag skulle köra så fort jag kom tillbaks till Sverige och det blev snöfritt, men fortfarande inte gett mig på, just pga att det är en MTB-tur.

Påpekas ska att den del av MTB-slingan som gör den riktigt tuff är just backen, för det är en killer, och just den brukar jag ibland köra upp och ner för flera gånger på samma tur, från båda håll (ett håll ger lång grusväg och ett håll ger kortare brant tekniskt traktorspår)

Tillbaka
Topp