Vilken är eran favorithjälm (räcer)?

khizzle

Medlem
Insåg med med min fula MTB-MET i lördags bland alla smutta räcerhjälmar att jag behöver en ny kruka. Vilka hjälmar är hetast om man inte räknar in det allra dyraste segmentet?

Än så länge funkar min gamla Giro Eclipse fint, lätt och slimmad. Får se vad det blir nästa gång, men något lätt blir det säkert.

/Leo

Mmmm, jag tror att det var Bell Sweep jag dreglade över igår. Reagerade på de snygga taggarna i nacken. Den röd-svarta är läcker. 885 bagis på CC är väl rätt skapligt?

Satt just och kikade på Catlike. Hur är tex denna:
CATLIKE004_L_1.jpg ht=280

Den kanske är lite mesigare än Bell:en?

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> prova lite hjälmar vetja.

Planerar att göra det men utbudet i min lbs är begränsat så det kan vara bra med lite uppslag så man kan kolla vilka butiker som för vad. Kul att höra vad folk gillar för hjälmar också. Mitt huvud är rätt normalformat och en normalbra hjälm borde passa.

Det finns inget som en normalbra hjälm och vad är normalfortmat huvud för något? :-) Du får testa som sagt, det skiljer dessutom på hjälmarna från samma tillverkare. T.ex. passar olika Giro hjälmar olika bra, i samma storlek.

/Leo

hjälm är ju lite individuellt, alltså hure sitter. för mig så passar MET Stratevarius 2 bäst, o tycker även det ä en fin hjälm

SuperApe skrev:
> man är inte snygg i en cykelhjälm.

Förvisso, men av någon anledning lägger tillverkarna ned multum på designen. Man kanske kan säga att man ser snabb ut istället för snygg. Skitsamma. Olika hjälmar är olika snygga och de är designade av bara helvete.

MET Stradivarius verkar fin och lätt men den är lite väl dyr för min smak tror jag.

Ska bege mig till lämpliga butiker och provkrocka lite huvuddon.

Vilka är enklast att ställa om spännena på?

Finns det bara två sorters hjälmar: racerhjälm och sån där crazy bmx-kruka? Skulle va kul och se någon mer soft design...

Giro Atmos kör jag med, mest för att den ser snygg ut med cykelkeps under och passade mitt huvud bra. Annars verkar nya Met Stradivarius 199 fin. (:

Hela sverige cyklar i Bell Sweep... 8/10 hjälmar sitter som en liten måsskit uppe på mitt huve, det är bara Bell och Giro som går någorlunda ned på mitt neandertalarkranium. På sommaren sitter det en Giro Atmos Grey/Carbon '07 och på vintern en stl större och svart Bell Alchera med Silva-fästen och sånt...

En Limar 969 beställdes igår då min nuvarande Limar precis räddat mitt liv och därmed förbrukats. Andrahjälmen är en Bell Ghisallo.

Har en met estro som passar mitt huvud perfekt. Inga tryckpunkter utan bara skön.

Bilagor

• metEstroHelmet07black.jpg
    metEstroHelmet07black.jpg
    6.1 KB · Besök: 20
för övrigt, det där med mtb hjälm och racer hjälm är ju bara säljarsnack, för att pracka på folk två hjälmar, men för mtb o en för racer. same shit, diffrent names.

Senast redigerad av en moderator:
Jensen skrev:
> för övrigt, det där med mtb hjälm och racer
> hjälm är ju bara säljarsnack, för att pracka
> på folk två hjälmar, men för mtb o en för
> racer. same shit, diffrent names.

Jo men min MET har ett gren/sol-skydd och när man tar bort det så sitter det fula kardborrefästen kvar. Dessutom är MTB-hjälmen oftast lätt nedsmutsad. Jag vill vara clean när jag rejsar! Men ska man köpa ny kanske det inte gör någon skillnad förutom estetiskt.

jojo, men egentligen, kolla på hjälmarna, har de SÅ stor skillnad på konstruktion. sen så hade väll de första giro atmos modellerna, eller kommer inte ihåg va hjälmen hette, men det var nog modellen efter atmos, o då hade racer versionen en liten skärm om än mer som en lite läpp, än en skärm.

för övrigt så funkar en "racer" hjälm riktigt bra i skogen :D även utan skärm :D

sen att du vill ha det för att du vill ha en ren hjälm, ja det kan ja köpa, men ordet racer o mtb hjälm är marknades påfund :D:D tycker jag i alla fall.

nedsmutsad? tvättar du aldrig hjälmen? hehehe

Kör sedan förra året med en Met Stradivarius II, både snygg och väl fungerande. Var inne på att köpa en Catlike Kompact som jag också tyckte såg nice ut men den passade tyvärr inte min skalle.

Köpte en Bell Sweep XC i mattsvart (Übercoolt). Är en Bell Sweep R fast med fäste för skärm. Var helt inne på en atmos tills jag prövade denna. Supernöjd hittills.

Giro E2 - men hade jag provat Atmos innan jag köpt min E2 hade jag köpt den. Atmos passade mig perfekt och den var snyggare. Passformen är #1 - jag accepterar att se ut som en svamp - bara jag slipper bli en grönsak vid olycka

Även jag kör med Bell Sweep XC (samma färgsättning som Skogling, fast med skärm) och jag är jättenöjd. Den sitter bra, är lätt och sval, ser bra ut och har ett bra "skakskydd" i form av GPS-spännet i nacken. Tycker det är bra mycket smidigare än Giro´s RocLoc. Men våra huvuden är ju högst individuella så det kan vara bra att prova ut en hjälm innan man slår till.

Skärmen är avtagbar och hjälmen passar således lika bra för både lvg och mtb.

Chainreaction säljer ut Bell Sweep XC 06 för 737 riksdaler, by the way.......

BELL702-L_1.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Hjälm är ursnyggt och jättetufft! Perfekt med skärm när man kör MTB, men stilpolisen kommer sättande om man använder skärm på LVG. Litet opraktiskt också, skärmen sitter vid LVG-körning litet i vägen och man träffar ju inte på så många grenar och snår på landsvägen heller.
Kul att Giro Monza nämndes ovan! En väldigt fin hjälm med perfekt passform och utmärkt ventilation. Jag ville ha den i vitt, och köpte ett nytt ex. på eBay, eftersom vitt inte fanns i Sverige förra året. Hjälmen fastnade förstås i Tullen, men det var ändå en mycket bra affär. Monzan kostar en bra slant, men ligger ej i det allra, allra dyraste skiktet.

JKolmo skrev:
> Giro Atmos. Fast snart kommer ju Ionos...

Intressant, börjar bli dax att byta ut min Atmos.
Hoppas Ionos modellerna är lite större i storlekarna än Atmosarna så att jag kan ha en medium.
Hoppas de blir jätte billiga oxå :-)

//j

det är en svår fråga enligt mig. är den för ful så känner man sig fånig, är den för snygg (snabb) känner man sig fånigt fåfäng. skiter man i hjälm känner man sig ännu fånigare eller fånigt korkad. lägger man sjuka penningen på hjälm som inte skyddar bättre än andra kanske man kan känna sig dum. att den sitter bra och inte blir för varm är ju viktigt, tycker jag:). min hjälm är ganska ful men ändamålsenlig.

Tillbaka
Topp