Vilken bil är bäst för MTB?

Jag börjar mer och mer inse att en Honda S2000 eller Mazda Miata är rätt bil för mig som cykelintresserad.

Honda.S2000.jpg

Jag tar hellre hondan men rent ekonomiskt är Mazdan ett bättre val.

Jag tror du sitter bättre i internationalen och den passar ju bättre om det är herrcyklar man gillar.. ;)

Missa inte texten nere under bilden..

Hmmm... tycker det där med körglädje försvann i tråden... V70, Verso, Sharan, Galaxie, Mondeo...det låter inte mkt mer än svagt familjekul ;-), eller? Jag har en drömbil för MTB om man ska prioritera körglädje (men kanske inte fullt så praktisk däremot):

Porsche Boxster med takräcke!!!! =) =) =)

DSCN17813.jpg

Då får man max körglädje på både cykel och med transport av cykel. Det otroliga är att Boxsterns takräcke lastar 75kg, så det bör lätt ta 2 MTB:s. Dessutom räcker bagagerummet fram (förvånansvärt stort!) och bak till för allt man behöver med sig: Ombyte, hjälmar, verktygslåda, cykelpump m.m.

Nackdelen är priset för takräcket ca 4000-6000kr, men vem har inte lagt ut det på prylar till cykeln??

/Thompa =)

Senast redigerad av en moderator:
Har faktiskt själv en miata... Inte den optimala bilen för att köra cykel! Men har lyckats med en, kompisen satt med den i delar i knät...

Ne men jag tror på antingen audi a4 1,8t eller en nissan terrano.

=David Skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom jag höll på och härjade runt med Volvos
> tramsiga fyrhjulsdrivna bilar förut tänkte jag att
> nån kanske vill se hur Volvon klarar sig i lite
> lera.. Högerklicka och spara som.

Gick att streama. :)
Intressant att se.

> Mycket snack ingen verkstad, eller kanske en
> speciell för Volvo. Mycket PR ingen utveckling..

Hehee.. Vissa prioriterar prestige före fyrhjulsdrift. ;)

Chride Skrev:

> 17" vinterdäck är inte billiga, så räkna med minst
> 14 lakan för vinterdäck, vilket är helt absurt.

Gäller det alla bilar med 17" fälgar? Och vilket är bäst, o varför, dubb eller friktion? Håller fortfarande på och köper bil.

Per

Dubb är bra, men du kan knappast lämna landet med dessa på bilen. Helt förbjuden på kontinenten och vem vill bila med sommardäck till Alperna?

Hot Chili som kör Passat Kombi TDI med friktionsdäck och tycker att det är en bra bil även för cyklister.

Det finns ju lite olika kategorier av bilar med 17" hjul eller större. Dels SUV'ar med stora hjul och dels mer standardbetonade vagnar med stora fälgar och lågprofilsdäck (högsta mode). Att köra med lågprofilsdäck på vintern är ingen bra idé tycker jag. Och är det frågan om en standardbetonad bil så kan du i regel gå ned till 16" fälgstorlek åtminstone på vinterhjulen och köra med lite högre däcksprofil. Sedan behöver ju inte vinterdäcken vara lika tokbreda som sommardäcken ofta är på dessa bilar (med stora fälgar och lågprofilsdäck). På mina föräldrars 9-5 Kombi Aero sitter det 18" fälgar på sommaren med 245/45-18 däck, dvs. ett ganska brett lågprofilsdäck. Vinterhjulen består dock av 16" fälgar med 205/55-16 däck, dvs. mindre bredd och högre profil. De kunde dock ha fått varit smalare för ännu bättre fäste på snö/is. Det har aldrig varit aktuellt med friktionsdäck där vi bor (villaområde i bromma med mycket småvägar och massvis av backar som blir is/snöbelagda under vintern och som plogas alldeles för sällan).

Kör man mest på saltade vintervägar så klarar man sig väl dock med friktionsdäck. ;)

Tackar, men priset då? 14 lakan? är det normalt? Har tittat på en bil med 245/45-17" och det verkar inte ens finnas dubbdäck i den dimensionen.

Per

Det finns ingenting som säger att du måste ha samma dimension på vinterdäcken som du har på sommardäcken. Det beror på vilka fälgar du väljer till vinterhjulen (bredd och diameter). Till varje fälgdimension kan man sedan välja mellan ett gäng olika däck, dels olika bredder men även olika profilhöjder. Det man däremot vill uppnå är samma rullomkrets/diameter på vinterhjulen som du har på sommarhjulen (ungefär).

Vid valet av vinterhjuls-fälgar kan stora bromsskivor sätta gränsen för hur små de kan vara, men 16" funkar på de flesta bilar. Ibland går det med 15" också, men inte på alla bilar. Du behöver därför inte haka upp dig på den däcksdimension/fälgdimension som sommarhjulen har.

cal Skrev:
> Det finns ingenting som säger att du måste ha
> samma dimension på vinterdäcken som du har på
> sommardäcken.

Cal, jag är med, men vad kostar fyra vinterdäck för 17" utan fälg? Är 14 kkr ett normalt pris?

Per

Nej, det stämmer inte.

Ett par Gislaved Nordfrost dubbdäck i 225/45-17" kostar tex. 1745kr/st och 235/65-17" kostar 1845kr/st (men det är ju mer av ett SUV-däck) hos Alven Ingvarsson. 7000kr/4st med andra ord. :)

cal Skrev:
>Du behöver därför inte haka upp dig på den däcksdimension/fälgdimension som sommarhjulen har.

Nja, en sanning med lite modifikation.
De däcksdimensioner som är tillåtna på bilen står angivet i registreringsbeviset då bilen är helfordondsgodkänd.

Vissa avikelser är dock tillåtna enligt vägverket.http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Vid utbyte av däck och fälgar är följande däck- och fälgstorlekar tillåtna att användas utan registreringsbesiktning av bilen:

-De däck och fälgar som ingår i helfordonsgodkännandet,
-andra däckdimensioner med en storlek som ligger inom de min- och maxgränser som det i godkännandet minsta och största däcket har, samt
-ytterligare storlekar som fordonstillverkaren anger och tar ansvar för.

Det är därför som det kan bli väldigt dyrt med vinterdäck om inte biltillverkaren tillåter mindre/smalare dimension än på sommardäcken.

/Anders

Ja just ja AJ. Jag hade faktiskt glömt bort att nyare bilar är helbilsgodkända enligt EU-direktiv.

Det kan ju bli lite trist om man råkar ha besiktningstid mitt i vintern och måste åka till besiktningen med däck av en dimension som inte överensstämmer med helbilsgodkännandet och registreringsbeviset. Samtidigt är nog inte de däck/fälgar som sitter på mina föräldrars Saab 9-5 godkända enligt helbilsgodkännandet (17" max fälgdim, däcksdimensionen vet jag ej) men den har besiktigats med dem sedan ett par år tillbaka.

cal Skrev:

> Det kan ju bli lite trist om man råkar ha
> besiktningstid mitt i vintern och måste åka till
> besiktningen med däck av en dimension som inte
> överensstämmer med helbilsgodkännandet och
> registreringsbeviset.

Det är precis den situation vi ser ut att hamna i och det är därför jag så gärna vill veta vad som kan anses vara en normal kostnad för vinterdäck som är just 245/45 17; vilket är dimensionen i helbilsgodkännandet o registreringsbeviset.

Per

Regeln med helbilsgodkännande är dock ganska knasig. Det finns ju ingenting som säger att bilen skulle fungera sämre med ett par smalare däck eller liknande. Ofta säljs ju även samma bil i olika utföranden med enda skillnaden att stötdämpare/fjädrar är vassare på de dyrare modellerna och bilen har bestyckats med lägre däcksprofil och bredare däck. Ganska fånigt i det läget att inte få använda samma däck som sitter på de billigare varianterna av bilmodellen.

Är det verkligen så att däcken måste vara exakt 245/45-17? För liksom du själv har påpekat Per så finns det ju knappt några vinterdäck i den dimensionen. Inte många modeller i alla fall. Vad har bilhandlaren sagt om saken?

Jo precis. Men är inte utbudet av dubbade däck i den dimensionen mer begränsat? Samtidigt borde du klara dig med friktionsdäck i Uppsala, om du inte skall bila till fjällen eller liknande Per.

Får man fråga vad det är för bil med 245/45-17 sulor du är sugen på?

Stora hjul med små skivor är töntigt. Det ser Biltema-trimmat ut. Stora fälgar har man för att få plats med stora bromsskivor. Jag har ett praktexempel utanför fönstret en BMW 320, som någon har krängt på 17 tums fälgar på. Det är typ en decimeter mellan oken och fälgarna bak.

/C

cal Skrev:

> Får man fråga vad det är för bil med 245/45-17
> sulor du är sugen på?

En gammal skåpmerca, dimensionen är given, och min fråga kvarstår obesvarad är 14 lakan vad vinterdäck i den dimensionen kostar? Vi erbjuds nämligen dylika med fälgar för ett pris i den storleksordningen.

Per

greendevil Skrev:
> På fanns 6 st olika friktionsdäck i den storleken
> enligt min snabbkoll.
> Pris ca 2000:-/st

Tack Gröna Jävul, då är alltså 14 kkr inte helt orimligt med fälgar och montering på bilen, etc.

Per

Ursäkta att jag ger mig in i leken utan att veta alltför mycket om frågan. Men 45-profil på en gammal skåmerca, det tror jag inte på. Kolla det en gång till.

Vad gäller priset: det skiljer mycket i pris mellan olika däckshandlare. Ring runt och kolla lite priser. Bilhandlarna överdriver ibland kraftigt värdet av de däck de skickar med.

/Zeb

Daddy D.Lux Skrev:
> > Stora hjul med små skivor är töntigt. Det ser Biltema-trimmat ut.

Ja, smaklöst o vulgärt, som att montera en XTR bakväxel på en 25 kilos Skeppshult.

Per

Jag vågar nästan garrantera att det inte är någon besiktningsman/kvinna som underkänner en bil för att det inte sitter däck som finns med i bilens helbilsgodkännande på vid besiktningen. Det skulle medföra att man skulle vara tvungen att spinga och kolla varje bils fordonsdata, och det har man inte tid med. De kriterier som gäller för vanlig kontrollbesiktning är inget däckmönster utanför skärmkanterna det ska gå att ha fulla rattutslag utan att däcket tar i någonstans och man får inte blanda dubbade och odubbade däck. Har man däck och fälgar som passar på bilen och det går att framföra den utan problem är det inga problem. Däremot om man ska importera en bil eller göra en registrerings besiktning av någon anledning måste det sitta rätt däck på om bilen är helbilsgodkännd (dvs -97 eller nyare).

Jag har under fyra år inom bilprovningen underkännt en bil på felaktig däckdimension, och det var en Willys jeep med riktiga monster-terrängdäck, som var säkert dubbelt så höga som originaldäcken och minst dubbelt så breda. Fattar inte vad killen som hade bilen tänkte på när han åkte runt med minst en normal däcksbredd utanför skärmkanten, om inte annat blir bilen jävligt skitig.

Anders G Skrev:

> Däremot om man ska importera en bil eller göra en
> registrerings besiktning av någon anledning måste
> det sitta rätt däck på om bilen är helbilsgodkännd
> (dvs -97 eller nyare).

Tack Anders, det är i precis det läget vi är, har hittat en gammal skåpmerca i Tyskland, som är helbilsgodkänd, som lätt sväljer våra hojar och övrig packning och är bekväm för långa resor, den har däckdimensionen, 245/45 R17, och då bör vi inte komma med någon annan dimension till registreringsbesiktingen.

Ytterligare en fråga: vad vet någon vad J:et står för i fälgdimensioner, vad betyder "7J"? "8J"? "8.5J"? i uttryck som "8J X 17" eller "7.5J X 17" eller "8.5J X 17"?

Per

Per Skrev:
>
> Ytterligare en fråga: vad vet någon vad J:et står
> för i fälgdimensioner, vad betyder "7J"? "8J"?
> "8.5J"? i uttryck som "8J X 17" eller "7.5J X 17"
> eller "8.5J X 17"?
>
> Per
>
>
Vad J:et egentligen betyder vet jag inte, men den siffran innan j är bredden på fälgen i tum.

Sedan finns det väl vissa regler angående spårvidden. Har fälgbanan fel placering i förhållande till navet (offset/ET) så ändras ju bilens spårvidd. Kolla så att de där fälgarna med rätt dimension och däcksdimension har rätt offset/ET i förhållande till de som skåpmercan skall ha om ni nu skall importera och måste göra en regbesiktning.

Nån bild på bilen ännu eller? Hur gammal är den? Är det en föregångare till Vito'n eller?

=David Skrev:
> Eftersom jag höll på och härjade runt med Volvos
> tramsiga fyrhjulsdrivna bilar förut tänkte jag att
> nån kanske vill se hur Volvon klarar sig i lite
> lera.. Högerklicka och spara som.
>
>
>
> Mycket snack ingen verkstad, eller kanske en
> speciell för Volvo. Mycket PR ingen utveckling..
>

Kan vara bra att veta att den här filmen är gammal (från 2001 tror jag), det är alltså med gamla
Viscodrive-systemet som det kan bli så här dåligt under vissa omständigheter. Sen 2002/2003 har Volvo XC70 Haldex-systemet, ett mycket modernare system för kontroll av fyrhjulsdriften :-)
/Thomas

> Sedan finns det väl vissa regler angående spårvidden. Har fälgbanan fel placering i förhållande till navet (offset/ET) så ändras ju bilens spårvidd. Kolla så att de där fälgarna med rätt dimension och däcksdimension har rätt offset/ET i förhållande till de som skåpmercan skall ha om ni nu skall importera och måste göra en regbesiktning.

Tack för det, om det blir affär ska vi uppmärksamma exportören på saken.

> Nån bild på bilen ännu eller?

Nej, inte än. Men man kan få en uppfattning om hur den ser ut här http://www.mercedes-benz.de/mbd/t80/1,3880,C22E360,00.html. Färgen är "tealitblau".

> Hur gammal är den?

Från i fjol, enligt tillförlitlig uppgift har den gått 3350 mil.

> Är det en föregångare till Vito'n eller?

Nej, det är en E-klass, lite större än en V70, bakhjulsdriven, bekväm, säker, uppfyller våra kriterier väl, http://happymtb.org/forum/read.php?1,85691,page=1 vi funderade mycket på att köpa en V70 men så fick vi rådet av min kusin som är mycket bil kunnig att kolla mercor och det ena ledde till det andra. Till saken hör, att vi för tillfället inte har någon bil så vi behöver inte alls snegla på inbytesfrågor, på vad vi få för pris för vår gamla bil, etc.

Det är bökigt att importera och skulle det nu visa sig att det överstiger ork och tålamod så blir det sannolikt en V70 istället. Det är också, tror vi, en väldigt bra bil, som vi skulle bli mkt nöjda med.

Per

Det är inte helt otänkbart att den däckdimension som den tilltänkta bilen har finns med i listan över godkännda dimensioner för den bilmodellen, det är nog minst 16" original med 55 eller 60 profil och det brukar alltid finnas med alternativ som är någon tum större med lite mindre profil så att det blir ungefär samma rullomkrets.

thompa Skrev:

> Kan vara bra att veta att den här filmen är gammal (från 2001 tror jag), det är alltså med gamla Viscodrive-systemet som det kan bli så här dåligt under vissa omständigheter.

Ja, filmen är direkt förödande, det hjälps inte att Volvo är snyggare än Subaru.

Per

Haldex systemet är mycket bättre, men man måste fråga sig hur Volvo har klarat sig undan skandalrubriker och retroaktivt skadeståndsbetalning när de marknadsförde en så underlägsen system i ett antal år.

Jag tog leverans av den första grön Outback i Colorado oktober 1994 och sålde den augusti 1998 när vi flyttades hit. Skulle inte tvecka en sekund att rekommendera Subaru. Tack och lov har de blivit snyggare med åren.

Daner Skrev:
> Skulle inte tvecka en sekund
> att rekommendera Subaru. Tack och lov har de
> blivit snyggare med åren.

Jag tror dig, drar mig till minnes en amerikansk tv-reklam-snutt de körde i somras, "någonstans i Tyskland gråter en tysk ingengör" eftersom Subaru var så rysligt bra. Tydligen accelerade den ifrån Porche o allt vad det var.

För ögonblicket är det dock inte aktuellt för oss eftersom vi hittat en gammal skåpmerca som vi gillar, tar ledigt två hojar, o är superbekväm för långa resor.

Per

Per:

Jag gillar verkligen ditt uttryck "en gammal skåpmerca".
Av däckdimensionen 245/45 R17 att döma så rör det sig om en E 500.
Dessutom är det väl årsmodell 2003.

En gammal skåpmerca, jo tjenare :-)

/Anders

AJ Skrev:
> Per:
>
> Jag gillar verkligen ditt uttryck "en gammal skåpmerca".
> Av däckdimensionen 245/45 R17 att döma så rör det
> sig om en E 500. Dessutom är det väl årsmodell 2003.
>
> En gammal skåpmerca, jo tjenare :-)

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Du är rolig du Per. :)

När jag läste "skåpmerca" så såg jag framför mig en gammal tröska med rost, skeva bakdörrar och sliten klädsel. Trodde nästan det var länkat till fel bil först. Gammal skåpmerca... *skratt* Jaja ;)

Mattias L Skrev:
> När jag läste "skåpmerca" så såg jag framför mig en gammal tröska med rost, skeva bakdörrar och sliten klädsel.

I värsta fall är den är just en sådan bil, vi har köpt den helt osedd, o ber en stilla bön varje dag att det inte är en ”lemon”.

Ska hämta den nästa vecka, först då får vi se den, det är olidligt spännande.

Per

Tillbaka
Topp