Vilken bil är bäst för MTB?

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------

> Är det dumt att köpa SAAB idag?

Inte om priset är rätt, i v f i Sverige lär det inte vara några problem att hålla den igång även på mkt lång sikt.

som sagt, de måste ju tillhandahålla delar i säkert 10 år efter, så ur den synpunkten ä det väll ingen fara me att köpa en Saab idag. dock så bör man med 95 kanske väga in att det är en 10 år gammal konstruktion. dock äre ju fortfarande en bra bil o de har ju självklart putsat på den.

Jensen skrev:
> som sagt, de måste ju tillhandahålla delar i
> säkert 10 år efter, så ur den synpunkten ä det
> väll ingen fara me att köpa en Saab idag. dock
> så bör man med 95 kanske väga in att det är en
> 10 år gammal konstruktion. dock äre ju
> fortfarande en bra bil o de har ju självklart
> putsat på den.

+1

Volvo 60tal
Amazon.JPG ht=322

Volvo 2000tal
volvo.jpg ht=429

Varför ändra ett vinnande lag? 9-5 var ju saabs första "moderna" kombi, en ny nos så hänger den med 10till!

jo, det ä säkert därför de behållit den i 10 år, o inte det att de gått back varje år :D saab, där kan vi snacka om tillverkare som visar koncept o har ide´er, men den aldrig får släppa dem :D

captain8track skrev:
> Saab kommer nog finnas kvar
> har jag en känsla av.

Det är inte osannolikt.

Per skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Saab kommer nog finnas kvar
> > har jag en känsla av.
>
> Det är inte osannolikt.

Jag hoppas verkligen att SAAB överlever detta i någon form men jag börjar bli riktigt orolig.

MTBiker skrev:
> Per skrev:
> -----
> > captain8track skrev:
> >
>
> > -----
> > > Saab kommer nog finnas kvar
> > > har jag en känsla av.
> >
> > Det är inte osannolikt.
>
>
> Jag hoppas verkligen att SAAB överlever detta i
> någon form men jag börjar bli riktigt orolig.

Jo, för dagens SAAB är nog kört, men ur spillrorna kommer det med stor sannolikhet något nytt.

MTBiker skrev:
> Jag var otydlig. Jag är ute efter en bättre beg
> bil och har tittat på en 9-5 AERO fullutrustad
> med bla navigator. Den har endast gått 3700 mil
> och de vill ja 225000:- för den.
>
> Är det dumt att köpa SAAB idag?

Den är väl färdigbyggd?

oxr skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Jag var otydlig. Jag är ute efter en bättre
> beg
> > bil och har tittat på en 9-5 AERO fullutrustad
> > med bla navigator. Den har endast gått 3700
> mil
> > och de vill ja 225000:- för den.
> >
> > Är det dumt att köpa SAAB idag?
>
> Den är väl färdigbyggd?

Tjena!

Diskutabelt..

MTBiker skrev:
> Sportcombi 2,3t Biopower. Känns gött med 210hk.

Grattis !

Föresten vad betyder "biopower"? Måste man stanna och låta den beta lite då och då?

Biopower kan köras på mat (nåja etanol) så vi svenskar kan slå oss för bröstet och kalla oss miljövänner medan landskapet skövlas och "tredje världen" svälter...

Har suttit och tittat på VW Caddy Pickup (med kåpa) senaste dagarna. Finns att köpa för nästan gratis och skulle nog kunna göra sig som sommarbil för en cykelsugen student...

Hittade en utan kåpa (eller ja, med lock men det går ju att ta bort) för ännu mer gratis... Nästan så man borde slå till bara för att. Men, mnja... lite oklar framtid så jag får nog vänta med det. Knappast så bilarna blir dyrare under tiden. :D

Mårten skrev:
> Biopower kan köras på mat (nåja etanol) så vi
> svenskar kan slå oss för bröstet och kalla oss
> miljövänner medan landskapet skövlas och
> "tredje världen" svälter...

Ja tacka vet jag oljeindustrin som verkligen leder miljökampen och dessutom planterar jättefina och söta blommor fram till dom små fina ekologiska oljefälten och oljeraffinaderier där arbetarna jobbar i stor harmoni med jättebra löner. Faktum är nog att oljeindustrin är ett föredöme för oss alla.

Det är den dumma etanolens fel att regnskogarna har skövlats i några årtionden nu och stor del av befolkningen på jorden svälter.

iMats skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Biopower kan köras på mat (nåja etanol) så
> vi
> > svenskar kan slå oss för bröstet och kalla
> oss
> > miljövänner medan landskapet skövlas och
> > "tredje världen" svälter...
>
> Ja tacka vet jag oljeindustrin som verkligen leder
> miljökampen och dessutom planterar jättefina och
> söta blommor fram till dom små fina ekologiska
> oljefälten och oljeraffinaderier där arbetarna
> jobbar i stor harmoni med jättebra löner. Faktum
> är nog att oljeindustrin är ett föredöme för
> oss alla.
>
> Det är den dumma etanolens fel att regnskogarna
> har skövlats i några årtionden nu och stor del
> av befolkningen på jorden svälter.

Och värst av allt är det när de där brassarn odlar sockerrör på mark som annars är rätt värdelös och dessutom har mage att driva hela tillverkningen med maskiner som går på just etanol. Näää tacka vet jag kaffeindustrin och dylika som har vett nog att kötta loss med fossilt drivna redskap.

iMats skrev:

> Ja tacka vet jag oljeindustrin som verkligen leder
> miljökampen och dessutom planterar jättefina och
> söta blommor fram till dom små fina ekologiska
> oljefälten och oljeraffinaderier där arbetarna
> jobbar i stor harmoni med jättebra löner. Faktum
> är nog att oljeindustrin är ett föredöme för
> oss alla.
>
> Det är den dumma etanolens fel att regnskogarna
> har skövlats i några årtionden nu och stor del
> av befolkningen på jorden svälter.

Ironi?
Jag ska försöka att köra på etanol nu när jag har bytt bil. Jag tror inte att etanolen är ett hållbart bränsle inför framtiden men jag anser ändå att det är bättre än fossila bränslen som inte går att ersätta.

MTBiker skrev:

> Ironi?

en aning...

> Jag ska försöka att köra på etanol nu när jag
> har bytt bil. Jag tror inte att etanolen är ett
> hållbart bränsle inför framtiden men jag anser
> ändå att det är bättre än fossila bränslen
> som inte går att ersätta.

Jag tror att vi i framtiden kommer ha ett gäng olika bränslen att välja på och etanolen är ett av dom. När det gäller etanol verkar det som en del av de krav som ställts tas på allvar, typ vettiga odlingar och bra arbetsförhållanden. Man får inte glömma att det är ett ganska "ungt" bränsle.

Håller med Mats. Etanolen har i min mening fortfarande stor potential förutsatt att den får det stöd den förtjänar. Skulle fler tillverkare börja jobba mer på motorutveckling för just Etanol skulle vi nog få ner förbrukningen en hel del. Det i kombination med nästa generations etanolutvinning skulle i min mening kunna ge ett rejält konkurrenskraftigt drivmedel.

Men just nu ser det ut som den närmsta tiden kommer att domineras av snåltrimmade dieselmotorer. Hybriderna blir för dyra i relation till vinningen och rena elbilar ligger fortfarande för långt fram i tiden för oss här uppe i norden.

Tycker det är så himla kul med människor som har miljöbilar men ändå tankar bensin för att det är lite billigare.

Var det enbart av ekonomiska skäl ni köpte miljöbil eller vad hände egentligen med er miljömedvetenhet???

Jag är väl hyfsat miljömedveten, på valda områden. Men jag gillar snabba bilar med stora motorer vilket kanske inte är förenligt med att vara miljömedveten, inte vet jag.

Men min största morot till att tanka etanol skulle sannolikt vara de extra hästkrafterna det ger. ;-)

Mårten skrev:
> Biopower kan köras på mat (nåja etanol) så vi
> svenskar kan slå oss för bröstet och kalla oss
> miljövänner medan landskapet skövlas och
> "tredje världen" svälter...

Det finns betydligt större orsaker till att matråvarupriserna (t.ex. spannmål) ökat kraftigt de senaste åren. Etanoltillverkning är en liten del i det hela. Att mat betraktas som vilken råvara som helst och att man tjänar pengar på att spekulera i det är en betydligt större orsak. Diverse former av jordbruksstöd påverkar också. Och så påverkar naturligtvis ett högt oljepris jordbruksindustrin som är kraftigt oljeberoende.

En mängd orsaker har alltså drivit upp matpriserna, att skylla allt på etanoltillverkning är lite för förenklat.

MrSthlm skrev:

> Jag är väl hyfsat miljömedveten, på valda
> områden. Men jag gillar snabba bilar med stora
> motorer vilket kanske inte är förenligt med att
> vara miljömedveten, inte vet jag.

Så länge statliga vattenfall släpper ut mer kolos i sina kraftverk i Tyskland än hela Sverige samlade utsläpp är det svårt att förebrå sig. Hela världens transporter, inklusive sjöfarten, står för ca 18 procent av koldioxidutsläppen. Saken är väl närmast den, att bilisterna är en utmärkt källa för att dra in skatt till statsverket, och nu legitimerar man detta med miljöpolitiska argument samtidigt som vattenfall får hållas. Satte man kolosutsläppen främst skulle man kunna minska dem mkt drastiskt genom att vattenfall stängde kraftverken. Det är mycket skrik och lite ull, bonden klippte grisen, som gäller.

Innan man tagit itu med de verkligt stora utsläppskällorna, är miljöbilar främst ett uttryck för medvetenhet om de globala problen, en signal att man bryr sig, men effekten på de globala utsläppen kan närmast jämföras med en fjärt i universum eller att pinka i havet.

I en bilmotor som är en kompromiss för att gå på etanol/bensin så känns 25 extra hk till 30% högre förbrukning som ett nollsummespel. Är det inte bättre då med en optimerad bensinmotor alt. dieselmotor?

Jag förkastar inte miljöaspekterna i etanol, men det gäller att man ser till hela systemet och inte bara till den där litern etanol. Hur mycket fossil energi i form av liter besnin/diesel har åtgått för att få fram den där litern etanol? Inte alltid det går ihop.

Dock är jag positiv till etanol/metanol/biodiesel/whatever på det sättet att man i och med det ifrågasätter och konkurransutsätter nyttjandet av endast fossila energikällor.

Per skrev:
> ...en hel del vettigt...

Du har helt klart en poäng där. Själv tycker jag att miljödebatten när det gäller transporter (bil, lastbil etc.) fokuserat alldeles för mycket på koldioxiden. Visst det kanske är viktigt också men problemet är att trafiken inte bara ger koldioxidutsläpp utan en hel del andra föroreningar. Dessa påverkar framförallt närmiljön och kan ge direkta hälsoproblem i tättrafikerade miljöer.

Stisse skrev:
> I en bilmotor som är en kompromiss för att gå
> på etanol/bensin så känns 25 extra hk till 30%
> högre förbrukning som ett nollsummespel. Är det
> inte bättre då med en optimerad bensinmotor alt.
> dieselmotor?

Att förbrukningen ökar beror på att det är ett lägre energiinnehåll i etanol jämfört med bensin. Co2-mässigt ger det stora fördelar med bioetanol.

> Jag förkastar inte miljöaspekterna i etanol, men
> det gäller att man ser till hela systemet och
> inte bara till den där litern etanol. Hur mycket
> fossil energi i form av liter besnin/diesel har
> åtgått för att få fram den där litern etanol?
> Inte alltid det går ihop.

Brasiliansk råsockeretanol är rätt effektiv: Det går åt cirka 28 enheter av energi för att producera 100 enheter om man tar med all energiförbrukning och gör en tuff LCA på det. Motsvarande för svensk energiskog är för närvarande 41 enheter för att göra 100 enheter etanol, rejält sämre. Den svenska produktionen kan bli bättre. För bensin är siffran 15 enheter, men den är som sagt fullständigt fossil.

> Dock är jag positiv till
> etanol/metanol/biodiesel/whatever på det sättet
> att man i och med det ifrågasätter och
> konkurransutsätter nyttjandet av endast fossila
> energikällor.

Metanol är inget trevlig bränsle: Akut giftigt, ekosystemtoxiskt och frätande på många vanliga material. Tyvärr finns det några kufar på Vägverket som har försökt föra fram det som ett alternativ till etanolen för att det är energitätare.

MrSthlm skrev:
> *Klipp!*
>
> Jag är väl hyfsat miljömedveten, på valda
> områden. Men jag gillar snabba bilar med stora
> motorer vilket kanske inte är förenligt med att
> vara miljömedveten, inte vet jag.

Det är inga problem med stora motorer, så länge du inte kör med dom.

(:-{)

Lågflyga skrev:
> Att förbrukningen ökar beror på att det är ett
> lägre energiinnehåll i etanol jämfört med
> bensin. Co2-mässigt ger det stora fördelar med
> bioetanol.

Jo, om det går ihop sig totalt...

> Brasiliansk råsockeretanol är rätt effektiv:
> Det går åt cirka 28 enheter av energi för att
> producera 100 enheter om man tar med all
> energiförbrukning och gör en tuff LCA på det.
> Motsvarande för svensk energiskog är för
> närvarande 41 enheter för att göra 100 enheter
> etanol, rejält sämre. Den svenska produktionen
> kan bli bättre. För bensin är siffran 15
> enheter, men den är som sagt fullständigt
> fossil.

...och det gör det tydligen då. Jag hade hört motsatsen i någon diskussion, dock ej själv tagit reda på fakta. Jag är nog för oengagerad, men kastar mig bland in med huvudet före i någon diskussion i rent studiesyfte : ) Så jag tackar.

> Metanol är inget trevlig bränsle: Akut giftigt,
> ekosystemtoxiskt och frätande på många vanliga
> material. Tyvärr finns det några kufar på
> Vägverket som har försökt föra fram det som
> ett alternativ till etanolen för att det är
> energitätare.

Jepp, har läst det. Men ibland kan dåliga idéer ändå växa sig livskraftiga och kavlas ut över oss medborgare om dom blivit fixa idéer hos nyckelpersoner i diverse myndigheter. Vi får väl se hur det går, jag blir sällan förvånad över något numera.

Edit: Men nu har vi hamnat väl off topic, va? Vilken bil är nu bäst för MTB dårååå?!

Senast redigerad av en moderator:
Självklart.
Fyfasen, sån skulle man ha hemma som andrabil. Kan man slänga in crossen också (om jag inte hade sålt den, snyft) och ta ett par varv på banan på hemvägen från MTB-turen : )
Den där är ju större än det studentrum jag bodde i under tre år, 16,4 kvadratmeter samsades jag med (inklusive hall och toalett )med två cyklar och periodvis en nerplockad RD350. Fasen, Off Topic igen... Kan inte hålla mig på banan, nu skiter jag i det här.

Lågflyga skrev:

> Brasiliansk råsockeretanol är rätt effektiv:
> Det går åt cirka 28 enheter av energi för att
> producera 100 enheter om man tar med all
> energiförbrukning och gör en tuff LCA på det.
> Motsvarande för svensk energiskog är för
> närvarande 41 enheter för att göra 100 enheter
> etanol, rejält sämre. Den svenska produktionen
> kan bli bättre. För bensin är siffran 15
> enheter, men den är som sagt fullständigt

är det inkl. frakt från brasilien till sverige? :D tänkte bara så att det inte är som med toyota prius, som totalt sett släpper ut mer skit än en amerikansk SUV med stor V8, om man räknar in tillverkning o frakt av olika material till bilen över hela världen :D

äre inte så att grödorna man gör etanol av, odlas på mark där man producerade mat tidigare? så att de som producerar mat, får ta till mark som nu täcks av regnskog för att skövla den o få ny mark till mat, det är då vad jag hört. men det ä svårt o veta, då båda sidorna av "lägrena" säger helt olika saker. o säger inte att regnskog inte hade skövlats ändå, utan bara att det kanske sker mer.

>
> Metanol är inget trevlig bränsle: Akut giftigt,
> ekosystemtoxiskt och frätande på många vanliga
> material. Tyvärr finns det några kufar på
> Vägverket som har försökt föra fram det som
> ett alternativ till etanolen för att det är
> energitätare.

biodiesel då? den kan vi ju till o med tillverka själva o borde vara lika bra som etanol. skulle dessutom vara lättare att gå över till.

jag är avåsikten att en bils skatt osv. ska baseras på vad den släpper ut, inte vad den körs på. men det är min högst personliga åsikt.

MTBiker skrev:
> Jag får ut 25hk mer om jag tankar med etanol. Det
> är kul.

Jag får ut 15hk mer om jag dricker etanol! ;)

the_TnT skrev:
> Önskar jag hade 12.000,- att bränna lite så
> där spontant:
>
>
>
> http://www.blocket.se/vi/20559856.htm?ca=6_s

Lite Ghostbusters i modern variant över den.
En vecka i garaget med den där sen skulle Happy-mobilen vara klar.
Nu börjar jag drömma...tokmånga cykelställ precis överallt, sen bilen komplett inredd med sunkig soffa, espresso-maskin, riktställ och några hyllmeter med tyska Tour-magazines. Sen Sverige-turné!Yiihaa!

Ooooh! Übernajs.
He, he, hade missat den tråden faktiskt.

Gnnnnn...aj!!
(det var bara den svenska avundsjukan som bet mig i röva)

; )

Sitter i sjön, behöver en billig bil att köra med, ska nämligen under dagen sälja min 71a folka som trotjänat ett tag nu.

10-20tusen kronors klassen har tänkt på 900t, laguna, citroen xantia, pug 306 behöver nått som inte är en kombi, men praktisk och har bra ägandekostnader. kör i princip endast bilen för att träna mtb och att handla på willys, samt en o annan 20mils runda en gång i kvartaler när man hälsar på föräldrarna.

är student.

Jensen skrev:
> brukar inte franska bilar av äldre modell ha en
> del problem me elen?

Det gäller alla generationer franska bilar.

ärligt talat aldrig haft något elfel på en fransos men däremot brann ju xm'arna upp en del ett tag, fast det gjorde ju o andra sidan 850's med. Fick även kolven genom blocket på en xm med, det var ingen kul upplevelse.

Har mailat på en 306a med 160hk's motorn, var ju dock inget drag på den! annars lutar det åt en 900a

Mårten skrev:
> Hittade en utan kåpa (eller ja, med lock men det
> går ju att ta bort) för ännu mer gratis...
> Nästan så man borde slå till bara för att.
> Men, mnja... lite oklar framtid så jag får nog
> vänta med det. Knappast så bilarna blir dyrare
> under tiden. :D

Den här borde ju vara en grym kombination om man vill ha Caddy, tar 5 personer när det behövs och har rejält lastutrymme när det behövs, å generalen eller vilken cykel som helst borde ju gå in på höjden... Fast det kanske var lite över sommarbil-för-student-budget?

http://www.blocket.se/vi/20268503.htm

/CJ

Tillbaka
Topp