Vilken bil är bäst för MTB?

Nu har vi rest både långa o korta sträckor med cyklar i skåpmercan och kan rapportera hur det funkar.

Tänkte oss först att ha ”cykelställ” inne i bilen, av med framhjulet och så fast med gaffeln i ett ställ.

Så blev det dock inte. Istället blev det takräcke för kortare transporter.

bil.jpg

bil2.jpg

Enkelt och praktiskt för att åka till ställen som man når på ett par timmar. Men inte riktigt bra för hojarna, eftersom de exponeras för väder och vind, växelvajrarna blir kärva och gaffelbenen fläckiga av döda insekter som förstör bussningarna. För att inte tala om ökad bensinförbrukning och vindbrus.

För längre resor väljer vi att helt enkelt ta isär hojarna.

Börjar med sadeln

bil3a.jpg

pedalerna

bil3.jpg

och hjulen,

bil3b.jpg

säkrar skivbromsarna

bil4.jpg

och så paketerar vi i skuffen med filtar från IKEA à 49 kr st och uttjänta liggunderlägg.

bil5.jpg

bil6.jpg

bil7.jpg

bil8.jpg

bil9.jpg

bil10.jpg

bil11.jpg

bil12.jpg

bil13.jpg

bil14.jpg

Det tar förvisso lite mer tid men man får snart in vanan, att montera ihop båda hojarna så att de är redo går på mindre än tio minuter.
.
bil15.jpg

Och, så har vi hela baksätet för att spänna fast resten av bagaget.

Vi är nöjda ;)

Per

Varför fäller ni inte baksätet och kastar in hojarna? Då räcker det nog med att ta av eh, ingenting. På med ett par filtar och sen resten av packningen.

Annars så såg det bra ut! Snygg skåpbil.

Jag tror du har svaret på ett av fotona ovan. De verkar ha sin packning där :) Förståeligt man vill ju inte ha cykeln i kupén.

Snyggt lite omständig montering men snyggt... åsså är det ju en skapligt bekväm bil...

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Titus Loco-moto och Titus Racer-X?

— nästan rätt, det är en Switchblade o en Racer-X.

Per

Voyagern är inte alls dum. Var med ett gäng och åkte långt för ett tag sen vi hade hyrt en ny Renault buss kommer bara inte ihåhg vilken modell om det var Master tror jag. Den var faktiskt otrolig. Hade 6vxl låda och känndes faktiskt som en personbil att köra.
Är otroligt att jag skriver detta för jag är inte mycket för renault annars. Det fanns absolut gott om plats om man tog ur sista sätesraden.

V70 är jag ockaså lite negativ till kör en 850 så det är storleksmässigt inte så stor skillnad men det är som flera tidigare sagt alldeles för lågt i dem annars finns ju gamla klassiska Chevy Van. Kom på nu att en rejäl PickUp typ L200 eller nåt med kåpa ger utmärkt lastutrymme och är faktiskt ganska kyul att köra på asfalt också.

Lycka till

Muerto skrev:
> Varför fäller ni inte baksätet och kastar in
> hojarna?

Av det skäl som Cerebros nämner, vill ha hojarna för sig, inte minst för att de ofta blir smutsiga. Baksätet är tillräckligt stort för ett rejät semesterbagage. Gäller bara att spänna fast allting.

Per

Muerto skrev:
> Aha. Det är skäl nog.

Vi var rätt tveksamma först, uppfattade det som väldigt omständligt att hålla på o montera bort sadel, hjul o pedaler, men det går faktiskt riktigt snabbt och bra när man väl fått in vanan.

Per

Wilier skrev:
> Får min nya V50 vecka 51. Framhjulsdrift och
> tvåhundratjugo hästar. Håll i ratten!!!

Hur gick det sen?
/F

Franz skrev:
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får min nya V50 vecka 51. Framhjulsdrift och
> > tvåhundratjugo hästar. Håll i ratten!!!
>
>
> Hur gick det sen?
> /F

Wilier har slutat cykla. Han har fått lernoja och tillbringar all tid med att framställa
4-dimensionella diagram över lerans inverkan på slaglängden och Linnés sexualsystem.
Så kan det gå.

Som miljömedvetna cyklister borde vi välja bilar med alternativ till bensinmotorn. Ford har några modeller på flexifuel-konceptet, etanoldrivna. Ser OK ut dessutom. Kostar mycket OK framför allt. Några sväljer lika mycket som en V70. Plus att man får gratis parkering i storstäderna och slipper vägtullar och trängselavgifter osv..

Bilagor

• European_Ford_Focus_Mk2_Estate_03.jpg
    European_Ford_Focus_Mk2_Estate_03.jpg
    71.4 KB · Besök: 104
  • focus003.jpg
    focus003.jpg
    99.1 KB · Besök: 105
  • Ford_Focus_C-Max_Bodykit_01.jpg
    Ford_Focus_C-Max_Bodykit_01.jpg
    106.2 KB · Besök: 93
  • Ford_Focus_C-Max_Bodykit_02.jpg
    Ford_Focus_C-Max_Bodykit_02.jpg
    101.7 KB · Besök: 101
  • Ford_Focus_ST_60.jpg
    Ford_Focus_ST_60.jpg
    84 KB · Besök: 109
Senast redigerad av en moderator:
C-dale skrev:

> Wilier har slutat cykla. Han har fått lernoja och
> tillbringar all tid med att framställa
> 4-dimensionella diagram över lerans inverkan på
> slaglängden och Linnés sexualsystem.
> Så kan det gå.

O JohanH, mannen utan humor, blev så förorättad av denna miljövänliga lastbil

107849.jpg

att han inte visat sig sedan 31 maj http://happymtb.org/forum/search.ph...0/match_forum=THISONE/body=/author=1/subject= o ägnar sig numer åt navelskådning på heltid.

Lekeberg skrev:
> man
> får gratis parkering i storstäderna och slipper
> vägtullar och trängselavgifter osv.

Glöm inte, att när bolaget är stängt eller bilen pajat kan man söka tröst ur tanken.

Fasen, jag funderar litet på att skaffa bil. Men jag hade INGEN aning om att det var så dyrt. Bara försäkringen kostar ju 500 - 1000 SEK/månad... Min hemförsäkring med extra allt, olycksfall, sjukdom och rymdinvasion kostar typ 150 SEK/månad. Eller vad det nu är.

Jo, men jag hade tänkt mig att mitt bilägande skulle kosta mig under 3000/månad inkl. bensin, så ngn ny bil är inte att tänka på. Dessutom är jag ekonom... ;-)

Lekeberg skrev:
> Som miljömedvetna cyklister borde vi välja bilar
> med alternativ till bensinmotorn.

Själv är jag miljö-omedveten cyklist:
IMG_06921084391087341_8.jpg

Lastar tillräckligt bra för mig. Fyra personer med komplett skidutrustning eller tre personer med två kompletta cyklar, två kompletta skidutrustningar och diverse packning går in (givetvis utan att använda tak-räcke eller annat fusk).

Edit: Körglädje: Ohhh ja :-)

Senast redigerad av en moderator:
Oskar skrev:
> Jo, men jag hade tänkt mig att mitt bilägande
> skulle kosta mig under 3000/månad inkl. bensin, så
> ngn ny bil är inte att tänka på. Dessutom är jag
> ekonom... ;-)

Om 6 veckor får jag en ny Toyota Aygo, jag privatleasar den (eller prenumererar som de kallar det i reklamen). Kostar 2300 i månaden med vettig utrustning ("pluspaket"), 5-dörrars, vinterdäck & metalliclack. Då ingår all service och försäkring, pajar bilen så ingår vägassistans & ersättningsbil. Och eftersom den drar under 0.5 liter/milen så är den miljöklassad så jag får gratis parkering i Göteborg :-) (kostar annars 5500 kr per år bara för boendeparkering där jag bor) men jag är inte säker på att den får gratis parkering i Stockholm.

Den är inte stor, men jag bor själv, och fäller man baksätet så finns det gott om plats för bagage. Den kändes helt ok att köra också, kändes inte lika liten som den faktiskt är... Och det är ju inga problem att ha två cyklar på taket. Den är beställd med takräcke. Så jag ska snart undersöka marknaden för cykelställ (dvs söka på Happy...).

I vilket fall som helst så kommer den kosta 2300 + 450 kr i bensin (1000 mil om året), plus 80 kr i skatt per månad = 2830 kr. Ett tillägg bara, kostnaden gäller för upp till 2000 mil på två år, allt över det kostar 6kr/milen extra, men jag tor inte jag kommer åka mer än så och 6 kr/milen är inte särskilt mycket ändå.

Efter två år lämnar jag bara tillbaka bilen och skaffar något annat, dvs ingen risk med stor värdeminskning e d.

http://www.aygo.se/

Tjena!

Alla har ju fel hitintills..
Fakta 1: Blå mercabussar modell 307D får man plats med 10 monterad hojar och åtta cyklister plus packning.. Plockar man av lite hjul, vrider på lite styren och skruvar av några pedaler får man lätt in 16 hojar.. Hur bra som helst om man är ett gäng som ska åka långt.. Drar itne mycket soppa heller 1,1 liter diesel per mil om man itne håller fullfart för då går den upp i 1,3l...
retard4-743128.jpg

Annars är Niva 2131 superb för två med hojar, tar man sig fram på fler ställen än en cayenne med också.. går dock inte lika fort men kostar en sjundedel av tysk-aset..
file=1215

Annars min nya favoritkärra Honda Element.. Med plastgolv så man kan ställa in leriga hojar och sen bara spola ur bilen med slang.. och ja det är vatten-tätt klädsel i bilen! 4wd, dock inga diffspärrar
finsn egentligen inte i sverige men exlusive cars tar in den..
03.honda.element.f34.500.jpg

Tyvärr gick det inte att få den som kombi, men va fan...man får ju helt enkelt montera loss framhjul och sänka salen. Man kommer fram så mycket tidigare än alla andra så det har man gott tid med ;-)

Bilagor

• M5.JPG
    M5.JPG
    17.7 KB · Besök: 91
Visst kan man få BMW som kombi. Vi var faktiskt ut till BMW o provade att stuva in en hoj i en 5-serie kombi och en X-3. Det gick inte alls i femserien. O i X3an blev det ingen plats kvar. Idag är vi jätteglada att vi satsade på en merca.

Sanktmoritz1.jpg

Måste säga, att jag tyckte BMWs försäljare var distinkt löljiga, deras SUVar var inga SUVar utan SAVar, vad fan är det det då? Sports Activity Vehicels, en bimmer får inte vara ett nyttofordon som i utility, o tydligen vägrar man att göra en kombi på 7-seriens chassi, eftersom de tydligen tror att det skulle sänka bilens status om den användes av målare o rörmockare. Patetiskt!

Jag kan få in en isärplockad STS i min BMW 318i -89, vägrar konsekvent köpa nya bilar av flera skäl som värdefall, dyr service (mekar själv), garantier, amorteringar osv.

Hellre en äldre lastbilreggad diesel eller bensinare som jag kan serva själv, ja jag är snål men å andra sidan behöver sambon inte jobba överhuvudtaget.

Jag funderar på takmonterad cykelställ på antingen min 911 ner till Nürburgring för jag såg att dom hade sjysta cykelstigar och att man kan åka med pjäxan i pannrummet med bilen när andan faller på :)

Jag har haft en BMW 540i , en 4 liters V8, den var skön men ägandekostnaderna är inte att leka med.

Vi lyfter upp baksätet i våran stenålders Saab 9000 CD, plockar av framhjulen så får man in
2 cyklar utan problem.

Bilagor

• Copy of _30_0011.jpg
    Copy of _30_0011.jpg
    58.1 KB · Besök: 97
FSR skrev:
> Vi lyfter upp baksätet i våran stenålders Saab
> 9000 CD, plockar av framhjulen så får man in
> 2 cyklar utan problem.
>
> Bifogade bilder:
>
>

En steg 3 9000T kan bli riktigt snabb, där har man det bästa av två världar.

Per skrev:

> Visst kan man få BMW som kombi. Vi var faktiskt ut till BMW o provade att stuva in en hoj i en
> 5-serie kombi ...

Naturligtvis. Men inte M5 som Zeb tydligen har gått och spenderat hushållskassan på. ;)

thompa:
Den där påminner ju inte så lite om Smart Forfour även om den bergis är ett bättre val eftersom Toyota ligger bakom. Dessutom är den snyggare och ägandet billigare. Iofs hade jag väl tänkt mig en bil som är litet stadigare på landsväg, men jag skall absolut kolla upp om den har några innerstadsförmåner också här i Sthlm.

Tack för tipset!

Per skrev:
> cal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men inte M5 som Zeb tydligen har
> > gått och spenderat hushållskassan på. ;)
>
> Jorå, det finns en sådan på G,
> http://www.autoweek.com, men det är snudd på
> omöjligt att klämma in ett par hojar i den.

Kan förstå det då nyare 5 serie har inte så stort bagageutrymme som förr i tiden, t.ex E34 (1989-1995) hade ett jättestort utrymme men mindre med åren.

Kid1000 skrev:

> Kan förstå det då nyare 5 serie har inte så stort
> bagageutrymme som förr i tiden, t.ex E34
> (1989-1995) hade ett jättestort utrymme men mindre
> med åren.

Tja, där vann Mercedes två kunder.

En kombi som det inte får plats två hojar i. Patetiskt, saknar helt existensberättigande, de borde gå o gömma sig av skam för att de inte klara av att bygga en juste kombi i Bayern.

cal skrev:
> Per skrev:
>
> > Visst kan man få BMW som kombi. Vi var
> faktiskt ut till BMW o provade att stuva in en hoj
> i en
> > 5-serie kombi ...
>
>
> Naturligtvis. Men inte M5 som Zeb tydligen har
> gått och spenderat hushållskassan på. ;)

Hushållskassan är intakt. Faktum är att jag inte behöver någon bil. Har bara en Ford Focus och den har gått 1500 mil på snart tre år... Så en M5 är en dagdröm ännu så länge. Men om vi flyttar dit där vi behöver bil så ligger en M5 av föregående serie bra till om jag lyckas hitta en försäkring. Någon NY m5 kombi blir det aldrig. Tänk vad man får för om pengarna....

Var det inte förra 5-seriens kombimodell som gick upp på två hjul i TVs älgtest/konbana när det gick i 70 knyck? Man hade byggt om bakvagnen jämfört med sedanmodellen för att få litet bättre utrymme i skuffen - något som inverkade menligt på vägegenskaperna...

Per skrev:
> Kid1000 skrev:
>
> > Kan förstå det då nyare 5 serie har inte så
> stort
> > bagageutrymme som förr i tiden, t.ex E34
> > (1989-1995) hade ett jättestort utrymme men
> mindre
> > med åren.
>
> Tja, där vann Mercedes två kunder.
>
> En kombi som det inte får plats två hojar i.
> Patetiskt, saknar helt existensberättigande, de
> borde gå o gömma sig av skam för att de inte klara
> av att bygga en juste kombi i Bayern.
>

Kan hålla med dig om detta och det har saknats en M5 touring sen 1995, först nu tänker de eventuellt lansera en M5 touring, de som har pengar köper självfallet en AMG E55 om de vill ha en snabb tourer med lastutrymme..

RS6 finns nu också om man har behov av 4 hjulsdrift.

För min del blir det en rejält uppskrämd SAAB 9000 Aero om det vill sig väl med hushållskassan.

Kid1000 skrev:

> Kan hålla med dig om detta och det har saknats en
> M5 touring sen 1995, först nu tänker de eventuellt
> lansera en M5 touring, de som har pengar köper
> självfallet en AMG E55 om de vill ha en snabb
> tourer med lastutrymme..

06.mercedesbenz.e55.wagon.r34.500.jpg

Ja, det är en läcker bil, http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/Followup/articleId=105529, men påfallande dyr.

> RS6 finns nu också om man har behov av 4 hjulsdrift.

Har en känsla av att den dessvärre är i minsta laget. Ivf tycker jag BMW är fjolliga som inte gör en enda stor bil som man får plats med hojar i med undandtag möjligen för den traktorliknande X3an. Hellre en V70 el Mondeo, el t o m ngn fransk historia. Vissa lär vara rymliga.

Per skrev:

> Ja, det är en läcker bil, http://www.edmunds.com,
> men påfallande dyr.
>
> > RS6 finns nu också om man har behov av 4
> hjulsdrift.
>
> Har en känsla av att den dessvärre är i minsta
> laget. Ivf tycker jag BMW är fjolliga som inte gör
> en enda stor bil som man får plats med hojar i med
> undandtag möjligen för den traktorliknande X3an.
> Hellre en V70 el Mondeo, el t o m ngn fransk
> historia. Vissa lär vara rymliga.

X5 eller X3 är inte stora bilar, bara stora yttermått.
Onödigt påfund.
Mondeo ST serien får inte ha dragkrok = uteslutet.
V70 är uteslutet för min del.

Jag får nog ta den senaste M5 touringen, slutade tillverkas 1995, finns i 391 ex. tror jag, en riktigt snabb vagn.

340hk och 400nm leker man liksom inte bort.

Jag har inte budget nog för en splitt ny bil så en begagnad upp till ca 200kkr får det bli..

C5 lastar 2 hela hojar (och troligen 3-4) med sätet fällt.

Någon körglädje erbjuder den väl inte tyvärr även om det går att spinna loss lite och dra på lite i kurvorna men den kränger rätt ordentligt då...

Per skrev:

>
> > RS6 finns nu också om man har behov av 4
> hjulsdrift.
>
> Har en känsla av att den dessvärre är i minsta
> laget.

Är den lika stor som min gamla 100 Avant (-94) så går det in 4:a hojar i bak om man tar ett par hjul i bakstätet. Finns A6:or och S6:or med trevliga motorer oxå. Tror dom görs i Bayern (Ingolstadt).

/F

Tillbaka
Topp