Vilken bil är bäst för MTB?

kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> SAAB 9000 är faktiskt en trevlig bil att lasta
> cyklar i, speciellt om man har CSE varianten med
> mongostor baklucka. 170hk lättrycksturbon gör det
> lite roligare och snålare än dom mindre motorerna.
> Om inget annat är dom billiga i förhållande till
> vad man får.
>

9000 är en bra bil särskilt den nyare generationen, frågan är vad kostar en 9000 CSE i skatt och försäkring på ett ungefär?

Jag skall få en liten klon på väg och funderar samtidigt att byta bil o lite annat.

Kollade in din hemsida http://project911.luminasweden.com/ o undrar om inte en sådan här

porsche-panamera.jpg

diskret liten kärra vore roligare än en Saab?

Per skrev:
> Kollade in din hemsida
> http://project911.luminasweden.com o undrar om
> inte en sådan här
>
>
>
> diskret liten kärra vore roligare än en Saab?
>
>
>
> Keep the trails open

Det vore litet roligare men utrymmesmässigt för en liten klon + barnvagn + 2 hojar..???

Tur att jag har takräcke till min 911 iallafall..

Senast redigerad av en moderator:
olle_edlund skrev:
> Shit! Va fan har den på taket? Grinde för skateboards eller? :P
>

Snowboards. Gott om bevis på taket, vindrutan och motorhuvan att folk hade inte klarat hela längden.

Per skrev:
> Kid1000 skrev:
>
> > Det vore litet roligare men utrymmesmässigt
> för en
> > liten klon + barnvagn + 2 hojar..???
>
> Så sant så, dessutom ska Saaben vara väldigt
> säker, http://www.ntf.se, såg häromdagen att den
> rankats högst i sin klass även i USA, o sånt är ju
> särskilt viktigt med en klon.
>
> Vore jag rik o irrationell skulle jag köpa en E55T
> http://www.edmunds.com

Rik och irrationell vill väl alla vara ? :)
E55T amg vill man ha, har sett ett test där en sådan har med flyttbart golv som åker ut så man slipper böja ryggen så mycket, mycket praktisk men om än lite dyr för mig :)

Vill man ha lite pulver till begränsad budget så vore en M5 Touring av förrförra generation (E34) ett gott val, lite dyr att äga dock.
2912545339.jpg

3129150637.jpg

En 9000 med steg 3 från Maptun är riktigt snabb förutsatt att växellådan är frisk och inte mosar på låga varv.

Kid1000 skrev:

> Vill man ha lite pulver till begränsad budget så
> vore en M5 Touring av förrförra generation (E34)
> ett gott val, lite dyr att äga dock.

Det tråkiga är att man får svårligen in två cyklar. Tänkte köpa en bimmer, var ut prövade lastbarheten, och det gick inte ens in en hoj i den nya 5-seriekombin. Så det blev en skåpmerca. Den tar två cyklar i skuffen, och är allmänt praktisk för långresor, se http://happymtb.org/forum/read.php/1/85691/223937#msg-223937

Per skrev:
> Kid1000 skrev:
>
> > Vill man ha lite pulver till begränsad budget
> så
> > vore en M5 Touring av förrförra generation
> (E34)
> > ett gott val, lite dyr att äga dock.
>
> Det tråkiga är att man får svårligen in två
> cyklar. Tänkte köpa en bimmer, var ut prövade
> lastbarheten, och det gick inte ens in en hoj i
> den nya 5-seriekombin. Så det blev en skåpmerca.
> Den tar två cyklar i skuffen, och är allmänt
> praktisk för långresor, se http://happymtb.org
>
>
>
> Keep the trails open

Jag har läst din "recension" och jag vet att den nyare generationen (E39) och den nuvarande (E60) är inte lika stora som den förrförra (E34) den har liggande stötdämpare och är allmänt en rymlig bil.

Saken är den att jag har bara 0.1 miljon att spendera på en bil som skall gå som bruksbil medan jag har andra leksaker att underhålla och ösa pengar på.

Service och underhåll gör jag själv ty jag nyligen införskaffat mig en lokal
IMG_8415.jpg

Det som hänt sen dess är att garaget har runt 20 lysrör och 100 kvm golvyta samt bara en HD hoj inne för tillfället.

Kunnande och verktyg finns bara bilen inte är alltför ny.

Kid1000 skrev:
> den
> nyare generationen (E39) och den nuvarande (E60)
> är inte lika stora som den förrförra (E34) den har
> liggande stötdämpare och är allmänt en rymlig
> bil.

Visst är det löjligt att de gjort dem mindre. Samma sak med Volvo, om jag förstått saken rätt så tar en V70 mindre last än de äldre modellerna. Har en kompis som var aldeles salig för han hade hittat en 940 eller vad det var i Tyskland för ett bra pris.

Per skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > den
> > nyare generationen (E39) och den nuvarande
> (E60)
> > är inte lika stora som den förrförra (E34)
> den har
> > liggande stötdämpare och är allmänt en
> rymlig
> > bil.
>
> Visst är det löjligt att de gjort dem mindre.
> Samma sak med Volvo, om jag förstått saken rätt så
> tar en V70 mindre last än de äldre modellerna. Har
> en kompis som var aldeles salig för han hade
> hittat en 940 eller vad det var i Tyskland för ett
> bra pris.
>

Det är sant, tror att kraven på säkerhet och ljudisolering och förvaringsfack är högre prioriterat än hur många läskbackar som får plats.
Köper man en kombi så skall den för 17 rymma mer än en sedan.
Det mest konstiga är att en SUV som har större yttermått och väger mycket mer lastar mindre än en kombi :)
Där kan man tala om lite skev prioritering när de flesta har leksaks4hjulsdrift.

Bästa mindre bil som lastar massor är Renault Mégane Scénic av första generationen, väck med de 3 bakstolarna så har man plant golv från handbromskonsollen bak till baklucketröskeln.

Varför inte den där Scenicen då.... men har svårt för låg effekt och bussställningen.

Kid1000 skrev:

> Det är sant, tror att kraven på säkerhet och
> ljudisolering och förvaringsfack är högre
> prioriterat än hur många läskbackar som får
> plats.
> Köper man en kombi så skall den för 17 rymma mer
> än en sedan.

Absolut, tycker Volvo har en bra attityd i det att man inte skäms för sina kombibilar. Däremot har tydligen både BMW o Mercedes fått för sig att en kombivariant skulle sänka dräggelfaktorn på 7-serien resp S-klassen; vilket jag tycker är urlöljigt.

> Det mest konstiga är att en SUV som har större
> yttermått och väger mycket mer lastar mindre än en
> kombi :)
> Där kan man tala om lite skev prioritering när de
> flesta har leksaks4hjulsdrift.

Ja, vi kollade in BMWs X3, var t o m ut o provkörde, o iofs rymde den två stående hojar, men då fanns det inte mycket plats för bagage. Det kändes om att köra traktor och dessutom är den ful som stryk och patetiskt dålig off-road om man nu till äventyrs skulle använda den till det.

När det gäller SUVar tycker jag faktiskt de amerikanska är mer tilltalande. Den amerikanska sedanen är stendöd, ser ut som bleka kopior av tyska el japanska bilar, men SUVarna o truckarna är fortfarande intressanta, om inte annat som kulturellt fenomen. Är övertygad om att när framtidens arkeologer gräver ut oss kommer de att hitta en Cadilack cabriolet anno 1957 och höja den till skyarna som vår civilisations höjdpunkt o vörda den som Akropolis ;)

Per - är du säkert på att det blir en '57? Mina pengar är på en '59. ;)

Kid - Vi sålde en '88 Scenic 2.0 RT och har nu en '05 Corolla Verso, som är betydligt längre, lite bredare och lite lägre i taket. Jag brukar tar bort framhjultet och lutar cykeln mot höger sidan av bilen med bakhjulet mellan passagerarstolan och B-stolpen. Man blir tvungen att sänka sadeln i Verso på cyklar som Scenic tog utan problem, men det var jobbigt att baxa bort och förvara stolarna på Scenic hela tiden. Dessutom har Verson möjligheten att ta 7 i bilen, eller tom 5 med 2 cyklar utan att montera bort mer än framhjulen. Det drar lite mindre än Scenic gjorde och körställningen är mycket bättre, men Scenic var bättre för barn och har mer behaglig gång för passagerare på svenska vägar. Har inte haft Verson på Autobahn ännu men Scenic upplevdes som mjuk, hög och svajig.

Jag tror att en Verso med Toyotas nya 175hp diesel har möjligheten att bli en riktig, riktig bra bil.

Daner skrev:
> Per - är du säkert på att det blir en '57? Mina
> pengar är på en '59. ;)

Nej, jag menade naturligtvis 59!

cadillac_59_1280.jpg

Per skrev:

>
> Nej, jag menade naturligtvis 59!
>
> http://www.cromoclassico.com/eng/wallpaper/cadilla
> c_59_1280.jpg

Fyn faaaaan va ful. Per du upphär inte att förvåna. Jag trodde det var stilen som lockade dig till din Mercakombi, men det kanske bara var V8:n som lockade ;-)

Personligen har jag ännu inte sett en amerikansk bil jag skulle vilja ha.

Och vad gäller m5:or; hittar man en e34 med dubbla solluckor och nürburgringpaket i fint skick så kan det vara en vettig investering. Ja, jag menar investering. Kommer stiga i pris och bli samlarbil så småningom. Men att köpa den för att ha som enda bruksbil...tveksamt. Det blir nog dyrt.

Zeb skrev:

>
> Och vad gäller m5:or; hittar man en e34 med dubbla
> solluckor och nürburgringpaket i fint skick så kan
> det vara en vettig investering. Ja, jag menar
> investering. Kommer stiga i pris och bli samlarbil
> så småningom. Men att köpa den för att ha som enda
> bruksbil...tveksamt. Det blir nog dyrt.

Touring alltså? , 891 tillverkade exemplar vilket gör den till samlarbil direkt egentligen och många är individual kittade.

Jag har kört några hundra mil på en E34 3.8, underbar bil fortfarande efter 38.000 mil.
Men billig i drift är en M5 aldrig, men jämför man med lika tunga och lika starka bilar med jämförbara innerutrymmen så kanske.

Bruksbil kan ses på många olika sätt, finns ju de som handtvättar 3 ggr i veckan och endast kör på söndagarna och då för att storhandla.

Jag däremot kommer att lasta i reservdelar, brädor och barn i bilen och köra fort, långt och länge.

Har haft en 540iA (individual sonderlack, AC Schnitzer chassi, ALPINA aerodynamik), snittade 1.3l/mil på landsväg och runt 1.6 i stan, helt okörbar på vintern.

Så nästa får bli en manuell E34 eller en E30.

Zeb - När det gäller åtråvärda amerikansk bilar det här är nästan vad jag har i huvudet:

http://www.hemmings.com/index.cfm/fuseaction/dealers.detail/hmn_vehicle_id/222454/

Jag har samma koncepti huvudet, men vill ha en kolfiber kaross med 2006 C6 chassis, Z06 motor och mycket finare invändigt. Tillräckligt stor inuti för touring a la Per, Magnetic Selective Ride Control så det funkar bra både i Sverige och på Kontinenten, tillräckligt med klos i motorn så man lär aldrig bli besviken och tidlös stil.

Må vara att Corvette 06 faktiskt är en riktigt vass sportbil, trots att den fortfarande har bladfjädrar.... men:

Daner skrev:
tidlös stil.

Det är här vi inte är överens. Oavsett C6 kaross eller Chevy Nomad kaross.

Apråpå roliga byggen:
En Fiat X1/9 med Alfa lättemtalls V6:a på cirka 1000 kg, mittmotor och 240 hästar:

http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=11427
(ingen lämlig MTB-bil)

Efter senaste servicen/reparationer/update på rishögen så blir det inga pengar över till att ha en MTB att frakta..suck....

men vaf..det är bara pengar...gasa och var glad.:-)
[
ha det
Jan

Zeb skrev:

> Fyn faaaaan va ful. Per du upphär inte att
> förvåna. Jag trodde det var stilen som lockade dig
> till din Mercakombi, men det kanske bara var V8:n
> som lockade ;-)
>
> Personligen har jag ännu inte sett en amerikansk
> bil jag skulle vilja ha.

Tillber ej Athena eller Zeus el Dionysos el ngn annan grekisk gud och ej heller har jag sagt att jag vill ha en Cadillac. Jag skrev att när framtidens arkeologer gräver ut oss kommer de sannolikt att hitta en sådan och höja den till skyarna som vår civilisations höjdpunkt o vörda den som Akropolis ;)

Vilja ha amerikanska bil? Tja, dagens amerikanska sedan är stendöd, bleka kopior av japanska o europeiska bilar. Däremot finns det vissa SUVar o truckar (pickup) som har själ i någon mening.

Unimog Brabus måste ju vara den ultimata bilen för MTB! Lär väl gå att köra upp på Åreskutan med den - vem behöver liftkort?!

rikard skrev:
> En mercedes kan aldrig vara manlig.

Naturligtvis, liksom man inte döper en tjej till Sven, Björn eller Sten ;)

Sanktmoritz1.jpg

En snygg tjej

Steelisreal skrev:
> shit...nu ser jag dubbelt igen
> Jag ser 2 snygga tjejer:-)

Det är nog magnetfältet från kraftledningen som gör det?

HappyMTBmobil direkt från en av de rikaste städer i världen.(Georgetown, Guyana)

guyanamini.jpg

Cukel från samma stad
guyana.jpg

ha det
Jan

rikard skrev:
> En mercedes kan aldrig vara manlig.

Kanske inte, men W196 var en riktig fin transa:

mercedes5.jpg

mercedes4.jpg

Samma mekanik undertill, bara annorlunda klädsel.

Volkswagen Multivan TDI, lika lång som en volvo, alltid plats... bäddbar, drar 7.0 landsväg, T5:an är dyr men den mest kompletta bil jag kört... 400nm mellan 2200-4000 rpm...en T4 får för runt 150 tusen

Multivan?

Image-204B9CF61F6C11DA.jpg

Image-204BBAAD1F6C11DA.jpg

Image-204BD73C1F6C11DA.jpg

4-hjulsdrift, luftfjädring, utrymme för minst ett dussintals MTB, stor säng, toa, dusch, kök, trappor inuti upp till taket, mm...

Tillbaka
Topp