Vilken bil är bäst för MTB?

Rattnalle sa:
Det där med att kunna montera sätena lite isär såg ju rätt smart ut men jag undrar ärligt lite vad poängen är, om de inte är väldigt trånga mot dörrarna i sitt normala läge borde de ju göra rätt liten skillnad för komforten. Möjligheten att luta sig mot dörren blir sämre.

Och slutligen. Köp en rishög med manuell låda i att övningsköra med sista halvåret istället för att offra komforten och köpa gammal teknik. Det fungerar utmärkt att lära sig allt det svåra med att köra bil med en automat. Växlandet går sen fort att träna upp för den motoriskt normalbegåvade.

Tjena!

Åker man två vuxna, med lite bredare axlar, bak så är det skönt. I SEAT Ateca (mer eller mindre identisk med Karoq) sitter jag dåligt i baksätet för att det är för nära dörren.

Håller helt med om övningskörandet.

För att återgå till larsaws fråga så skulle jag säga att Kodiaq är det bästa alternativet. Karoq är kort i bagaget, blir klurigt med dubbelbur. Touranen är ok men tycker Kodiaq är smartare.
Grand Picasso är inte kul alls, om man nu ska köpa franskt så är Renault Espace trevligare (Ja, jag sa Renault, fortsätt läs). Men det faller rätt rejält hårt på att det är just en Renault.

Kneecap sa:
Rattnalle sa:
Det där med att kunna montera sätena lite isär såg ju rätt smart ut men jag undrar ärligt lite vad poängen är, om de inte är väldigt trånga mot dörrarna i sitt normala läge borde de ju göra rätt liten skillnad för komforten. Möjligheten att luta sig mot dörren blir sämre.

Och slutligen. Köp en rishög med manuell låda i att övningsköra med sista halvåret istället för att offra komforten och köpa gammal teknik. Det fungerar utmärkt att lära sig allt det svåra med att köra bil med en automat. Växlandet går sen fort att träna upp för den motoriskt normalbegåvade.

Tjena!

Åker man två vuxna, med lite bredare axlar, bak så är det skönt. I SEAT Ateca (mer eller mindre identisk med Karoq) sitter jag dåligt i baksätet för att det är för nära dörren.
Den är lite för trång från början alltså :-)

Det är fascinerande hur många stora bilar som är väldigt små invändigt. Inget helt nytt fenomen i och för sig.

Rattnalle sa:
Den är lite för trång från början alltså :-)

Det är fascinerande hur många stora bilar som är väldigt små invändigt. Inget helt nytt fenomen i och för sig.

Tjena!

Just Mellansuvar är ofta urusla när det kommer till bagageutrymmet. Sväljer kanske lika många liter som en vanlig kombi, men eftersom det är på höjden så får man ju ett så förbannat kort lastutrymme.

Kneecap sa:
Grand Picasso är inte kul alls, om man nu ska köpa franskt så är Renault Espace trevligare (Ja, jag sa Renault, fortsätt läs).

Fast Espacen ryms väl knappast inom budget?
(7,5 pbb = 341 k, Espace från-pris 391 k enligt www (men de kanske går att hitta med bra rabatt))

Angående övningskörning så finns ju alternativet att ta kort bara för automat, men det kanske är dumt? Manuellt växlade bilar (särskilt om man ska köpa/hyra lite billigare) lär väl finnas ett tag till.

Bara du inte köper Ford är jag nöjd ;)

/Johan

JojjeM sa:
Kneecap sa:
Grand Picasso är inte kul alls, om man nu ska köpa franskt så är Renault Espace trevligare (Ja, jag sa Renault, fortsätt läs).

(7,5 pbb = 341 k, Espace från-pris 391 k enligt www (men de kanske går att hitta med bra rabatt))

Angående övningskörning så finns ju alternativet att ta kort bara för automat, men det kanske är dumt? Manuellt växlade bilar (särskilt om man ska köpa/hyra lite billigare) lär väl finnas ett tag till.

/Johan
Bara automat är väl onödigt när det inte tar sådär våldsamt långa timmar att köra sig köra manuell också. Få timmar jämfört med att bli en rimligt kompetent bilförare sett till det som händer utanför bilen :-P

JojjeM sa:

/Johan

Tjena!

Har ingen koll på priset, men som sagt; det är en Renault så man köper den inte ändå.

Dumt att bara ta automakörkort ja, men det tar nog inte många år innan den regeln försvinner. Nuförtiden kör man upp med robotlåda när man tar C-kort t.ex.

Luthman Photography sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Drar fortfarande en automatare mer bränsle än en växlad?

Jag har fått känslan av att ( efter att ha lyssnat på vänner med moderna automater) så inte är fallet. Inte så mkt att det är ett argument mot dem iaf. Men det beror säkert på märke och modell.
Och körstil. Redan min femton år gamla automat är fullt jämförbar med motsvarande manuell för mig som mest kör långa resor. Men i stan blir den törstig.

Moderna automater med lockup på alla växlar och så misstänker jag i verkligheten blir snålare än en normaldålig förare.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Jag har fått känslan av att ( efter att ha lyssnat på vänner med moderna automater) så inte är fallet. Inte så mkt att det är ett argument mot dem iaf. Men det beror säkert på märke och modell.
Och körstil. Redan min femton år gamla automat är fullt jämförbar med motsvarande manuell för mig som mest kör långa resor. Men i stan blir den törstig.

Moderna automater med lockup på alla växlar och så misstänker jag i verkligheten blir snålare än en normaldålig förare.

Moderna automater har också (på dyrare bilar) fler växlar vilket gör bilen snålare

Kan inte rek min V90 där bagagehöjden är alldeles för låg, men kanonbil i övrigt.

Skrmavbild2018-12-19kl.20.10.21.png

Senast ändrad:
svurr sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Moderna automater har också (på dyrare bilar) fler växlar vilket gör bilen snålare
Till skillnad från en förare använder den dem också.

larsaw sa:
Bump! Lär troligen bli behov/möjlighet till tjänstebil för hushållet, letar därför lämplig allt-i-allo kärra.
Mina/våra krav är följande:

1. Ska till vardags kunna rymma fyra "vuxna" samt två mellanstora hundar i gemensam hundbur
2. När jag åker själv eller med en passagerare, kunna rymma en MTB (helst stående med endast framhjulet bortmonterat)
3. Tillsammans med ovan även ha plats för en hundbur
4. Manuell växellåda (har en ungdom som ska övningsköra...)
5. Inte allt för stor och klumpig (pga av punkt 3)
6. Vettigt baksäte (dvs. bekväma stolar som inte känns som en träbänk)
7. Soppavärmare
8. Max 7.5 basbelopp

Så här långt har jag kikat på VW Touran, Cittra C4 Grand Picasso, Skoda Kodiaq alt. nya Seat Terraco, (VW's motsvarighet blir för dyr) samt nu idag kan jag ha hittat den perfekta kompromiss-bilen i form av Skoda Karoq med sitt sjukt fiffiga baksäte (magin händer efter 1:05):

Finns det någon anna bil som har något liknande system för att lossa enskillda säten?

Lossa som i att skjuta sätet eller lossa helt?

konscious sa:
Kan inte rek min V90 där bagagehöjden är alldeles för låg, men kanonbil i övrigt.

Nä precis vad jag också kommit fram till, alla kombis av idag har fått Audi-sluttande bakparti... Tack vet jag V70 som höll sig till fyrkantiga mått och högt i tak!
Citrra’n hade jag för sju år sen, den var super så länge man slapp pröjsa för alla service och el-fel :)
Men dess baksäte funkar fan inte för en 16-åring som nått sin fulla längd och axelbredd...

team_hink_racing sa:
Vad är det som är så tråkigt med den? Man får en 2st 29ers utan framhjul ståendes med 4 säten kvar.
Om vi bortser från den manuella delen uppfyller den alla kriterier?
Men va fan, du skrev att den är tråkig så lets buy a Skoda! =)

Tjena!

Skrev inte att den var tråkig heller. ;) Inte kul kan betyda så mycket annat.
Men tråkig är den iofs också. Enda fördelen som jag ser det är att den är praktisk.

C4’an upplevde jag som bekväm så länge hen inte är fullvuxen man (eller lång kvinna) och tvingas sitta i någon av baksätesraderna. Samt i mitt fall också div el-fel...

JojjeM sa:
Fast få in en bur för två hundar i Karoq verksar som sagt lite optimistiskt
Bild från
Verkar trevlig på många vis annars.
/Johan

Alltså, jag har två Portisar (portugisisk vattenhund) som inte är så värst biffiga, så en bur som tar upp halva bagagerummet kommer duga fint ???
Men kanske säkrast att gå på en Kodiaq eller Seat Tarraco istället, dom är ju inte längre än nya V60...

Senast ändrad:
Ska ju sägas att prisskillnaden mellan kodiaq och karoq inte är särskillt stor. Men kodiaq är en mycket större bil. Det ör inte det att karoq är dyr i sitt segment, men kodiaq är rätt billig i sitt segment till vad man får.

Kan ju i alla fall säga att jag är sjukt nöjd med våran kodiaq. Bagaget är stort, skiter man fram sätena får man ju dessutom mer. Och sanningen är ju att man även med baksätet framskjutet de där extra 16 cm man kan skjuta så har man som 182 cm person ok med benutymmet bakom en 182 person i framsätet. Detta pga att det är sjukt bra benutrymme bak i vanliga fall. Man kan ju skjuta 30/70 och även vinkla ryggstödet lite bak.

Kodiaq är inte större utvändigt än en ny xc60. Men den är sannerligen större på insidan. Både i baksäte och bagage. Och klart billigare (så billigare bil eller mer utrustning)

Senast ändrad:
Detta är med ett Thule easyfold xt 3 på högkant utan baksätet framskjutet. Säger lite om höjden. 31 x 83 x 86 cm, finns ju lite till. Dock aldrig prövat hoj på högkant och man förlorar lite höjd om man väljer sjusits.
EEE6D98B-7338-4381-88E4-EA1E416C1F0F.jpeg

Senast ändrad:
Kneecap sa:
team_hink_racing sa:
Vad är det som är så tråkigt med den? Man får en 2st 29ers utan framhjul ståendes med 4 säten kvar.
Om vi bortser från den manuella delen uppfyller den alla kriterier?
Men va fan, du skrev att den är tråkig så lets buy a Skoda! =)

Tjena!

Skrev inte att den var tråkig heller. ;) Inte kul kan betyda så mycket annat.
Men tråkig är den iofs också. Enda fördelen som jag ser det är att den är praktisk.
Ja men då förstår vi!
Trafikmagasinet nästa för dig?

Nu är det ordentligt med OT, men är det något märke som erbjuder kortare leasingavtal än ett år? Ett halvår vore perfekt.

larsaw sa:
JojjeM sa:
Bild från
/Johan

Alltså, jag har två Portisar (portugisisk vattenhund) som inte är så värst biffiga, så en bur som tar upp halva bagagerummet kommer duga fint ???
Men kanske säkrast att gå på en Kodiaq eller Seat Tarraco istället, dom är ju inte längre än nya V60...

OK :)
Som referens postar jag en bild på lite biffig(?) labradortant i bur som tar ungefär halva bredden i vår S-Max:
DSC_0583.JPG

Oklart hur Forden förhåller sig utrymmesmässigt till Kodiaq men Skodan ser större ut.

/Johan

JojjeM sa:
larsaw sa:
JojjeM sa:
Bild från
/Johan

Som referens postar jag en bild på lite biffig(?) labradortant i bur som tar ungefär halva bredden i vår S-Max:

Oklart hur Forden förhåller sig utrymmesmässigt till Kodiaq men Skodan ser större ut.

/Johan

5-sits kodiaq är 720 liter bagage men tror det är med bakre raden framskjuten. Så strax över 600 liter utan det, om jag får gissa.
Detta är 7-sits modellen, som max har 660liter eller något. Skillnaden är att den inte har en kant in i lastrummet utan är slätt med stolarna nerfällda. S-max är väll 700 liter. Så inte såå olika. Sen har de kanske inte hjulhusen upp i bagaget på samma sätt?

Bilagor

• 886BA071-08DF-4DC6-AE25-1202DB811424.jpeg
    886BA071-08DF-4DC6-AE25-1202DB811424.jpeg
    123.5 KB · Besök: 1,443
Senast ändrad:
team_hink_racing sa:
Ja men då förstår vi!
Trafikmagasinet nästa för dig?

Tjena!

Negativt:
1. Vägkänsla som får en V70 att kännas riktigt sportig.
2. Världens jobbigaste automatlåda.
3. Idiotlösningar som att kombinera elektrisk parkeringsbroms med vajer, om vakten kärvar så dör motorn vilket inte är billigt.
4. Varningssignaler från helvetet. Låter som ett brandlarm.
5. Kvaliten är fransk.
6. Gräsligt ful.
7. Fransk kvalitet.
8. Obekväma stolar vid långkörning.
9. Låga begagnatpriser om man köper nytt.

Positivt:
1. De små dieselspisarna är snåla och håller bra. Min V70 hade 1,6 spisen och den höll i princip felfritt i 28k mil.
2. Praktiska.
3. Låga begagnatpriser om man köper begagnat.

Kneecap sa:
3. Idiotlösningar som att kombinera elektrisk parkeringsbroms med vajer, om vakten kärvar så dör motorn vilket inte är billigt.

Äsch, det där är ju ett icke-problem. Enklaste sak i världen att krypa in under bilen och knacka loss armen till p-bromsen. Sen är det bara att dra ut säkringen. Problem solved ;)

/Johan, fd ägare till fransk bil

Jensen sa:
5-sits kodiaq är 720 liter bagage men tror det är med bakre raden framskjuten. Så strax över 600 liter utan det, om jag får gissa.
Detta är 7-sits modellen, som max har 660liter eller något. Skillnaden är att den inte har en kant in i lastrummet utan är slätt med stolarna nerfällda. S-max är väll 700 liter. Så inte såå olika. Sen har de kanske inte hjulhusen upp i bagaget på samma sätt?

Tack som fan bild o info! Känns lovande :)

JojjeM sa:
larsaw sa:

/Johan

Ok, er bur ser ut att vara en Large, jag får sikta på en XL.

larsaw sa:
Bump! Lär troligen bli behov/möjlighet till tjänstebil för hushållet, letar därför lämplig allt-i-allo kärra.
Mina/våra krav är följande:

1. Ska till vardags kunna rymma fyra "vuxna" samt två mellanstora hundar i gemensam hundbur
2. När jag åker själv eller med en passagerare, kunna rymma en MTB (helst stående med endast framhjulet bortmonterat)
3. Tillsammans med ovan även ha plats för en hundbur
4. Manuell växellåda (har en ungdom som ska övningsköra...)
5. Inte allt för stor och klumpig (pga av punkt 3)
6. Vettigt baksäte (dvs. bekväma stolar som inte känns som en träbänk)
7. Soppavärmare
8. Max 7.5 basbelopp

Så här långt har jag kikat på VW Touran, Cittra C4 Grand Picasso, Skoda Kodiaq alt. nya Seat Terraco, (VW's motsvarighet blir för dyr) samt nu idag kan jag ha hittat den perfekta kompromiss-bilen i form av Skoda Karoq med sitt sjukt fiffiga baksäte (magin händer efter 1:05):

Finns det någon anna bil som har något liknande system för att lossa enskillda säten?

Vi har den äldre (och ännu lite mindre tror jag) Skoda Yeti som hundbil. Den har samma variant på säte, väldigt smidigt! Man måste bara komma ihåg att sätta i dem i bilen innan besiktning har jag märkt, bälteslåsen sitter i stolarna.

Bilen är väldigt trevlig med hög markfrigång, går bra att köra ut på småvägar utan att bekymra sig för stora stenar osv vid hundträning/tävling. Lite hög lasttröskel är det. Vi har en dubbelbur i bilen för hundarna. Dvs en bur där bak och en bur istället för baksäte, och då bilen är ganska hög får man plats med ganska mycket saker ovanpå och mellan burarna trots att bilen är liten. Inte en cykel dock. Bilen har funkat perfekt till 2st golden retrievers och husse och matte. Nu har det råkat bli 3 st golden retrievers däremot, så nu är det lite trångt... Men stolarna är som nya, har alltid stått inomhus...

JojjeM sa:
Äsch, det där är ju ett icke-problem. Enklaste sak i världen att krypa in under bilen och knacka loss armen till p-bromsen. Sen är det bara att dra ut säkringen. Problem solved ;)

/Johan, fd ägare till fransk bil

Tjena!

Fantastiskt! Jo, kan man komma på fullösningar så är inte franska bilar så farligt.

larsaw sa:
två mellanstora hundar i gemensam hundbur

Definiera mellanstora hundar? För mig innebär det runt 25 kg och då krävs en bur som är såpass stor att du omöjligt får in även en cykel tillsammans med hundburen i en kombi.

Edit: Det är ju en fördel om man ser att det finns en till sida i tråden innan man ställer frågor som redan är besvarade.

Senast ändrad:
larsaw sa:
Jensen sa:

Tack som fan bild o info! Känns lovande :)

Som sagt ägt två stycken sen april 2017. Man kan slänga in bra myclet. Utan att bilen känns enorm när man kör den. Säkert liknande på s-max. Men i val mellan karoq och kodiaq skulle jag välja kodiaq när skillnaden är så litet i pris ändå. Inte för att karoq är jätteliten utan för att kodiaq är så stor innuti och som sagt, vad skiljer det 20k mellan dem?

Dock ska det sägas att man inte kan fälla upp sätena framåt så som på karoq. Har man 7 sits blir det ju dock helt plant vid fällt baksäte. Medans man får en kant på 5 sits om man inte har lastgolvet. Vilket man inte får om man har canton stereon med sub i reservhjulet (eller gick inte ha den kombon på 2018 års modell. Möjligt att de löst det nu.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp