Vilken bil är bäst för MTB?

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs bil! Nu blir det ingen ersättare till
> Bulliten under 2007 antar jag? ;)

Det hade det inte blivit ändå, den är i fint skick och fortfarande drömcykeln. :-) Uppgraderingar kan det bli däremot. :-9

/Leo

Leo skrev:
> fordon med lastkapacitet,
>
> Volvo V70 Classic 170hk -00

Tjena!

En snabb koll på blocket ger ett pris på runt 100k.. Jag betalade lite drygt en tredjedel och har mer lastkapacitet (sväljer en Super8, en Smith Orange och en DMR Switchback ihopmonterade, samt högvis med junk), ett år nyare bil, 4x4 och 150 mil på mätaren.. Hehe..

TommyE skrev:

> Mänskligt beteende, idag och för +1000 år
> sedan...

Vi var faktiskt ut och prövade en Audi. De var vänliga och bjöd oss att provköra deras S6 Avant: ta den och kör en timme! Man tackar inte nej till att prova en bil med en V10a, 435 hästar och 4WD. Skitkul att köra på små krokiga vägar. Suveränt grepp: trots att det vinterväglag blinkade inga antisladdlampor. Å vilket motorljud. Störtskön bil och, i någon mening, en nutida påskö-moai, absolut, mänskligt beteende: Ack ja! Nej, vi har inte råd med den. Det finns andra saker i livet. Men det var kul en timme!

volvo_v70-00.jpg ht=480

Gratulerar, Leo. Ser fin ut, och den sväljer säkert en massa cykel.

Senast redigerad av en moderator:
Kneecap skrev:
>
>
> Tjena!
>
> En snabb koll på blocket ger ett pris på runt
> 100k.. Jag betalade lite drygt en tredjedel och
> har mer lastkapacitet (sväljer en Super8, en
> Smith Orange och en DMR Switchback ihopmonterade,
> samt högvis med junk), ett år nyare bil, 4x4 och
> 150 mil på mätaren.. Hehe..

men så är den rysk också.. om ven f*n vill åka ryskt? :P

En Maruti/Suzuki av äldre sort med long wheel-base och längsgående bänkar bak är ju grym ju! Man kan slänga upp 2 cyklar bak utan att ens behöva sänka sadeln! Och de är grymt kul att köra, man sitter högt och har känslan av safari och äventyr hela tiden.. Om man inte har cyklar med kan man åka 6-8 personer, och om man demonterar cyklarna lite lagom kan man säkert vara 4 personer och 4 cyklar ombord med ena bänken uppfälld.. Billiga i inköp är de också..

maruti.jpg ht=544

Mazda Miata är bäst för MTB. Det är ju bara att titta på vad de som driver eller drivit de stora svenska cykelforumen valt för bil.

MoeJoe skrev:
> En Maruti/Suzuki av äldre sort med long
> wheel-base och längsgående bänkar bak är ju
> grym ju!

Ser ut som en balinesisk "biimo". Skön i Indonesien men i kallaste laget för Sverige, i v f under 80 procent av året.

Kneecap skrev:
> En snabb koll på blocket ger ett pris på runt
> 100k.. Jag betalade lite drygt en tredjedel och
> har mer lastkapacitet (sväljer en Super8, en
> Smith Orange och en DMR Switchback ihopmonterade,
> samt högvis med junk), ett år nyare bil, 4x4 och
> 150 mil på mätaren.. Hehe..

Kul att du är nöjd med din bil! Hade jag behövt något terränggående så hade det säkert varit ett alternativ, men jag föredrar en lite komfortablare och säkrare bil.. Hehe..

/Leo

citroen_berlingo_01.jpg ht=333

En sån kärra skulle klara biffen. Annars är jag jävligt svag för Nivan men jag tror inte så jättemycket på lastkapaciteten iaf om man är mer än en person + packning.

Per skrev:
i kallaste laget för Sverige, i v
> f under 80 procent av året.

Jo, men man kan ha en stor hardtop i plast istället för presenningen också, ser många långa Maruti här på ön som har såna, ger lika mycket plats. Och då blir det nog varmt och skönt.

Typ en sån här: http://www.blocket.se/vi/9882613.htm?ca=11_s

Tja, de flesta vill förstås ha fräschare bilar..

MoeJoe skrev:
> En Maruti/Suzuki av äldre sort med long
> wheel-base och längsgående bänkar bak är ju
> grym ju!

Heter SJ413 (Samurai) i Sverige. Funkar utmärkt att svänga med i farter upp till 40 km/tim.

MoeJoe skrev:

> Tja, de flesta vill förstås ha fräschare
> bilar..

Ska man köpa en indisk bil kan man knappast förbigå Ambassador

delhi1103-094.jpg

om det inte vore för Tata Sumo

image001.jpg

här med två boxade hojar på taket.

Per,
Nu har du ju haft V8-skåpet ett tag. Är du fortfarande nöjd? Något som krånglat? Verkar vara riktigt fina bilar det där, min granne har en likadan fast med oljebrännare. Inte lika kul.

Skoda roomster?

http://www.skoda.co.uk/Skoda3g/content/showroom/roomster/details/roomstertechnology.aspx

Kolla texten längst ner:

<QUOTE>
Internal bike holder - optional on all Roomsters
An original bicycle holder also demonstrates the multipurpose use of the Roomster’s large luggage compartment. Bicycles can be carried on the roof but this has many disadvantages (the car is more sensitive to side winds, higher fuel consumption, difficult handling). The Roomster’s interior bicycle holder is therefore especially useful and practical. Basically it is a bar immediately behind the luggage compartment’s loading edge, which has two fixtures to hold the front forks of the bike. To carry two bikes, for example, two rear seats must be removed but three people can still travel in the car. The bikes without the front wheels are put in the luggage compartment rear wheel first. The front fork is attached to a clip on the floor and the frame is fastened with a belt.
</QUOTE>

Kneecap skrev:
> Jag betalade lite drygt en tredjedel och har mer lastkapacitet

Eftersom Leo har körkort som han kan bli av med kommer han säkert att välja att ha den besiktad och i trafik.

:P

Grattis Leo! Jag har en japansk/holländsk Volvo från samma år, iofs. en sedan (Mitsubishi Carisma).

Leo skrev:
------------------------------------------------------->
> Kul att du är nöjd med din bil! Hade jag behövt
> något terränggående så hade det säkert varit
> ett alternativ, men jag föredrar en lite
> komfortablare och säkrare bil.. Hehe..
>
> /Leo

Tjena!

Säkrare? Voltar du med en Volvo är det bara att skrota skiten.. Voltar man med en Niva så är det bara att vända den på rätt håll och starta motorn och köra vidare.. Komforten kan jag väl hålla med om iofs.. Men ska jag långt så tar jag sambons Chevy Blazer, feta amerikanska skinnfotöljer fram :D, mer lastutrymme än Nivan också..

OlaDanskaVägen: Min är inte en vanlig Niva, min är en halvmeter längre och fyrdörrars (samt sponsrad av Planet Ride)... :D

TnT.. SHYSS!!

Faceplant skrev:

> Nu har du ju haft V8-skåpet ett tag. Är du
> fortfarande nöjd?

Ja, den är fantastiskt bekväm, o rolig att köra, o dessutom hyfsat bränslesnål. Ligger runt en liter mil, och då har man 460 nm till förfogande redan vid 2300 rpm. Man kan köra hundra mil och ändå känna sig ganska fräsch när man kommer fram.

> Något som krånglat?

Ja, men hittills har det gått på garantin. Det har varit lite elektronikstrul: "parktronic", parkeringsassistansen krånglade både första o andra vintern, just nu byter de ett relä i generatorn och en hydralpump i bakluckan.

> Verkar
> vara riktigt fina bilar det där, min granne har
> en likadan fast med oljebrännare. Inte lika kul.

Ja, inte så kul, men de är fantastiskt bekväma och, för att vara så stora, ekonomiska. Dessutom är diesel mer miljövänligt. Till sedanen finns en V8a dieselsnurra, som säkert är skitkul, men jag tror inte den finns till skåpvarianten.

Kneecap skrev:
> Men ska jag långt så tar
> jag sambons Chevy Blazer, feta amerikanska
> skinnfotöljer fram :D, mer lastutrymme än Nivan
> också..

Vi körde en blygsamt utrustad Trailblazer hela semestern. Den hade tygklädsel, begränsade inställningsmöjligheter av stolarna, och kändes lite slö i förhållande till mercan och var dessutom rätt törstig, men med tiden lärde vi oss älska den. Suveränt att få in två hojar och hela semsterbagaget inklusive tält o kök och en kylväska. I USA betraktas den inte som en stor bil, snarare som normal (medium SUV).

Bilagor

• Slickrocktrailhead.jpg
    Slickrocktrailhead.jpg
    91.9 KB · Besök: 53
Kneecap skrev:
> Säkrare? Voltar du med en Volvo är det bara att
> skrota skiten..

VÄGEN VÄGEN VÄGEN......... =)

sella.rossa skrev:
> Skoda roomster?
>

Hittat lite bilder:

http://www.rstlife.com/modules/xcgal/albums/userpics/Skoda_Roomster_2006_038_Bike.jpg

http://www.rstlife.com/modules/xcgal/albums/userpics/Skoda_Roomster_2006_013_Bike.jpg

större:

http://www.webcarcenter.com/guide/skoda/roomster/2006/big/skoda_roomster_2006_coff.jpg

Kolla också

http://www.skodaroomster.se/

Klicka på cykeliconen och "Lasta" knappen...

Och sidan 11 i denna: http://www.skoda.se/mediadb/_files/user_skodanew/roomster_0906_low_26766.pdf

...speciellt "Cykelhållare för invändig montering"...

<QUOTE>
Roomsters bagageutrymme erbjuder en bra lösning för cyklister. Fästpunkter i golvet gör att du enkelt kan transportera med dig cyklar på ett säkert sätt. Genom att montera av framljulet kan cykeln fästas i bagageutrymmet utan att montera takräcke eller dragkrok.
</QUOTE>

rikard skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Säkrare? Voltar du med en Volvo är det bara
> att
> > skrota skiten..
>
>
> VÄGEN VÄGEN VÄGEN......... =)

Tjena!

Där har vi ett fordon med stor lastkapacitet.. Sen kan vi lämna det där.. Åbäket är numera inte i min ägo.. Egil behövde en stor bil när han skulle bygga kåk..

Kneecap skrev:
> Säkrare? Voltar du med en Volvo är det bara att
> skrota skiten.. Voltar man med en Niva så är det
> bara att vända den på rätt håll och starta
> motorn och köra vidare.. Komforten kan jag väl

Kanske det, om du överlever volten själv, deformeras inte bilen så får kroppen ta hela smällen. Hellre skrotar jag bilen än mig själv... Dubbla airbags, SIPS(sidokrockkuddar) och WHIPS(whiplashskydd) känns säkert den dagen det smäller, vilket man får hoppas att det aldrig gör.

> hålla med om iofs.. Men ska jag långt så tar
> jag sambons Chevy Blazer, feta amerikanska
> skinnfotöljer fram :D, mer lastutrymme än Nivan
> också..

Låter mulligt, men hur långt har du råd att köra den bensinslukaren? Skinn är trevligt, har det i min V70 också, samt ECC och farthållare. Den drar runt 8 liter på 100km vid landsvägskörning, lite mer än min gamla Saab.

/Leo

Tjena!

Visst deformeras bilen till viss del, men inte så mycket så man kläms fast, en kille i skåne voltade tre varv med sin, den gick igenom besiktningen tre veckor senare och han har inga smärtor överhuvudtaget, dock med 5punkts bälten och race-stolar, med det kommer det sitta i min också tillslut.. Sen är ju saken att en Niva går inte speciellt fort.. Läger fart = mindre olycksrisk.. :D

Hmm.. Chevan drar 1.0 när man ligger i 110 och cruisar.. Inte så mycket mer än en Volvo, och den är fullproppad med all mullig utrustning, cd-vxl, ac, kompass, steglöst ställbar stjärtvärme, elektrisk ställbara stolar fram, 4wd, H&L-vxl, m.m. (farthållare ska vi nog inte ens nämna på en amerikansk bil, går inte att köpa utan) dessutom Webasto kupevärmare.. Den är SWEEEEEET...

50 papp för en -97:a som gått 10kkm med 18x10" bak och 18x8" fram.. :D

Daner skrev:
> Om en Trailblazer är lite för "Americansk" för
> dig men du vill ha precis samma bil, varför inte
> en Saab 9-7?

Är inte det en bil som i allt väsentlig är en Suburu?

Just Subaru är f ö en bil jag skulle kunna tänka mig att ha.

Kneecap skrev:
> Tjena!
> Hmm.. Chevan drar 1.0 när man ligger i 110 och
> cruisar.. Inte så mycket mer än en Volvo

Vår volvo S70 GLT drar också 0,9-1,0 vid vanlig körning, och 1,2 när man drar husvagn...

Per skrev:
>
> Är inte det en bil som i allt väsentlig är en
> Suburu?
>
> Just Subaru är f ö en bil jag skulle kunna
> tänka mig att ha.

Tjena!

Nej, 9-7X/Trailblazer finns inte som subba..

Däremot Saab 9-2X är en Impreza.. Så du var på rätt spår men ändå inte riktigt..

Kneecap skrev:

> Däremot Saab 9-2X är en Impreza.. Så du var
> på rätt spår men ändå inte riktigt..

Jag blandade alltså ihop dessa utländska SAABar. Subaru är faktiskt en bil som imponerar på mig. I USA har de rykte om sig att vara välbyggda och pålitliga, och de är ytterst populära bland cyklister.

loonlake3.jpg ht=544

Ingen (inte ens Vito) som har nämnt Mercedes Vito? (orkar inte plöja hela tråden)
Den äger hårt för tänkt ändamål, bra väghållning, bra punch i spisen, gott om plats, skapligt snål, sörviss överallt i Europa, skööna stolar.

Vi körde den första gröna Outback som togs in till Colorado (som har fått sisådär 10 miljoner yngre syskon sedan dess) mellan Oktober 1994 och Augusti 1998 och jag kan instämma att det var en mycket bra bil. IMBA Trail Crew folk lever i stort sätt i sina Outbacks. http://www.current.tv/watch/15431564

Rolig 'tävling':

Big Game SUV Hunting

You can be sent a bumper sticker (or an electronic file so you can print your own). It reads I’m Changing The Climate! Ask Me How! You are encouraged to then place these on the metal bumpers or glass windows of those urban tanks that have to fill up with a fresh load of fuel simply to get the kids home from school. Well defined and discerning ‘Rules of Engagement’ are proffered. Hummers are the ultimate prize in the sights of these big game hunters. A bit of fun — unless you own such a behemoth.

http://www.treehugger.com/files/2005/02/big_game_suv_hu.php

Jag är inte avundssjuk! ;)

42Hz skrev:
> Rolig 'tävling':
>
>
> Big Game SUV Hunting
>
> You can be sent a bumper sticker (or an electronic
> file so you can print your own). It reads I’m
> Changing The Climate! Ask Me How! You are
> encouraged to then place these on the metal
> bumpers or glass windows of those urban tanks that
> have to fill up with a fresh load of fuel simply
> to get the kids home from school. Well defined and
> discerning ‘Rules of Engagement’ are
> proffered. Hummers are the ultimate prize in the
> sights of these big game hunters. A bit of fun —
> unless you own such a behemoth.
>
> http://www.treehugger.com/files/2005/02/big_game_s
> uv_hu.php
>
> Jag är inte avundssjuk! ;)

Haha. Fan va King! Måste genast beställa ett sånt å sätta på min discojeep. Kommer garanterat att reta en och annan miljömupp.

Subaru verkar vara jädrans bra bilar, ligger ofta i topp på kvalitetsmätningar av olika slag. Var spekulant på en Legacy i vintras då det handlades ny bil till familjen. Det den föll på var utrymmet i bagaget, fyrhjullsdriften gör att det blir lågt där bak. Så frågan är hur lätt det är att få in cyklar? Dessutom fanns inte antisladd (minns inte vilken bokstavskombination Subaru använder för det) annat än till automatlåda, och automat ville jag inte ha. Motiveringen från säljaren var att det inte behövdes när man har fyrhjulsdrift, fullständigt säljarBS!

Blev en Mazda6 2.3 istället och den rekommenderas å det varmaste! Kör en hel del bil och jobbet och då ofta hyrbilar av massa olika märken och ingen bil hittills framkallar leenden som Mazdan gör, körglad är bara förnamnet. Körupplevelse (utom ljudnivå), pris, utrymme, urustning är klart bättre än de flesta bilar. Svenskarna känns som trötta traktorer och de som kan konkurrera är tyskarna (typ A6) och då hänger inte instegs/snik modellerna med utan man måste upp i motorstorlek och utrustning vilket gör att man kommer att betala minst 100kkr mer. 100kkr får man en massa cykelprylar för;) Har iofs bara testat med en cykel bak, men det gick lysande.

Så kolla på Mazda!

Bull - som började cykla när han flyttade från Uppsala. Ett sexpack Pucko i pris för det:)

Jag vill slå ett slag för den franska ingejörskonsten! Här i form av en Renault Megane kombi med plats för fyra personer med tillhörande cyklar, packning och kylväska. Den är kanske inte något fartvidunder med full packning men den lilla 1,6 liters motorn går relativt snålt, 0.75 l/mil vid normalt landsvägstempo.

bilmedcyklar.JPG ht=426

/Pär

PS
Bilen på bilden är inte min utan ett lån från mina kära föräldrar.

Bull skrev:
> Subaru verkar vara jädrans bra bilar, ligger ofta
> i topp på kvalitetsmätningar av olika slag.

Precis, det ska vara suveränt välbyggda och pålitliga, tror Outback o Forester är de modeller som lämpar sig bäst för långresor med hojar.

Bull skrev:
> Dessutom fanns inte antisladd (minns inte vilken bokstavskombination
> Subaru använder för det) annat än till
> automatlåda, och automat ville jag inte ha.
> Motiveringen från säljaren var att det inte
> behövdes när man har fyrhjulsdrift,
> fullständigt säljarBS!

Jag är faktiskt beredd att hålla med den säljaren, antispinn/antisladd på en fyrkraffsare känns fullkomligt meningslöst. Jag har själv haft två fyrhjulsdrivna bilar av personbilstyp och man gasar sig ur vilken sladd som helst. ( oftast provocerar man fram sladden själv! :D ) Detta förutsätter att man KÖR bilen och inte bara åker med som många förare gör..

ABS däremot är ju rätt bra, fyrhjulsdriften hjälper föga när man ska få stopp på härket..

Pär L skrev:
> Jag vill slå ett slag för den franska
> ingejörskonsten! Här i form av en Renault Megane
> kombi med plats för fyra personer med
> tillhörande cyklar, packning och kylväska. Den
> är kanske inte något fartvidunder med full
> packning men den lilla 1,6 liters motorn går
> relativt snålt, 0.75 l/mil vid normalt
> landsvägstempo.
>
>
>
> /Pär
>
> PS
> Bilen på bilden är inte min utan ett lån från
> mina kära föräldrar.

Då skulle jag köpt en volvo 7/940 med lilla motorn (116 hk), en sån går på 0,72 :-)

Att ha hojarna på taket är helt OK vid fint väder om man inte ska långt. Men för längre resor eller vid dåligt väder är det bättre om man kan ha dem innuti bilen. Först av allt för att det är bättre för hojarna, på taket tenderar de att bli gistna i reglage och vajrar av väder och vind och sommartid krossas tusentals små flygfän mot gaffelbenen som sedan sliter på gaffelns bussningar. Dessutom ökar bensinförbrukningen och det blir en massa vindbrus.

Tillbaka
Topp