Vilken bil är bäst för MTB?

AC skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt åk, komfort....

komfort! indeed..
normal_DSCN0909.JPG

42Hz skrev:
> AC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mitt åk, komfort....
>
> På en HT? ;)

Hehe, nästan pinsamt...
Men det är ju före och efter tävling man ska ha det skönt, under ska det bara göra ont ;)

Frorre skrev:
> Då skulle jag köpt en volvo 7/940 med lilla
> motorn (116 hk), en sån går på 0,72 :-)

Om du vore så väl ändå. Jag kommer aldrig under litern. Får man sen på takräcken så sörplar den riktigt bra.

Per skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev det någon bil till slut Per???
>
> Ja det blev en skåpmerca för snart två år
> sedan
>
> http://www.lowdin.nu/tillf/granna.jpg
>
> som vi är mycket nöjda med. Se
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/85691/page=7
> o skrolla lite, för en rapport.

Bilden ser ut att vara tagen i Gränna, eller?

Zooltrix skrev:

> Bilden ser ut att vara tagen i Gränna, eller?

Det stämmer bra: vi stannade för att fika o ta en bensträckare.

Själv håller jag mig med en Renault Espace 94, tar man ut de två bakre stolarma får man lätt in 4 cyklar med hjulen demonterade (vi prtar dh cyklar). Bilen är förhållandevis konfortabel, helt klart att föredra på längre turer, typ till åre. Men helst av allt andvänder jag nog vårna Peugeot J9, 6 sitt och sovplatser samt plats för i princip hur många cyklar som helst, reggad som lätt lastbil precis 3.5ton=) Inget hästkraftmonster direkt runt 100hk, men lågt växlad så det går ganska bra med en frat på 90km/h, att den sedan kostade oss 40k i inköp får ses som en bonus=)

940TA.jpg

— mmm, bakhjulsdriven, härligt rymlig, förstår inte varför Volvo inte kan göra sådana bilar idag?

Känner folk som har en 940 o inte kan köpa en ny bil för de håller inte måttet.

Jag måste bara slå ett slag för Land Rover! Jag tycker det är den bästa bilen för att ¨transportera sej och cyklar. Det är iofs möjligt att jag är lite partisk eftersom vi har två stycken... ;-)

Bilen27nov066redliten.jpg ht=496

Inte för att det kanske är bästa bil men absolut den roligaste, Mercedes SLK32 AMG och då gärna Kleemann trimmad. 400hp 533Nm så kommer man snabbt till skogen. Karbon cykel på taket förstärker intrycket av prylbög :)

I riktiga bilar får inte cyklar plats. Men det enda jag har efarenhet av ar BMW X5 och 9-5. 9-5an har grymt lastytrymme och är extremt skön att åka långt i! Som ett godståg. X5an är inte så pjåkig på vägen den heller ;)

Ove-Rall skrev:
> I riktiga bilar får inte cyklar plats.

— trams ;)

Sanktmoritz1.jpg

Hon rymmer två hojar i skuffen, går dubbelt så fort som en SLK med en hoj på taket, dessutom håller hon om en i kurvor, o ger en massage när man är trött, en urbekväm långfärdsvagn.

Det roligaste jag kört som rymmer två hojar är utan tvekan Audi S6 Avant. Den är bestyckad med en härlig V10a. Den kan dessutom fås med internt monterade cykelställ. Man tar av framhjulen och spänner fast i gaffeln. Det enda jag har emot den är att den saknar nivåreglering och luftfjädring.

Har f ö lite svårt för BMW sedan en ung försäljare på fullt allvar förklarat att de inte hade några SUVar. De tror att deras truckar är SAVar. Var ut o provkörde en X3 o det kändes som att köra lastbil. Kanske är den nya X5an bättre?

Personligen gillar jag Land Rover skarpt. Men min fru är totalt emot alla sorters SUVar (utom Cayenne) till den grad att det inte ens är någon mening att provköra en Land Rover. Den vore utdömd redan innan hon satt sig i den.

Oj Oj vilken machotråd. Riktiga bilar, för kloka män, är Opel Corsa eller Polo, max. Yaris eller vad den heter är inte dum heller. Dom får du nog beröm för, från din kloka fru.

Lite inspirerad av bilsportmässan (även om jag redan tänkt tanken när jag sett den bilen tidigare) så tycker jag Honda verkar ha en väldigt cykelvänlig bil!

Bilagor

• _MG_3298.jpg
    _MG_3298.jpg
    75.6 KB · Besök: 42
Tre sista åren har jag kört med en 945a. Nu har den gått 35000 mil och det är dags att släppa den trogna traktorn. Inga probs att slänga in både min skogshoj med bortskruvat bakhjul och ungarnas cyklar i skuffen:) Räjäl gummimatta har gjort att cykeltvätten lungt kan vänta till hemkomsten.

Nu väntar jag på en nybeställd Peugeot 807. Då räknar jag med att flexibiliteten gör att man även kan få med både ungar och cyklar samt vid behov några polare. På taket kan det bli lite ojsan när man ruller fram med ett dopat mjölkpaket ;) Får nog bli en bakkrokshängare där.

Neo skrev:
> Lite inspirerad av bilsportmässan (även om jag
> redan tänkt tanken när jag sett den bilen
> tidigare) så tycker jag Honda verkar ha en
> väldigt cykelvänlig bil!

Skitbra :o
han kan ju inte få upp baklemmen om han inte tar bort bakhjulen ju!

bengt skrev:
> Opel Corsa eller Polo, max. Yaris eller
> vad den heter är inte dum heller. Dom får du nog
> beröm för, från din kloka fru.

— hmm, det är truckar hon ogillar, typ X5 o X3, o jag håller faktiskt med henne. De är usla truckar. Däremot är Land Rovern en underbar klassisk bil som man i princip kan resa vart som helst med. Tror inte Opel eller Polo el Yaris skulle gå hem hos henne.

Per>
Kan du inte slänga in en bild på din merca! Jag kan inte minnas hur den ser ut. Jag har hört att det är otroligt fina bilar, som dessutom sväljer mycket packning under långa bekväma resor. Det vore så kul att få kasta ett getöga på en sådan underbar skapelse.

Chabo skrev:
> Per>
> Kan du inte slänga in en bild på din merca! Jag
> kan inte minnas hur den ser ut. Jag har hört att
> det är otroligt fina bilar, som dessutom sväljer
> mycket packning under långa bekväma resor. Det
> vore så kul att få kasta ett getöga på en
> sådan underbar skapelse.

vafan, kolla en sida tillbaka i denna tråd så får du se hans merca :D:D i alla fall äre väll en sådan han har, i den färgen, så tror det är den

ähh, hjälper dig:
granna.jpg

Senast redigerad av en moderator:
En bekant till mig har jobbat som bilmek i Tanzania och avrådde från land rover å det bestämdaste. Vill man ha en bil som funkar var det bara toyota land cruiser som var intressant enligt honom.

Dock funderar jag på om inte nya Touareg kan vara ett intressant alternativ i den klassen.

Åhh skåpmerca, skåpmerca lalala... *viftar med armarna och kvittrar förtjust*

Men varför har inte tråden bytt namn till : "Skåpmerca är bäst för MTB!" ?

Jag menar alla eventuella tvivel är som bortblåsta och det är dags att räta ut frågetecknen.

Fjärdebrunn skrev:
> Skitbra :o
> han kan ju inte få upp baklemmen om han inte tar
> bort bakhjulen ju!

Det gör väl inget? :) Går ju lika bra att köra så, om man nu inte skall tro på mythbusters ;)

IMG_0388.jpg ht=528

Den bästa bilen för DH är utan tvekan Toyota Corolla - 88, 16Valve CC.

Alla tanter över 45 kör den och detta gör den till det perfekta
transportmedlet för alla seriösa dowhillåkare med en gnutta självrespekt.

Bra är det också om man lägger till det ombyggda cykelstället ala OK
och regelvirke 2"2 som kan ta upp till hutlösa TRE downhillcyklar.

Problemet blir att om man lastar den med tre cyklar och dess tre förare
så snuddar cykeldäcken i marken i stora gupp på vägen.

Eftersom det är en tantbil skall den även köras som en,
varför man håller sig under 60Km/h och detta problem är löst!

Cykla Downhill, Kör Corolla, Handla på Ica. Ser ni ett budskap växa fram?

rikard skrev:
> Vill man ha en bil som funkar var
> det bara toyota land cruiser som var intressant
> enligt honom.

Ja, om jag förstått saken rätt är de enastående stryktåliga. Minns att Top Gear försökte förstöra en tyotatruck. De sänkte den i havet, släppte den från höga hus, o s v, o s v, och den envisades med att gå. Dock tror jag inte de bästa toyotorna säljs i Sverige. Har sett Lexus i den klassen i USA och de verkar inte finnas alls i Sverige.

> Dock funderar jag på om inte nya Touareg kan vara
> ett intressant alternativ i den klassen.

cayenneS.jpg

Eller varför inte en Cayenne S eller T. De ska vara oerhört roliga att köra.

Per skrev:
> Personligen gillar jag Land Rover skarpt. Men min
> fru är totalt emot alla sorters SUVar (utom
> Cayenne) till den grad att det inte ens är någon
> mening att provköra en Land Rover. Den vore
> utdömd redan innan hon satt sig i den.

jasså? visst suvar kanske inte är den mest lämpliga bil för alla, och jag själv kallar inte Land Rover för suv (förutom freelander 1 o 2).
En suv är (enligt mej) en förhöjd kombi med ett dit-tryckt fyrhjulsdrftssystem. alltså en kompromiss sim inte klinagar allt för vackert i mina öron.
En Land Rover, och då speciellt de nya är helt otroliga terrängmaskiner (för de som vågar) och de kan dessutom ta dej snabbt och ruskigt bekvämt vart som helst. Kanske dags att uppdatera sina värderingar? ;-)

Varför i helvete ska man ha en bil gjord för att köras i terräng när terrängkörning är förbjuden i Sverige?

Hur många rastar sina "terrängbilar" på banor regelbundet?

Det finns risk för att blir en sånt här snart...
2005DodgeRamSRT-10QuadCab.jpg ht=473

... och det vore ju inte fy skam! "5" ;) sittplatser i kupén, bra med lastutrymme, många hästkrafter och helt OK väghållning kombinerat med "hög frigång" kan ju inte vara annat än en hit!

För mig är det helt enkelt den ultimata cykel-bilen!

[EDIT]fel bild...

Senast redigerad av en moderator:
Per skrev:
>
> Eller varför inte en Cayenne S eller T. De ska
> vara oerhört roliga att köra.

Jag tycker den bilden säger allt. Har man sådana lågprofilhjul är man inte ute efter en terrängbil utan en gaträcer med bra sikt. =)

Skulle jag köpa bil idag skulle luftfjädring och ett vadardjup på minst 50 cm vara absoluta krav. Bränsleekonomi och toppfart är ganska irrelevant för mig om jag skulle behöva ha den i jobbet. Som tur var behöver jag inte köpa bil än på några år som det ser ut nu. =)

discovery skrev:

> En suv är (enligt mej) en förhöjd kombi med ett
> dit-tryckt fyrhjulsdrftssystem. alltså en
> kompromiss sim inte klinagar allt för vackert i
> mina öron.

— hmm, för mig är en SUV en fyrhjulsdriven truck.

> En Land Rover, och då speciellt de nya är helt
> otroliga terrängmaskiner (för de som vågar) och
> de kan dessutom ta dej snabbt och ruskigt bekvämt
> vart som helst. Kanske dags att uppdatera sina
> värderingar? ;-)

Jo, jag gillar dem, och skulle kunna tänka mig en för en långresa i tredje världen

land_rover_defender_2006_01_s.jpg

Men, vore det aktuellt skulle jag klart kolla in Toyota och Lexus för den japanska driftssäkerheten.

Mårten skrev:
> Varför i helvete ska man ha en bil gjord för att
> köras i terräng när terrängkörning är
> förbjuden i Sverige?
>
> Hur många rastar sina "terrängbilar" på banor
> regelbundet?

Varför ska man ha en klocka som är vattentät 200 meter om man inte dyker?
varför ska man ha en cykel för 40000 när man inte tävlar i världseliten?
varför ska man bo i villa när man igentligen skulle kunna bo i en lägenhet som är 5 ggr mindre?

Det är inte många saker man har för att man egentligen behöver det utan för att man har ett visst intresse. Vi åker på offroadträffar med våra Land Rovers och ja det är allt för få som åker på offroadträffar med sina bilar / allt för många som har fyrhjulsdrivna bilar utan att använda dem till vad dom är till för. beroende på hur man vill se det.

discovery:
"Varför ska man ha en klocka som är vattentät 200 meter om man inte dyker?"

Varför inte?

"varför ska man ha en cykel för 40000 när man inte tävlar i världseliten?"

Varför inte?

"varför ska man bo i villa när man igentligen skulle kunna bo i en lägenhet som är 5 ggr mindre?"

För att det är skönt. Och just det, varför inte?

Varför ska man inte köra en SUV? För att det drabbar 100% av dina medmänniskor att du kör en avgasspyende penisförlängare till miljöförstörare. För att den förstör sikten för bakomvarande. För att den bidrar till ökat vägslitage. För att den med sin storlek bidrar till ökad belastning på ett redan underdimensionerat vägsystem i storstadsområdena.

Om du då och då använder SUVen i terräng. Så som du tydligen gör är det helt ok, missförstå mig inte. Har man intresse av terrängkörning och åker på träffar är det givetvis helt ok att ha en terrängbil. Liksom om man i sitt yrke eller pga. var man bor har behov av den ökade framkomligheten.

Men för att köra vanlig väg är biltypen jämförelsevis värdelös. Komforten är inte högre...

Bla bla bla. Kännde mig tvungen. :P

Per skrev:
sant alternativ i den klassen.
>
> http://www.automotorsport.se/bigpix/2006/cayenneS.
> jpg
>
> Eller varför inte en Cayenne S eller T. De ska
> vara oerhört roliga att köra.

varför inte? :D för att det är samma bil som toureg, fast med annan motor och en prislapp som är högre :D alltså man betalar för märket på huven :D och lite för skillnaden i design i fronten

Mårten skrev:
> discovery:
> "Varför ska man ha en klocka som är vattentät
> 200 meter om man inte dyker?"
>
> Varför inte?
>
> "varför ska man ha en cykel för 40000 när man
> inte tävlar i världseliten?"
>
> Varför inte?
>
> "varför ska man bo i villa när man igentligen
> skulle kunna bo i en lägenhet som är 5 ggr
> mindre?"
>
> För att det är skönt. Och just det, varför
> inte?
>
> Varför ska man inte köra en SUV? För att det
> drabbar 100% av dina medmänniskor att du kör en
> avgasspyende penisförlängare till
> miljöförstörare. För att den förstör sikten
> för bakomvarande. För att den bidrar till ökat
> vägslitage. För att den med sin storlek bidrar
> till ökad belastning på ett redan
> underdimensionerat vägsystem i
> storstadsområdena.
>
> Om du då och då använder SUVen i terräng. Så
> som du tydligen gör är det helt ok, missförstå
> mig inte. Har man intresse av terrängkörning och
> åker på träffar är det givetvis helt ok att ha
> en terrängbil. Liksom om man i sitt yrke eller
> pga. var man bor har behov av den ökade
> framkomligheten.
>
> Men för att köra vanlig väg är biltypen
> jämförelsevis värdelös. Komforten är inte
> högre...
>
> Bla bla bla. Kännde mig tvungen. :P

Precis det är det jag menar... det är helt och hållet onödigt att köra en Suv inne i stan om man bara använder den till att köra hem matkassarna från ica. men så fort man har ett behov av en större bil med bra framkomlighet och rejäla lastutrymen så är det helt okej...

Allt handlar om behovet.. men självklart är man ofta ganska dumdristig och onödig i valet va sina prylar i allmänhet.. men så kommer det nog alltid att vara.

betalas inte vägskatt lite på hur tung bilen är? sen äre ju alltid lika kul att många "trädkramare" kör gamla bilar :D alltså de bilar som nästan är den värsta miljöboven av alla bilar :D

Jensen skrev:

> varför inte? :D för att det är samma bil som
> toureg, fast med annan motor och en prislapp som
> är högre :D

Nja, såvitt jag förstår är det stora skillnader mellan Cayenne och Touareg. Men för all del. Visst är de släkt.

356_b_1600_coupe_-_1959.jpg

Liksom den här var släkt med urfolkan. Skillanderna mellan Cayenne och Tuareg är nog faktiskt större.

Tillbaka
Topp