Vilken bil är bäst för MTB?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------

> Fast fransk då..

Nästan så jag får lust att posta en liten bild på min R4 igen.

side.jpg ht=369

Franskt när det är som bäst...

En bil som släpper ut lite CO2 = diesel, men då släpper man partiklar. Alltså behövs partikelfilter.
För att få med cykel, eller som i mitt fall flera och helst någon med motor också så krävs någon transport bil. Att kunna sova i bilen är otroligt praktiskt, alltså en skåpbil!

Peugeot expert 2.0 HDI...
(Nu kan man tro att ja är sponsrad, men jag är bara trött..)

Bilagor

• expert_12[1].jpg
    expert_12[1].jpg
    44.6 KB · Besök: 47
TBone skrev:
> Kanske inte den bästa bilen att transportera
> hojar i, men lite får man offra för att vara
> miljömedveten:
> http://www.teslamotors.com/index.php?js_enabled=1

Fasen vad långt de kommit med elbilar nu.
32mil på en laddning. Sen tar det 4h att fulladda igen och bara att köra 32mil till :)
Me like!

revco8 skrev:
> Nå'n som vet hur det är att frakta hoj i
> mercedes c-klass kombi? Har gått o blivit sugen
> på en c200 '03-'04. Vet att de är en ganska
> liten kombi, men om man fäller säten borde det
> väl gå att få in en MTB?

Det gör det säkert: vi får in två hojar i skuffen på en e-klass, och då har vi praktiskt taget perfekt sikt genom bakrutan. Tar av pedaler, hjul och sadel. C-klassen är mindre så ska du ha två hojar i skuffen försvinner nog en del av sikten bakåt. En borde dock gå in utan problem.

skeikampen.jpg ht=544

Man vänjer sig snabbt vid att montera ihop hojen.

Helt klart MB Vito:6 sittplatser plats för 4 hojjar packning mm...
mw

Bilagor

• RIMG0568.JPG
    RIMG0568.JPG
    137.6 KB · Besök: 46
  • RIMG0572.JPG
    RIMG0572.JPG
    104.8 KB · Besök: 48
matte w skrev:
> Helt klart MB Vito:6 sittplatser plats för 4
> hojjar packning mm...

Superbekvämt för hojarna. Men hur vore det att köra en Vito hela vägen till alperna?

Per skrev:
> matte w skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Helt klart MB Vito:6 sittplatser plats för 4
> > hojjar packning mm...
>
> Superbekvämt för hojarna. Men hur vore det att
> köra en Vito hela vägen till alperna?

Det får vi se v27 då styr vi kosan till italien.Långfärds komforten är riktigt bra ljudnivå är hur bra som hälst,trots breda däck(245or).
På förarplatsen har man toppen utsikt skön stol och bra koll. jag är toppen nöjd.
matte w.

matte w skrev:

> Långfärds komforten är riktigt bra
> ljudnivå är hur bra som hälst,trots breda
> däck(245or).
> På förarplatsen har man toppen utsikt skön stol
> och bra koll. jag är toppen nöjd.

Låter hel skönt: Mercor brukar vara superbekväma. En Vito är väl så stor att man dessutom praktiskt taget kan bo i den?

Idag hämtar jag ut en Volvo XC70 D5 med bilden av att den är optimal för att köra hojar och allt annat med. Såklart är den vit.

Vi har kommit tillbaka efter 400 mils bilsemester med vår Corolla Verso 1.8 VVTi:
Vällingby
Dalarna
Lillehammer (tanka)
Geiranger
Trollstigen
Trollveggen
Trondheim (tanka)
Polcirkeln
Bodø (tanka)
färja - Moskenes
Andenes (69 grader 17 minuter N)
Lødingen
färja - Bognes
Fauske (tanka)
Polcirkeln
Mo i Rana
Storuman
Stromsund
Ramsele (tanka)
Vällingby

Vi körde mest inom hastighetsbegränsningar och körde som mest 720km mellan tankningar. Snittade 0,63 liter/mil med bästa tank just under 0,6. Måste räknas som MVG när det gäller bensinbilar med utrymme för 6 eller 7 personer alt. 4 personer och 2 cyklar.

Det där såg mycket bra ut Dane. När jag tar bilen till jobbet ser det ut så här:
Hässelby
Vällingby (tanka)
Ängby
Bromma (tanka)
Alvik
Kristineberg (tanka)
Tomteboda.

Volvo V70 T5 med plattan i mattan. :)

Mollo så är det när det bara ryms 80 liter i tanken.

Tänkte själv klara mig till Geneve (217 mil) på två fulla tankar (132 liter).

cerberos skrev:
> Jag gillar växthuseffekten det blir mulligt
> sydeuropeiskt klimat här då så "keep up the
> good work" Mollo!!!!! :)

— mmm, om folk bara är solidariska o håller sig till V8or, kan vi snart njuta av inhemsk mango o papaya, böjra odla ris, o hoja året om utan att besväras av snö

C4 HDI EGS. Får nog in ett par hojar om man plockar av hjul osv. och fäller sätena bak. Drar larvigt lite soppa också.

Inte lika praktiskt som C5:an som iofs drog 0.8 blandad körning men svalde en Nissan Micra i bagageutrymmet.

Fasingen vad saaben ser liten ut.. jag fantiserade om att man inte skulle behöva plocka av framhjulet när man ska frakta en cykel i en sådan kärra, men det verkar ju vara fel?

/K

Någon med erfarenhet av Ford S-Max? Den kommer i Flexifuel (ethanol) utförande till höst och är på detta sätt klassificerad som miljöbil.

Jag har numera en C5. Tar jag av hjulen så får jag plats med en räser under insynsskyddet med baksätet intakt. Fäller jag baksätet får jag in minst två MTB utan att ta av hjulen. Sen drog den 0.53 ToR Hamburg. Diesel iofs.

Plocka av framhjulet slipper du nog inte i någon vanlig familjkombi. Jag har kört både 9-5 och V70 och får alltid plocka av framhjulet. Jag har iofs stora cyklar min lekamen kräver ramstorlek 60cm.

Edit: jag var på andra sidan och läste när jag svarade. Jag får köpa en c5:a helt enkelt....

Senast redigerad av en moderator:
Är det någon som har erfarenhet av ford focus? Har nu kommit till insikt om att det skulle löna sig rejält för mig som bor i sthlm att ha en sk. miljöbil. Focus (flexifuel)verkar vara ett vettigt alternativ, men måste den i kombiutförande för att hojjen ska gå in?

/K

den nya focusen tycker jag är tok fin. Köpte en -05 då den kom och sålde den nu aldelens nyss. riktigt nöjd. Enligt min mening sopar den banan med konkurenterna, du får gå upp till en riktig premiumbil för att hitta nåt att jämföra med och då blir det en annan pris lapp också.

//Håkanb

cerberos skrev:
> Plocka av framhjulet slipper du nog inte i någon
> vanlig familjkombi.

Så är det, och det gäller i princip även monstruöst stora amerikanska SUVar, som GMC Yakun och allt vad de heter. I de flesta av dem kan man montera in ett cykelställ så att man fäster gafflarna i golvet inne i skuffen. Den enda "familjekombi" man kan köpa ett sådant ställ till, såvitt jag vet är det bäst jag tilläger, är Audi Avant A6.

Roger skrev:
> Min drömbil var länge en:
> http://www.prius.com/images/prius_image.jpg
>
> Med en sådan hållare:
> http://i51.photobucket.com/albums/f380/sikocycles/
> FJwithHM.jpg
>
> Men enligt försäljaren går dom inte att få med
> dragkrok, då elmotorn inte är tänkt att dra
> last... såååå trött på att lossa framhjul
> och lasta på taket... :(

Jodå det finns drag till Prius ! i USA.
Gå in på
http://priuschat.com/forums.html
finns massor att läsa om Prius.
http://www.plusaf.com/prius/prius.htm

Finns många som har massor av negativa åsikter om Prius, trots att de aldrig har varit i närheten av en. Jag har en 04 och är mycket nöjd, har mer än halverat min bränsleförbrukning jämfört med min gamla RAV4 !!

Berne skrev:
-------------
> Finns många som har massor av negativa åsikter
> om Prius, trots att de aldrig har varit i
> närheten av en.

Jag har kört en Prius i tio dagar och är långt ifrån panegyrisk. Den kommer till sin rätt i stadstrafik, får klart godkänt, och är tilltalande med sina låga utsläpp och relativt blygsamma förbrukning (som dock är betydligt högre än vad Toyota uppger). Däremot är den hemsk på motorväg. Vindkänslig och stötig, distinkt obehaglig tyckte jag. Det är sannerligen ingen långresevagn. Dessutom är bagageutrymmet närmast symboliskt. Jag har inte prövat Lexus. Men jag har en känsla av att ska man ut på långresa och vill ha en hybrid så är de det enda valet.

Samtidigt får man väl till Prius försvar säga, att det är en pionjärbil, ett tekniskt och inte minst kommersiellt genombrott, som med största sannolikhet kommer att gå till historien som ett banbrytande och nydanande projekt. Ser fram emot fortsättningen, och inte minst hybrider som har plats för två hojar i skuffen och är roliga att köra.

rätta mig om jag har fel, men Prius kan man inte ladda i vägguttaget va? visst, den har bensinmotor, men man tycker ju att när det finns batteripack o man har tillgång till eluttag så borde man kunna ladda den, så man slipper köra ännu mindre på bensinmotorn.

sen angående att köra på motorväg :D så vetefan om det inte beror mer på tillverkare osv. tycker det är en jäkla skillnad på olika bilar på motorväg. de lite tyska bilarna, i alla fall de större bmw, audi o merca bilarna känns ju som rena autobanloken när man kör motorväg, alltså kursstabila o trygga i höga hastigheter. medans andra bilar jag testat, därav ett svenskt märke, visserligen kändes lite rorligare i stan, men inte alls är lika kursstabil på motorväg.

Jensen skrev:
> de lite tyska bilarna, i alla fall
> de större bmw, audi o merca bilarna känns ju som
> rena autobanloken när man kör motorväg, alltså
> kursstabila o trygga i höga hastigheter.

Jo, vi var i Mynchen i våras, tog en taxi in från flygfältet, en tvåliters dieselmerca, när vi sneglade över axeln på föraren kunde vi konstatera att han körde i 220, att åka 110 i en Prius känns betydligt farligare (även om det inte är det objektivt).

va jag ville säga, är att det nog inte är bara är synonymt me prius, utan att har man kört ett autobanlok så blir man bortskämd med det o tycker allt annat ä vingligt, så upplever i alla fall jag det.

Faceplant skrev:
> Toyota kommer aldrig att bygga en bil som är
> rolig att köra. Dom bygger bilar för folk med
> andra intressen.

toyota-sports-cars-20.jpg

toyota-sports-cars-5.jpg

toyota-sports-cars-9.jpg

toyota-sports-cars-1.jpg

sp3.jpg

1761136829165.jpg

Toyota%20LF-A%20Back%20450%2007%20Auto%20Show.jpg

Det finns några fler...

Per skrev:
> Jo, vi var i Mynchen i våras, tog en taxi in
> från flygfältet, en tvåliters dieselmerca, när
> vi sneglade över axeln på föraren kunde vi
> konstatera att han körde i 220...

Jo tjeeeena. Och då hade han väl inte ens släppt upp kopplingen ordentligt...
Tänk på att det inte beöver vara så att motorn överensstämmer med bagageluckeemblemet.

ÅL, tvivlar du på att en tvåliters dieselmerca gör 220 blås? ta och provkör en modern diesel isf!

Daner, glöm för bövelen inte AE86:an!
U1139P33T2D240254F9DT20061221115831.jpg

Jensen skrev:
> va jag ville säga, är att det nog inte är bara
> är synonymt me prius, utan att har man kört ett
> autobanlok så blir man bortskämd med det o
> tycker allt annat ä vingligt, så upplever i alla
> fall jag det.

Jo, tyska bilar är suveräna, i särklass i tekniskt avseende, och naturligtvis glänser de särskilt på Autobahn som de är byggda för.

ÅL skrev:

> Jo tjeeeena. Och då hade han väl inte ens
> släppt upp kopplingen ordentligt...
> Tänk på att det inte beöver vara så att motorn
> överensstämmer med bagageluckeemblemet.

Det var en E220 CDI (W211). Föraren härstammade, tack o lov, sannolikt från något mer eller mindre helnykteristiskt folk. Kollade hur fort han körde och blev rejält häpen eftersom man inte märkte hur fort det gick inne i bilen. När vi närmade oss stan saktade han in till 170.

När det gäller Tyota och Lexus bygger de alla möjliga varianter på bilar. En del av dem tror jag är jättekul att köra. Byggkvaliteten och garantierna är ofta imponerande.

Ok I stand corrected (almost...:-)

Googlade och fann att E200 CDI har 214 i toppfart. Imponerande med tanke på att den faktiskt bara ger 136 hk.

(Säger någon mercedes, 2 liter och diesel i samma mening dyker alltid en gammal 200 D årsmodell 1980 eller så upp för min inre syn. Och den går inte 200 blås...)

ÅL skrev:

> (Säger någon mercedes, 2 liter och diesel i
> samma mening dyker alltid en gammal 200 D
> årsmodell 1980 eller så upp för min inre syn.
> Och den går inte 200 blås...)

Visst, gamla dieselstånkor var inget man stod sig efter. Men sedan sekelskiftet har det hänt massor på motorsidan. Var annan bil som säljs på kontinenten är en diesel. De släpper ut mindre än bensinbilar och kan köras på miljödiesel som inte utvinns från bergolja.

Tillbaka
Topp