Vilken boom härnäst?

Vilken boom härnäst?
Nja, landhöjningen väntas pågå i några hundra år till, så är nog ingen fara för oss som skriver här i tråden.
1-10mm per år är ju ett skämt i jämförelse med förändringar i havsnivån framöver…

Vilken boom härnäst?
Svamp finns året om, sen om det är ätbart är du en annan fråga. :)

Ok, ok, jag har också ofta sett (stora) svamp på träd den här vintern när jag åkte skidor. Nu är jag ingen expert to hallucinogener, men tror att man hitta lämpliga bara på sensommar och hösten i äng eller skog.

Vilken boom härnäst?
På MTB turen på helgen mötte jag fyra unga killar som rökte något i en små pipa vid min favorit vindskydd, så kanske har du rätt.

Men hallucinogener är en annan sak. För tio år sen dog flera turister i Amsterdam för att de trodde att de kunna flyga efter (mis)bruk av svamp och hoppade från fönstret på tredje våningen. Jag har dock hört ingenting om det på sistone. Vet inte om boomen är över eller om lagen och polisen fick bort svamp från turisterna.
Microdosing har ju varit på tapeten ett tag t ex. Och ayahuasca men det är väl en del mer extremt.

Vilken boom härnäst?
Microdosing har ju varit på tapeten ett tag t ex. Och ayahuasca men det är väl en del mer extremt.

Problemet med Amsterdam är att det kommer massor med unga manniskor som vill bara festa och några av dom tror att man kan prova alla drogar utan större problem. Amsterdam har just börjat en kampanj för att avskräcka framförallt engelska killar, men tror inte att den kommer att har mycket effekt.

Vilken boom härnäst?
Om boomar drivs av ny teknik så är AI nästa stora grej som kommer revolutionera världen. Det talas idag om att vi befinner oss i ett "iphone-moment" när det gäller AI. En följd av AI som nog kommer ta lite tid men kommer tids nog är "experience machine-boomen". Experience machine är en filosofisk tankemaskin som kan möta alla önskningar och begär, total hedonism. "en maskin som kan framkalla vilka mentala upplevelser som helst hos personen som använder den. En hedonist bör då rimligtvis gå med på att ett liv i en sådan maskin, med de ultimata inställningarna, bör vara ett fulländat liv." Med en sån upplevelsemaskin behöver en inte knark, eller så kan upplevelsemaskinen simulera knark, eller att jag vinner Paris-Roubaix precis på vilket sätt jag önskar att vinna det. Eller så simulerar den att Degenkolb aldrig blev trängd och vi kunde fått se hur loppet skulle utspelat sig då. Oändliga möjligheter. :)

Många har gjort förutsägelsen, gillar Pixars variant.

Idiocrazys version är inte så långt ifrån dagens verklighet heller.
Jag tänkte börja på samma sak men du tog det längre.

Det kommer bli en otrolig teknikrevolution och troligen en ”AI-bubbla” av episka mått.

Och jag lät ChatGPT redigera din text bara för att… ☺️

Om boomar drivs av ny teknik så är AI den nästa stora revolutionen som kommer att förändra världen. Många pratar idag om att vi befinner oss i ett "iphone-moment" när det gäller AI. En följd av AI som troligtvis kommer ta tid men på sikt kommer att förverkligas är "experience machine-boomen". Experience machine är en filosofisk idé om en tankemaskin som kan uppfylla alla önskningar och begär, vilket kan ses som total hedonism. "En maskin som kan framkalla vilka mentala upplevelser som helst hos personen som använder den. En hedonist skulle förmodligen anse att ett liv i en sådan maskin, med optimala inställningar, skulle vara ett fulländat liv." Med en sådan upplevelsemaskin skulle det inte vara nödvändigt att använda droger, eftersom maskinen kan simulera drogeffekter eller andra upplevelser, till exempel att vinna Paris-Roubaix precis som man vill. Eller så kan den simulera att Degenkolb inte blev trängd och vi kan uppleva hur loppet skulle ha utspelat sig. Det finns oändliga möjligheter. :)

Vilken boom härnäst?
Har en vän som ibland är en otroligt irriterande man-splainer. Efter att han började med svampar, lsd och annat sånt insåg han att folk inte vill lyssna på hans tjat. Han blev botad mao. Inte för att jag tror nästa boom blir att odla toppskivlingar men vem vet?

Vilken boom härnäst?
Har en vän som ibland är en otroligt irriterande man-splainer. Efter att han började med svampar, lsd och annat sånt insåg han att folk inte vill lyssna på hans tjat. Han blev botad mao. Inte för att jag tror nästa boom blir att odla toppskivlingar men vem vet?
Inom psykologin var hallucinogener ett intressant forskningsområde innan hippiesarna kom igång och fixade narkotikastämpel. Och nu verkar det ha kommit igång igen inom området, det verkar lovande. Allt som kan hjälpa folk i rätt sammanhang är ju bra. Nu menar jag inte självmedicinering i första hand.

Vilken boom härnäst?
Var dock riktigt förvånad när jag såg Benny & Björn med på listan av låtskrivare till den låten av Nederländska Venga Boys!

EDIT: ser nu att första versen är en interpolation av Lay all your love on me, men jag förstår inte.

Lyssna på de fyra första takterna/två första stroferna i versen. Samma melodi, både toner och rytm stämmer.

Vilken boom härnäst?
Rodd tror jag kan bli nåt. Varför finns det inte redan i Zwift?

GettyImages-1353524827-e1661255257902.jpg

Vilken boom härnäst?
Ah, när jag passerade Tokholm igår, så la jag märke till att det är nåt slags tjackis, alkis osv mode. För stora illasittande kläder i sunkiga färger. Iofs bra om riktiga missbrukare kan sälja sina solblekta täckjackor för en bra peng
Det är bara 90-talsmodet som är åter sen flera år tillbaka, framförallt hos för dem som inte var födda eller var för unga för att redan ha bränt av aqua limone och champion osv på den tiden.

Vilken boom härnäst?
Vilken boom härnäst?

Det kommer bli en otrolig teknikrevolution och troligen en ”AI-bubbla” av episka mått.

Om boomar drivs av ny teknik så är AI den nästa stora revolutionen som kommer att förändra världen. Många pratar idag om att vi befinner oss i ett "iphone-moment" när det gäller AI. En följd av AI som troligtvis kommer ta tid men på sikt kommer att förverkligas är "experience machine-boomen". Experience machine är en filosofisk idé om en tankemaskin som kan uppfylla alla önskningar och begär, vilket kan ses som total hedonism. "En maskin som kan framkalla vilka mentala upplevelser som helst hos personen som använder den. En hedonist skulle förmodligen anse att ett liv i en sådan maskin, med optimala inställningar, skulle vara ett fulländat liv." Med en sådan upplevelsemaskin skulle det inte vara nödvändigt att använda droger, eftersom maskinen kan simulera drogeffekter eller andra upplevelser, till exempel att vinna Paris-Roubaix precis som man vill. Eller så kan den simulera att Degenkolb inte blev trängd och vi kan uppleva hur loppet skulle ha utspelat sig. Det finns oändliga möjligheter. :)
det som kännetecknar ai mer än något annat är att det tuggar på utan substans...

Vilken boom härnäst?

Det jag glömde säga vara att när jag pratade med Bing så blev den kränkt när jag frågade om den var en experience machine! :)

Vilken boom härnäst?
Det är bara 90-talsmodet som är åter sen flera år tillbaka, framförallt hos för dem som inte var födda eller var för unga för att redan ha bränt av aqua limone och champion osv på den tiden.
Stora kläder hade många på 90-talet, men inte i dessa färger. Och jag har inte märkt detta i andra städer

Vilken boom härnäst?
Ansökningar till hemvärnet har ökat 870% sen Ryssen anföll Ukraina. Boom!
Tack vare den otroliga tekniska utvecklingen och den revolutionerande tillgängligheten av information sedan slutet av 1900-talet, kan jag på ungefär ett decennium när komma fram till vilken tidsperiod som avses.

Vilken boom härnäst?
kan berätta att murkelboomen är över sedan länge. var väl extra poppis på typ 80-talet, strax innan man fastställde att stenmurklan är giftig även efter förvällning.

eller åttanolltalet som vissa tycker vi skall säga. i analogi med nollnolltalet som namn på nolltalet?

Tillbaka
Topp