Vilken Camelbak ska man välja?

waqr

Medlem
Har märkt att en vattenflaska knappast räcker på lite längre turer och det lär väl bli ännu värre i sommar när det blir ordentligt varmt. Har därför kollat på lite alternativ och just Camelbak verkar ju vara det vettigaste. Dock skulle jag även vilja ha plats för en tröja också iallafall varför Classic modellen inte är aktuell då den enbart verkar ha plats för nycklar och telefon.

Vilken modell kommer efter Classic modellen rent strl mässigt? Vill som sagt kunna få plats med en tröja men vill samtidigt inte ha för stor ryggsäck och vill även att den ska sitta ordentligt så den inte hoppar runt på ryggen vid lite tuffare körning i skogen.

Tack på förhand!

Läste mig till att Osprey är bra ryggor Köpte en Viper 9 och är väldigt nöjd. 2,5L och plats för extraslang, verktyg, pump och en extra tröja. Sitter stabilt och skönt. Inget negativt alls om den efter snart ett år.

Mycket nöjd med min Camelbak Skyline LR 10.

FB_IMG_1524045073854.jpg

//Källis

Vill bara tillägga att jag har varit jäkla nöjd med min Camelbak Mule.
Köpte den 2010 och har bara bytt slang, bitmunstycke samt smörjt dragkedjan lite då och då under dessa år.
Blåsan är 3L o tror det var 12L väska?

Bra kvalité! ?

Har hört att USWE ska vara skön att bära och att dom sitter fast på en skönt sätt. Aldrig provar själv dock.

Har även sneglat lite på Ergon's sista tiden. Snygg design o fina färger jämfört med min gråa slitna gamla CB.

Ska försöka köra med flaska på ramen hela sommaren så blir inget nyköp än på ett tag...

BjornR sa:
Något jag kan tycka är viktigt är bekväm magrem som inte skär in i magen för mycket.

Eller en uswe så har man inte ens en magrem. Mer som ett sele och personligen tycker jag de både sitter bättre än camelback och är lättare att rengöra påsen.

Källis sa:
Mycket nöjd med min Camelbak Skyline LR 10.

//Källis

Jag är också väldigt nöjd med min Skyline. Har den i svart orange istället. Den sitter längre ner vilket gör att tyngdpunkten hamnar rätt för stigcykling. Enda nackdelen är att den saknar inbyggt ryggskydd.

har en Rogue för vanligt turer 2-3 timmar och en Mule för längre turer med mer packning.
Rogue rymmer lätt slang, verktyg, pump och en tröja/jacka.
Det enda jag saknar mer Rogue är en midjerem. Den vill gärna studsa upp över huvudet i tekniska utförspartier.

Mule anvädner jag även som handbagage och till andra dagsutflykter än på cykel.

Har aldrig haft någon camelbak, funderat på det dock. Är det inte svårt att hålla det fräscht, svårt att komma åt att rengöra?
Och sedan få blåsan torr inuti?

me.I.am sa:
Har aldrig haft någon camelbak, funderat på det dock. Är det inte svårt att hålla det fräscht, svårt att komma åt att rengöra?

Jag har bara vatten i blåsan. Sköljer ur och hänger på tork efter (nästan) varje tur.
Aldrig några problem.

Jag rekommenderar alltid blåsor från source. De har en form av glasbeläggning inuti. Som ska hålla den fräsch.
Har aldrig upplevt något sunk och har kanske inte behandlat dem särskilt väl heller.

Men grundregeln är alltid bara vatten.

Jag har inga tips. Väljer att krångla till det för dig istället. :-)

Du ska inte passa på att köpa en väska med inbyggt ryggskydd?

me.I.am sa:

Så länge du bara har vatten i behöver du inte göra nånting alls. Se bara till att det alltid finns vatten i systemet.

Rengör min blåsa kanske två ggr. per år eller så.
Torkar gör jag i princip aldrig, enbart om jag vet att jag inte kommer använda den på länge.
Kör man nytt vatten i den 2-3 ggr. i veckan så hinner den inte bli särskilt sunkig.

Vet inte vad ni andra håller på med som måste torka ur den efter var och varannan tur.
Ni kanske har en enorm talang att låta det komma baksug i blåsan ?

Klavikel sa:
Rengör min blåsa kanske två ggr. per år eller så.
Torkar gör jag i princip aldrig, enbart om jag vet att jag inte kommer använda den på länge.
Kör man nytt vatten i den 2-3 ggr. i veckan så hinner den inte bli särskilt sunkig.

Vet inte vad ni andra håller på med som måste torka ur den efter var och varannan tur.
Ni kanske har en enorm talang att låta det komma baksug i blåsan ?

Använder inte min så ofta så är nog bra att den får torka ?

me.I.am sa:

På uswe kan du ju vända blåsan in och ut. Blir ju inga problem att göra rent insidan då

Jensen sa:
me.I.am sa:

På uswe kan du ju vända blåsan in och ut. Blir ju inga problem att göra rent insidan då

På moderna Camelbaks är påfyllningshålet så stort att det är mkt enkelt att vränga blåsan ut o in genom det.

C-dale sa:
Jensen sa:
me.I.am sa:

På moderna Camelbaks är påfyllningshålet så stort att det är mkt enkelt att vränga blåsan ut o in genom det.

Men ringen får väll inte vrida så att säga, så det blir en del av påsen man inte kommer åt?

Jag har tre st camelback, en 1,5l för xc race, en Rouge som man får in en tröja i och lite till. Men den jag har 99% av gångerna är min Mule.
Den funkar som ryggskydd och rymmer reservdelar och verktyg om man vill+ föda och ombyten om man behöver. Bra flex remmar och expansion. Den körs tom på lokala kvällsturerna som ryggskydd och punka/verktygskitet ligger alltid i sitt fack.
Vätskeblåsan har jag utomhus vintertid och i frysen sommartid mellan turerna, då slipper man tillväxt och bakterier som det kan bli om man slarvar med rengöringen, speciellt om man haft sportdryck. Spola ur och in ifrysen bara.

Jag kör en Evoc Stage 6L med 2l blåsa. Mycket nöjd med den, får plats med verktyg, pump, kolsyrepatron, slang, mobil, lite snacks samt en tunn jacka.
Men skulle jag köpa ny idag hade jag nog valt en storlek större.

Skulle inte rekommendera att köpa väska med inbyggt ryggskydd, tycker det verkar vara en kompromiss. Bättre att köpa ett löst ryggskydd som sitter och täcker ordentligt.

Frysa blåsan dödar inte alla bakterier, många går bara i dvala och vissa påverkas inte alls. Vill man döda många bakterier ska man tina upp och frysa in igen ett par gånger, känns bättre och enklare att skölja rent och torka.

42Hz sa:
Frysa blåsan dödar inte alla bakterier, många går bara i dvala och vissa påverkas inte alls. Vill man döda många bakterier ska man tina upp och frysa in igen ett par gånger, känns bättre och enklare att skölja rent och torka.

Självklart är det så, men det minskar uppenbarligen risken för tillväxt, eller så har jag inga bakterier i min längre ;-)
Men som jag nämnde sköljer jag blåsan efter varje gång. Man får ju spola lite i den för att tina den när man ska använda den. Det kanske är tillräckligt. Tills för några år sedan hade jag den alltid inne i värmen och ibland fick den en annan färg och slemmig gegga inuti. Fick diska ur den ordentligt, ledsnade på det momentet som alltid kom oförberett när man skulle iväg. Efter att jag började med frysförvaring har det inte hänt igen. Ska jag cykla dan efter spolar jag inte ens men suger ur all vätska+ luft =syre och stänger. Munstycket brukar jag skölja med kokande vatten från vattenkokaren emellanåt. Undvika att blåsa i slangen är bra grej.

Man kan tömma en hela Stroh 80 i vattenblåsan, skaka om i en minut, låta den stå en kvart, vända upp och ner och skaka om ytterligare en minut, och sen slå ut spriten i vasken. :)

Jag köpte ganska nyligen en camelbak kudu 8, då jag ville ha en liten ryggsäck med ryggskydd. Tycker den sitter bra och känns välgjord.
Är inget jätteutrymme, men räcker till det viktigaste (slang, verktyg, pump, snacks, tunn jacka). Går även att stoppa överflödiga kläder i "hjälmfacket" om man blir varm under turen.
Finns i 12/18L om man vill ha mer utrymme.

Kör också Kudu 8 nu! I det stora hela nöjd, men midjebandet åker upp så man måste dra åt det ofta. Ska åtgärda det på något enkelt sätt, men det har inte blivit av...

Angående tvätt/tork/frys och annat... Jag har vatten i mina och tömmer möjligtvis ut det om jag inte använt ryggsäcken på några veckor innan jag fyller nytt. Annars fyller jag oftast på bara och det verkar ha funkat några år. Jag lever iaf ?

Jag kör Lobo. 3l vätska och plats för ett par extra slangar, pumpar, verktyg och lite smått och gott. Tycker den funkar kanon!

+1 på Kudu 8. Bra med ryggskydd som går att plocka ut om man blir för varm eller bara vill. Kör dock med ryggen skyddad jämt.

Tillbaka
Topp