Vilken cykel ska jag köpa i USA?

pean

Aktiv medlem
På allmän begäran är tråden nu här.

Jag kommer inom en obestämd men närliggande framtid att flytta till AZ, USA. I min enfald tänkte jag att jag ska ta med mig min Meta 55 från 2010 men bättre vetande har upplyst mig om att så går det inte till, åker man till USA köper man nytt.

Så, vad ska jag ersätta min Meta med när jag kommer fram? Vilken är den roligaste leksaken i öknen?

Det är absolut värt att titta på cyklar i USA. Skulle tro att priserna ligger på ca 3/5 - 2/3 jämfört med i Sverige. Ofta säljer man ut föregående års modeller till riktigt bra priser.
Att köpa begagnat kan också vara en ide. Finns ofta riktigt bra cyklar till bra priser.

Sedan var det ju det där med tull och sådant men om du skall stanna länge är det inget problem.

Finns kanonbra cykling i Arizona och inte minst i södra Utah. Inte ett dugg avundsjuk ;-)

/Mikael

Ibis, Santa Cruz och Yeti står förstår högt på listan.

Kan kanske tilläggas att jag verkligen gillat Metan men känner att den kanske har gjort sitt, dessutom kan den gärna stå kvar och vänta i Sverige så jag har den här när jag är hemma.

pean skrev:
-------------------------------------------------------
> dessutom kan den gärna stå kvar och vänta i
> Sverige så jag har den här när jag är hemma.

Helt rätt tänkt, man ska ha en bra cykel stationerad i varje land man vistas i någon längre tid, så gör jag och det är både enkelt och trevligt.

Sist jag var där kunde jag konstatera att cyklar och delar låg i prisnivå som bike-discount.de och uppåt på de flesta sighter och butiker (östkusten). Och varför köpa amerikanskt junk när det finns kvalitetstyskt att välja på ? ;-)

Finns hur mycket som helst att välja på, men jag tänkte egentligt bara säga att ha det så gott!
Jag längtar tillbaka till USA ...h

Lyckost - att få bo over-there en period är kanon, är man dessutom cyklist är det "dubbelkanon"

Jag har precis kommit hem efter ett par år i Kalifornien och hade samma huvudbry .... Ville ta med mig en amerikansk hoj hem som souvenir och för att det var dags att uppgradera mig. Tittade på Pivot, Intense, Sant Cruz och Yeti - alla populära i det MtB-gäng jag cyklade med
Blev till slut en Intense Carbine 27.5 för att (skratta inte nu) de har en logga med en kalifornisk björn på hojjen - och så gillade jag den lika bra som Santa Cruz Blur som var no2.
Har inte kollat priserna jättenoga men nog är det billigare, speciellt om man som jag verkligen BEHÖVDE ny cykel ;)
Man kan hitta jättefina cyklar på Craigslist för ca halva nypriset. Amerikaner köper gärna nytt och dyrt och ibland upptäcker de att de inte har tid att använda den fina cykeln - då finns det fyndläge.

Vill du verkligen testa olika cyklar är test-veckan i Moab i september ett bra tips. Sjukt fin cykling och alla märken är där och demar. Missade den själv förra året men kompisar som varit där säger att det är skoj. Då säljer de också ut democyklar vilket kan vara fynd också.

Att ha en cykel på bägge ställena är bra tänkt - kostar ca 700-1000 SEK på flyget (om man inte åker business)

Lycka till och ha det gött! Din tråd fick mig att längta tillbaka....

M

Kristin skrev:
> Jag har inga tips men blå är en fin färg.

Oschysst att hetsa och sen inte ha något att komma med. Besviken.

Testvecka i Moab låter inte alls tråkigt för mig och vad är väl sju timmar i bilen enkel resa att gnälla över. Får invänta ert bra tillfälle att ta upp detta med min fru.

Intense, SC, Yeti... En SB66 carbon kanske är finare i verkligheten är på bild.

En Carver TRANS-fat FS förstås!
trans-fat-1-1.jpg

Eller om Kristins önskan om blå lockar, en Salsa Horsethief
BK8776B.jpg

Senast ändrad:
C-dale skrev:
> På South Mountain är det en Knolly Chilcotin som
> gäller.

Det är ju dessutom rätt nära dit jag ska.. eller väldigt nära. Har du varit där, kan du berätta något om South Moutain och cyklingen där?

My god, storlek smorlek på hjul. 29 är ute, nu ska det vara 27.5. Läste precis en review där en snubbe på en tidning sade att 27.5 var smidigare än 29, den var bättre i luften också, han kommer runt bättre. Så, bättre än 29, men mot 26 kände han ingen skillnad alls. Så, 29 är för segt och stort, 27.5 bättre men samma som 26. suck.

Pia tycker den är fin. Jag är beredd att hålla med.

27,5" är kanske inte så dumt. Det är sjukt kul med 29", men för vissa situationer är det lite väl högt för mig.

Stervelo skrev:
> My god, storlek smorlek på hjul. 29 är ute, nu
> ska det vara 27.5. Läste precis en review där en
> snubbe på en tidning sade att 27.5 var smidigare
> än 29, den var bättre i luften också, han
> kommer runt bättre. Så, bättre än 29, men mot
> 26 kände han ingen skillnad alls. Så, 29 är
> för segt och stort, 27.5 bättre men samma som
> 26. suck.

Det är väl ungefär vad alla verkar säga i recensionerna. Konstigt. Bättre än 29 men ingen skillnad mot 26...

Vet inte om jag skulle kalla en SC i kålfiber medelväg precis ;-)

Däremot säger magkänslan att jag läst någonstans att VPP är känsligare för rätt sag än DW och inte fullt lika trampeffektivt. Jag kan ha fel här så det är nog värt att plöja en trave recensioner och i värsta fall även provcykla.

Fördel SC: Gängat vevlager and no anal leakage!

Bara det kommer DH-däck till 650B så är det väl OK vilket som kan jag tycka. Om alla roliga stigcyklar blir 650B men utan samma möjlighet att sätta på DH-sulor och köra bikepark som en 26" idag så är det en riktigt fet nackdel.

Annars är skillnaden så liten så.. Meh. Tippar på att nästa MTB-köp för mig blir 2015 och då som lös ram. Förhoppningvis går det att se vart det bär av vid det laget :)

En Ibis HDR! Den finns för 650B eller så köper man den som vanlig 26:a och bygger om den till 650B den dag man blir sugen.

Men vänta nu... vad är detta jag har missat:

p4pb8678054.jpg

140mm travel, 27.5".. 68° kanske jag som inte cyklat på länge men verkar inte det rätt bra?

Tillbaka
Topp