vilken cykel ska jag välja?

Irene F

Ny medlem
Hej alla! Jag är ny här på forumet. Jag har tittat runt här och på nätet för att försöka få svar på min fråga, men inte kommit fram till något. Till vardags arbetspendlar jag cirka 15 km tur och retur. Ibland på helgen tycker jag om att åka ut på en lite längre cykeltur, bland annat för motion. I så fall cyklar jag enbart på cykelväg eller grusväg. Nu har jag en standardcykel och det är den enda cykeltypen jag någonsin haft, även om jag har cyklat ganska mycket under åren. Jag skulle gärna köpa en cykel som är snabbare, mest för att jag tycker att det är roligt med fart. Samtidigt vill jag kunna cykla på vintern. Jag har vinterdäck till min befintliga cykel, så ett alternativ kunde förstås vara att behålla standardcykeln för vintercykling - då går det ändå långsammare, fast det blir kanske tungt mentalt att ställa om till både en långsammare cykel och vintercykling samtidigt?

Den som vill får gärna komma med tips om hur jag ska tänka och vilken cykel jag ska köpa. Jag har inte bråttom då jag har en fullt fungerande cykel, utan jag kommer överväga mina alternativ under en längre tid och provcykla ett antal cyklar också. Min budget är max 10 000 kr inklusive utrustning, jag vill till exempel ha skärmar och pakethållare, eventuellt cykelväskor. Jag är inte intresserad av elcykel, då jag tycker att det ger för lite motion.

Jag är 155 cm lång och väger 52 kg.

Om du köper en snabb cykel med plats för bredare däck (och samma hjulstorlek som innan) så kan du använda befintliga vinterdäck.

Gravel eller cyclocross som tipsats om brukar svälja bredare däck. "Vanliga" hjul är 28 tum, skrivs även som 622mm eller 700mm beroende på vilket system tillverkaren använder. Om dina vinterdäck ligger omkring 622x35 borde de få plats med lite tur.

Tack för tipset! Det är något jag ska tänka på :-) Nu har jag tittat lite på cyclocross och det lutar kanske åt en sån, kommer titta lite på utbudet i några butiker. Då jag inte alls är van vid den typen av cykel kommer jag att prova flera olika.

Irene F sa:
Tack för tipset! Det är något jag ska tänka på :-) Nu har jag tittat lite på cyclocross och det lutar kanske åt en sån, kommer titta lite på utbudet i några butiker. Då jag inte alls är van vid den typen av cykel kommer jag att prova flera olika.

Ge bockstyret lite tid. Det kan kännas skumt i början om du spenderat ditt cykelliv på en upprätt cykel, men för seriösare och längre turer kommer det att göra underverk.

Lycka till med jakten!

Ett bra tips är att prova lite i butik. XXL har 3 st modeller som faller innanför din budget:

https://www.xxl.se/cykel/cyklar/cyclocross/c/100240

Sen måste man ju inte ha bockstyre, eller en så kallad cyclocross/gravel. Det går att ha en hybridcykel med rakt styre också. Det går dock lite snabbare med bockstyre, i teorin i alla fall.

Värt att tänka på är att du kommer tjäna extra mycket i medelhastighet om du väljer däck efter underlag. Skaffa gärna racerdäck om du ska cykla asfalt. Ett bra tips är att även köpa en extra uppsättning hjul att använda på vintern eller på grusvägar, så kan du köra med de snabba racerdäcken när du vill att det ska gå fort på asfalt. Eller så köper du till racerdäck direkt, sätter på dem på en gång och cyklar på det sättet tills det blir vinter och budgeten för extra cykelprylar förhoppningsvis ökar. :)

Jag tror att jag kanske provar med racerdäck på en gång, som sagt så vill jag att det ska gå fort! Det kommer bli mest asfalt. Vad jag har hört så är hybridcyklar inte alls lika bra? Det är länge till vintern än :-)

velovin sa:
Ge bockstyret lite tid. Det kan kännas skumt i början om du spenderat ditt cykelliv på en upprätt cykel, men för seriösare och längre turer kommer det att göra underverk.

Lycka till med jakten!

Ok, tack, jag ska komma ihåg det. Jo, det verkar lite skumt och det är därför som jag aldrig vågat mig på en sån cykel tidigare. Men jag har alltid gillat att cykla.

Irene F sa:
Jag tror att jag kanske provar med racerdäck på en gång, som sagt så vill jag att det ska gå fort! Det kommer bli mest asfalt. Vad jag har hört så är hybridcyklar inte alls lika bra? Det är länge till vintern än :-)

Hybridcyklar har rakt styre och det är egentligen den största skillnaden.

Bockstyre har väldigt många fördelar, bättre för handlederna och snabbare som sagt, särskilt om det blåser motvind.

bellasoda sa:
Irene F sa:

Bockstyre har väldigt många fördelar, bättre för handlederna och snabbare som sagt, särskilt om det blåser motvind.
Framförallt bättre för axlarna skulle jag säga och väldigt skönt att kunna variera greppet:)

Irene F sa:
Jag är 155 cm lång och väger 52 kg.

Pfaff sa:
och
etnica sa:
Även minsta strl av London Road riskerar att vara för stor, eller åtminstone för lång,
för en cyklist på endast 155cm.

bellasoda sa:
Ett bra tips är att prova lite i butik. XXL har 3 st modeller som faller innanför din budget:

https://www.xxl.se/cykel/cyklar/cyclocross/c/100240
+1
Men kolla gärna även i andra affärer än endast XXL.

/Håkan

Xxl har 20% rabatt på cyklar ett par dagar framöver. Deras cyklar går att provcykla och du har en handlare i Sverige att vända dig till vid strul.

Jag hade dock köpt nedan hoj:
Den mest prisvärda cyklocrossen jag har hittat är Vitus Energie (kostar 10300 kr).
https://www.wiggle.se/vitus-energie-crosscykel-apex-1x11-2019/

Det jag gillar med den:
Vitus säljer prisvärda cyklar. Bra komponenter. Hydrauliska skivbromsar vilket på en bockstyre är mycket svårt att hitta till det priset. Ingen framväxel så mindre att tänka på. Du får plats med breda däck/dubbdäck. Cykeln är tänkt till din typ av cykling grus/asfalt. Vill du åka motionslopp typ vätternrundan sätter du bara på smalare däck. Enfärgad/tidlös. Bra recensioner vid test. På forat här har jag sett nöjda ägare. Wiggle är en seriös säljare.

Nackdelen med cykeln är att det är en internetcykel, svår att provcykla. Den gröna färgen faller inte alla i smaken.

bellasoda sa:

Ok. Jag tror att det blir faktiskt bra med bockstyre om det är bättre för handlederna, samt att det går att variera positionen. Jag har mindre problem med båda handlederna (karpaltunnelproblem), eller så sitter det i armbågen. Eller så sitter problemet i både armbåge och handled, jag träffade en arbetsterapeut och hon var osäker på vilket.

För några år sedan fick jag låna en hybridcykel under en semester och jag tyckte att det var påfrestande för handlederna.

Bamsebjörn sa:
Xxl har 20% rabatt på cyklar ett par dagar framöver. Deras cyklar går att provcykla och du har en handlare i Sverige att vända dig till vid strul.

Jag hade dock köpt nedan hoj:
Den mest prisvärda cyklocrossen jag har hittat är Vitus Energie (kostar 10300 kr).
https://www.wiggle.se/vitus-energie-crosscykel-apex-1x11-2019/

Det jag gillar med den:
Vitus säljer prisvärda cyklar. Bra komponenter. Hydrauliska skivbromsar vilket på en bockstyre är mycket svårt att hitta till det priset. Ingen framväxel så mindre att tänka på. Du får plats med breda däck/dubbdäck. Cykeln är tänkt till din typ av cykling grus/asfalt. Vill du åka motionslopp typ vätternrundan sätter du bara på smalare däck. Enfärgad/tidlös. Bra recensioner vid test. På forat här har jag sett nöjda ägare. Wiggle är en seriös säljare.

Nackdelen med cykeln är att det är en internetcykel, svår att provcykla. Den gröna färgen faller inte alla i smaken.

Tack för tipset, men jag kommer helt säkert att provcykla innan jag köper. Jag tycker att den hade fin färg, fina färger piggar upp. Alltid bättre med mera färg!

konscious sa:
Storleken är kritisk där din benlängd borde hamna på drygt 60 cm och dina karpaltunnelsyndrom kommer bli sämre av för stor cykel när du har för mycket vikt på handlederna. Prova är det bästa sättet men 2 förslag

Canyon Roadlite Al 2XS med rakt styrel https://www.canyon.com/sv-se/fitness/roadlite/2018/roadlite-al-5-wmn.html 7500 :-

Merida Silex 200 ännu bättre alt https://www.cykelkraft.se/merida-silex-200-silver-vit

Tack för tipsen! Meridan verkar trevlig :-) Jo, jag vet att cykelns storlek har betydelse, men jag har intiutivt tänkt att cykelns längd borde vara proportionerlig mot höjden. Och att om höjden passar så passar längden också? Men det kanske inte är så enkelt alla gånger.

Irene F sa:
Tack för tipsen! Meridan verkar trevlig :-) Jo, jag vet att cykelns storlek har betydelse, men jag har intiutivt tänkt att cykelns längd borde vara proportionerlig mot höjden. Och att om höjden passar så passar längden också? Men det kanske inte är så enkelt alla gånger.

Generellt sett kan man inte dra slutsatsen att cykeln kommer passa bara ifall det är rätt storlek. Tyvärr tror jag även att de flesta på det här forumet är längre än dig och kan inte ge dig superbra tips på passform ändå.

Med det sagt så tror jag ändå att de flesta cyklar i din tänkta prisklass är anpassade för mer motionärscykling, och på det sättet lite bekvämare. Men ta och prova cyklar i butik, och försök lista ut vilken storlek som passar dig bäst. Det är ju inte bara sadelhöjd som avgör, utan avstånd till styret, både på höjden (stack) och längden (reach) som avgör hur pass bekvämt du kan sitta.

Irene F sa:
konscious sa:
Storleken är kritisk där din benlängd borde hamna på drygt 60 cm och dina karpaltunnelsyndrom kommer bli sämre av för stor cykel när du har för mycket vikt på handlederna. Prova är det bästa sättet men 2 förslag

Canyon Roadlite Al 2XS med rakt styrel https://www.canyon.com/sv-se/fitness/roadlite/2018/roadlite-al-5-wmn.html 7500 :-

Merida Silex 200 ännu bättre alt https://www.cykelkraft.se/merida-silex-200-silver-vit

Ramstorlek är inte definierat i en standardenhet som passar att alla med en viss anatomi.

Därför är det enda sättet att prova och utgå från vad som känns rätt.
Tyvärr är LBS okunniga och eller bara villiga att sälja sitt märke som kanske inte alls passar.
Ramhöjden/Ramlängden ger en kvot där det kan signalera komfort eller race.

Meridan har en komfortgeometri med relativt hög ram i relation till längden.
Har mått som påminner om MTB.

Vissa tillverkare bygger mer på längden och andra mer på höjden när man går upp mot storlek.
Justera kan man göra med sadel och styrstam till viss del.

Ett tips är att göra en bikefit( finns appar som bikefit calculator) som relativt bra kan kalkylera dina mått.

Antar att benlängden på dig är 62-64cm och armlängd 55cm

konscious sa:
Ramstorlek är inte definierat i en standardenhet som passar att alla med en viss anatomi.

Därför är det enda sättet att prova och utgå från vad som känns rätt.
Tyvärr är LBS okunniga och eller bara villiga att sälja sitt märke som kanske inte alls passar.
Ramhöjden/Ramlängden ger en kvot där det kan signalera komfort eller race.

Meridan har en komfortgeometri med relativt hög ram i relation till längden.
Har mått som påminner om MTB.

Vissa tillverkare bygger mer på längden och andra mer på höjden när man går upp mot storlek.
Justera kan man göra med sadel och styrstam till viss del.

Ett tips är att göra en bikefit( finns appar som bikefit calculator) som relativt bra kan kalkylera dina mått.

Antar att benlängden på dig är 62-64cm och armlängd 55cm

Tack så mycket för en utförlig beskrivning, nu förstår jag lite bättre. Jag har inte mätt mina mått exakt, men det du gissar på låter rimligt. Jag ska testa appen och se vad som kan passa. Bara för att benlängden har ett mått så kan ju armlängd och andra mått variera, eftersom vi är byggda med lite olika proportioner.

Irene F sa:
Hur vet jag om cykeln är för lång?
Som andra redan har skrivit; reach = längd
Att London Road riskerar att bli för lång för dig var en gissning från min sida,
men det är en gissning baserad på vilken reach min hustru trivs bäst med
och hon är 10cm längre än dig.

/Håkan

HåkanC sa:
Att London Road riskerar att bli för lång för dig var en gissning från min sida,

/Håkan

Ok. Min man tycker tyvärr inte om att cykla, men jag älskar honom ändå. Så problemet blir att styret kommer för långt fram om jag förstått rätt, alltså om cykeln blir för lång?

Irene F sa:
HåkanC sa:

/Håkan

Ok. Min man tycker tyvärr inte om att cykla, men jag älskar honom ändå. Så problemet blir att styret kommer för långt fram om jag förstått rätt, alltså om cykeln blir för lång?

Det tråkiga här att det finns subjektiva moment över vad som är rätt/bekvämt/känns bra så inte nog att vi ser olika ut, cyklarna är olika konstruerade och vi har olika målbild över vad ett bra resultat är.

Att testa cyklar i en bra cykelnutik kan vara en bra grej.

Irene F sa:
HåkanC sa:

/Håkan

Den viktigaste faktorn är reach/längd mellan sittposition till handtagen och drop/höjd mellan sittposition och handtag.
Beroende på hur flexibla/rörliga vi är i rygg, bäcken baksidan av låren kanske man passar bättre på en komfortracer (kort och hög) eller en ren racer (lång och låg).

Exempel på hur samma storlekar kan upplevas helt olika.

Skrmavbild2019-03-28kl.18.49.52.png

Andra komforthöjande egenskaper är först breda däck >35mm, kolfiber, sadelstolpe som tar upp vibrationer

Det enda sättet är att prova flera modeller, är man 155cm blir utbudet begränsat men det finns varianter.

konscious sa:
Den viktigaste faktorn är reach/längd mellan sittposition till handtagen och drop/höjd mellan sittposition och handtag.
Beroende på hur flexibla/rörliga vi är i rygg, bäcken baksidan av låren kanske man passar bättre på en komfortracer (kort och hög) eller en ren racer (lång och låg).

Exempel på hur samma storlekar kan upplevas helt olika.

Andra komforthöjande egenskaper är först breda däck >35mm, kolfiber, sadelstolpe som tar upp vibrationer

Det enda sättet är att prova flera modeller, är man 155cm blir utbudet begränsat men det finns varianter.

Tack så mycket, både bilden och videolänken var mycket klargörande. Nu tror jag att jag förstår hur allting hänger ihop och det verkar väldigt komplicerat! Men jag tror jag har förstått hur jag kan göra för att hitta en cykel som kan passa.

HåkanC sa:
Irene F sa:
Hur vet jag om cykeln är för lång?

/Håkan

Tycker at London Road skulle kunna vara ok med 365mm reach, men är kanske för högt. Min fru som är 156cm har en racercykel med 381mm reach och 75mm stam, som verkar mycket för långt, men hon trivs bra. Hon hade förut en cykel med mycket kortare reach som också funkade. Hennes problem är snarare att flesta cyklar är (mycket) för högt. Men det berör mycket på hur djupt man vill och kan sitta på cykeln. Tyvärr är det svårt att veta om man inte har cyklad tillräckligt mycket på sån typ av cykel ...

Edit: Ser nu att du vill har skärmar. Med skärmar behövs 27.5 tums hjul, annars blir cykeln för långt för en person av 155cm.

Senast ändrad:
Vitus såg ju fin ut, blev sugen ersätta nuvarande pendlare med en sån. Men är inte geometrin lite udda? Svårt fatta vilken jag skulle trivas med.

Sitter klockrent på Specialized CruX 56.

Spec Crux 56, som ingångsvärden:
Reach 388
Stack 582
Seat tube 550
Head tube 155
Top tube horisontal 563

Vitus Energie M
Reach 407! Lång ram
Stack 570
Seat tube 510
Head tube 145
Top tube horisontal 570