Vilken cykel tar mig snabbast dit jag ska?

Sorry @SIE , såg din fråga nu.. Men iaf då..
Så hur har det gått? Att det blev en ny cykel har jag ju visat i andra trådar. Min frågeställning var om det skulle gå snabbare och lättare med en annan cykel en given sträcka. Efter att en snäll happyit lånat mig en landsvägscykel och jag provcyklat sträckan, var det självklart att en ny cykel behövdes. Samma snälla happyit (tack @mamme1 ) hjälpte mig till en bra deal på en grym cykel. Det blev en Giant Contend sl disc 1, som förövrigt var uppe som förslag från @SIE tidigt i tråden. Den är utrustad med Shimano 105, 2x11, hydrauliska skivbromsar, 30 mm däck. Justerad med kortare stam och försedd med skärmar. Och går som en dröm jämfört min gamla hybrid. Jag var tveksam till att ha framväxel, men är riktigt nöjd med det nu, och utnyttjar spannet av växlar. Skivbromsarna var väl ingen aha-upplevelse, men nu är de där iaf.
Jag har uppfyllt målet att cykla 2 ggr i veckan, varken mer (tyvärr) eller mindre! Inne på tionde veckan. Jag har cyklat i sol, blåst, regn, och minusgrader, utan att bli avskräckt. Det enda som känns som en dealbreaker just nu är mörkret, då jag inte känner mig trygg på landsvägen när det är mörkt. Betyder tyvärr att säsongen går mot sitt slut ?.
Har det gått snabbare då? Njae...Bästa tid är fortfarande 1h 2 min, så inte kommit under timmen. Standard ligger jag mellan 1 h 5 min och 1 h 10 min. Det snabbaste jag presterat på hybriden var 1h 8 min, men oftare 1h 10-15 min. Men... För att ha det tempot på hybriden fick jag slita rejält, var i princip slut när jag kom fram, och hemvägen var alltid jättejobbig. Med nya cykeln och samma tempo känns det knappt jobbigt. Jag är i fin form resten av dagen och håller utan större ansträngning samma tempo hem. Så min slutsats blir nog att de där 5-10 minuterna från timmen inte känns så avgörande längre, men den ökade komforten och cykelglädjen jag upplever med en riktig landsvägscykel har gjort uppgraderingen 100% värd!
Jag till och med köpte ett par Velosamba och SPD pedaler, men efter några turer med de, utan att riktigt komma in i trampet, och en oskyldig, men läskig, SPD-vurpa, så är jag nu tillbaka till plattisar och nöjd så.
Så nej, jag blev inte snabbare, men det går sååå mycket lättare, och jag njuter varje gång jag susar fram på två hjul och slipper sitta instängd i en bil ?!
VideoCapture_20230918-171006.jpg

Sorry @SIE , såg din fråga nu.. Men iaf då..
Så hur har det gått? Att det blev en ny cykel har jag ju visat i andra trådar. Min frågeställning var om det skulle gå snabbare och lättare med en annan cykel en given sträcka. Efter att en snäll happyit lånat mig en landsvägscykel och jag provcyklat sträckan, var det självklart att en ny cykel behövdes. Samma snälla happyit (tack @mamme1 ) hjälpte mig till en bra deal på en grym cykel. Det blev en Giant Contend sl disc 1, som förövrigt var uppe som förslag från @SIE tidigt i tråden. Den är utrustad med Shimano 105, 2x11, hydrauliska skivbromsar, 30 mm däck. Justerad med kortare stam och försedd med skärmar. Och går som en dröm jämfört min gamla hybrid. Jag var tveksam till att ha framväxel, men är riktigt nöjd med det nu, och utnyttjar spannet av växlar. Skivbromsarna var väl ingen aha-upplevelse, men nu är de där iaf.
Jag har uppfyllt målet att cykla 2 ggr i veckan, varken mer (tyvärr) eller mindre! Inne på tionde veckan. Jag har cyklat i sol, blåst, regn, och minusgrader, utan att bli avskräckt. Det enda som känns som en dealbreaker just nu är mörkret, då jag inte känner mig trygg på landsvägen när det är mörkt. Betyder tyvärr att säsongen går mot sitt slut ?.
Har det gått snabbare då? Njae...Bästa tid är fortfarande 1h 2 min, så inte kommit under timmen. Standard ligger jag mellan 1 h 5 min och 1 h 10 min. Det snabbaste jag presterat på hybriden var 1h 8 min, men oftare 1h 10-15 min. Men... För att ha det tempot på hybriden fick jag slita rejält, var i princip slut när jag kom fram, och hemvägen var alltid jättejobbig. Med nya cykeln och samma tempo känns det knappt jobbigt. Jag är i fin form resten av dagen och håller utan större ansträngning samma tempo hem. Så min slutsats blir nog att de där 5-10 minuterna från timmen inte känns så avgörande längre, men den ökade komforten och cykelglädjen jag upplever med en riktig landsvägscykel har gjort uppgraderingen 100% värd!
Jag till och med köpte ett par Velosamba och SPD pedaler, men efter några turer med de, utan att riktigt komma in i trampet, och en oskyldig, men läskig, SPD-vurpa, så är jag nu tillbaka till plattisar och nöjd så.
Så nej, jag blev inte snabbare, men det går sååå mycket lättare, och jag njuter varje gång jag susar fram på två hjul och slipper sitta instängd i en bil ?!Visa bilaga 662412
Schysst!
Men du, nu har du ju gjort den obligatoriska SPD-vurpan, så då är det bara att klicka i på nytt. (Och kanske kapa ytterligare nån minut?)

Tack för en fyllig avrapportering av hur det gick och kudos för att du har genomfört det du från början sa att du skulle göra. De flesta som kommer med såna här ambitiösa pendlingsplaner brukar bara försvinna utan ett pip, gissningsvis med svansen mellan benen.

Angående mörkerkörning, är det tät trafik du besväras av eller mörkret som sådant, eller något annat? Jag reagerade lite på bilden du postade i "Hur var dagens pendling" där framlampan såg väldigt trött ut. Jag tror du skulle behöva lite bättre grejer för att göra mörkerkörningen angenämare och säkrare för dig som cyklist. Tex en Lupine lampa både fram och bak. Lupine SL AF är en verkligt grym lykta som jag har testat här: https://happyride.se/forum/threads/blaendfria-lampor-foer-gatubruk.3695525/page-4#post-4278737

Eftersom mamme1 varit snäll och lånat ut cykel så ska jag inte vara sämre. Om du förbinder dig att köra till Sötälje i mörker så kan du få låna en Lupine SL AF och en Lupine Rotlicht max i två veckor. De finns för uthämtning i Gubbängen. PM:a om du tycker detta låter intressant.

Tack för en fyllig avrapportering av hur det gick och kudos för att du har genomfört det du från början sa att du skulle göra.

Eftersom mamme1 varit snäll och lånat ut cykel så ska jag inte vara sämre. Om du förbinder dig att köra till Sötälje i mörker så kan du få låna en Lupine SL AF och en Lupine Rotlicht max i två veckor. De finns för uthämtning i Gubbängen. PM:a om du tycker detta låter intressant.
Men tack och tack ??!!
När det gäller mörkerkörningen så tror jag tyvärr att det sitter mer mellan öronen på mig än i utrustningen. Det går bra i "mörker" på delvis upplysta G/C banor och bostadsområden. Men på landsvägen finns inte en enda lampa, och varje litet hot växer exponentiellt i mitt huvud. Jag tror inte det skulle minska av att jag såg/syntes bättre.... Men jag har haft fel förut, och när cykelabstinensen blir för stor kanske rädslan krymper ?. Kan jag förbehålla mig rätten att skicka ett pm om lånelampa då isf...??!

Sen är det ju kommande vinterväglag också. Cykeln tar max 32 mm däck, hur är det att cykla med så smala dubbdäck? Finns det ens?

Men tack och tack ??!!
När det gäller mörkerkörningen så tror jag tyvärr att det sitter mer mellan öronen på mig än i utrustningen. Det går bra i "mörker" på delvis upplysta G/C banor och bostadsområden. Men på landsvägen finns inte en enda lampa, och varje litet hot växer exponentiellt i mitt huvud. Jag tror inte det skulle minska av att jag såg/syntes bättre.... Men jag har haft fel förut, och när cykelabstinensen blir för stor kanske rädslan krymper ?. Kan jag förbehålla mig rätten att skicka ett pm om lånelampa då isf...??!

Sen är det ju kommande vinterväglag också. Cykeln tar max 32 mm däck, hur är det att cykla med så smala dubbdäck? Finns det ens?
I sammanhanget kan det vara relevant att tipsa om Garmin Varia. Diskussionen brukar då gå såhär:

- Onödig apparat, man har ju öron, man måste ändå kolla (osv)

- Det tyckte jag med, sen testade jag en och nu kan jag inte vara utan, den ersätter inte sunt förnuft men agerar lite som ett sjätte sinne.

Repetera.

Jag, likt de flesta som testat, tillhör de frälsta. Jag skulle säga YMMV men det verkar enligt internet som att ingen som någonsin testat säger ”nä du, Varia det var inget för mig”

I sammanhanget kan det vara relevant att tipsa om Garmin Varia. Diskussionen brukar då gå såhär:

- Onödig apparat, man har ju öron, man måste ändå kolla (osv)

- Det tyckte jag med, sen testade jag en och nu kan jag inte vara utan, den ersätter inte sunt förnuft men agerar lite som ett sjätte sinne.

Repetera.

Jag, likt de flesta som testat, tillhör de frälsta. Jag skulle säga YMMV men det verkar enligt internet som att ingen som någonsin testat säger ”nä du, Varia det var inget för mig”
Dom som inte gillar Varia i normal gles trafik har inte testat.

Men tack och tack ??!!

Jag har backspegel på bockstyret på ett par av mina bockstyrecyklar, saknar det då jag cyklar på den som inte har det. Vad som ffa syns tydligt är bilars framljus, även i det dagsljusförhållanden.
Men om en Varia skulle öka känslan av trygghet så är en sådan givetvis väl värd sin insats.
En "ilsken" baklampa kan också vara värd sin insats. Det lär inte vara många cyklister som ligger bakom och bländas/får epilepsianfall på landsvägarna där i vintermörkret...

Det finns nog så smala vinterdäck, men jag tvivlar på att de är värda sitt pris.
Den tråkiga sanningen är att bredare däck är viktigare på vinterdäck/vinterförhållanden än sommardito.
En skittråkig lösning är att sätta vinterdäck på hybriden, det kan vara ett sätt att hålla uppe cykelpendlingen över vintern (varmare dagar kan vara rejscykeldagar).

Continental Contact Spike med 120 dubb finns i 32 mm bredd. Sugen på att testa själv. Kör Conti med 240 dubb och 37 mm bredd, är ju lite segt.

Men på landsvägen finns inte en enda lampa, och varje litet hot växer exponentiellt i mitt huvud. Jag tror inte det skulle minska av att jag såg/syntes bättre....
Jag förstår precis hur du menar, been there. Men med en lampa i trakten av en MC så förändras spelplanen radikalt. Bilarna kan inte bortse från dig längre. Vid ett möte kring en kurva kan man till och spela den dominanta rollen och ha helljuset på och tvinga bilen att blända av innan du själv gör det. Det är en helt annan spelplan. Är det mkt trafik så är det väl inte särskilt trevligt ändå. Men är det hyfsat glest kan man ha det riktigt trevligt, utan att tumma på säkerheten.

Det tyckte jag med, sen testade jag en och nu kan jag inte vara utan
Ja, men det är inte detsamma som att apparaten faktiskt förhindrar en påkörning. Det finns mängder av bra-att-ha gadgets där ute i mörkret. Jag tror det är viktigare att bilen ser dig än att du ser bilen. Som cyklist kan du iaf inte göra särskilt mkt.

När ifatthinnande bil samtidigt får möte med en annan bil, det är worst case. Ifatthinnande bil möts då av ca 3000 lumen (H7) från den mötande. Inte i ögonen men dock. Varia 516 lyser då, om jag fattat saken rätt, med 5? Lumen, medans Varia 515 lyser med 20 lm steady eller 29 lm flash i night mode. Lupine rotlicht lyser då med 160 lm flash ovanpå en svagare steady nivå. Blinkfrekvens 30 Hz, dvs ungefär som blinkmojängerna på ett vägarbete, så den är inte särskilt jobbig att titta på på lite håll.

Continental Contact Spike med 120 dubb finns i 32 mm bredd. Sugen på att testa själv. Kör Conti med 240 dubb och 37 mm bredd, är ju lite segt.
Jag tycker att Contact Spike 120 dubb 32 mm är mycket bra, blir min tredje vinter i år med dessa. Sedan om man kör happyride style med enbart dubb fram är nästa fråga, jag har hittills kört dubbat både fram och bak.

Senast ändrad:
Fast då gick det ju faktiskt snabbare :sneaky:. För varje minut som du kapar tiden blir det svårare att kapa ytterligare en minut.

Tillbaka
Topp