Vilken cykel till min pojk?!

LenaJ

Ny medlem
Hej,
jag har en pojk på 13 år, 165 cm, som behöver ny cykel till skolan 5 km/dag, på grus och asfalt året runt, och som även passar för att köra i skogen dåå och då med. Han har haft svårt att hitta aktiviteter som känns kul, ingen lagsportare, men cykla gillas. Tacksam för tips! Lena

Hallå där! Merida Big Seven Vasa Comp är vad jag har att rekommendera, köpte den cykeln billigt runt 5000 lappen (dock var det konkurs utförsäljning men priset bör ändå vara i den riktningen ändå) och den fungerade riktigt bra för mig i längre turer på helger då jag både cyklade asfalt och i skogen på något bökiga stigar. Flera timmar på sadeln fungerade och hittade inga större problem med cykeln förutom att det börja låta lite vid växling.

Kolla på Kona, bland annat den här cykeln, Kona Fire Mountain. Den är tillräckligt välutrustad för att vara riktig rolig i skogen, utan att vara för dyr.
Den finns i olika storlekar. I stl S kommer den att passa alldeles utmärkt för din pojk.
http://www.konaworld.com/fire_mountain.cfm

Finns på Fix my Bike eller Drop in Bikes i Stockholm.

1182.jpg

Islabike Luath cyclocross?

Se till så han får en cykel som HAN vill ha. Inte vad någon annan säger att han ska ha.

Jag hade aldrig rekommenderat en CX till en 13-åring.

JT sa:
Se till så han får en cykel som HAN vill ha. Inte vad någon annan säger att han ska ha.

Jag hade aldrig rekommenderat en CX till en 13-åring.

Verkligen.
Ständigt återkommande störning/skämt här på happy att rekommendera cyclocross-cykel till allt och alla.

//j

Tackar för tips! Såklart min son ska få tycka men här tänkte jag samla värdefull info för att delge honom. Han vill ha en mountainbike, men mer än så kan varken han eller jag.

Jag kanske kan passa på att fråga om vilka priser man kan förvänta sig? På team sportia avfärdade de mig helt när jag försökte höra mig för om det fanns ngn begagnatmarknad och tyckte att jag behöver lägga minst 8000 kr för en ok mtb. Jag är studerande och ensamstående mamma till två. Vad får man en ok hoj för som håller för en skogstur någon gång emellanåt?

Sportvaruhuset XXL har ibland en del cyklar till bra pris. De har även en helt acceptabel kostnadsfri verkstadsservice om något krånglar.

Jag skulle satsa på en lite billigare, dels pga stöldrisken då han ska ha den till skolan varje dag, samt att han fortfarande växer.

T.ex. denna Merida för 2500:- , i ramstorlek 16 tum (Hjulen är 26 tum, men det är ramstorleken som är det viktiga) :
https://www.xxl.se/merida-matts-redwood-eu-16-terrangcykel/p/1118739_1_style

Denna cykel går givetvis inte att jämföra med en cykel för fyrdubbla priset, men för 2500:- är det prisvärt.

Det finns en utmärkt jättetråd om barncyklar här annars, sök på barncykeltråden bara så hittar du massvis med tips!

/T

En hybrid kanske? Mht att den främst ska gå på asfalt och lite grusväg, Pinnacle Neon two (med o.k Claris växlar) och stel framgaffel (lägre vikt, mindre service). 4200:- känns rimligt. Ink kostnad för skärma, ljus och ev pakethållare borde det gå att hålla under 5000.-

pinnacle-neon-two-2014-hybrid-bike-matt-graphite-neon-orange-EV192283-7000-2.jpg

Vikt runt 10 kg får anses ok, däcken är ok Kenda Kwik, dubbla istället för trippla kransar fram ger lättare vikt (onödigt med tre för den beskrivna användningen). Ramstrl i small var tyvärr slut, men M rekommenderas för 170 cm och uppåt, kan fungera ändå med sadel i botten? Ser ut att ha fått fina recensioner av köpare.

*EDIT* För förtydligande, det är inte en skogsmaskin precis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp