Vilken cykelpump ska jag ha?

Vaff.n, har för mig att det är såna jag köpt, utseendet är identiskt iaf.....
Jo, Manurbin2, du minns rätt, det är den gummipackningen till
originalnippeln för Rennkompressor.
D v s jag har i alla fall köpt den och det har fungerat.

Bilden som Glitch visade är lite förvirrande, bild och text stämmer
inte riktigt enligt min uppfattning.

Min Rennkompressor med originalnippel fungerar med presta-/racerventil
och med Dunlop-/blixtventil.
Den jag har fungerar inte med bil-/autoventil.

/Fedde

Undrar vad det är som gör att många har problem med den där gummipackningen. Farsans Rennkompressor är från typ 1984 och har aldrig bytts någon packning på och den funkar fortfarande. Jag vill antagligen inte veta vad det är för ämnen i den packningen....

Den häringa tvåväxlade har jag haft ca två år nu:
Den verkar funka bra till det mesta! Hög volym för min fatbike och högt tryck låg volym för resten av cyklarna bara genom att vrida om ett vred. ?

Frid!

Undrar vad det är som gör att många har problem med den där gummipackningen. Farsans Rennkompressor är från typ 1984 och har aldrig bytts någon packning på och den funkar fortfarande.
Jag tror det är huvudsakligen de stora vassa gängorna till ventilhatten som dödar packningen. Utan dem skulle packningen hålla 10 ggr längre.

Jag tror det är huvudsakligen de stora vassa gängorna till ventilhatten som dödar packningen. Utan dem skulle packningen hålla 10 ggr längre.
Det jag undrar är varför farsans pump inte får de problemen. Jag har använt den med ventiler som har hattar, vet inte om farsans slangar hade det eller inte när han harvade på 80- och 90-talen

Jag har till min gamla ( den bättre, inte den som säljs idag) BT-pump köpt lösa packningar hos Rose. Kan ju vara värt att kolla om packningar finns i lösvikt till just din pump.

Resonemanget gäller SKS Rennkompressor med det ursprungliga mässingmunstycket där det som redan konstaterats finns god tillgång på slitdelar. Beroende på sinnelag kan man dock på sikt krokna en smula på den relativt höga förbrukningen av ventilpackningar relativt resten av konstruktionen. Ett I-landsproblem, det medges.

Senast ändrad:
Köpte Biltemas cykelpump idag men där står det att den ska passa för presta,schrader och dunlopventil har dunlopventil på cykeln men jag tycker inte att den passar ska man hålla pumpmunstycket på ventilen med ena handen och pumpa med den andra.

Känns gedigen.

Tillbaka
Topp