Vilken downhillcykel till en 8-åring?

Awilum

Ny medlem
Vill gärna ha tag på en downhillhoj för min ena grabb. Har hört att Stinky 24 är tung och klumpig. Stämmer det? Hur är den jämfört med Spec BigHit Grom?
Vad finns det för alternativ?

Ram är egalt är väl mera vikten på komponenter man ska fokusera på, så gaffel och hjul ska man ju få tänka lätt lätt..

// svein

En 8-åring lär ju inte köra så jättehårt och väger förmodligen inte så mycket heller. Så komponentvis kan man väl lägga sig på XC-nivå för vuxna för att få ner vikten?

Nu åker han omkring på en Kona Shred 2-0 och den är tänkt att fungera även nästa år. Tänker lite framåt här och har börjat kolla mig lite omkring på en 24. Det verkar vara svårt att få tag på en. Begagnad menar jag. Han är liten till växten så det finns en chans att han kommer att köra rätt hårt innan 24:an blir för liten.
Någon som har erfarenhet av olika downhillhojar i storlek 24?

Den här finns ju och är nog ett snäpp seriösare än Konan.

http://www.commencal.com/web/en/bicycles-en/model/supreme/supreme-24

supreme_24.jpg

Jag var ett tag inne på att hitta en liten Da Bomb Cherry Bomb till min 10-åring och köra den med 24-tumshjul.

Om inte fullgung är ett absolut krav tycker jag knattarna klarar sig bra på hardtail med feta däck.
Min son körde ett tag en Scott JR 24 med En Rockshox Recon med upp till 130 mm slag och Big Betty 2.4. Den cykeln blev trevligt flack med den längre gaffel (om än något hög).

/Johan

För att kunna köra 24 tums cyklarna måste han vara 140cm lång. Jag köpte 2 st kona 24 för 2 år sedan men ungarna började köra dom först i år, körde sina gamla 20 tums scott tidigare för dom tyckte dom nya var för stora och klumpiga. Här är en film från i somras
då dom var 8 resp 10 år gamla

Tack för infon. Känns som jag inte behöver ha bråttom i alla fall. Såvida inte han växer 15-20 cm till nästa år. Fullgung är inget krav, tänkte mer att det håller längre. Har två till som kommer underifrån så jag satsar gärna på en bra cykel som alla tre kan ha.
Gillade verkligen Commencalen. :)

Tillbaka
Topp