Vilken dropperpost skall man tjacka just nu?

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon nämna några andra nackdelar än att den är ful?

Visst här kommer några, efter att ha provkört ett par veckor förra året.

Reglaget är plastigt och vasst och känns allmänt keff. Svårplacerat på styret.

Kabeldragningen med 90 graders vinkel på Turbostolpen.

"Dutta med röven" för att höja på Icke-Turbostolpen.

Mellanläget är svårt att "hitta".

Smaksak om man gillar den hårda mekaniska känslan när den åker upp i toppläge med ett TJONG så att hela cykeln skakar. (Jag tyckte det var rätt bra med ett tydligt kvitto på att sadeln är uppe.)

Trots synpunkterna så gillar jag enkelheten och stridsvagnskänslan i dem.
En Turbo med annan kabeldragning och reglage (typ KS reglage tex) hade kunnat vara en bra och vintersäkrad variant.

jomper skrev:
> Min Reverb hette "MMX" i produktbeskrivningen, det
> betydde bara att den GICK att montera med MMX, men
> vanlig klämma följde också med.

Aiiit!

Kung Stalle skrev:
> Ja det är ju inte så att dämparen aaaaaldrig
> får gå sönder. Den skall däremot vara
> servicebar. Vilket man med nöd om näppe kan säg
> att DropZonen var.
>
> Nä det får nog bli en Reverb iaf. Vintersäker
> och det finns massor så nån i bekantskapskretsen
> lär väl ha lärt sig att lufta den. Eller hur
> Freddan :-)
>
> Stalle

Vintersäker?
Varje gång jag har varit ut och cyklat så har reverb stolpen slutat funka. Jag får inte upp eller ner stolpen när den blir kall. Är den i botten och jag trycker på knappen händer ingenting och drar jag upp den för hand så åker den ner på en gång. När jag kommer in i värmen funkar den igen. Vad är det som är galet då?

Drar du upp den när du håller in knappen och den beter sig så ändå? Då kan det vara så att du behöver blöda låsningen på den.

Att den går trögt när det är kallt kan ha många orsaker, vanligast är att man har smuts och vatten i ytterröret och därmed behöver serva stolpen.

För mycket eller fel fett i ytterröret påverkar också negativt.

Vad är det för fett som är lämplig i ytterröret?
PM600 känns för segt. Skulle vanligt navfett, dvs lithiumfett vara nåt att ha där?

Preacher skrev:
> Drar du upp den när du håller in knappen och den
> beter sig så ändå? Då kan det vara så att du
> behöver blöda låsningen på den.
>
> Att den går trögt när det är kallt kan ha
> många orsaker, vanligast är att man har smuts
> och vatten i ytterröret och därmed behöver
> serva stolpen.
>
> För mycket eller fel fett i ytterröret påverkar
> också negativt.

Cykeln/ stolpen är sprillans nytt så det ska inte var skit i den. Har tänkt tanken att det skulle kunna vara luft men läste att "knappen" inte ska åka hela vägen ut då. Vilket den gör. Ska testa lufta så får jag se om det blir någon skillnad.
Tack för tipset.

Kung Stalle skrev:
> Ja det är ju inte så att dämparen aaaaaldrig
> får gå sönder. Den skall däremot vara
> servicebar. Vilket man med nöd om näppe kan säg
> att DropZonen var.
>
> Nä det får nog bli en Reverb iaf. Vintersäker
> och det finns massor så nån i bekantskapskretsen
> lär väl ha lärt sig att lufta den. Eller hur
> Freddan :-)
>
> Stalle

Att lufta en Reverb klarar till och med jag av. Piece of cake, förutom att det kan vara lite trögt.

Du har inte bara satt sadelstolpsklämman för hårt? Jag drog min till ~ 6,7 Nm med momentcykel och då satt den för hårt. Jag var tvungen att dra åt mindre för att stolpen skulle röra sig bra.

pennerdal skrev:
> http://www.ebay.com/itm/Bi-King-2013-TMARS-Remote-
> Adjustable-Seat-Post-27-2X425mm-ZG19K-/16120284198
> 2?pt=US_Seatposts&hash=item258870297e
>
> Denna har gjort sitt jobb bra för mig iaf, och
> jag har inte hittat någon billigare.
> Men jag håller med underscore, det är slitgrejor
> som man köper nytt:-)
> eller så lär man sig cykla på riktigt, utan
> fegstolpe.(det håller jag på och gör, men det
> gör ont)

Med den mentaliteten är ju att "cykla på riktigt" att köra helstelt med 70graders gaffelvinkel, cantibromsar och semislicks.

Justerbara sadelstolpar är slitgrejer på samma sätt som dämpade framgafflar och bakdämpare är slitgrejer. Vill man köpa nytt istället för att serva så är det väl upp till var och en, men det känns rätt onödigt(givet att man har en stolpe som är går att serva på ett vettigt sätt).

Luthman Photography skrev:
> pennerdal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.ebay.com/itm/Bi-King-2013-TMARS-Remote-
>
> >
> Adjustable-Seat-Post-27-2X425mm-ZG19K-/16120284198
>
> > 2?pt=US_Seatposts&hash=item258870297e
> >
> > Denna har gjort sitt jobb bra för mig iaf, och
> > jag har inte hittat någon billigare.
> > Men jag håller med underscore, det är
> slitgrejor
> > som man köper nytt:-)
> > eller så lär man sig cykla på riktigt, utan
> > fegstolpe.(det håller jag på och gör, men
> det
> > gör ont)
>
>
> Med den mentaliteten är ju att "cykla på
> riktigt" att köra helstelt med 70graders
> gaffelvinkel, cantibromsar och semislicks.
>
> Justerbara sadelstolpar är slitgrejer på samma
> sätt som dämpade framgafflar och bakdämpare är
> slitgrejer. Vill man köpa nytt istället för att
> serva så är det väl upp till var och en, men
> det känns rätt onödigt(givet att man har en
> stolpe som är går att serva på ett vettigt
> sätt).

Kruxet är väl just att tillverkarna inte riktigt fått kläm på det där att göra dem servicevänliga och driftsäkra. Om normalservicen motsvarade ytterbensolja tror jag ingen skulle klaga men nu är det ju inte säkert att det ens finns instruktioner lite beroende på vilken stolpe man köpt.

För egen del hade Reverben gärna fått vara ett hekto eller två tyngre om den bara höll bättre.

Jag har aldrig använt en dropper post innan så jag valde att testa en billig beggad från ebay.

Köpte en Crank Brothers Joplin 3 och har varit supernöjd. Kommer nog aldrig köra utan en dropper igen, ger verkligen större utrymme och bättre känsla där det börjar bli knixigt.

AddeN skrev:
> Robert skrev:
> -----
> > Knoparn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har lyckats göra skrot av min GD.
> > Ytterröret
> > > sprack uppe mot de rörliga delarna så att
> > > stolpen vek sig bakåt. I samma veva släppte
> > hela
> > > mekanismen med sprint och magnet från
> stolpen.
> > > Kan ta och lägga upp en bild på vrakdelarna
> > > under morgondagen.
> >
> > Se där ja. Även solen har fläckar.
>
> Om kag inte minns fel så fick marran serva
> mekanismen i sin GD någon gång emellanåt för
> att den skulle haka fast. Men ser man
> driftmässigt så är det självklart att en GD
> ska funka mest tillförlitligt iom
> konstruktionen.
>
> Vill man inte serva sin stolpe (eller iaf till ett
> minimum) så är GD det självklara valet.

Jepp, jag fick öppna min då och då och hälla ut lite rostfärgat vatten, kleta på nytt fett och skruva ihop. Byta bälg en gång om året gjorde jag också. Jag tror alla GD har samma bälg, och på 125mm slaglängd blir den lite lite kort, så när gummit blivit lite hårt efter en säsong sträcker den inte ut sig helt utan lossnar istället i över eller underkant.

Wiren gick av efter 3 år, den sitter väl kapslat så fram tills den gick av funkade den utmärkt. Däremot behöver man en yttepytte-insexa, storleken mindre än de som följer med när man köper ett bra insexkit) för att byta den, och de är lite svåra att hitta.

Remoten är bra om man lyckas montera den på undersidan, dvs kör utan framväxel, annars kan den bli lite oskön och långslagig tycker jag, men ändå helt fungerande. Klart mer lättryckt än CP.

Jag tycker definitivt att man ska ta med kabeldragningarna i beräkningen när man tittar på driftsäkerhet. Stolpar i stil med Command Post där höljet kommer in nerifrån och har en naken wire som drar i en spak får höljet fyllt med vatten och elände, och sen börjar de gå trögt. CP har dessutom redan från början en rätt trög mekanism och oergonomiskt handtag som är svårt att få att lira med broms och växelhandtag, folk med frökenfingrar bör pröva före köp.

Något från Crankbrothers innehållande hydraulik och rörliga delar faller på sin egen orimlighet, speciellt en produkt som verkar svår att få till även för de som normalt sett är bra på just hydraulik och rörliga delar, till exempel RS.

Fox har en remote som ser väldigt ömtålig ut och dessutom är enorm, men jag ska erkänna att jag aldrig cyklat på en "live". Med tanke på Fox gafflar på senaste tiden liter jag inte så mycket på hydrauliken i stolpen.

Thomson kostar massor men tillför inget tycker jag, förutom blingfaktor och osäkerhet på hydraulik och packningar. Fortfarande dålig kabeldragning och remoten är inte direkt revolutionerande den heller. Okänt track record men om man googlar verkar en hel del folk ha fått problem och bytt ut sina stolpar. Märk väl att det är i USA där kundservice faktiskt fungerar, i Sverige blir man väl i vanlig ordning stående i 3 veckor utan stolpe mitt under säsong.

Vill man ha 150mm slag finn väl dessutom bara Lev och Reverb att välja på. Där tycker jag valet står mellan intern och extern kabeldragning. Vad jag förstått är Lev:ens stealth-dragning mindre lyckad, och Reverbens externa ger ju samma trötta kabelloop som alla andra. Jag tycker Lev verkar ha bäst handtag om man tänker ha framväxel, och annars är nog Reverbens strået vassare. Båda verkar på ett ungefär lika meckiga att serva, fast RS bjuder på betydligt bättre dokumentation. De guider som finns här på Happy till Lev funkar utmärkt förutsatt att man läser dem samtidigt som man faktiskt har stolpen öppen och i delar, men att "torrläsa" är som Stalle säger ingen lek.

Makten: Ingen vettig människa kan väl ha ansett att Lev är underhållsfri, vart har du fått det ifrån? Det finns ingen stolpe som INTE behöver servas, det är bara att bita i det sura äpplet. GD är mest lättservad, men det är verkligen inte så mkt slabb att meka Lev, om man inte är lagd åt det slabbiga hållet.

Min CP har jag demonterat 2 gånger å den är löjligt enkel släppa ut luften & lossa en mutter. Sen är det bara göra rent å feta om. Kabeldragningen är lite pissig men min vajer har aldrig frusit däremot så fryser det under sadeln det vajern drar i när det är runt nollan. Men då kan man lätt hjälpa till med handen för att låsa den igen. Har även dragit omkull ordentligt med den. Såpass att jag flyttat hela reglaget flera cm. Å det höll fint var bara att flytta tillbaka det. Jag gillar mekaniken å att jag vet att den sitter uppe å går att ändra höjden även om vajern gått av. Sen fattar jag med att alla hydrauliska är lättare på knappen osv. Men med dp så använder jag den som framväxeln före nåt trixit parti å så är det inte ett problem att sänka. Man vill ju ändå inte hålla på mitt i en utförslöpa med att fibbla så ska man köra som fan istället :-)

Hur är det med GD om man vill ha reglaget på vänster sida; ska man köpa högerreglage och montera på vänster sida eller är det vänsterreglage som gäller för vänster sida?

soderblom skrev:
> Har velat om vilken justerbar stolpe som jag ska
> köpa i snart två år, så jag kan nog köra
> vidare med fast sadel i år med.
>
> Efter att tidigare funderat på både Specialized
> Commandpost, KS Lev och Thomson Elite dropper så
> tycker jag att stolpen från tyska Vecnum som är
> på gång verkar intressant. Lite lättare än
> konkurrenterna och färre delar som kan gå
> sönder pga dess konstruktion. Det enda som får
> mig att tveka är ifall man trivs med fasta
> lägen.
> http://www.vecnum.de/bike-parts/verstellbare-satte
> lstuetze/moveloc.html
>
> /David

En sak är klart, när du ska ha velat klart så blir det ingen återvänd: har man börjat med dropperpost så kan man inte sluta! Inte så konstigt alltså att folk blir syra när stolpen slutar fungera! :)

Vecnum Moveloc ser trevligt ut. Den verkar vara enkelt att serva. Den har fast kabel och kabeln ser ut att vara skyddat från smuts och lera. Hålen för fasta lägen ligger vid sidan och dessutom stängs av en slags fjädrande hatt. Den är lätt också 490g i 140mm...
Att den använder gasfjäder borde inte ställa till problem.
Man behöver tydligen inte dutta med rumpan för att få upp stolpen, se video här: http://videos.mtb-news.de/videos/view/32962
Nackdelen är att den ska lanseras i februari så att det finns ingen feedback att hämta än.
Priset är 360€.

Ska du inte beställa en och blir först i Sverige? ;-)
/E

Jag har kört Revöörb i snart två år. Har luftat två ggr och gjort en service själv. Luftningen är enkel, servicen är också ganska enkel men lite tidskrävande första gången.
Funktionen är klockren, och den är smooooth i både nertryckningen och uppfjongen. Inte som CP där man riskerar att sättas i omloppsbana när sadeln kommer upp.

marran skrev:
> Makten: Ingen vettig människa kan väl ha ansett
> att Lev är underhållsfri, vart har du fått det
> ifrån? Det finns ingen stolpe som INTE behöver
> servas, det är bara att bita i det sura äpplet.
> GD är mest lättservad, men det är verkligen
> inte så mkt slabb att meka Lev, om man inte är
> lagd åt det slabbiga hållet.

Du måste ha missförstått mig. Det jag menade är att KS Lev var den stolpe som tycktes ha minst bekymmer av de steglösa, av allt att döma. Därmed inte sagt att den skulle vara helt underhållsfri; det vore orimligt.

Men, mina TVÅ stolpar dog simultant efter bara någon vecka. Efter reparation dog BÅDA igen, denna gång efter några dagar. Felet är dessutom ett som jag inte hade hört om innan, nämligen att de låser sig och är helt orubbliga, och det sker när man låtit cykeln stå ett dygn eller två. Det kan alltså omöjligen handla om slitage.

Så, jag förstår inte varför det skulle vara rimligt att behöva meka med en helt ny produkt som dessutom brukar anses förhållandevis pålitlig. Det sura äpplet är redan i min mage och jag är inte direkt bitter. Men femtusen spänn i sjön hade jag hellre lagt på något annat. Tur att man inte är fattig student eller så, för då hade det nog känts förjävligt.

Jag citerar:

"Ja, ibland är det dyrt att lära sig. Det märkliga är att just KS Lev ansetts som helt underhållsfria, och så står man själv sen med två stycken som pajjar efter ett fåtal turer."

Men visst, dina TVÅ stolpar fått FEL som INGEN ANNAN F-Å-T-T, det stämmer. Vidare verkar kundservice i Europa suga väldigt väldigt hårt, ingen överraskning där, men jag beklagar såklart att du kommit i kläm. RS verkar i det läget vara något mindre dåliga än KS. Det jag inte förstår är vad du vill ha sagt, mer än att du drabbas av freak accidents och dina stolpar är outliers.

I staterna är KS helt lysande, snabba som blixten och ger massor av goodwill bör tilläggas, och man kan ju fråga sig varför det är så.

Jag kör också GD och har inte haft några problem alls. Sedan tycker jag inte utseendet är så illa.

En sak som jag upptäckte nyligen är att man kan bygga om sin GD! Jag kommer att slakta min HT med GD och föra över komponenterna till mitt FS-bygge, men GD'ns diameter passar inte. Så jag kollade med GD's support och de sade att jag kan bygga om den (till mindre diameter) med några få delar för ca 400 kr vilket var underbart att höra. Slapp köpa ny för runt 2500 kr! Kan vara bra att veta :)

I övrigt så plockade jag isär innerröret och kan intyga som andra att det är enkelt att serva och så.

/Hakan

marran skrev:
> Jag citerar:
>
> "Ja, ibland är det dyrt att lära sig. Det
> märkliga är att just KS Lev ansetts som helt
> underhållsfria, och så står man själv sen med
> två stycken som pajjar efter ett fåtal turer."

Jaja, men det var ju inte jag som ansåg dem underhållsfria;-) Det hade jag aldrig trott på, men sådana uttalanden från andra borde ju borga för väldigt långa underhållsintervall.

> Men visst, dina TVÅ stolpar fått FEL som INGEN
> ANNAN F-Å-T-T, det stämmer. Vidare verkar
> kundservice i Europa suga väldigt väldigt hårt,
> ingen överraskning där, men jag beklagar
> såklart att du kommit i kläm. RS verkar i det
> läget vara något mindre dåliga än KS. Det jag
> inte förstår är vad du vill ha sagt, mer än
> att du drabbas av freak accidents och dina stolpar
> är outliers.
>
> I staterna är KS helt lysande, snabba som blixten
> och ger massor av goodwill bör tilläggas, och
> man kan ju fråga sig varför det är så.

Nu är de tydligen på väg tillbaka till Sverige efter reparation i Spanien. Har ingen aning om det är KS eller någon annan som reparerar, men jag kan inte påstå att det varit något knussel från Hibike.de när jag skickat dem fram och tillbaka. Att det tar tid beror nog snarare på kö vid reparation.
Det trista är att jag frågade om jag kunde få pengarna tillbaka och de svarade att stolparna först måste på service för att kontrolleras. Sen har de inte hört av sig utan skickar bara tillbaka dem, där den ena INTE blivit servad eftersom man inte hittade något fel. Den är alltså rimligen kass fortfarande.

Jag ska ge dem en sista chans. Fastnar de igen så provar jag att riva själv, alternativt sälja för en spottstyver som renoveringsobjekt. Jävligt surt.

Jag har kört med ks lev i snart ett år och har inte haft ett enda problem.
Ser till att smörja stolpen vid varje tvätt och ger den en skvätt vd40 då och då.

Makten skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Jag citerar:
> >
> > "Ja, ibland är det dyrt att lära sig. Det
> > märkliga är att just KS Lev ansetts som helt
> > underhållsfria, och så står man själv sen
> med
> > två stycken som pajjar efter ett fåtal
> turer."
>
> Jaja, men det var ju inte jag som ansåg dem
> underhållsfria;-) Det hade jag aldrig trott på,
> men sådana uttalanden från andra borde ju borga
> för väldigt långa underhållsintervall.
>
>
> > Men visst, dina TVÅ stolpar fått FEL som
> INGEN
> > ANNAN F-Å-T-T, det stämmer. Vidare verkar
> > kundservice i Europa suga väldigt väldigt
> hårt,
> > ingen överraskning där, men jag beklagar
> > såklart att du kommit i kläm. RS verkar i det
> > läget vara något mindre dåliga än KS. Det
> jag
> > inte förstår är vad du vill ha sagt, mer än
> > att du drabbas av freak accidents och dina
> stolpar
> > är outliers.
> >
> > I staterna är KS helt lysande, snabba som
> blixten
> > och ger massor av goodwill bör tilläggas, och
> > man kan ju fråga sig varför det är så.
>
> Nu är de tydligen på väg tillbaka till Sverige
> efter reparation i Spanien. Har ingen aning om det
> är KS eller någon annan som reparerar, men jag
> kan inte påstå att det varit något knussel
> från Hibike.de när jag skickat dem fram och
> tillbaka. Att det tar tid beror nog snarare på
> kö vid reparation.
> Det trista är att jag frågade om jag kunde få
> pengarna tillbaka och de svarade att stolparna
> först måste på service för att kontrolleras.
> Sen har de inte hört av sig utan skickar bara
> tillbaka dem, där den ena INTE blivit servad
> eftersom man inte hittade något fel. Den är
> alltså rimligen kass fortfarande.
>
> Jag ska ge dem en sista chans. Fastnar de igen så
> provar jag att riva själv, alternativt sälja
> för en spottstyver som renoveringsobjekt.
> Jävligt surt.

Med tanke på hur dina beter sig så tror jag att de lider av samma som min råkade ut för. Fjädern som återfjädrar ventilen i den när du släpper knappen är väldigt klen och på min hade o-ringen som ska täta tryckts ur, antagligen när den inte riktigt stängd och stolpen utsatts för någon tryckstöt (typ att du sätter dig). Spände den fjädern lite extra och sen dess inga problem alls. Prova det om du ska riva den själv sen så ska det nog fungera!

Makten är inte ensam, min Lev har mex varit rätt kass sedan start, också fastnat efter att ha stått ett tag och hissen går inte hela vägen upp, särskilt om det är lite kallt. Dessutom går det inte skruva isär skiten, den där lilla mekanismen med hävarmen till knappen i botten går inte att lossa, trots bra grepp (men tydligen inte tillräckligt) med strap wrenchen. Har gnott både strap och axel med t-röd för att få grepp och lagt strapen i en massa varv ovh vinklat handtaget, but noooo.

Min Rock Shox Reverb Stealth var helt underbar under första rundan i 90 minuter innan den klappade ihop. I sitt nuvarande tillstånd går det att trycka ner den nästa hela vägen utan att trycka på remoten. Jag misstänkte att jag hade klantat mig när jag kortade slangen och bleedade remoten, men nu när jag kollar det så ser det ok ut. Service manualen inleds också med att om stolpen går att komprimera utan att man trycker på remoten så måste stolpen tillbaka på service.

jofahjalm skrev:
> Min Rock Shox Reverb Stealth var helt underbar
> under första rundan i 90 minuter innan den
> klappade ihop. I sitt nuvarande tillstånd går
> det att trycka ner den nästa hela vägen utan att
> trycka på remoten. Jag misstänkte att jag hade
> klantat mig när jag kortade slangen och bleedade
> remoten, men nu när jag kollar det så ser det ok
> ut. Service manualen inleds också med att om
> stolpen går att komprimera utan att man trycker
> på remoten så måste stolpen tillbaka på
> service.

Oh nooo!

Fan vad kasst, vilken besvikelse det måste kännas som. Hoppas det inte är något allvarligt, men det var allt en tråkig start på det hela.

/Hakan

Jag tror stolpen är kaputski långt bortom vad jag själv kan fixa. Den verkar läcka luft genom botten och är allmänt död. Det är också 8 gånger så drygt att installera och sedan ta bort stealthstolpen jämfört med alla andra alternativ. Nu hade jag visserligen aldrig inbillat mig att dropperpost skulle vara problemfritt eller enkelt, men detta var lite av en nitlott till att börja med...

Fast det där att den "måste" skickas in tolkar jag mer som en funktion av att de kan råka illa ut i vissa andra länder med annorlunda rättssystem om någon gör sig illa. Att den beter sig konstigt kan ju betyda att den är trycksatt på fel ställe och att man därmed kanske ska vara lite försiktig. I servicemanualen beskrivs ju isärtagandet av stolpen i molekyler mycket noga.

örgelgörgel skrev:
> Med tanke på hur dina beter sig så tror jag att
> de lider av samma som min råkade ut för.
> Fjädern som återfjädrar ventilen i den när du
> släpper knappen är väldigt klen och på min
> hade o-ringen som ska täta tryckts ur, antagligen
> när den inte riktigt stängd och stolpen utsatts
> för någon tryckstöt (typ att du sätter dig).
> Spände den fjädern lite extra och sen dess inga
> problem alls. Prova det om du ska riva den själv
> sen så ska det nog fungera!

Will do! Jag fattar inte riktigt vad du menar, men det blir nog klarare när man öppnar den:-)

Felet måste onekligen ha med själva öppningsmekanismen att göra, för tumreglaget är stumt som berget när den väl låst sig. Jag har inte märkt några tendenser till att den skulle sjunka eller bete sig illa på annat sätt.

Detta är inte nån slags förtäckt annons, men vad tror ni annars att man skulle kunna få för stolparna vid försäljning till nån som vill meka lite? De är nästan i nyskick. Femhunda styck? Tusen?

Jo, jag är iofs rätt säker på att man inte behöver oroa sig för trycket i min stolpe. Jag tror inte luftkammaren är tät och om man komprimerar stolpen med handkraft kan man få det att stänka olja ur botten, det känns inte alls rätt. Jag har inte heller alla verktygen för att försöka återbygga den och det känns inte som något man ska behöva från början. Jag vill gärna börja min stolpsmekskarriär med en stolpe som funkar.

jofahjalm skrev:
> Jo, jag är iofs rätt säker på att man inte
> behöver oroa sig för trycket i min stolpe. Jag
> tror inte luftkammaren är tät och om man
> komprimerar stolpen med handkraft kan man få det
> att stänka olja ur botten, det känns inte alls
> rätt. Jag har inte heller alla verktygen för att
> försöka återbygga den och det känns inte som
> något man ska behöva från början. Jag vill
> gärna börja min stolpsmekskarriär med en stolpe
> som funkar.

Äh..Reklamera och köp en GD. Fulare och inte lika stealth, men funkar problemfritt ;)

Hackson skrev:
> Äh..Reklamera och köp en GD. Fulare och inte
> lika stealth, men funkar problemfritt ;)

GD? Nej, då säger jag som elefantmannen:

"I'M NOT AN ANIMAL!"

Men I efterhand inser jag att stealth är väl mycket jobbigare jämfört med det extra skydd alternativet erbjuder...

Tillbaka
Topp