Halloj, tack för alla (seriösa) svar. :-)
Kan förtydliga att ram redan är klar, skickades imorse. Den tar helst av allt 150mm, men funkar mellan 120-160mm, det är nog allt jag nämner om den just nu... :-)
AndersS, du har nog rätt om mitt önskade användningsområde, en del stök och bök, så brutalt som jag vågar köra, en del nerför, och de nödvändiga klättringarna... :-)
En Pike vore kanske inte så dumt, saken är den att jag har funderat på att flytta med mina Crossmax Enduro hjul, men då det är "vanliga" 9mm QR på dem så blir väl utbudet på "feta" 150mm gafflar ganska begränsat.
PeterA, ram är ju som sagt fixad redan, men jag har också haft ögonen på 456 från CRC, tyvärr har den varit "Not in Stock" hela tiden, knep du den sista? :-) Gaffeln som du valde (Marzocchi All Mountain SL 2006) har jag också tittat på och det är väl nästan det självklara valet om jag skall köra vidare på mina Crossmax Enduro.
Kakan, Rock Shox finns ju inte med alls i dina tre gyllene regler, hur skall man tolka det? :-) Inte tokiga priser alls på Fox hos Evalds, såg att Anders hade "tryckt på knappen" också...
Orange, ja en Pike ligger nog ganska bra till, lite förvirrande med alla sifferkombinationer dock, 409, 426, 454 å allt vad de heter... Skulle det bli en Pike (eller Fox 36, eller Lyrik) så får jag ju dessutom nöjet att få köpa nya hjul. :-)
SÅ du vill veta vad det är för ram, hmmm, jag tror jag spar det till lite senare, ni får väl gissa lite så länge... ;-)
Leo, jo All Mountain Marzocchin är en av kandidaterna, borde vara riktigt mycket Bang for the Buck... Du tipsar om Marzocchis gafflar med stålfjäder, men vilka är det?
*Mikael*, Det finns nog någon HT till förutom Cotic Bfe som fixar en Lyrik, den här kanske,
http://www.orangebikes.co.uk/2008bikes/subzero.php, :-)
OK, en sammanfattning så här långt.
Transplantation av befintliga hjul betyder nog All Mountain gaffeln. Möjliga kandidater skulle kunna vara Rock Shox Revelation ("bara" upp till 130mm), eller Fox 32 Talas.
Nya hjul med 20mm nav ger ju lite mer att tänka på, i vilket fall som helst så är jag nog sugen på att testa en luftgaffel och gärna med U-Turn eller liknande, e lite chicken för att konstant dra runt med 150 eller 160 i slag...
Möjliga kandidater:
Marzocchi 55 (ATA2) 120-160mm ca2,6kg
Rock Shox Lyrik (2-Step Air?) 115-160mm ca2,5kg
Rock Shox Pike (454 Air U-turn) 95-140mm ca2kg
Fox 36 Talas 100/130/160mm ca2,4kg
Här e en riktig budget-"outsider" vad tror ni? (förutom att ATA'n ställer om sig själv...)
http://www.bike-discount.de/shop/k277/a7305/all_mountain_sl2_qr20_weiss_2007.html, är dock inte speciellt sugen på en vit... :-(
Nåja, nu ska jag sova på det här.
/CJ