Vilken gaffel till Göteborgs-hardtail?

cjmax

Aktiv medlem
En enkel fråga, vilken gaffel skall jag börja leta efter till min kommande Gbg-Hardtail?
Slag 150mm, men det skulle väl kanske funka med 140 å 160 med...

Kom igen nu, Leo, Orange, AndersS, PeterA och alla ni andra, vad ska man sikta på?

/Calle

En Pike el. Lyrik kanske, den första är ju väldigt populär här i gbg iaf. Magura Wotan verkar vara en riktigt intressant gaffel också men dyr. MZ 55 har ju inte fått så bra kritik men får de iordning på problemen så blir det nog en fin gaffel.

Det kan bero på vilken ram du vill använda och hur du vill cykla på den. Då tänker jag väl mest på hur mycket gaffel som får plats där fram, dvs vad ramen är gjord för. Är det stök/brutal cyckling som gäller eller lite lugnare. Givetvis så brukar väl pris intervallet vara avgörande också. Efter att ha cyklat någongång med dig så antar jag att du vill ha en gaffel för stök körning och som inbjuder till att köra snabbt i nedförsbackar. =)

Själv så använder jag en RS Pike 409 som jag är riktigt nöjd med. Det är den enklaste modell i deras Pike serie och den är fjäder dämpad. Saker som jag gillar med den är; U-turn:en som gör att man kan själv bestämma slaglängd med hjälp av ett vred på gafflen. Den går då att justera mellan 95-140 mm. Själv så brukar jag bara använda intervallet 120 - 140 mm. När man komprimerar den ner till 95 så blir gaffeln hådare än när man man kör med mera lagslängd. 120 - 140 kanske inte är så värst mycket förändring i slaglängd men jag tycker att det räcker för att ändra känslan i cykeln helt och hållet. Det är väl slaglängden tillsammans med sadelhöjden som jag laborerar mest med. 20 mm navet gillar jag också. Det ger en mycket stabilare gaffel, ivarjefall än vad jag körde på tidigare. Det är den där Maxle grejjens som gör att den hålls ihop på ett bra sett. Det som kan vara jobbigt är väl att man får byta nav/framhjul samtidigt då som man byter gaffel. En sak som vissa inte alltid uppskattar med en Pike är att den kan upplevas vara för mjuk. Det finns ersättnings fjädrar som man ska kunna köpa och byta ut för att få en hårdare gaffel. Här hittar du en Pike till ett bra pris; http://www.actionsports.de/Federgab...ke-409-U-Turn-mit-Lockout-schwarz::10478.html . Det kan finnas bättre erbjudande om man letar runt lite. Jag vet inte heller så mycket om hur dom luftdämpade Pike:arna fungerar.

Det finns en hel uppsjö av gafflar av olika modeller och tillverkare som borde vara intressanta att titta på. Själv så hade kollat runt bland 07:or för att hitta en bra deal. Jag hade också börjat med att kolla på ramar och letat runt på alla internets cykelforum för bilder på olika byggen tills jag hittat någon kombination som verkar stämma in på alla de kriterier som jag tror mig vilja ha.

Lycka till!
Anders

Senast redigerad av en moderator:
JA! Jag erkänner, jag har bara läst rubriken!..:)

Men här är mitt tipps...;)

746019.jpg

cjmax: Jag valde en ram (OnOne 456) som klarade upp till 150mm slag. Sedan valde jag en 130-150mm gaffel (Marzocchi All Mountain SL 2006)

Min tanke var kunna ha 130mm när det går uppför och 150 när det är platt eller går nedför.
Hittills har jag bara kört i 150mm läget (och det hat funkat super bra), men när jag kört några Leo turer kommer det nog visa sig att jag måste använda mig lite mer av 130 läget.

Både ram och gaffel var billiga på CRC.

/Peter

Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JA! Jag erkänner, jag har bara läst
> > rubriken!..:)
> >
> >
> > Men här är mitt tipps...;)
> >
> >
> >
> http://si6.mtb-news.de/fotos/data/547/746019.jpg
>
>
> hahaha,
>
> allvarligt, 4 mm slaglängd är fullt
> tillräckligt i götelaborg faktiskt

Jo, jag körde ju utan själv när jag var där. Men då var jag ju inte riktigt götelaborgare...=D

PeterA: Det har varit alldeles för mycket strul med Zocchi:s luftgafflar enligt recensioner och foruminlägg jag har läst. Flera på Happy har problem med skruvar som skruvar upp sig av sig självt. Många på MTBR har problem med ATA-mojängen. Gafflarna verkar kanon om/när dom funkar, däremot

cjmax: Hinta lite om ramen du tänker bygga på så är det lättare att rekommendera vilken gaffel som skulle passa.

Cakeman skrev:
> PeterA: Det har varit alldeles för mycket strul
> med Zocchi:s luftgafflar enligt recensioner och
> foruminlägg jag har läst. Flera på Happy har
> problem med skruvar som skruvar upp sig av sig
> självt. Många på MTBR har problem med
> ATA-mojängen. Gafflarna verkar kanon om/när dom
> funkar, däremot

ATA mojängen sitter inte på ALLA Marzocchi luftgafflarna. Det är 2007 års modeller av 66 och 888 som haft problem med ATA:n. Annars är luftgafflarna från Marzocchi bra.

RockShox Lyrik är också ett hett tips.

/Leo

Jag har både en Pike U turn och en Lyrik U turn.

Till HT rekommenderar jag helt klart en Pike.

Lite lättare lite smidigare. Lyriken bli för mycket på de flesta hardtails. Kanske undantaget Cotic Bfe...

Förutom att ALLA ställer om slaglängden automatiskt via deras magiska vred som ändrar läge när man cyklar?

Vad gör Lyrik:en bättre än en Fox 36:a?

Den senaste veckan flera klagat
Leo skrev:
> Annars är
> luftgafflarna från Marzocchi bra.
>
> RockShox Lyrik är också ett hett tips.
>
> /Leo

Cakeman skrev:
>
> Vad gör Lyrik:en bättre än en Fox 36:a?

Lyriken finns väl till bättre pris, om inget annat?

Men som redan sagts, PIKEn är väldigt trevlig gaffel och fungerar länge!

Mvh

-M-

oj...dryga 3 tusen svenska dollars....
Verkar vara ett alternativ till en fox vanilla till gbg HT....men hur svart är den egentligen? (Ja, jag är fåfäng...)

Leo skrev:
>
> Och Marzocchi AM SL finns till ännu bättre pris,
> Marzocchi All Mountain SL 2006
> RRP 5824.19 SEK 3033.63 SEK :-)
>
> /Leo

Stod det inte i någon annan tråd att man skulle undvika "Zocchis"
luftgafflar? :-)
Sen är det ju ingen 20mm axel, vilket får ses som standard i dagens läge :-P

Annars bra pris...

Mvh

-M-

Cakeman är på bästa bitch-humör idag:

Fox 36 VAN R 4113:- (7.347:-)
Fox 36 TALAS RC2 5.345:- (9.547:-)

Samma vikt fast 36mm innerben för Talas:en.

Finns på Evalds, b.t.w

Jag köpte reavarianten av Marzocchi AM SL för 3000 SEK.
Om ett halvår får vi se om det var ett dåligt val eller inte. Då borde jag ha hunnit köra in den rejält samt ha servat den en gång.

Jag valde medvetet att skippa en gaffel med 20mm axeln för att kunna återanvända så mycket som möjligt från min gamla cykel. Om jag skulle bygga en komplett ny cykel hade jag nog nästan säkert valt en 20mm axel (Eller varför inte Marzocchi's 15mm variant?)

/Peter

Halloj, tack för alla (seriösa) svar. :-)

Kan förtydliga att ram redan är klar, skickades imorse. Den tar helst av allt 150mm, men funkar mellan 120-160mm, det är nog allt jag nämner om den just nu... :-)

AndersS, du har nog rätt om mitt önskade användningsområde, en del stök och bök, så brutalt som jag vågar köra, en del nerför, och de nödvändiga klättringarna... :-)
En Pike vore kanske inte så dumt, saken är den att jag har funderat på att flytta med mina Crossmax Enduro hjul, men då det är "vanliga" 9mm QR på dem så blir väl utbudet på "feta" 150mm gafflar ganska begränsat.

PeterA, ram är ju som sagt fixad redan, men jag har också haft ögonen på 456 från CRC, tyvärr har den varit "Not in Stock" hela tiden, knep du den sista? :-) Gaffeln som du valde (Marzocchi All Mountain SL 2006) har jag också tittat på och det är väl nästan det självklara valet om jag skall köra vidare på mina Crossmax Enduro.

Kakan, Rock Shox finns ju inte med alls i dina tre gyllene regler, hur skall man tolka det? :-) Inte tokiga priser alls på Fox hos Evalds, såg att Anders hade "tryckt på knappen" också...

Orange, ja en Pike ligger nog ganska bra till, lite förvirrande med alla sifferkombinationer dock, 409, 426, 454 å allt vad de heter... Skulle det bli en Pike (eller Fox 36, eller Lyrik) så får jag ju dessutom nöjet att få köpa nya hjul. :-)
SÅ du vill veta vad det är för ram, hmmm, jag tror jag spar det till lite senare, ni får väl gissa lite så länge... ;-)

Leo, jo All Mountain Marzocchin är en av kandidaterna, borde vara riktigt mycket Bang for the Buck... Du tipsar om Marzocchis gafflar med stålfjäder, men vilka är det?

*Mikael*, Det finns nog någon HT till förutom Cotic Bfe som fixar en Lyrik, den här kanske, http://www.orangebikes.co.uk/2008bikes/subzero.php, :-)

OK, en sammanfattning så här långt.

Transplantation av befintliga hjul betyder nog All Mountain gaffeln. Möjliga kandidater skulle kunna vara Rock Shox Revelation ("bara" upp till 130mm), eller Fox 32 Talas.

Nya hjul med 20mm nav ger ju lite mer att tänka på, i vilket fall som helst så är jag nog sugen på att testa en luftgaffel och gärna med U-Turn eller liknande, e lite chicken för att konstant dra runt med 150 eller 160 i slag...

Möjliga kandidater:
Marzocchi 55 (ATA2) 120-160mm ca2,6kg
Rock Shox Lyrik (2-Step Air?) 115-160mm ca2,5kg
Rock Shox Pike (454 Air U-turn) 95-140mm ca2kg
Fox 36 Talas 100/130/160mm ca2,4kg

Här e en riktig budget-"outsider" vad tror ni? (förutom att ATA'n ställer om sig själv...) http://www.bike-discount.de/shop/k277/a7305/all_mountain_sl2_qr20_weiss_2007.html, är dock inte speciellt sugen på en vit... :-(

Nåja, nu ska jag sova på det här.

/CJ

Cakeman skrev:
> Är det en Crush du har skaffat? :)

Jaaa, fan va tråkig du e Kakan, du har vunnit en gammal brödrost, finns att hämtas i mitt soprum... :-)
Får bara hoppas att den dyker upp som den ska...

Va gör du uppe så här dags förresten...

ResizeofOrange_Crush.jpg ht=409

cjmax skrev:

>
> Här e en riktig budget-"outsider" vad tror ni?
> (förutom att ATA'n ställer om sig själv...)
> http://www.bike-discount.de/shop/k277/a7305/all_mo
> untain_sl2_qr20_weiss_2007.html, är dock inte
> speciellt sugen på en vit... :-(
>
> /CJ

Här finns den i grått men tyvärr en tia dyrare; http://www.actionsports.de/Federgabeln-Daempfer/Marzocchi-All-Mountain-2-grey-2007::10101.html .

Säkerligen en riktigt bra gaffel men jag har aldrig använt den så jag kan inte säga så mycket om den. Jag har för mig att det ska finnas en recension på den på nätet någonstans där man testkört den och tycker att den funkar riktigt bra(mtbr?). Du får Googla..

Crushen är läcker!

//Anders

Kolla gärna med Plumse angående Marzocchi AM SL 2006.
Han hade en som han körde sönder vid en crach. Jag pratade med honom innan jag köpte min och han verkade mycket nöjd med den.
/Peter

En vintage (dvs 2006, pre-ATA) specialpumpad Marzocchi 66SL, det är grejer det.. (om man inte får tag på en med sned axelinfästning vill säga)

Ahhh....fan vad najjs. Min första hojj höll på att bli en Crush. Grattis som fan (om du nu inte jiddrar med oss)!

Jag har sett ljuset:
-Hope Pro (20mm) på Mavic719
-FOX 36 Talas eller Lyrik U-turn
-Thomson Elite
-Fizik Zeaaakk
-Hone vevar
-Formula bromsar
-XT-Shadow/XT-reglage

Det borde bli.....rätt dyrt ;)

Senast redigerad av en moderator:
PontusL skrev:
> En vintage (dvs 2006, pre-ATA) specialpumpad
> Marzocchi 66SL, det är grejer det.. (om man inte
> får tag på en med sned axelinfästning vill
> säga)

Jag försökte att leta fram en sådan utan att hitta någon. Det fanns någon obskyr webshop i england som sa sig ha en sådan hemma men jag tyckte att priset där var alldeles för dyrt, ivarjefall för en 06:a. Det fanns också en som sålde på Ebay ifrån Israel men då kommer ju det här med tull mm. Ja, för min del så fick det bli en Fox istället!

//Anders

AndersS skrev:
> Jag försökte att leta fram en sådan utan att
> hitta någon. Det fanns någon obskyr webshop i
> england som sa sig ha en sådan hemma men jag
> tyckte att priset där var alldeles för dyrt,
> ivarjefall för en 06:a. Det fanns också en som
> sålde på Ebay ifrån Israel men då kommer ju
> det här med tull mm. Ja, för min del så fick
> det bli en Fox istället!
>
> //Anders

Sedärja, dom kommer bli heta på beg. marknaden.. Men Fox är säkert nästan lika bra.. :)

PontusL skrev:
> AndersS skrev:
...
>
> Sedärja, dom kommer bli heta på beg. marknaden..
> Men Fox är säkert nästan lika bra.. :)

Det kommer dom säkert att bli! Vad jag sett här hemma så finns en del RC (heter dom så?) modeller på beg markanden, men jag har inte sett några SL. Jag är inte riktigt säker vad det är förskillnad på dom olika modellerna. Sen så finns en del 05:or också men vad jag förstått så ska dom vara bra mycket högre än 06:orna, rätta mig om jag har fel?

/Anders

SL är det bara luft i, RC stålfjäder. Vet inte om det fanns luft-66:or 2005? Men då hade dom som sagt också högre A-C. Var det inte förresten så att 66-beteckningen ursprungligen stod för 6-inches / 6 pounds?

Cakeman skrev:
> Förutom att ALLA ställer om slaglängden
> automatiskt via deras magiska vred som ändrar
> läge när man cyklar?

Som Leo sade, det är VISSA ATA-vred som har problem.
Man kan vara trygg med en luftfjädrad Marzocchi i övriga fall.

plumse skrev:
> Cakeman skrev:
> -----
> > Förutom att ALLA ställer om slaglängden
> > automatiskt via deras magiska vred som ändrar
> > läge när man cyklar?
>
> Som Leo sade, det är VISSA ATA-vred som har
> problem.
> Man kan vara trygg med en luftfjädrad Marzocchi i
> övriga fall.

Tack plumse. ALLA luftfjädrade Marzocchi har som sagt INTE ATA. Nog om det. Det känns ändå på nåt sätt som 2006(och äldre) gafflarna höll bra kvalité och är värda att jagas. Som tur är hittar man fortfarande en del billigt, på utförsäljning/lagerrensning. Att Marzocchi flyttat tillverkningen till Kina(?) f.r.o.m. 2008 modellerna är dock lite oroväckande. Tiden får visa om de håller kvalitetskraven där. Fast det borde inte vara något att oroa sig för, då de flesta cykelramarna redan nu tillverkas i Asien.

/Leo

Tjena!

Har själv precis avverkat en månad med ny gaffel, en 66 RC2 ETA, och är fantastiskt nöjd. Känns som den fungerar till det mesta faktiskt. Med ETA inkopplad vid klättring, lättare stigcykling och "street", känns cyklen fantastiskt rapp, och i det "vanliga" läget så är livet plush.

ETA-funktionen fungerar klockrent, och skulle nog kunna komma väl till pass om du och cykeln lämnar götet, och behöver sänka slaglängden lite för att på så sätt bättre smälta in.

Tjabba, kul med alla inlägg!

Har nu dammsugit Ebay (.com, .de, .co.uk) på Pike, Lyrik, 55'or, 66'or och 36 Talas'ar...
Hade ju hoppats på att hitta nån lätt begagnad 2006-2007 till ett bra pris men det verkar inte som att det går att göra några vidare fynd, inte på nya heller...
Med tanke på priserna på Fox 36 som Evalds har just nu så känns det faktiskt ganska lockande.

AndersS, den grå du länkar till är med stålfjäder och med 160mm fast slag (tror jag), men med ETA, e det nån slags lock-out? Läste även igenom recensionen du länkade till, ser ju ut som om, http://www.bike-discount.de/shop/k277/a7305/all_mountain_sl2_qr20_weiss_2007.html, fick riktigt fint betyg, kanske ska omvärdera det här med vit gaffel, kanske kan bryta av fint mot allt det svarta...
Förresten, blev det en Talas RC2 för dig?

Kakan, tack, och nej jag jiddrar inte. Har också sett ljuset, kanske dock lite annorlunda än du. ;-)
Det borde bli....rätt BRA! :-)

Angående 66'orna, är de inte lite "to much" med 170-180mm slag. Om inte så kanske Fässberg kan sälja en billigt till mig, han hade ju två...

Plumse och Leo, klart att inte alla ATA gafflar snurrar upp sig själva, och ännu tydligare är det väl att Marzocchi-gafflarna utan ATA inte har problem med ATA'n... :-) Skulle jag nu fastna för gaffeln ovan så får jag väl hoppas på det bästa.
Det var ju dessutom en 2007, å då ska den ju inte vara tillverkad i Kina i alla fall. :-)
Angående Kina så tror jag faktiskt att det initialt kan innebära vissa problem för Marzocchi, beroende på hur bra koll spagettigubbarna har på gubbarna i öster, men det blir nog inga problem i längden.

Rikard_L, på vilken cykel har du en 66'a, en HT?

Summering just nu, har nog inte ork och tålamod att vänta ut ett fynd på Ebay och därför är det väl främst dessa två gafflar som ligger bäst till just nu:

http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=11707&cat=1169
http://www.bike-discount.de/shop/k277/a7305/all_mountain_sl2_qr20_weiss_2007.html

Fox 36 Talas RC2 - 2007
Slag: 100/130/160mm
"Jox": Talas & RC2
Fjäder: Luft
Fjäderben: 36mm
Axel: 20mm
Vikt: 2390g
Pris: 5445

Marzocchi All Mountain SL2 - 2007
Slag: 120-160mm
"Jox": TST2 & ATA
Fjäder: Luft
Fjäderben: 32mm
Axel: 20mm
Vikt: 2232g
Pris: 2730

Foxen är så gott som dubbelt så dyr som Zocchin, frågan är, är den även dubbelt så bra???

Hummm... AM SL2 är mer "på" eller "av", ingen finjustering av dämpningen. Den vanliga SL-varianten (TST5 och Micro) är däremot jämförbar med Fox RC2-system. Om pengarna inte var det avgörande skulle jag valt Fox:en då den är mer justerbar än Marzocchi-gaffeln. Fox:en har både hög- och låg-kompjustering, men Mz-gaffeln har å andra sidan en överlägset bättre genomslagsjustering. Om pengar är avgörande skulle jag nog sneglat åt en AM SL 2006:a med 9mm-axel.
Jag har kört en 9mm-variant av SL (AM SL 2005:a) tidigare men har numera en Fox 36 Float RC2. Känslan i dämpningen på Fox's RC2-system är väldigt lik Marzocchi's TST5-system. Ok, 9mm-varianten flexar lite och jämfört med 20mm är det stor skillnad, men TST-kassetten gör ett jäkligt bra jobb!
(TST2-kassetten har jag dock inte testat)

Tillbaka
Topp